Det har i och för sig trillat ner en massa Ryska plan den senaste veckan, å andar sidan jag tror många av dom förlusterna berodde på Ryssarna själva.
Å tredje sidan, Ukrainarna har haft några räder tidigare där dom flygit ut rakt ut från i stil med Odessa över svarta havet, slagit ut radarstationer på Krim, det var iofs med deras egna Mig men varför inte pröva deras nya vapen och samtidigt få Ryssar att tro på Baba Yaga igen. (3-4 månader sedan var det mycket surr om det på Ryska kanaler, Baba Yaga alltså)
Å femte sidan, det området har dom attackerat tidigare med Storm Shadow och SCALP från Mig skulle jag tro.
Jag svarar med att jag vet inte och om jag hade haft tillgång till F16, men framförallt dess funktion som vapenbärare och alla nya roliga missiler/vapensystem den öppnar upp nu med så skulle väl kanske jag hellre ha gett mig på Krimbron. Iofs dom slog ut ett väldigt attraktivt mål i natt, dom fartygen används för att frakta förnödenheter till Ryska soldater på Krim.. ..Så effekten skulle vara liknande som att attackera bron..
Sorry för den svamlande tonen, nyvaken och har bara fått i mig en kopp kaffe.
"Bevingade raketer från det taktiska luftförsvaret" har "förintat" det ryska landstigningsskeppet på Krim enligt "Ukrainskaja Pravda",
.
Rysslands försvarsministerium medger "skador" enligt "Lenta"
-
Ja nu tvingas ryssarna att ändra taktik och medge "skador" när de med egnabögon och öron kan se och läsa om sina egna tillkortakommanden, nästan i realtid, som man sedan länge kunnat göra i väst. Den ryska desinformationen framstår också i full skam och blir kontraproduktiv och som dagligen kan beskådas i många forum och på många olika språk, bland annat i detta forum.
Russia confirms damage to warship in Black Sea
"Russia has confirmed that one of its warships has been damaged in the Black Sea during an attack by Ukraine.
The strike took place in the port of Feodosiya in Russian-occupied Crimea overnight on Monday.
The Ministry of Defence said the large landing ship Novocherkassk was struck by Ukrainian aircraft carrying guided missiles.
Earlier, the head of the Ukrainian Air Force said its warplanes had destroyed the ship."
Ja nu tvingas ryssarna att ändra taktik och medge "skador" när de med egnabögon och öron kan se och läsa om sina egna tillkortakommanden, nästan i realtid, som man sedan länge kunnat göra i väst. Den ryska desinformationen framstår också i full skam och blir kontraproduktiv och som dagligen kan beskådas i många forum och på många olika språk, bland annat i detta forum.
Russia confirms damage to warship in Black Sea
"Russia has confirmed that one of its warships has been damaged in the Black Sea during an attack by Ukraine.
The strike took place in the port of Feodosiya in Russian-occupied Crimea overnight on Monday.
The Ministry of Defence said the large landing ship Novocherkassk was struck by Ukrainian aircraft carrying guided missiles.
Earlier, the head of the Ukrainian Air Force said its warplanes had destroyed the ship."
Ukrainas snabba och korrekta rapportsystem via media tvingar in ryssland att ändra sin metod och ljugsystem. Lite och motvilligt.
Ja, skador är nog det minsta man kan säga att döma av diverse videoklipp på explosionerna... fönster krossades på flera kilometers avstånd, folk som observerade förloppet från sina balkonger kastades bakåt av tryckvågen. Rejäla smällar det där.
Om du läser på lite om Österrike så ser du att högern där e väldigt lojal med Putin. Det e ingen som tvingar republikanerna att villkora stödet till det utsatta Ukraina. Sanningen e att dom skiter i Ukraina.
Snygga killgissningar men pom du lyssnar på vad republikanerna säger själva så vet du att jag har rätt.
Ja, skador är nog det minsta man kan säga att döma av diverse videoklipp på explosionerna... fönster krossades på flera kilometers avstånd, folk som observerade förloppet från sina balkonger kastades bakåt av tryckvågen. Rejäla smällar det där.
Ryska guvernören på Krim säger:
”En person har dött och två har skadats i den ukrainska attacken mot det ryska landstigningsfartyget Novotjerkassk i hamnstaden Feodosija, uppger den ryskinstallerade guvernören på Krim, Sergey Aksyonov, på Telegram” (SVT.se)
Låter inte så troligt med så små förluster efter den jättesmällen!
Fast det viktiga är ju knappast hur många som dog, utan hur pass skadat fartyget blev.
The information spread Russia about a destroyed Ukrainian F-16 in Odesa is fake, the press service of the Southern Defense Forces report.
The image that Russians shared as proof can be traced back to an article by VRT news on october 12, 2018. It shows a Belgian F-16, destroyed during training at Florennes Air Base.
Det jag länkar till är lite äldre än vad Arcosinus länkade till. Skulle tro att Ryssarna bytt ut bilden i propagandan. Saxat från Arcosinus länk och dess kommentarssektion.
Om du läser på lite om Österrike så ser du att högern där e väldigt lojal med Putin. Det e ingen som tvingar republikanerna att villkora stödet till det utsatta Ukraina. Sanningen e att dom skiter i Ukraina.
Ja, Österrike är lite specialfall då de haft nära band med Ryssland. FPÖ tillhör ju också de nationalister som inte riktigt nyktrat till än, och fortfarande inbillar sig att Putins Ryssland skulle fungera som någon slags motvikt till mångkulturalism och globalism.
För övrigt finns en intressant analys nedan där man framhäver att tvekan till mer vapenstöd till Ukraina inte härstammar ifrån att man uppfattar Ryssland så överlägset att Ukraina förlorar ändå, utan snarare att Ukraina har vunnit tillräckligt mycket och har koll på att situationen inte kan förvärras,
Putins desperation att vinna oavsett mänskliga förluster och hur det slår mot Ryska samhället skulle däremot ha motsatt effekt, och inte visa på att Ryssland är oslagbart utan snarare att Ukraina behöver mer hjälp tills situationen är under kontroll och Ryssland har inget mer att ge.
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, de blev inte långvariga. Skulle tro att resten av Nato backar från att dela ut F16 nu.
Det är faktiskt lite oklart vad Ryssarna tror sig vinna på att ständigt komma med fabricerade framgångar, ifall deras militär hade såpass mycket medvind som vissa skribenter här låter påskina, så borde det ju mer än väl räckt med alla sanna framgångar.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-12-26 kl. 10:31.