2023-11-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av She-Ra85
Jag visar ben, armar och lite urringning om vädret tillåter men jag klär mig främst för att må bra och när jag fryser mår jag inte bra. Är frusen av mig. I princip så klär jag mig varmt september till juni.
Det är inget politiskt ställningstagande. Det handlar 100% om komfort.

Så kan jag tolka det som att svenska kvinnor i högre grad än andra länders kvinnor prioriterar komfort? Varför klär sig i så fall politiker, höga chefer och andra högstatuskvinnor i täckande plagg även sommartid?
Citera
2023-11-07, 11:24
Medlem
Kan temperaturen har något med saken att göra? Dels att det är kallare ute än i ex. Italien men skulle gissa att även inomhustemperaturen är kallare, varför man väljer att ha kläder som visar mindre hud. Men det är bara en gissning.
Citera
2023-11-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Kan temperaturen har något med saken att göra? Dels att det är kallare ute än i ex. Italien men skulle gissa att även inomhustemperaturen är kallare, varför man väljer att ha kläder som visar mindre hud. Men det är bara en gissning.

Det är säkert en del av förklaringen men samtidigt ser vi ju sällan kvinnliga toppolitiker eller VD:ar i klänning sommartid såvida det inte vankas Nobelfest eller liknande. Skulle faktiskt till och med hävda att inomhustemperaturen i snitt är högre på svenska arbetsplatser då de flesta saknar luftkonditionering.

Nu låter det som att jag har en fetisch för kvinnor i klänning men det är inte det detta handlar om. Jag är genuint intresserad av varför ett land som Sverige som har ett rykte i omvärlden att vara extremt liberalt nästan skambelägger kvinnor som visar ben och axlar.
Citera
2023-11-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Så kan jag tolka det som att svenska kvinnor i högre grad än andra länders kvinnor prioriterar komfort? Varför klär sig i så fall politiker, höga chefer och andra högstatuskvinnor i täckande plagg även sommartid?

De flesta svenska kvinnor är inte politiker, höga chefer eller högstatus. De flesta av oss är vanliga Svenssons. Jag och mina väninnor prioriterar komfort.
Det finns väl många anledningar till att politiker, höga chefer och andra högstatuskvinnor klär sig mer täckande. Få plagg är väl status och maktmarkörer som en kostym. Sen tror jag många högt upp har rådgivare som råder dem att klä sig på ett visst sätt och att visa för mycket hud ser inte professionellt ut. Skulle nog skada förtroendet för personen i fråga.
Citera
2023-11-07, 11:42
Medlem
För de flesta svenska kvinnor och män är modeapor. De följer bara trender och saknar oftast stil och klass.
Citera
2023-11-07, 12:07
Medlem
Farbaute666s avatar
För att många svenska kvinnor är inte uppvuxna med att klä sig feminint. De tycker själva att de är "för stora, för långa eller för muskulösa". På kontinenten är det naturligt att klä sig kvinnligt.

Sedan är det ju skillnad mellan socialgrupper, yrkesgrupper och diverse formella situationer.
Citera
2023-11-07, 13:16
Medlem
DonaldBidens avatar
Islam är framtiden, att klä sig så som Allah önskar är därför progressivt.
Enbart reaktionära element som visar onödigt mycket hud.
Citera
2023-11-07, 15:11
Medlem
Samt:
I andra länder går tjejer i klackar.
I Sverige går tjejer i platta lågskor.
Tragiskt.
Citera
2023-11-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Samt:
I andra länder går tjejer i klackar.
I Sverige går tjejer i platta lågskor.
Tragiskt.

I andra länder har kvinnor kjolar och klänningar.

I Sverige har de svarta byxor.
Citera
2023-11-07, 17:25
Medlem
1. Svenska kvinnor har blivit män. De är manhaftiga feminister tyvärr.
2. Det är kallt här, allt söder om Danmark i Europa är ganska mycket varmare.

Kan inte vara så svårt att räkna ut detta kan man tycka. kvinnor över lag hatar å frysa och de fryser lätt!
Citera
2023-11-07, 18:08
Bannlyst
Man kan klä sig i klänning som visar hud o klackskor privat. Du kommer se många vackra kvinnor som framhäver sina kroppar i fin klädsel om du går till rätt ställe. Men på jobb e det svårt för man skulle stå ut. Man anpassar sig till normer.
Senast redigerad av annahilda 2023-11-07 kl. 18:14.
Citera
2023-11-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahilda
Man kan klä sig i klänning som visar hud o klackskor privat. Du kommer se många vackra kvinnor som framhäver sina kroppar i fin klädsel om du går till rätt ställe. Men på jobb e det svårt för man skulle stå ut. Man anpassar sig till normer.

Dela med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in