Citat:
Ursprungligen postat av
elsystem
Hur kan ett par utrangerade F-16 skrämma ryssarna som har hundratals flygplan, är dessa F16 bättre än alla de ryska planen?
Antagligen ja! Jag skulle inte bli förvånad om F-16 är bättre än åtminstone det mesta. Visst har man hundratals flygplan ja, men pratar vi riktigt moderna flygplan så nej då har väl inte Ryssland så väldans imponerande mycket?
Man sen beror det naturligtvis på vilka vapen Ukraina har, hur erfarna piloterna är, vilken förmåga det ukrainska flygvapnet har till övervakning och stridsledning m.m. Det är naturligtvis oerhört många faktorer som spelar in. Sist men inte minst hänger det ju på vad man möter. Jag är långtifrån någon expert men Su-34 borde ju va nåt av en
Sittning duck..
Jag gissar på att Su-34 har nackdelen av att dels ha stor radarmålyta (
gissing) men också det att det faktiskt inte är ett jaktplan. Su-35 är antagligen en jämbördigare motståndare men det skulle inte förvåna ett dugg om F-16 har vissa fördelar ändå, och vissa nackdelar säkert också.
Man ska komma ihåg att de F-16 Ukraina ska få är uppgraderade till i alla fall hyfsat modern standard.
En fördel F-16 antagligen har initialt är väl kanske också överraskningsfördelen. Men sakta men säkert lär väl motståndaren taktikanpassa…
F-16 kommer säkert att vara det värdefullaste västerländska tillskottet hittills för Ukraina. Däremot kommer F-16 antagligen inte vara ett supervapen som vinner kriget på egen hand..