2023-12-25, 16:01
Medlem
Nu experimenterar jag bara lite med tanken.

Jag tänker om hans bil kanske blivit kapad utanför arbetsplatsen eller hemmet. Han kanske blivit kidnappad och ligger någonstans i Skellefteå. De som kapat bilen kan också ha råkat få med sig hans telefon som de upptäckte vid Jävre och stängde av den där och då och kanske kastat ut den från bilen längs motorvägen. Bilen kan de ha fortsatt med ännu längre norrut, kanske till och med in i Norge eller Finland. Eller även vänt bilen och fortsatt söderut mot Tyskland eller Polen. Detta scenario kanske inte verkar så troligt men det är ett ett scenario ändå.

En annan tanke jag har är om han kanske försökt ta sig till familjens eller en väns sommarstuga som ligger där någonstans. Det kan ju vara skogsväg som aldrig plogas och han kanske ligger i diket till stugan eller stugområdet och bilen har täckts i snö.

Ett annat scenario kan vara att han voltat längs en landsväg med mycket vegetation och djupa diken och ligger upp och ned med bilen med meterdjup snö på den.

Han jobbar ju också på Alimak som kan ligga i något lands, kanske Ryssland, intresse att få information från. Utpressning av något slag som lett till hans försvinnande, kanske.
Citera
2023-12-25, 16:24
Medlem
Ryktet här i stan säger att han inte alls mådde så bra.

Nu spekulerar jag bara men färden gick norrut och han vek av e4:an både i Kåge och Byske/Furuögrund för att leta efter en väg ner på isen. Kanske också fler ställen innan Jävre men där någonstans lyckades han komma ut på isen med bilen. Sen körde han bara tills isen tog slut.
Det är därför ingen har lyckats hitta varken honom eller bilen.

Snön brukar ju oftast inte lägga sig med jämt djup över hela isen då det blåser och drevar så därför gick det nog att ta sig fram med bil om man kryssar sig fram på kalfläckarna.

Vet någon i Jävre hur långt ut havet var frusit vid det datumet?
Citera
2023-12-25, 17:50
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elwood1455

Nu spekulerar jag bara men färden gick norrut och han vek av e4:an både i Kåge och Byske/Furuögrund för att leta efter en väg ner på isen. Kanske också fler ställen innan Jävre men där någonstans lyckades han komma ut på isen med bilen. Sen körde han bara tills isen tog slut.

Snön brukar ju oftast inte lägga sig med jämt djup över hela isen då det blåser och drevar så därför gick det nog att ta sig fram med bil om man kryssar sig fram på kalfläckarna.

Kan vara därför så många i hans egen ålder kom till samlingen i kyrkan för att tända ett ljus. De känner till att han inte mådde jättebra.
Citera
2023-12-25, 18:05
Medlem
Citat:

Vid hamnen i jävre är det lite svårt att ta sig ut på havet med bil under rådande snöstorm men det var väl ca några hundra meter is där utanför.
Citera
2023-12-25, 18:06
Medlem
Citat:

Du menar att han bestämt sig för att dränka sig med bilen?
Att han mådde så fruktansvärt dåligt i psykisk ohälsa? Oerhört tragiskt i såfall om han inte var genomskådad av sin mamma, familj och nära vänner...
Citera
2023-12-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Kan vara därför så många i hans egen ålder kom till samlingen i kyrkan för att tända ett ljus. De känner till att han inte mådde jättebra.

Så tragiskt och så isolerat ensam han måste ha varit i såfall..
Citera
2023-12-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Du menar att han bestämt sig för att dränka sig med bilen?
Att han mådde så fruktansvärt dåligt i psykisk ohälsa? Oerhört tragiskt i såfall om han inte var genomskådad av sin mamma, familj och nära vänner...

Psykisk ohälsa syns inte.. ofta är det tydligaste tecknet på självmord att nån är ovanligt glad.

Det låter dock som en väldigt extrem och ovanlig metod att göra det på.
Känns troligare att bilen står på land någonstans, inte helt otroligt att någon redan sett bilen men inte reflekterat över den.
Citera
2023-12-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Även om vägarna kan ha varit körbara, var det möjligt att ta sig in på dessa med tanke på plogvallar? Om det kom 3-4dm snö så blir ju snödrivan kanske 6-8dm hög och inte så lätt att forcera med en framhjulsdriven bil. Det måste dessutom vara en väg som inte plogas regelbundet, annars borde nån traktor eller boende/stugägare sett honom..

