Citat:
Ursprungligen postat av
Refugen
Utomlands i ickemuslimska länder ser man ofta kvinnliga toppolitiker, nyhetsuppläsare, chefer, VD:s gå klädda i ärmlösa klänningar som visar både ben och axlar. I Sverige verkar det som att kvinnor knappt vågar ha kortärmat på sig i professionella sammanhang.
Vad beror denna skillnad på? Är svenskar ett konservativt folk? Det märks ju inte på männen i så fall då svenska män till och med bär shorts på arbetsplatsen.
Är det feminismen som gjort att kvinnor vill dölja kroppen så mycket som möjligt för att inte objektifieras?
Är det invandringen som gjort att kvinnor inte känner sig bekväma med att visa kroppsdelar som uppfattas som upphetsande i kulturer från Mellanöstern?
Finns det någon annan anledning?
Jag hade gärna haft ärmlöst på jobbet samt kjol eller klänning och en snygg kavaj. Är ganska högt inom IT. Men on jag hade dristat mig till det hade jag troligen frusit ihjäl under en arbetsdag.
Så året runt har vi grova skor, jeans, tshirt, tjock tröja och jag har även en varm sjal på min plats. Jag fryser in i benmärgen vinter som sommar. Värst är det på sommaren att komma ut vinterklädd på lunchen och det är 28 grader ute, då blir man svettig och fryser än värre på eftermiddagen.
Det är 20 grader på kontoret så rent objektivt borde jag inte frysa, men det är den jävla ventilationen som blåser luft på oss.
Glöm Frminism, det handlar om överlevnad