2023-12-24, 02:35
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getkalle
Tidigare ja.
Anser du att dom har samma lag som dom 2 gångerna som dom vann?
Det e senast 2004 dom vann, så tror inte det spelar någon roll år 2023 eller i matchen mot Arsenal.
Fotbollen var annorlunda på den tiden.
Det är som att säga att Sverige fortfarande är en stormakt för att vi har varit det.
Vad snackar du om?
I CL framförallt så spelar historia in. Sen säger jag inte att Arsenal inte kan slå ut Porto men där är max vad dom klarar av.

Fotbollen må vara annorlunda, men det är inte ett jäkla flipperspel där vad som helst kan hända och FCK eller Arsenal snubblar till sig vinsten.
Citera
2023-12-24, 05:57
Medlem
Getkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Vad snackar du om?
I CL framförallt så spelar historia in. Sen säger jag inte att Arsenal inte kan slå ut Porto men där är max vad dom klarar av.

Fotbollen må vara annorlunda, men det är inte ett jäkla flipperspel där vad som helst kan hända och FCK eller Arsenal snubblar till sig vinsten.
Säg det till United
Citera
2023-12-24, 06:04
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getkalle
Säg det till United
Alltså seriöst, vad snackar du om?

Ska jag säga till United att ingen skitklubb snubblar till sig en CL-titel?

En vinst här och där visst! Över två matcher i ett slutspel så har skitlagen ingen chans när dom möter ett riktigt storlag som varit där flera gånger förut!
Senast redigerad av Free12 2023-12-24 kl. 06:12.
Citera
2023-12-24, 09:05
Medlem
HycklarSveriges avatar
Vi måste verkligen köpa en till anfallare i januari. Martinelli slarvade alldeles för mycket och Jesus gjorde inte mycket vettigt framåt heller. Jesus är tekniskt begåvad, men fungerar inte lika bra som 9a mot två bjässar som VvD och Konaté. Bästa spelaren för oss var Rice eller Gabriel/Saliba, vi hade förlorat utan dem.

Båda lagens centerbackar spelade väldigt bra, men Trent och Salah stack nog ut mest för mig i Liverpool. Salah kändes ständigt som ett hot och assisten av Trent var läcker.

En positiv sak jag kan ta fram är att detta förmodligen var Rayas bästa match i Arsenal hittills. Fortfarande lite ojämn i långbollarna, men var ändå stabil i allt annat. Ett insläppt mål, men Salahs skott var också väldigt svår att rädda.

All in all lite besviken att vi inte spelade bättre, men kan inte klaga för mycket heller. Fortfarande först i ligan.
Citera
2023-12-24, 09:22
Medlem
Getkalles avatar
Citat:
Alltså seriöst, vad snackar du om?

Ska jag säga till United att ingen skitklubb snubblar till sig en CL-titel?

En vinst här och där visst! Över två matcher i ett slutspel så har skitlagen ingen chans när dom möter ett riktigt storlag som varit där flera gånger förut!
”I CL framförallt så spelar historia in.”
Förklara det för United, Milan, Juventus eller till specifikt Barcelona som vann senast 2014.
Ingen av dom lagen är lika bra som när dom vann hela skiten.

Bara för klubben vunnit för länge sen så har fortfarande inte deras spelare (som spelar nu)
Varit med o bidragit när det inträffat.

Du skriver som du vet allt om fotboll.
Så om jag tolkar dig rätt nu så om ett lag börjar vinna Champions league 1-2 gånger så har dom inom 14-25 år större chans och vinna trots att det inte är samma lag på många år?

Det enda jag ser är att spelare kan känna sig hedrade att spela för en klubb som vunnit Champions league men det gör inte att dom enbart vinner för den delen.
Citera
2023-12-24, 09:35
Moderator
zanteras avatar
God jul allihopa! Hoppas ni får en trevlig julhelg med god mat, fina gåvor och lite avslappnande tid borta från jobb/skola eller vad ni sysslar med vanligtvis.

