Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Beskriv gärna förloppet och vad som fick er att åka in.
Började med halsont två dagar tidigare, personen i fråga uppsökte VC men läkaren avfärdade det som virus trots beläggning på tonsillerna. Inget streptokockertest gjordes. Antibiotika där så hade det aldrig inträffat.
Två dagar senare kom hög feber, kräkningar, svimattack. Personen i fråga var mycket frånvarande helt utan självinsikt om hur allvarligt det var, och tilläts vila under hela dagen. Det kom blod från underlivet från något litet sår och det är möjligt strepto kom in i blodet den vägen. 1177 tyckte på kvällen att gynakuten skulle uppsökas dagen efter och att det inte vore lönt att åka in till akuten då bara en läkare var på plats.
Efter samtal med närmaste familjen började det pratas om potentiell sepsis, något 1177 aldrig nämnde trots att symptomen förklarades. Vi bestämde oss för att ringa efter ambulans samma kväll och var tydlig med 112 att vi misstänkte sepsis. Det var förmodligen det som räddade personens liv. Ambulansen kom efter 5min, blåljus in till sös på 10min, de har en bra rutin vid misstanke om sepsis. Intravenös antibiotika direkt när vi kom in. Blodtrycksmedicin, flera organ som sviktar samtidigt, en dag på iva sedan vidare till infektion.
Personen i fråga är väldigt hälsosam och stark men det dröjde 3-4 månader innan allt var ungefär som innan. Hela familjen fick till slut äta antiobiotikakur för att bli av med streptokockern där några var asymtomatiska.
Ett stort minus till:
Läkaren på VC
Sjuksköterskan på 1177
Alldeles för kort vistelse på IVA pga platsbrist.
Hamnade i en jävla korridor vid infektionsavdelningen pga platsbrist.
Efter denna upplevelse är jag inte ett dugg förvånad över att folk dör i detta på regelbunden basis.