2023-12-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nu får du ta och läsa på mer, om t.ex. Hippokrates.
Att skriftliga verk skrev på rullar och inte i kodexform så det är därför du anser att forntidens människor var hopplöst dumma? Fattiga människor kunde få böcker upplästa för sig om de själva inte kunde läsa eller inte hade råd att köpa böcker.
Kodexformen (bokformen) kommer ingalunda så sent som du anger, utan redan under första århundradet e.Kr.
Förutom obildad tycks du vare en kronologisk snobb.

Var Hippokrates från Mellanöstern? Trodde allt han var grek. Du kanske inte vet skillnaden, eller förstår inte att världen inte var global på en tid innan vi hade printade böcker?

Böcker fanns inte för 2000 år sedan, då den första som sagt gjordes på 860-talet. Således kunde de inte få någon bok uppläst då den inte fanns. Men du tror alltså att bönder gick runt med stentavlor som de fick upplästa för sig själva av någon annan? Inte konstigt att du är religiös om du tror på den historien.

Ja, folk för 2000 år sedan förstod sig säkert på läkekonst, fysik, kemi och andra vetenskapliga grenar än bättre än vad vi gör idag. Precis som att fårbönder ute i öknen sårang runt med handskrivna böcker som de fick upplästa för sig själva var och varannan dag.

De var inte primitiva och hade inte en basal förståelse av världen och kroppen.
Citera
2023-12-24, 16:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaså, gör jag inte?
Du är ju läskunnig så du borde läsa evangelierna och leva därefter.

Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget. — Matteus 7:24

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2023-12-24, 16:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så här scientologgubbe:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supreme_deity
"A supreme deity, supreme god or supreme being is the conception of the sole deity of monotheistic religions or, in polytheistic or henotheistic religions, the paramount deity or supernatural entity which is above all others."
Ja, och?
Du har verkligen bedrövlig läsförståelse.
Jag har inte ifrågasatt vad ”supreme being” betyder.
Detta inlägg från din sida är helt i stil med ”Goddag”. ”Yxskaft”.
Citera
2023-12-24, 16:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om din befängda idé att consensus gentium i gudstron måste referera till från omgivningen isolerade människor för att gälla, måste också dissensus gentium ateismen referera endast till från omgivningen isolerade människor. Av tio procent ateister (den lilla klicken) blir naturligtvis föga kvar (smulor) efter en sådan sållning.

Men din idé är befängd, förstås, en scientologs poserande som klar och relevant i tanken.

När det gäller gudstro är den inbakad i människan, medan ateismen är förvärvad. Jag har länkat till forskningsrön om detta, men falsk hubbardist som du är, väljer du att bortse från forskningen om gudstro hos barn, uppkommen utan påverkan från omgivningen.

Ateismen är en indoktrinerad, förvärvad störning, gudstron medfödd och det naturliga.

Okej, du försökte i alla fall ge sken av att argumentera den här gången.

Kul att du bara kan komma med "motargumentet" att jag skulle påstå att consensus gentium i gudstron måste referera till från omgivningen isolerade människor för att gälla.

Jaha? Det påstod jag inte, så det är bara din halmgubbe.

Har du inte istället något påtagligt att invända emot argumenten som jag faktiskt gav?

Men bra i alla fall att du bekräftade min kommentar om att döva dissonansen, men det visste jag ju redan.

När det gäller ditt påstående om att Gudstro skulle vara "inbakad i människan" så stämmer inte det heller. Det som undersökningar har visat är att människan är benägen att tro på fantasier om det övernaturliga (och i förlängningen även på konspirationsteorier). Det ger inget som helst belägg för att dessa fantasier skulle vara sanna, bara att människan till sin natur har lätt för att tro på dem.
Citera
2023-12-24, 17:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Var Hippokrates från Mellanöstern? Trodde allt han var grek. Du kanske inte vet skillnaden, eller förstår inte att världen inte var global på en tid innan vi hade printade böcker?

