2023-11-07, 19:32
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Utomlands i ickemuslimska länder ser man ofta kvinnliga toppolitiker, nyhetsuppläsare, chefer, VD:s gå klädda i ärmlösa klänningar som visar både ben och axlar. I Sverige verkar det som att kvinnor knappt vågar ha kortärmat på sig i professionella sammanhang.

Vad beror denna skillnad på? Är svenskar ett konservativt folk? Det märks ju inte på männen i så fall då svenska män till och med bär shorts på arbetsplatsen.

Är det feminismen som gjort att kvinnor vill dölja kroppen så mycket som möjligt för att inte objektifieras?

Är det invandringen som gjort att kvinnor inte känner sig bekväma med att visa kroppsdelar som uppfattas som upphetsande i kulturer från Mellanöstern?

Finns det någon annan anledning?

Kanske är de kalla i studion? Annars är det nog för att de, liksom 99% av svenska kvinnor, visar fittan som en kameltå i ALLA andra tillställningar.
Citera
2023-11-07, 22:21
Medlem
Vi bor i en del av världen där det är mörkt kallt och snöigt, flera månader om året . Prioriteringen är att hålla sig varm. Före att visa upp sina kroppsdelar i små nätta klänningar. De får vänta till Midsommar 👗🇸🇪
Citera
2023-11-07, 22:36
Avslutad
Kan bero på att våldtäkter i Sverige är väldigt höga?
Citera
2023-11-08, 02:08
Medlem
Ebba har klätt sig vackert med kjol/klänning många ggr. Mums
Citera
2023-11-08, 03:10
Medlem
zombie-nations avatar
Vi bor i ett skitkallt land. På sommaren visar ganska många tjejer hud, men de har inte samma vilja att använda riktigt obekväma kläder som ryssar gör, som högklackat till vardags eller något de inte kan röra sig i. Svenska tjejer är praktiska, det är nordiska människor.
Citera
2023-11-08, 05:10
Medlem
BluePrinces avatar
Det är en svensk kultur att klä sig propert på jobbet. Jag skulle känna mig naken om jag gick till jobbet i djup urringning eller spagettilinne, folk framför allt kvinnor skulle stirra och jag skulle skämmas. Jag går inte ens in på kontoret en snabbis för att hämta något om jag inte är propert klädd.

Som kvinna är det dessutom extra viktigt att framstå som seriös och kunnig för att bli tagen på allvar på jobbet och ha karriärmöjligheter. Visst finns det starka kvinnor som självsäkert kan kliva fram i karriären med blanka lackstövlar och djup slits, men de flesta kvinnor vill inte frivilligt utsätta sig för att bli hon den där sexiga tjejen på administrationen.

Edit: sen är vi svenska tjejer praktiska också. Jag pallar inte gå i högklackat, livsfarligt på vintern dessutom. Klär mig snyggt och feminint med platta bekväma skor och sandaler.

Jag bor i Spanien och här klär sig kvinnor vackert och mycket mer utmanande även på jobbet. Du kan gå in på banken och kassörskorna har klänningar med bara axlar och djup urringning, klädda som om de är på fest. Jag tycker faktiskt inte riktigt det passar sig. Jag klär mig fortfarande propert på jobbet fast privat har jag ändrat garderob en del. Utbudet av snygga billiga kläder är stort och modet är mer färgstarkt och roligt.
Senast redigerad av BluePrince 2023-11-08 kl. 05:31.
Citera
2023-11-08, 05:31
Medlem
Det finns undantag.
För ca en vecka sedan hade Tilde i efter fem på sig en tight halvkort kjol, tight överdel och höga stövlar.
Mumma
Citera
2023-11-08, 06:47
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Utomlands i ickemuslimska länder ser man ofta kvinnliga toppolitiker, nyhetsuppläsare, chefer, VD:s gå klädda i ärmlösa klänningar som visar både ben och axlar. I Sverige verkar det som att kvinnor knappt vågar ha kortärmat på sig i professionella sammanhang.

Vad beror denna skillnad på? Är svenskar ett konservativt folk? Det märks ju inte på männen i så fall då svenska män till och med bär shorts på arbetsplatsen.

Är det feminismen som gjort att kvinnor vill dölja kroppen så mycket som möjligt för att inte objektifieras?

Är det invandringen som gjort att kvinnor inte känner sig bekväma med att visa kroppsdelar som uppfattas som upphetsande i kulturer från Mellanöstern?

Finns det någon annan anledning?