Vad hoppas ni för er lag 2024?

Personligen hoppas jag skadade spelare återvänder - Martinez framförallt är någon jag saknar mycket. Även Casemiro, vill se hur ett mittfält med Mainoo-Casemiro med Fernandes framför kan fungera. Hoppas såklart att anfallet kommer igång, Hojlund får gärna börja peta in några bollar.

Har inga förväntningar på top4 - i dagsläget är laget 8p efter Spurs vilket på pappret kanske inte är omöjligt över 20 matcher, men ser inte att laget kommer gå obesegrade i typ 2 månader medans andra lag tappar. Mer realistiskt så hoppas jag på att spelet blir bättre och man börjar göra mål igen. Kan ta en 6e plats t.ex. om laget kommer igång och spelare börjar producera. Mer realistiskt/negativt tror jag dock att det kommer fortsätta som det har sett ut. Tror tyvärr inte på någon aktivitet i Januari, så vi får se.
Citera
2023-12-24, 09:38
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Vad snackar du om?

Du kan väl ärligt talat inte jämföra FCK med Arsenal och att de har lika mycket chans att vinna? Hur långt man kommer i CL beror också mycket på vilka lottningar man får, så inte nödvändigtvis de bästa lagen som möts i en final. Skulle säga att Inter hade en del tur med sig förra året t.ex.
Citera
2023-12-24, 10:02
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Varje dag lär man sig något nytt: Idag var det att "om du halkar, så är det inte straff/gult kort".

Regeln tycks främst gälla Arsenal och står inte explicit i regelboken, men så är det. Jag har fått det förklarat för mig av rimliga, ödmjuka, helt inkompetenta, självutnämnda experter. Som inte kan reglerna, men ändå är övertygade om att de har rätt.

Situation 1: Odegaard stoppar bollen för Salah med handen, vinner bollen och kontrollen med handen, i boxen. Solklart.

Handen rör sig mot bollen, han gör sig större med armen, han vinner bollen och fördel av att ta med handen. Det finns inga ursäkter för ett så svagt VAR-agerande.

Men ta inte mitt ord på det, ta Salibas:

Situation 2: Saka, redan på gult kort, halkar och gör en farlig challenge på Gravenberch i slutet. Många tycker "men han halkar ju, inget gult kort".

Resonerar man så kan man inte regelboken. Du är ansvarig för din kropp på planen, punkt slut. Om du gör en farlig tackling, oavsett om du halkar, inte ser motståndaren, försöker vinna boll, ska du ut. Oavsett avsikt.

Marcus Danielson mot Ukraina. Tar boll först, träffar sedan ukrainaren i knät som drar korsband. Oavsiktligt? Ja. Försöker spela boll? Ja. Förbannad otur? Ja. Rött kort? Ja, givetvis.

Sadio Mané mot Ederson. Försöker nå bollen med ett högt ben för att få den över utrusande Ederson. Träffar Ederson i ansiktet. Oavsiktligt? Ja. Försöker spela boll? Ja. Rött kort? Självklart.

Samma gäller för Saka. Han halkar och gör en livsfarlig tackling, som turligt nog inte skadar Gravenberch. Han ska i det minsta ha gult och åka ut.

Massa gnäll i matchtråden på planen för att Arsenals spelare halkade mycket. Liverpool gjorde inte det. Är det då planen det är fel på?

Matchen då: Arsenal mest på tå första minuterna, vinner en frispark högt för de sätter sin press, som Liverpool tappar i det defensiva på. 1-0 vilket sätter matchens prägel.

Rånade på en solklar straff, och då krävs det två aktioner i världsklass (och god hjälp av Zinchenkos uselhet) för att få till 1-1 - Trents boll och Salahs avslut.