Böcker fanns inte för 2000 år sedan, då den första som sagt gjordes på 860-talet. Således kunde de inte få någon bok uppläst då den inte fanns. Men du tror alltså att bönder gick runt med stentavlor som de fick upplästa för sig själva av någon annan? Inte konstigt att du är religiös om du tror på den historien.

Ja, folk för 2000 år sedan förstod sig säkert på läkekonst, fysik, kemi och andra vetenskapliga grenar än bättre än vad vi gör idag. Precis som att fårbönder ute i öknen sårang runt med handskrivna böcker som de fick upplästa för sig själva var och varannan dag.

De var inte primitiva och hade inte en basal förståelse av världen och kroppen.
1. Om det är just Romarrikets östra dels läkekonst för just 2000 år sedan du föraktar, belägg med källor att den var som du beskriver den och att inte hippokratisk läkekonst och motsvarande hade kommit dit alls. Läs också på här: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_medicine
2. Böcker fanns för c:a 2000 år sedan, det är då de första kodexen kommer. Men att du av någon tokig anledning föraktar äldre skrivytor som papyrus att bevara text med kunskap på och som inte är några problem att hämta kunskaper ur, det är ett problem du har personligen i ditt liv, inte ett problem för människor tvåtusen år sedan.
3. "Fårbönder i öknen sprang runt" bla bla bla, är en irrelevant beskrivning i fråga om vilka som besatt läs- och skrivkunnighet. Läs på, i t.ex. A. Millards Reading and Writing in the Time of Jesus.
Citera
2023-12-24, 17:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, du försökte i alla fall ge sken av att argumentera den här gången.

Kul att du bara kan komma med "motargumentet" att jag skulle påstå att consensus gentium i gudstron måste referera till från omgivningen isolerade människor för att gälla.

Jaha? Det påstod jag inte, så det är bara din halmgubbe.

Har du inte istället något påtagligt att invända emot argumenten som jag faktiskt gav?

Men bra i alla fall att du bekräftade min kommentar om att döva dissonansen, men det visste jag ju redan.

När det gäller ditt påstående om att Gudstro skulle vara "inbakad i människan" så stämmer inte det heller. Det som undersökningar har visat är att människan är benägen att tro på fantasier om det övernaturliga (och i förlängningen även på konspirationsteorier). Det ger inget som helst belägg för att dessa fantasier skulle vara sanna, bara att människan till sin natur har lätt för att tro på dem.
1. Du försöker nu gömma dig från det faktum att du krävde att teister ska bli teister isolerade, medan du i smyg låter ateister bli ateister utan samma krav på isolering. Och med isolering menar jag samma sak i båda grupperna - ska ditt krav isolering gälla ena gruppen, den som du som gudshatare hatar, ska ditt krav på isolering också gälla den andra gruppen, galningarna som din hubbardhjärna omhuldar.
2. Fantasier är vad du kallar gudstro, men det är forskningsläget att barn har den, inte dina ateistiska fantasier.

Loser!
Citera
2023-12-24, 17:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, och?
Men då så, då måste också polyteistiska religioners tro på en "supreme being" räknas in som en del av gudstro.
Ditt snack om kristendom och islam som enda religionerna med gudstro är en vrång hubbardhjärnas alster. Du kan inte hålla dig till sanningen alls: du är en ordvrängare och falskspelare.
Citera
2023-12-24, 17:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är ju läskunnig så du borde läsa evangelierna och leva därefter.

Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget. — Matteus 7:24

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Men du säger att jag inte läser dem, och då frågade jag om jag inte läser dem. O store religionsgubbe, är det verkligen så, har du fått en uppenbarelse att det är så?
Citera
2023-12-24, 17:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, och?
Läste du vad Cicero, en hedning skrev om gudstro? Läs det och notera att consensus gentium finns hos honom. Han argumenterar också efter detta: "ur Guds verk lär du känna Gud".
Enligt dig kan han bara ha varit kristen eller muslim...fick du lära dig sådant av Hubbard?

