2023-11-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Jag menar väl konservativ i bemärkelsen att den täcker kroppen, inte konservativ på ett propert och stilfullt sätt.

Deras klädsel är som overallen hos en traktorförare i ett sovjetiskt kollektivjordbruk.
Citera
2023-11-08, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Dela med dig!
Gå till valfri bättre restaurang el lokal. Inget ställe dit folk går för att hinka öl o bli på lyran, klär man sig feminint på såna ställen får man kommentarer som ”ska du med mig hem gumman?” av män med nåt promille. Inget ställe dit vänsterkvinnor i jeans o sneakers går. Såna ställen de kan neka i dörren om du e fel klädd el dit många ej går pga dyrt. Besökte Göteborg för nåra veckor sen o gick på en restaurang där notan gick på nåra tusen, såg mkt riktigt flera kvinnor med stilettklackar. Samma när jag bodde i Sthlm o besökte bra ställen. I hålor är det svårare hitta välklädda kvinnor men storstad på bra ställen kan gå.

Nån skrev kvinnor kan ses som intelligenta el sexiga i Sverige, så kan det vara. Men högavlönade kvinnor vågar klä sig elegant sexigt på fritiden för de vet de inte e nåra bimbos utan har brain.
Senast redigerad av annahilda 2023-11-08 kl. 12:47.
Citera
2023-11-09, 18:48
Medlem
brianmolkos avatar
Vad då icke feminint*, i en del länder kanske de klär så för markera de är kvinnor?
' ni har förstört ordet genom kalla vissa det
Citera
2023-11-11, 12:49
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Svenskar om något är väl inte kända för att klä sig "propert" på jobbet? Vi är väl nästan kända för att ha en väldigt vardaglig klädsel inom yrken där man utomlands klär sig i kostym och liknande.

För kvinnor är ju en snygg ärmlös klänning ofta motsvarigheten till männens kostym, kolla bara på galamiddagar osv.

Många i tråden verkar hänvisa till det kalla svenska klimatet. Jag köper inte det eftersom även sommartid verkar kvinnorna vilja dölja sina axlar. Nästan lite som att besöka en katolsk kyrka.

Svenskar klär sig inte propert i betydelsen välklätt och smakfullt utan snarare ordentligt och tråkigt. På kontor, banker och myndigheter över hela Sverige sitter svenska kvinnor med präktiga blusar och koftor från Ellos, fotriktiga skor och långbyxor eller jeans. Kostym är det relativt få både män och kvinnor som användet jämfört med många länder, vi har en väldigt avslappnad klädkultur i Sverige. Men bara axlar har man på fritiden och på fest, inte på jobbet.
Citera
2023-11-17, 18:13
Medlem
Citat:
Utomlands i ickemuslimska länder ser man ofta kvinnliga toppolitiker, nyhetsuppläsare, chefer, VD:s gå klädda i ärmlösa klänningar som visar både ben och axlar. I Sverige verkar det som att kvinnor knappt vågar ha kortärmat på sig i professionella sammanhang.

Vad beror denna skillnad på? Är svenskar ett konservativt folk? Det märks ju inte på männen i så fall då svenska män till och med bär shorts på arbetsplatsen.

Är det feminismen som gjort att kvinnor vill dölja kroppen så mycket som möjligt för att inte objektifieras?

Är det invandringen som gjort att kvinnor inte känner sig bekväma med att visa kroppsdelar som uppfattas som upphetsande i kulturer från Mellanöstern?

Finns det någon annan anledning?
Jag har faktiskt fått intrycket att många tjejer tänder på stilen med långa kläder.
Citera
2023-11-17, 18:19
Medlem
Emmiliciouss avatar
Att klä sig feminint och snyggt är väl det som är konservativt? Det anser i alla fall jag. Som tjej har jag inget behov att att försöka se ut som en kille. Aldrig förstått poängen med det.
Citera
2023-11-17, 18:22
Medlem
För att kjol och linne är rent ut sagt iskallt under större delen av året i Sverige?
Citera
2023-12-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmilicious
Att klä sig feminint och snyggt är väl det som är konservativt? Det anser i alla fall jag. Som tjej har jag inget behov att att försöka se ut som en kille. Aldrig förstått poängen med det.

Skönt att höra.
Citera
2023-12-25, 20:22
Medlem
Citat:
Samt:
I andra länder går tjejer i klackar.
I Sverige går tjejer i platta lågskor.
Tragiskt.
Skulle vilja se män i högklackat en dag! Det är sjukt obekvämt! Varför ska vi ha klackar o pajja ryggen för att män ska få dregla?
Vissa tjejer vill ha klack! Fine!
Men många tänker på hur länge de jobbar och vill slippa onda fötter! Har inget med feminism att göra!
Det är inte automatiskt inprogrammerat i kvinnor att bära sjukt höga trånga skor. Man lär sig gå i dom, tränar!!!
Citera
2023-12-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Skulle vilja se män i högklackat en dag! Det är sjukt obekvämt! Varför ska vi ha klackar o pajja ryggen för att män ska få dregla?
Vissa tjejer vill ha klack! Fine!
Men många tänker på hur länge de jobbar och vill slippa onda fötter! Har inget med feminism att göra!
Det är inte automatiskt inprogrammerat i kvinnor att bära sjukt höga trånga skor. Man lär sig gå i dom, tränar!!!

Fint att du trivs i att gå omkring och vara ful.
Alla är dock inte som du dock (tack och lov).
Citera
2023-12-25, 20:40
Medlem
Citat:
Fint att du trivs i att gå omkring och vara ful.
Alla är dock inte som du dock (tack och lov).
Jag är inte ful!
Jag ser bra ut!
OCH har glada fötter!
Citera
2023-12-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Jag är inte ful!
Jag ser bra ut!
OCH har glada fötter!

Det tror jag inte.
Glada fötter? Hur gammal är du? 19?

Ponera att du är en 7:a.
Varför föredrar du att klä ner dig till en 4:a istället för att klä upp till till en 8:a?
Det är fullständigt obegripligt, men jag noterar att majoriteten tänker som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in