Den här personen du träffade, var det en ung människa? Kan det ha varit en vän till Elliot eller tror du att det var en vän till föräldrarna?

Personen jag träffade var medelålders och en vän till familjen, vet ej hur nära vän.
Citera
2023-12-25, 20:28
Medlem
Citat:
Psykisk ohälsa syns inte.. ofta är det tydligaste tecknet på självmord att nån är ovanligt glad.

Det låter dock som en väldigt extrem och ovanlig metod att göra det på.
Känns troligare att bilen står på land någonstans, inte helt otroligt att någon redan sett bilen men inte reflekterat över den.

Låter som en distanserad relation om man spelar glad men mår skit inombords. Mamman förmedlar ju på nåt sätt att dom har en nära relation. Men det är bara hon som aktiverar sig i försvinnandet. Får en olustig känsla av att familjebanden inte var så starka ändå....
Citera
2023-12-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Låter som en distanserad relation om man spelar glad men mår skit inombords. Mamman förmedlar ju på nåt sätt att dom har en nära relation. Men det är bara hon som aktiverar sig i försvinnandet. Får en olustig känsla av att familjebanden inte var så starka ändå....

Jag tror inte heller att familjen var så hel och fin som de får den att låta, eller att Elliot faktiskt mådde så bra som de var snabba med att berätta. Men när det kommer till saker som suicid så är det känsliga grejer, många skäms otroligt mycket över att ha suicidtankar och berättar inte om det för nån.

Håller med dig om den olustiga känslan, de känns som att familjen vet något de inte berättar.. nånting känns inte genuint. Jag vill gärna tro att jag har fel, men jag kan inte ignorera magkänslan.
Citera
2023-12-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Igår kväll hade ab en uppdatering om försvinnandet, inte några nyheter direkt men dom skriver att mamman tidigare sagt till ab att "dom vet inte varför han åkte norrut efter jobbet" kanske bara jag som tolkar det fel men jag tycker de betyder att han åkte direkt efter jobbet.
Varför görs ingen tidslinje? Nu borde dom fått fram vart/hur/när han åkte, vilken mast vid Jävre och om han lämnat e4 under resans gång mot Jävre tex.
Ska haft en blå-svårt dunjacka och svarta byxor då han försvann står det.

Mamman verkar mer prata om sig själv och hur hon börjar smälta att han inte kommer hem mer och att man tänd massa ljus, att han bara skulle ut och rensa tankarna tycker jag känns som att han inte mådde bra.
Men mamman är övertygad att han inte försvunnit med flit, känns som hon inte vill släppa fram vem Elliot va.

På onsdag ska MP ut och köra sök med bil igen, såg nu att snödjupet under helgen ökat till över 50 cm norr om Skellefteå. Piteå hade de satt ihop till 36 cm men nu är det 54 cm efter helgens snöfall.4,5-9 mil söder om Skellefteå är det över 70 cm snö nu
Känns som att de blir först om ca 4 månader man kommer hitta bilen om den inte är dumpad på nån större gratis parkering i nån stad förstås.

Jag skulle inte lita så mycket på hur AB formulerar sin artikel.. i praktiken är det ju rätt, han jobbade klart arbetsdagen innan han (förmodligen) åkte norrut. Håller med dig om tidslinjen, varför har inte den kommit fram än? När åkte han från Skellefteå och åkte han någon annanstans innan han lämnade stan?

Åker man ut i det där vädret för att rensa huvudet så vågar jag nog påstå att tankarna i huvudet är ganska allvarliga. Jag tycker inte heller det går ihop att han skulle åkt ut för att rensa huvudet och han absolut inte försvunnit med flit, för att avsluta med att hon har accepterat att han inte kommer hem - trots att det enligt henne var vanligt förut att han "försvann". Det är som att det saknas en röd tråd i det som framkommer.
Citera
2023-12-25, 21:30
Avslutad
Citat:
Håller med dig om tidslinjen, varför har inte den kommit fram än? När åkte han från Skellefteå och åkte han någon annanstans innan han lämnade stan?

Antagligen för att en det är en pågående brottsutredning. Då lämnas inte vad som helst ut. För mig veterligen har man inte öppnat en utredning om människorov för att avskriva den några dagar senare på grund av att man inte har fått de svar man förväntat sig med de utökade åtgärderna man får rätt till vid en misstanke om brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in