2023-12-24, 10:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Detsamma bör sägas om teorin ”gud”, som vi på sämre sätt kan mäta. Vad vi kan veta rent vetenskapligt är starkare vetande, än vad vi kan ”veta om gud.”
Man kan begränsa sig till vad man anser vara mätbart men man kan också ha andra ambitioner. Det är inte helt irrationellt att leta efter något borttappat där det är lätt att leta även om man är nästan säker på att man tappat det någon annanstans.
Citera
2023-12-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan begränsa sig till vad man anser vara mätbart men man kan också ha andra ambitioner. Det är inte helt irrationellt att leta efter något borttappat där det är lätt att leta även om man är nästan säker på att man tappat det någon annanstans.
Oavsett, om något är borttappat så letar man där man kan leta.
Citera
2023-12-24, 10:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ateismen är en indoktrinerad, förvärvad störning, gudstron medfödd och det naturliga.
Du kanske är ett mycket välartat barn — det framgår inte men det är fullt möjligt. Du kanske alltid har trott på Gud och du har kanske alltid hedrat din far och din mor, o.s.v, men evangelierna studerar du inte vilket är tråkigt. För även om Jesus främst kom för kalla oss mindre välartade syndare så är det svårt att hålla kursen livet ut utan Jesus.

Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi skola komma till honom och taga vår boning hos honom. Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:23-24
Citera
2023-12-24, 10:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Oavsett, om något är borttappat så letar man där man kan leta.
Men man är medveten om att sökandet kan vara fåfängt.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-12-24 kl. 10:57.
Citera
2023-12-24, 10:57
Medlem
Citat:
Men man är medveten om att det kan vara fåfängt.
Irrelevant. Vad har fåfängt med saken att göra? Faktum kvarstår att för ditt exempel behöver man inte gå bortom det man kan veta i denna världen. Vill du hävda att du behöver gå bortom den materiella världen så behöver du ett annat argument.
Citera
2023-12-24, 11:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Irrelevant. Vad har fåfängt med saken att göra? Faktum kvarstår att för ditt exempel behöver man inte gå bortom det man kan veta i denna världen. Vill du hävda att du behöver gå bortom den materiella världen så behöver du ett annat argument.
Man behöver inte gå bortom den materiella världen. Det är valfritt men jag skulle inte kunna förstå allt som händer kring mig utan den information som Jesus förmedlat.
Citera
2023-12-24, 11:03
Medlem
Citat:
Man behöver inte gå bortom den materiella världen. Det är valfritt men jag skulle inte kunna förstå allt som händer kring mig utan den information som Jesus förmedlat.
Även med ”den information som jesus förmedlat” behöver du tro. Man kan också föredra att inte tro.
Citera
2023-12-24, 11:06
Medlem
Caloviuss avatar
Ett vittnesbörd om gudstro från hedningen Cicero (Tusculanerna, 1,30. Lundströms översättning, fetad stil av mig):

"Liksom man som ett mycket säkert bevis för att vi bör tro på gudarnas existens tycks anföra det förhållandet, att det inte finns något folk så ociviliserat, ingen människa så vild, att inte gudsföreställningen har fått insteg i vederbörandes sinne (det finns många, som har oriktiga föreställningar om gudarna - sådana misstag brukar uppstå av förvända seder och bruk - men likväl anser alla att det finns en gudomlig makt och ett gudomligt väsen, och det åstadkoms inte genom att människor sitter och diskuterar, och den uppfattningen har inte inhamrats genom institutioner och påbud, och vad det än gäller, så är en samstämmig uppfattning hos alla folk en naturens lag)..."

"samstämmig uppfattning hos alla folk": Cicero skriver på latin: consensio omnium gentium.
Citera
2023-12-24, 11:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Även med ”den information som jesus förmedlat” behöver du tro. Man kan också föredra att inte tro.
Ja, man kan välja att vara skeptisk till det mesta.
Citera
2023-12-24, 11:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Inte ens nästan.

Läkekonst för 2000 år sedan i Mellanöstern innebar att man slängde lite kryddor i luften, sjöng en sång och trodde att man blev frisk.

Diamond Sutra är den första boken vi känner till, och den gjordes på 800-talet. Innan detta så finner vi enbart diverse rullar eller blad, men knappast bland fattiga människor i Mellanöstern.

Bildning fanns inte heller bland fattiga i Mellanöstern.

Självfallet har du inga bevis för din religiösa övertygelse, och bevis går ju emot din naiva tro och världsbild. Precis som att bildning och intelligens är en bristvara hos religiösa idag, så var det en bristvara hos gemene man runt Jesus.
Nu får du ta och läsa på mer, om t.ex. Hippokrates.
Att skriftliga verk skrev på rullar och inte i kodexform så det är därför du anser att forntidens människor var hopplöst dumma? Fattiga människor kunde få böcker upplästa för sig om de själva inte kunde läsa eller inte hade råd att köpa böcker.
Kodexformen (bokformen) kommer ingalunda så sent som du anger, utan redan under första århundradet e.Kr.
Förutom obildad tycks du vare en kronologisk snobb.
Citera
2023-12-24, 11:24
Medlem
Caloviuss avatar
Den icke-kristne hedningen Cicero har också detta att säga (Tusculanerna, 1:70):

"när vi alltså ser det här och otaliga andra saker, kan vi då betvivla, att över dem står en skapare, om det nu är skapat, såsom Platon menar, eller en styresman över detta stora verk och denna stora byggnad, om det har funnits i evighet, såsom Aristoteles antar? På samma sätt är det nu med själen. Även om du inte ser den, liksom du inte ser gudomen, så skall du likväl, liksom du får en uppfattning om gudomen genom dess verk, få en uppfattning om själens gudomliga väsen genom minnet av saker och ting och fantasien och tankens snabba rörelse och den fullkomliga skönheten hos en fläckfri moral."
Citera
2023-12-24, 11:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
... men evangelierna studerar du inte vilket är tråkigt. ...
Jaså, gör jag inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in