2023-12-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Antalet fall av sepsis, blodförgiftning orsakat av A-streptokocker, har ökat med 50 procent i landet sedan rekordåret 2018.

Vad beror det här på? Kommer vi se en ytterligare ökning?
På radion sa vår Obersturmbannepidemiolog att det berodde på pandemin. Att nedstängningen och minskad social kontakt hade försämrat våra immunförsvar.
Citera
2023-12-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Kan vara värt att kolla upp kolloidalt silver och ha lite reserv på det hemma om man skulle bli väldigt sjuk: https://www.vaken.se/kolloidalt-silv...-erfarenheter/
Sluta sprida livsfarliga råd. Finns en del stollar (likt dig) som faktist tror på det och kommer dö för att de istället för att söka adekvat vård dricker lite skitigt vatten.
Citera
2023-12-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
På radion sa vår Obersturmbannepidemiolog att det berodde på pandemin. Att nedstängningen och minskad social kontakt hade försämrat våra immunförsvar.
Ja det kan ju vara åtminstone en delförklaring.

Jag tycker inte det förklarar varför bakterierna blivit mer aggressiva, däremot.

OffT: Jag tycker Gisslén är bra, annars.
Citera
2023-12-25, 12:19
Medlem
Citat:
Dumheter. Konstaterar läkarna en sepsis ges antibiotika intravenöst.

Svårt med läsförståelsen?
Jag skrev "... det kan LEDA till sepsis."

Jag har tyvärr flertal exempel på när en infektion inte blivit korrekt behandlad från början, vilket sedan lett till sepsis!
Citera
2023-12-25, 12:21
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Antalet fall av sepsis, blodförgiftning orsakat av A-streptokocker, har ökat med 50 procent i landet sedan rekordåret 2018.

Någon inavlad idiot kommer skylla detta ockaå på invandringen så klart 😅
Citera
2023-12-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Svårt med läsförståelsen?
Jag skrev "... det kan LEDA till sepsis."

Jag har tyvärr flertal exempel på när en infektion inte blivit korrekt behandlad från början, vilket sedan lett till sepsis!
OK. My bad; jag missförstod dig.

Vad jag förstår är lunginflammation och infektioner i njurarna de vanligast orsakerna till sepsis även om andra infektioner som öroninflammation och halsfluss i värsta fall ge sepsis men de två sistnämnda är nog väldigt ovanliga.
Citera
2023-12-25, 16:15
Medlem
Citat:

Det kan vara en viktig balansgång. Svenska läkare är så försiktiga, de vågar inte skriva ut stark antibiotika.
Detta kan leda till bakslag, Svåra bakterier blir inte ordentligt utslagna, och så tar de över.
Möjligt det skulle vara bättre att ordentligt slå ihjäl bakterierna.

Sedan är det ju såklart frågan varifrån smittan kommit - var den sprids? Vårt samhälle är ju inte som för hundra år sen, då det fanns begränsat med kommunikation.

Alltså i vilka miljöer sprids de? I vilka områden? I vilka åldrar?

Det finns ju risk det är sjukhussjuka..
Citera
2023-12-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det kan vara klokt att göra det. Om man vill dö.

Knappast jag har använt det själv och många andra med alldeles utmärkta resultat. Finns inte ett enda exempel på kolloidalt silver förgiftning i Sverige. Sepsis kan vara dödligt medans kolloidalt silver är godkänt för vattenrening, dvs inte farligt att konsumera.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sluta sprida livsfarliga råd. Finns en del stollar (likt dig) som faktist tror på det och kommer dö för att de istället för att söka adekvat vård dricker lite skitigt vatten.

Var och en får ta sina egna beslut men med tanke på allvarligheten och ökandet av sepsis samt sjukvårdens brister kan det vara bra att ha en nödlösning. Återigen är kolloidalt silver godkänt som vattenrening och mängden man tar vid ev sepsis inte farligt.
Citera
2023-12-25, 16:26
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Knappast jag har använt det själv och många andra med alldeles utmärkta resultat. Finns inte ett enda exempel på kolloidalt silver förgiftning i Sverige. Sepsis kan vara dödligt medans kolloidalt silver är godkänt för vattenrening, dvs inte farligt att konsumera.

Var och en får ta sina egna beslut men med tanke på allvarligheten och ökandet av sepsis samt sjukvårdens brister kan det vara bra att ha en nödlösning. Återigen är kolloidalt silver godkänt som vattenrening och mängden man tar vid ev sepsis inte farligt.

Sepsis är mycket dödligt.
Hur i hela världen menar du att kollodialt silver skulle hjälpa någon som har akut blodförgiftning?
Citera
2023-12-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Sepsis är mycket dödligt.
Hur i hela världen menar du att kollodialt silver skulle hjälpa någon som har akut blodförgiftning?

Kolloidalt silver är anti- viralt och bakteriellt och kan alltså ta bort sjukdomsorsaken till sepsis.

Citat:
Silver has also been demonstrated to decimate most of the well-known bacterial pathogens that cause serious secondary infections during a viral infection such as Streptococcus pneumonia, Corynebacterium diphtheria, Neisseria gonorrhoeae, Klebsiella pneumonia, Haemophilus influenza, Bordetella pertussis, Mycobacterium and Pneumococci. These bacteria can cause complications including pneumonia, bronchitis, conjunctivitis, sinusitis, otits media and other chronic illness such as asthma (Gordon and Holtorf 2006).

Antifungal activity of silver nanoparticles (AgNPs) of various sizes has been demonstrated against Candida albicans and Candida glabrata which are common causes of oral thrush and dental stomatitis. Infections like these are particularly difficult to treat because the fungal micro-organisms involved form protective biofilms that prevent prescription antifungal drugs from functioning. These AgNP suspensions exhibited fungicidal activity against the tested strains at very low concentrations in the range of 0·4–3·3 μg ml−1. Hence, AgNPs appear to be a new potential strategy to combat these infections. As the nanoparticles are relatively stable in liquid medium, their use as mouthwash solution is proposed (Monteiro et al. 2012). https://ami-journals.onlinelibrary.w...1111/jam.13525
Senast redigerad av Favoritgame 2023-12-25 kl. 16:40.
Citera
2023-12-25, 16:41
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Kolloidalt silver är anti- viralt och bakteriellt och kan alltså ta bort sjukdomsorsaken till sepsis.

Nej
Citera
2023-12-25, 18:14
Medlem
Citat:
I Mellanöstern använder folk antibiotika till höger och vänster, eftersom det kan köpas fritt och naturligtvis uppstår resistens där. Folk som besöker Mellanöstern tar såklart med sig de resistenta bakteriestammarna tillbaka till Sverige.
Ja Sverige har förstått det här med restriktioner länge . Vet att de brukar skylla på Tyskland som överanvänder antibiotika men de kanske också haft hjärna att första att bakterier utvecklar resistens. Men vi sköter hygien, naturen, och de mesta med restriktioner medan resten av världen drar hit sjukdomar som vi aldrig behövt ha förut och förmodligen klarat oss ifrån pga av vår inbyggda skeptisism mot människor. Men nu får vi allting på köpet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in