Loser!
Citera
2023-12-24, 17:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men du säger att jag inte läser dem, och då frågade jag om jag inte läser dem. O store religionsgubbe, är det verkligen så, har du fått en uppenbarelse att det är så?
Det är uppenbarat för mig att du är kristen och läskunnig utan att bry dig det minsta om vad Jesus lär ut om hur man ska bete sig.

Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna. — Matteus 5:22

När Jesus hörde detta, sade han till dem: »Det är icke de friska som behöva läkare, utan de sjuka. Jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Markus 2:17

Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' — Matteus 22:39

På samma sätt må ock edert ljus lysa inför människorna, så att de se edra goda gärningar och prisa eder Fader, som är i himmelen. — Matteus 5:16

Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.» — Matteus 5:48
Citera
2023-12-24, 17:43
Medlem
Citat:
1. Om det är just Romarrikets östra dels läkekonst för just 2000 år sedan du föraktar, belägg med källor att den var som du beskriver den och att inte hippokratisk läkekonst och motsvarande hade kommit dit alls. Läs också på här: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_medicine
2. Böcker fanns för c:a 2000 år sedan, det är då de första kodexen kommer. Men att du av någon tokig anledning föraktar äldre skrivytor som papyrus att bevara text med kunskap på och som inte är några problem att hämta kunskaper ur, det är ett problem du har personligen i ditt liv, inte ett problem för människor tvåtusen år sedan.
3. "Fårbönder i öknen sprang runt" bla bla bla, är en irrelevant beskrivning i fråga om vilka som besatt läs- och skrivkunnighet. Läs på, i t.ex. A. Millards Reading and Writing in the Time of Jesus.

Oklart om du gör dig till eller om du är imbecill. Hippokrates m.fl. argumenterade för åderlåtning. Detta var det vanligaste man gjorde utöver att slänga ihop någon örtblandning av en nära vän eller en släkting.

Det var inte så att det fanns en läkare i Betlehem, utan man hade om något en helare eller någon typ av religiös figur.

Således var informationen och kunskapen bristfällig, och folk visste inte skillnaden på spetälska och diverse andra hudsjukdomar, utan man isolerade många med enbart hudinflammation.

Att du naivt tror att Jesus levde på en tid av globalisering och fritt informationsflöde, där en grupp bönder ute i ingenstans har avancerad medicinsk kunskap talar ju för en intellektuell funktionsnedsättning, har du sökt för det?

Menar du att fårbönder sprang runt med papyrusblad som de fick upplästa dagarna i ända?

Som sagt, du har inte lagt fram något bevis för att en enda person i Jesus krets hade ens en basal förståelse för medicin. Religion är opium för de dumma och viskleken taget till det extrema, tyvärr.
Citera
2023-12-24, 17:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
1. Du försöker nu gömma dig från det faktum att du krävde att teister ska bli teister isolerade, medan du i smyg låter ateister bli ateister utan samma krav på isolering. Och med isolering menar jag samma sak i båda grupperna - ska ditt krav isolering gälla ena gruppen, den som du som gudshatare hatar, ska ditt krav på isolering också gälla den andra gruppen, galningarna som din hubbardhjärna omhuldar.
2. Fantasier är vad du kallar gudstro, men det är forskningsläget att barn har den, inte dina ateistiska fantasier.

Loser!

Jag har inte krävt att teister skulle behöva vara isolerade. Det har du bara hittat på.
Jag förklarade bara att hur tro indoktrineras gör att argumentet för consensus gentium blir ogiltigt. Det är det som du inte har kunnat argumentera emot, men försöker istället att dölja det genom att hitta på en halmdocka.

Forskningsläget är att barn även har lätt att tro på tomten och att det finns monster under sängen. Menar du att det skulle bevisa tomtens och monstrens existens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in