2023-12-25, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Anamnes på den här killen?

Aktuell som historisk psykisk status, personlighet, familj, försörjning, intressen, umgängeskrets, brotts- och misstankeregister, alkohol och drogvanor, sociala media tiden för försvinnandet?

Misstanke om brott, olycka i obygden eller suicid?

Vi vet i princip ingenting.. familj och jobb är det som framgått om honom.

Pappa, som verkar vara ensamstående.
Mamma med ny man.
1 syster som verkar vara biologisk syster.
1 bror och 1 syster med bonuspappans efternamn.

Mammans Facebook, familjen är taggad i inläggen:
https://www.facebook.com/anna.larsson.1690

Jobbar som svetsare på Alimak i Skellefteå.

Egen lägenhet i centrala delarna av Skellefteå.

Förekommer inte på Krimfup eller Lexbase.

Det är i princip alla information som vi kunnat hitta om honom på snart en månad.
Citera
2023-12-25, 09:05
Medlem
Igår kväll hade ab en uppdatering om försvinnandet, inte några nyheter direkt men dom skriver att mamman tidigare sagt till ab att "dom vet inte varför han åkte norrut efter jobbet" kanske bara jag som tolkar det fel men jag tycker de betyder att han åkte direkt efter jobbet.
Varför görs ingen tidslinje? Nu borde dom fått fram vart/hur/när han åkte, vilken mast vid Jävre och om han lämnat e4 under resans gång mot Jävre tex.
Ska haft en blå-svårt dunjacka och svarta byxor då han försvann står det.

Mamman verkar mer prata om sig själv och hur hon börjar smälta att han inte kommer hem mer och att man tänd massa ljus, att han bara skulle ut och rensa tankarna tycker jag känns som att han inte mådde bra.
Men mamman är övertygad att han inte försvunnit med flit, känns som hon inte vill släppa fram vem Elliot va.

På onsdag ska MP ut och köra sök med bil igen, såg nu att snödjupet under helgen ökat till över 50 cm norr om Skellefteå. Piteå hade de satt ihop till 36 cm men nu är det 54 cm efter helgens snöfall.4,5-9 mil söder om Skellefteå är det över 70 cm snö nu
Känns som att de blir först om ca 4 månader man kommer hitta bilen om den inte är dumpad på nån större gratis parkering i nån stad förstås.
Senast redigerad av 2an 2023-12-25 kl. 09:08.
Citera
2023-12-25, 10:28
Medlem
Oavsett var bilen står (om den inte står under ett tak) lär den vara ordentligt översnöad vid det här laget. Tror inte att den skulle blivit helt översnöad av snön som kommit om den står på öppen plats, men nu fick jag en tanke på att bilen kanske stått dold bakom en snöhög som fyllts på med mera snö utan att man upptäckt bilen så den helt enkelt blivit överskottad. Ja, det låter som ett orimligt scenario men knasigare saker har ju hänt. Minns kvinnan som försvann och återfanns på sin egen gård under snön som dessutom polisen skottat undan i sökandet.
https://www.aftonbladet.se/a/KvM4KE
Citera
2023-12-25, 11:56
Medlem
Tror fortfarande att det är mest troligt att Elliot i snöyran har kört av vägen någonstans. Ungefär som ”TorkelSnorkel” i inlägg 856 och 858 beskriver att det kan gå till.

Med hänsyn till att Åklagare inlett en brottsutredning för att Polisen bl.a. skall kunna ha tillgång till en bättre ”verktygslåda” (exempelvis mobilmasttömningar) så blir ju informationen om utredningsläget begränsat.

Förhoppningsvis har Polisen ändå efter mobilmasttömningar och analys åtminstone delvis hunnit med att få en bättre uppfattning om hur han har förflyttat sig efter att han lämnat arbetsplatsen.

Om masttömningarna leder till att ett sökområde bättre kan avgränsas. Och att polisen kan ge exempelvis Missing People bättre instruktioner var någonstans de skall koncentrera sitt eftersök, så borde detta märkliga försvinnande inte ta alltför lång tid att lösa. Givetvis då under förutsättning att väderleken dessutom är någorlunda gynnsam. I annat fall blir det kanske först vårens snösmältning som leder till att bilen hittas.
Citera
2023-12-25, 12:32
Medlem
Förstår att många kollar alla möjliga parkeringsplatser. Jag tänker på Kallax parkering. Om jag förstår det rätt så kan man parkera med att en biljett, utan kort. Ca 7 mil från Järve ca 55 minuter E4
Citera
2023-12-25, 12:50
Min teori är olycka, haveri, antingen eller eller båda till följd av varandra. Han har i och med detta antingen själv styrt av vägen ner i dike eller oavsiktligt åkt av på grund av väglag, dålig sikt. Bilen har inledningsvis varit synlig men i takt med snöandet som var det dygnet så har bilen snöat över och plogbilen har ytterligare täckt över efter det.

Har man kört ner i ett dike med en skaplig plogvall så kan det bära sig så illa att dörrarna på bilen förblir stängda hur mycket man än trycker på. Vart man hamnar och hur illa det blir är helt avgörande vart det skedde. Har man blivit fastklämd så minskar ju möjligheten än mer att kunna söka hjälp. Detta är inte osannolika teorier.

Sen kan det ju vara så att han stängt av mobilen av okänd anledning, min brukar vara för att jag vill vara ensam, eller att batteriet är nästan slut, jag har ingen bil laddare, av den enkla anledningen att jag inte själv äger en bil. Min pappa har ingen bil laddare av den enkla anledningen att han anser att man behöver inte vara anträffbar jämt, och om man inte hade stängt ner fasta nätet där han bor så hade han inte heller haft en mobiltelefon. Ett av mina barn 20 år använder sin mobil morgon och kväll, på dagen har hen ingen aning om vart den är eller batteristatus. Och med tanke på att vi vet just ingenting om hur Elliott använde sin mobil så kan vi inte generellt säga att ungdomar använder alltid sin mobil.