Jag hade gärna haft ärmlöst på jobbet samt kjol eller klänning och en snygg kavaj. Är ganska högt inom IT. Men on jag hade dristat mig till det hade jag troligen frusit ihjäl under en arbetsdag.

Så året runt har vi grova skor, jeans, tshirt, tjock tröja och jag har även en varm sjal på min plats. Jag fryser in i benmärgen vinter som sommar. Värst är det på sommaren att komma ut vinterklädd på lunchen och det är 28 grader ute, då blir man svettig och fryser än värre på eftermiddagen.

Det är 20 grader på kontoret så rent objektivt borde jag inte frysa, men det är den jävla ventilationen som blåser luft på oss.

Glöm Frminism, det handlar om överlevnad
Citera
2023-11-08, 06:53
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Det är säkert en del av förklaringen men samtidigt ser vi ju sällan kvinnliga toppolitiker eller VD:ar i klänning sommartid såvida det inte vankas Nobelfest eller liknande. Skulle faktiskt till och med hävda att inomhustemperaturen i snitt är högre på svenska arbetsplatser då de flesta saknar luftkonditionering.

Nu låter det som att jag har en fetisch för kvinnor i klänning men det är inte det detta handlar om. Jag är genuint intresserad av varför ett land som Sverige som har ett rykte i omvärlden att vara extremt liberalt nästan skambelägger kvinnor som visar ben och axlar.

Alla på min arbetsplats skulle stirra om någon kom med bara axlar eller knän, snacket skulle gå direkt!

”Hur tänkte hon nu?”
”Hon måste ha med en tjock tröja eller en reservplan?!”
”Hon kommer ha frusit ihjäl innan morgonfikat!!”
Citera
2023-11-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Det är en svensk kultur att klä sig propert på jobbet. Jag skulle känna mig naken om jag gick till jobbet i djup urringning eller spagettilinne, folk framför allt kvinnor skulle stirra och jag skulle skämmas. Jag går inte ens in på kontoret en snabbis för att hämta något om jag inte är propert klädd.

Som kvinna är det dessutom extra viktigt att framstå som seriös och kunnig för att bli tagen på allvar på jobbet och ha karriärmöjligheter. Visst finns det starka kvinnor som självsäkert kan kliva fram i karriären med blanka lackstövlar och djup slits, men de flesta kvinnor vill inte frivilligt utsätta sig för att bli hon den där sexiga tjejen på administrationen.

Edit: sen är vi svenska tjejer praktiska också. Jag pallar inte gå i högklackat, livsfarligt på vintern dessutom. Klär mig snyggt och feminint med platta bekväma skor och sandaler.

Jag bor i Spanien och här klär sig kvinnor vackert och mycket mer utmanande även på jobbet. Du kan gå in på banken och kassörskorna har klänningar med bara axlar och djup urringning, klädda som om de är på fest. Jag tycker faktiskt inte riktigt det passar sig. Jag klär mig fortfarande propert på jobbet fast privat har jag ändrat garderob en del. Utbudet av snygga billiga kläder är stort och modet är mer färgstarkt och roligt.

Svenskar om något är väl inte kända för att klä sig "propert" på jobbet? Vi är väl nästan kända för att ha en väldigt vardaglig klädsel inom yrken där man utomlands klär sig i kostym och liknande.

För kvinnor är ju en snygg ärmlös klänning ofta motsvarigheten till männens kostym, kolla bara på galamiddagar osv.

Många i tråden verkar hänvisa till det kalla svenska klimatet. Jag köper inte det eftersom även sommartid verkar kvinnorna vilja dölja sina axlar. Nästan lite som att besöka en katolsk kyrka.
Citera
2023-11-08, 10:10
Medlem
"

Citat:
Många i tråden verkar hänvisa till det kalla svenska klimatet. Jag köper inte det eftersom även sommartid verkar kvinnorna vilja dölja sina axlar. Nästan lite som att besöka en katolsk kyrka.

Nä det är inte på grund av kylan för kvinnor på ställen som Estland eller Ryssland har feminina kläder trots att det är minst lika kallt som i Sverige.

TS kallar klädseln "konservativ" den är inte konservativ utan snarare androgyn och överdrivet praktisk och icke-feminin.
Citera
2023-11-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä det är inte på grund av kylan för kvinnor på ställen som Estland eller Ryssland har feminina kläder trots att det är minst lika kallt som i Sverige.

TS kallar klädseln "konservativ" den är inte konservativ utan snarare androgyn och överdrivet praktisk och icke-feminin.

Jag menar väl konservativ i bemärkelsen att den täcker kroppen, inte konservativ på ett propert och stilfullt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in