2023-12-25, 21:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det kan ju vara åtminstone en delförklaring.

Jag tycker inte det förklarar varför bakterierna blivit mer aggressiva, däremot.

OffT: Jag tycker Gisslén är bra, annars.
Bakterierna upplevs ju som mer aggressiva när immunförsvaret inte är uppdaterat pga social distansering.
Citera
2023-12-25, 22:42
Medlem
Kan det som med allt annat som ökar/belastar sjukvården vara invandringen som står för ökningen? Invandrare som blivit multiresistenta i sina 'hemländer'?
Ökad befolkning påverkar också antalet fall såklart.
Borde vara redovisat som antal fall sepsis per x invånare per år.
Citera
2023-12-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitsvilleUK
En närstående till mig fick sepsis, septisk chock i våras (Strepro typ A). Överlevde nätt och jämt tack vare att närstående misstänkte sepsis och att den insjuknade kom in till akuten med ambulans på kort varsel. Vård på IVA med intravenös antibiotika. Jobbar inom förskola, helt frisk, ung, ovaccinerad mot covid 19.

Hade vi lyssnat på 1177:s råd hade personen inte varit vid livet nu.

Scary shit.

Ställ frågor om ni undrar,

Mvh,
H

Beskriv gärna förloppet och vad som fick er att åka in.
Citera
2023-12-25, 23:29
Medlem
HitsvilleUKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Beskriv gärna förloppet och vad som fick er att åka in.

Började med halsont två dagar tidigare, personen i fråga uppsökte VC men läkaren avfärdade det som virus trots beläggning på tonsillerna. Inget streptokockertest gjordes. Antibiotika där så hade det aldrig inträffat.

Två dagar senare kom hög feber, kräkningar, svimattack. Personen i fråga var mycket frånvarande helt utan självinsikt om hur allvarligt det var, och tilläts vila under hela dagen. Det kom blod från underlivet från något litet sår och det är möjligt strepto kom in i blodet den vägen. 1177 tyckte på kvällen att gynakuten skulle uppsökas dagen efter och att det inte vore lönt att åka in till akuten då bara en läkare var på plats.

Efter samtal med närmaste familjen började det pratas om potentiell sepsis, något 1177 aldrig nämnde trots att symptomen förklarades. Vi bestämde oss för att ringa efter ambulans samma kväll och var tydlig med 112 att vi misstänkte sepsis. Det var förmodligen det som räddade personens liv. Ambulansen kom efter 5min, blåljus in till sös på 10min, de har en bra rutin vid misstanke om sepsis. Intravenös antibiotika direkt när vi kom in. Blodtrycksmedicin, flera organ som sviktar samtidigt, en dag på iva sedan vidare till infektion.

Personen i fråga är väldigt hälsosam och stark men det dröjde 3-4 månader innan allt var ungefär som innan. Hela familjen fick till slut äta antiobiotikakur för att bli av med streptokockern där några var asymtomatiska.

Ett stort minus till:
Läkaren på VC
Sjuksköterskan på 1177
Alldeles för kort vistelse på IVA pga platsbrist.
Hamnade i en jävla korridor vid infektionsavdelningen pga platsbrist.

Efter denna upplevelse är jag inte ett dugg förvånad över att folk dör i detta på regelbunden basis.
Citera
2023-12-25, 23:55
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Kolloidalt silver är anti- viralt och bakteriellt och kan alltså ta bort sjukdomsorsaken till sepsis.

Menar du att kolloidalt silver används inom sjukvården?
Citera
2023-12-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Menar du att kolloidalt silver används inom sjukvården?

Nej men finns mycket som är bra för hälsan men som inte används inom sjukvården. Bara viktigt att folk vet att det kan finnas alternativ om man har problem med vården. Nu dör ju folk då man inte får tillgång till adekvat vård och medicin i tid.
Citera
2023-12-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Bevisligen inte, detta då frekvensen sepsis ökat sedan många år, med start långt innan COVID. Men det förvånar mig inte att antivaxxar-patrask vill skylla på "vaxxxiiiiin".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...-12-S1-S89.pdf

Såklart du ska komma in och förneka det med någon artikel som visar att det ökat lite sedan tidigare men nu har det ökat med 50% sedan förra rekordåret 2018 det är något helt annat än den lilla ökningen du pekar på.