Jag tror att Elliott och bil kommer fram när snön tinar, och förhoppningsvis innan vårfloden.
Citera
2023-12-25, 12:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Litet info till er som är ute och kör och letar: Även om det inte är jättemycket snö kan det vara svårt att se en bil från vägen även om den inte står så långt in. Typfallet är att bilen halkat av i en kurva i nedförsbacke och rutschat in under en gran. Det har varit ett och annat sådant fall under årens lopp.

Här är ett fall där bilen inte hittades förrän efter ett par år trots att den bara befann sig 15 meter från vägen: https://www.ljusnan.se/2013-10-08/lag-dod-i-tva-ar

Och den hittades av en lantbrukare som gick en runda i skogen.

Hamnar bilen under en gran, i ett buskage eller liknande kan den vara näst intill omöjlig att upptäcka.

Möjligen kan man använda denna information om man ska ut med bil och leta. När man kör och letar längs en motorväg kan man hålla koll på viltstängslet; är det skadat kan det vara värt att ta en titt bortanför skadan. På mindre vägar kan man hålla uppsikt över knäckta småträd och andra skador som inte borde finnas där. Man kan också försöka bedöma vilken hastighet som var möjlig vid det aktuella väglaget, och hur långt in en bil skulle kunna plöja (var det en del snö så kan bilen bli litet av en pulka och rutscha längre än man spontant tror). Man kan hålla extra uppsikt vid backar, över yttersidan av kurvor, etc.

(Skulle gärna ge mig ut o leta själv, men bor tyvärr alldeles för långt bort.)
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-25 kl. 13:13.
Citera
2023-12-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Tror fortfarande att det är mest troligt att Elliot i snöyran har kört av vägen någonstans. Ungefär som ”TorkelSnorkel” i inlägg 856 och 858 beskriver att det kan gå till.

Med hänsyn till att Åklagare inlett en brottsutredning för att Polisen bl.a. skall kunna ha tillgång till en bättre ”verktygslåda” (exempelvis mobilmasttömningar) så blir ju informationen om utredningsläget begränsat.

Förhoppningsvis har Polisen ändå efter mobilmasttömningar och analys åtminstone delvis hunnit med att få en bättre uppfattning om hur han har förflyttat sig efter att han lämnat arbetsplatsen.

Om masttömningarna leder till att ett sökområde bättre kan avgränsas. Och att polisen kan ge exempelvis Missing People bättre instruktioner var någonstans de skall koncentrera sitt eftersök, så borde detta märkliga försvinnande inte ta alltför lång tid att lösa. Givetvis då under förutsättning att väderleken dessutom är någorlunda gynnsam. I annat fall blir det kanske först vårens snösmältning som leder till att bilen hittas.
Det som blir knepigt är att förklara varför mobilen stängdes av.
Citera
2023-12-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det som blir knepigt är att förklara varför mobilen stängdes av.

Som jag förstår det och som det beskrivits av någon så kan inte en mobiloperatör se skillnad på om en mobil stängts av manuellt eller om den blivit urladdad, d.v.s. stängs av på ett kontrollerat sätt vilket också blir och ser ut som ”manuellt av”.

Är det så blir ju också det som en anhörig skrev att mobilen har ”stängts av manuellt” inte detsamma som att det är bekräftat att mobilen har blivit avstängd av en person. Den kan således lika gärna ha blivit urladdad (”manuellt av”) vilket är den enda info som mobiloperatörerna kan se. Och troligtvis är det då inte heller möjligt att se någon skillnad vid en mobilmasttömning.

Så att Elliot själv (eller någon annan) skulle ha stängt av mobiltelefonen är nog i så fall en trådsanning och en feltolkning av det som en anhörig tidigare har skrivit.
Senast redigerad av Reality-Tankom 2023-12-25 kl. 14:25.
Citera
2023-12-25, 14:24
Medlem
[quote=Dream.71|86801784]Det som blir knepigt är att förklara varför mobilen stängdes av.[/QUOTE Kanske han kört av vägen och behöver hjälp. Så ser han att det är väldigt lite batteri kvar och bestämmer sig för att stänga av för att spara på ström. Vi vet ju inte om han försökt ringa någon innan den stängdes av. Kanske var mitt i natten och ingen svarat.
Citera
2023-12-25, 14:51
Medlem
Efter att tillbringat större delen av dagen på skoter och gjort ett frivilligt sök runt jävre tror jag fortfarande att en s80 med bra däck kan forcera de flesta vallarna som var den aktuella kvällen men jag tror inte att han har kört så långt in isåfall.
Känns som att det är för mycket drivsnö på olika ställen.
I stort sett alla skogsbilsvägar som jag körde efter så var det skoterspår på vägen, vissa färskare än andra men det är svårt att veta om det bara är friluftsåkare eller personer som sökt.

Polisen var ute med helikopter i lördags 23/12 och sökte runt jävre i snöandet, kan inte ha varit lätt att se nånting över huvud taget.
Citera
2023-12-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiew
Förstår att många kollar alla möjliga parkeringsplatser. Jag tänker på Kallax parkering. Om jag förstår det rätt så kan man parkera med att en biljett, utan kort. Ca 7 mil från Järve ca 55 minuter E4
Kallax..tänker du på flygplatsen? Om han tagit flyget utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in