Resultat: Drar du ner värmen innan du sticker till jobbet?
Ja jag drar ner värmen innan jag sticker till jobbet.
13,87%
38 röster
Nej jag drar inte ner värmen innan jag sticker till jobbet.
86,13%
236 röster
2023-12-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Ett hus behöver inte vara mer än 10 grader varmt av konstruktionsmässiga skäl och moderna hus går snabbt att värma upp.

Drar ni ner värmen vesäntligt på morgonen innan ni drar till jobbet för att spara pengar och planeten eller eldar ni för kråkorna?

Varför/varför inte?

Varför vill du inte rädda planeten när du är hemma?
Citera
2023-12-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poont
Förstår inte heller, är värmen avslagen under 8 timmar måste ju energin markant öka för komma upp i samma temperatur som när man lämna huset på morgonen?

Jag kan bara instämma med ditt tänk och tror alla dagar i veckan på att hålla en jämn tempratur, självklart drar man ner om man är borta längre än ett par dygn

Det fanns en period sk prognosstyrning, iden var bra med att styra värmen efter prognoserna, dock var prognoserna av smhi kass så det blev inte en kioskvältare direkt
Citera
2023-12-25, 16:15
Medlem
Fattiga svennefasoner att dra ner på temperaturen i huset. Mitt håller 21 grader, dag som natt.
Citera
2023-12-25, 16:16
Medlem
Citat:
Förstår inte heller, är värmen avslagen under 8 timmar måste ju energin markant öka för komma upp i samma temperatur som när man lämna huset på morgonen?

Läckaget av värme går i en hastighet som styrs av skillnaden mellan temperaturen inne och ute.
Citera
2023-12-25, 17:30
Bannlyst
frånluftvärmepump och sänker jag värmen när jag går hemifrån så sparar jag ingenting. Har app kopplad till pumpen så ser exakt förbrukning och det är ingen skillnad för mig så den står på jämn värme hela tiden.
Citera
2023-12-25, 17:38
Medlem
poonts avatar
Citat:
Läckaget av värme går i en hastighet som styrs av skillnaden mellan temperaturen inne och ute.

Du menar att när det är -25 blir huset kallare fortare inomhus då? Åhfan kunde aldrig gissat det!

Vet inte vad det har med min kommentar att göra..
Citera
2023-12-25, 17:39
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Jag kan bara instämma med ditt tänk och tror alla dagar i veckan på att hålla en jämn tempratur, självklart drar man ner om man är borta längre än ett par dygn

Det fanns en period sk prognosstyrning, iden var bra med att styra värmen efter prognoserna, dock var prognoserna av smhi kass så det blev inte en kioskvältare direkt

Hahah! Ja de tro fan det.. väderprognoser nuförtiden är bara politiker snack😂
Citera
2023-12-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ja antingen kan man ju sitta och gissa så klart. Eller så kan man använda uträkningarna från senaste tilläggsisoleringsprojektet, senaste energibesiktningen eller whatever som man har till hands som ger en nödvändiga siffror svart på vitt.

För gud förbjude att man använder matte istället för att jobba mer övertid för att klara Januari.

+1

Citat:
Har du nån relevant fakta för smörjan du skriver, förklara gärna hur bra min besparing skulle bli av att sänka till 10grader om jag är borta 6tim på dagen, enligt vad jag vet så är det värmesystemet jag har med värmepump inte speciellt bra på att reglera värmen så snabbt

Nya värmepumpar slits av start/stopp, så det är bäst att sänka värmen på dessa istället för att stänga av helt. Detta gäller inte för el-radiatorer då de inte har någon kompressor.

Det är svårt att säga exakt hur mycket man sparar men här är en artikel som tydligen baserar på någon forskning:

https://www.hbl.fi/artikel/8d10a342-...ger%20Kettunen.

Testa Google "sänka värme under dagen" så finns det flera källor som tillverkare av värmepumpar, elleverantörer och andra som säger att de lönar sig.

Citat:

Låt oss anta att förbrukningen för att underhålla 22c grader är 0.5kWh och för att värma upp till en önskad temperatur är 1.5kWh.

Scenario 1 utan att stänga av: Förbrukningen för 8 timmar blir 4kW
Scenario 2 genom att stänga av: Förbrukningen första 6 timmarna är noll och sedan 3kw.

I båda fallen så förbrukar systemet 0.5kWh efter önskad temperatur är uppnådd.

Citat:

Om man drar ned på temperaturen efter ett dygn, varför inte 8 timmar? Var egentligen går gränsen? Du tror att det lönar sig att hålla en jämn temperatur, men sedan finns det ändå en magisk gräns där det inte gör det?

Är ingen expert på prognosstyrning men jag tror Tibber erbjuder det, de har någon modell för värmepumpar som baseras på det aktuella timpriset och vädret. Elpriserna, som baseras på sol, vind etc är tillgängliga en dag i förväg och väderprognos finns även tillgänglig, med hyffsad felmarginal inom 1 dag.

Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
frånluftvärmepump och sänker jag värmen när jag går hemifrån så sparar jag ingenting. Har app kopplad till pumpen så ser exakt förbrukning och det är ingen skillnad för mig så den står på jämn värme hela tiden.

Själv ser jag det motsatta. Värm upp till 22 grader och sedan sänk till 16 grader. Varför skulle den fortsätta förbruka ström?
Senast redigerad av tmpoz 2023-12-25 kl. 17:48.
Citera
2023-12-25, 18:40
Medlem
Rent fysiskt försvinner värmen med ventilationen som drar utomhus den uppvärmda luften, om man har ett kolfiltersystem som renar luften utan att dra ut värmen utomhus borde man kunna spara på värmekostnaden.
Citera
2023-12-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Rent fysiskt försvinner värmen med ventilationen som drar utomhus den uppvärmda luften, om man har ett kolfiltersystem som renar luften utan att dra ut värmen utomhus borde man kunna spara på värmekostnaden.

Ventilationen finns där av en anledning och bör inte stängas helt. Mycket energi försvinner dock genom ventilationen och man kan installera en ventilation med värmeväxlare för att spara på uppvärmningskostnaden.
Citera
2023-12-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmpoz
Ventilationen finns där av en anledning och bör inte stängas helt. Mycket energi försvinner dock genom ventilationen och man kan installera en ventilation med värmeväxlare för att spara på uppvärmningskostnaden.

Då det finns bra sensorer som kan mäta halter av kolmonoxid mm i luften så är det väl där framtiden är, filtersatser som renar luften och behåller den uppvärmda luften, typ en ubåt.
Citera
2023-12-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Då det finns bra sensorer som kan mäta halter av kolmonoxid mm i luften så är det väl där framtiden är, filtersatser som renar luften och behåller den uppvärmda luften, typ en ubåt.

Finns redan, kallas FTX-system, vädrar bara när det behövs. Den friska luften som är påväg att komma in värms upp med hjälp av luften inomhus som är påväg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in