Citat:
sepsis, blodförgiftning orsakad av invasiva A-streptokocker, har ökat med 50 procent sedan rekordåret 2018.
https://www.dn.se/direkt/2023-12-23/...ing-av-sepsis/
Citera
2023-12-26, 10:05
Medlem
skogshuggar3ns avatar
PFAS tror jag, i kombination med övriga kemikalier som finns i människors blod. Jag tror att många moderna fenomen, som könsdysfori, lägre testosteron, missbildade könsorgan och andra sjukdomar, har en biologisk förklaring och att alla dessa kemikalier förstör mänskligheten.
Citera
2023-12-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitsvilleUK
Började med halsont två dagar tidigare, personen i fråga uppsökte VC men läkaren avfärdade det som virus trots beläggning på tonsillerna. Inget streptokockertest gjordes. Antibiotika där så hade det aldrig inträffat.

Två dagar senare kom hög feber, kräkningar, svimattack. Personen i fråga var mycket frånvarande helt utan självinsikt om hur allvarligt det var, och tilläts vila under hela dagen. Det kom blod från underlivet från något litet sår och det är möjligt strepto kom in i blodet den vägen. 1177 tyckte på kvällen att gynakuten skulle uppsökas dagen efter och att det inte vore lönt att åka in till akuten då bara en läkare var på plats.

Efter samtal med närmaste familjen började det pratas om potentiell sepsis, något 1177 aldrig nämnde trots att symptomen förklarades. Vi bestämde oss för att ringa efter ambulans samma kväll och var tydlig med 112 att vi misstänkte sepsis. Det var förmodligen det som räddade personens liv. Ambulansen kom efter 5min, blåljus in till sös på 10min, de har en bra rutin vid misstanke om sepsis. Intravenös antibiotika direkt när vi kom in. Blodtrycksmedicin, flera organ som sviktar samtidigt, en dag på iva sedan vidare till infektion.

Personen i fråga är väldigt hälsosam och stark men det dröjde 3-4 månader innan allt var ungefär som innan. Hela familjen fick till slut äta antiobiotikakur för att bli av med streptokockern där några var asymtomatiska.

Ett stort minus till:
Läkaren på VC
Sjuksköterskan på 1177
Alldeles för kort vistelse på IVA pga platsbrist.
Hamnade i en jävla korridor vid infektionsavdelningen pga platsbrist.

Efter denna upplevelse är jag inte ett dugg förvånad över att folk dör i detta på regelbunden basis.

Dom här samtalen på 1177 blir inte så bra alltid. Därför egentligen du typ måste många gånger åka in och få en ordentlig bedömning. Men många gånger är bedömningen rätt på telefon. Men ja, då ska du ha resurserna också.

Sorligt att de ser ut såhär.

Sjukt att man säger att det inte är lönt att åka in då det är bara en läkare.

Men men värre kommer de bli när vi varslar 5000. Ekonomisk haverier.
Senast redigerad av rawjudge 2023-12-26 kl. 11:51.
Citera
2023-12-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Nej
Framförallt tar inte silvret bort toxinerna.
Citera
2023-12-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Bakterierna upplevs ju som mer aggressiva när immunförsvaret inte är uppdaterat pga social distansering.
Ja men det duger nog bara som en delförklaring.
Citera
2023-12-26, 12:59
Medlem
Sveriges Radio rapporterar om en "dramatisk ökning" av sepsis. Vad kan ökningen bero på tro? Har folk fuckat upp sina immunförsvar?

Citat:
Antalet fall av sepsis, blodförgiftning orsakat av A-streptokocker, har ökat med 50 procent i landet sedan rekordåret 2018. I värsta falla kan sjukdomen leda till döden.
https://sverigesradio.se/artikel/dra...var-livradd--3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in