Efter 1-0 blir Arsenal naturligt mer avvaktande - men det är men against boys stora delar av matchen, särskilt inledningen på andra. Arsenal ska vara så glada att de kommer undan med 1p idag. Givetvis ska Trent göra mål, även om den studsar upp lite.

Tsimikas borta en bra stund tyvärr. Riktigt cyniskt av Saka att sätta in en tryckare snett bakifrån mot greken så han flyger över sidlinjen, när chansen att vinna boll är borta. Inte ens frispark. Oturligt med skadan, men onödigt av Saka.

Bra idag:
Alisson - Alltid bra
Konate - Trots markeringsmissen på ettan, ett monster defensivt som avväpnade de attacker Arsenal kom upp med
VvD - Mycket bra
Gomez - oväntat bra som vikarie. Höll tätt bakåt och kom med framåt, kunde fått ett mål. Gillar honom inte som ytterback men han gjorde det väldigt bra utifrån förutsättningarna.
Endo - Tycker fortfarande kostymen är för stor för honom, men som squad player funkar han ok. En som är glad att få vara här, som alltid ger 100%, och som kan ha en bra match då och då.
CuJo - Funkade oväntat bra
Harvey - Vill alltid ha boll och anfalla, kan bli fenomenal

Dåliga:
Diaz - trampade vatten
Darwin - gjorde inget avtryck
Szoboszlai - Jag vill älska Szobo, för hans work rate, teknik och offensiva förmåga. Men han gör många dåliga grejer, många felbeslut. Svagt skott i bra läge, enkla felpass. Hoppas han kan hitta tillbaka till formen i början på säsongen.

Som någon skrev, 2p på två hemmamatcher som borde varit 6p, är självklart en besvikelse. Enda trösten är att man fortfarande, trots halvrenoverat lag, fortfarande är med i racet. Får se om Gomez kan fortsätta prestera på vänsterback och om Robbo kan vara tillbaka snart, eller om action behövs. Tycker Tsimikas visat igen och igen denna säsong att han är ett fullgott alternativ till Robbo.
Igen, situationen med Ødegaard var def ingen straff till Liverpool, och Saka skulle absolut inte ha haft gult. Och det finns ingenting att diskutera över det.

Är inte våra spelares fel att Liverpool hade övervattnat planen och gjort den nästintill ospelbar. Använd huvet ett litegrann innan du skriver.
Citera
2023-12-24, 10:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Vi måste verkligen köpa en till anfallare i januari. Martinelli slarvade alldeles för mycket och Jesus gjorde inte mycket vettigt framåt heller. Jesus är tekniskt begåvad, men fungerar inte lika bra som 9a mot två bjässar som VvD och Konaté. Bästa spelaren för oss var Rice eller Gabriel/Saliba, vi hade förlorat utan dem.

Båda lagens centerbackar spelade väldigt bra, men Trent och Salah stack nog ut mest för mig i Liverpool. Salah kändes ständigt som ett hot och assisten av Trent var läcker.

En positiv sak jag kan ta fram är att detta förmodligen var Rayas bästa match i Arsenal hittills. Fortfarande lite ojämn i långbollarna, men var ändå stabil i allt annat. Ett insläppt mål, men Salahs skott var också väldigt svår att rädda.

All in all lite besviken att vi inte spelade bättre, men kan inte klaga för mycket heller. Fortfarande först i ligan.
Ja, det räcker inte med Gabriel Jesus och Nketiah. Det svirrar en del rykten om Toney till AFC, men personligen så ser jag hellre att vi köper en 9:a som tex Osimhen eller Vlahovic.

Jag menar fortfarande att vi borde ha avgjort matchen i 1:a halvan, och är lite besviken över att vi bara fick med oss 1p. Dock så är det en liten tröst att veta det att vi fortfarande toppar tabellen. COYG
Citat:
Ursprungligen postat av HycklarSverige
Du kan väl ärligt talat inte jämföra FCK med Arsenal och att de har lika mycket chans att vinna? Hur långt man kommer i CL beror också mycket på vilka lottningar man får, så inte nödvändigtvis de bästa lagen som möts i en final. Skulle säga att Inter hade en del tur med sig förra året t.ex.
Han försöker bara att provocera. Men jag ska dig ett tips: låt hamstern få titta på Kalle Anka i lugn o ro, och mata inte mata inte trollet.

Annars så önskar jag er alla en riktigt god jul⛄️🎅
Senast redigerad av Generalandersson 2023-12-24 kl. 10:16.
Citera
2023-12-24, 10:19
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
God jul allihopa! Hoppas ni får en trevlig julhelg med god mat, fina gåvor och lite avslappnande tid borta från jobb/skola eller vad ni sysslar med vanligtvis.

Vad hoppas ni för er lag 2024?

Personligen hoppas jag skadade spelare återvänder - Martinez framförallt är någon jag saknar mycket. Även Casemiro, vill se hur ett mittfält med Mainoo-Casemiro med Fernandes framför kan fungera. Hoppas såklart att anfallet kommer igång, Hojlund får gärna börja peta in några bollar.

Har inga förväntningar på top4 - i dagsläget är laget 8p efter Spurs vilket på pappret kanske inte är omöjligt över 20 matcher, men ser inte att laget kommer gå obesegrade i typ 2 månader medans andra lag tappar. Mer realistiskt så hoppas jag på att spelet blir bättre och man börjar göra mål igen. Kan ta en 6e plats t.ex. om laget kommer igång och spelare börjar producera. Mer realistiskt/negativt tror jag dock att det kommer fortsätta som det har sett ut. Tror tyvärr inte på någon aktivitet i Januari, så vi får se.

God jul zantera! Uppskattar dina inlägg, som rimliga och nyanserade till skillnad från shitshowen många andra (även jag) ibland gör den här tråden till.

Har inte sett jättemycket United men tycker det lilla jag sett av Höjlund kan bli bra ändå. Han får väl noll service. Som vanligt väldigt tung börda på en spelare pga prislapp. Höjlund är potential, inte den färdiga produkten.

Jag tillhör som bekant dem som inte vill att lyckan vänder för United, men kan ändå inte låta bli att lida lite med de trevliga United-fans som finns. De otrevliga lyser just nu med sin frånvaro i tråden, men jag vet att de kommer när vinden vänder...

Jag vetetusan om EtH är mannen för framtiden. Det tycks saknas en plan för hur man ska spela, EtH har gett grönt ljus till flertalet spelare som kostat betydligt mer än de smakat (Antony t.ex.), och trots rejäla investeringar spelar man fortfarande Evans, McTominay, Maguire och lite juniorer här och där. Samtidigt är sparka honom ingen quick fix. Kanske kan spelare som Rashford och Sancho få en nystart under nytt ledarskap, men felet tycks ändå vara en felkomponerad trupp och avsaknad av spelidé. Ni hade behövt en Klopp, Arteta eller Pep som glider in, börjar rensa bort de spelare som inte passar in i vad man vill göra, och värvar klokt med en plan. Lättare sagt än gjort när United haft som strategi att ge löner långt över marknadsvärdet dock. Varane, Casemiro, Sancho, Maguire är det tveksamt om ni får sålt utan att betala en rejäl buyout (ingen kommer matcha deras löner på marknaden, endast saudi).

Vad jag hoppas på för 2024 för Liverpool:

* Att man kan fortsätta nosa i toppen och vinna matcher med detta halvrenoverade lag.
* Att Darwin exploderar och blir den livsfarliga striker man vill ha som gör mål på allt han får. En Suarez 2.0.
* Att Szoboszlai hittar tillbaka till formen från inledande omgångarna
* Att Gomez fixar vänsterbacken ok och att Robbo är tillbaka inom någon vecka.
* Att man kan prestera på tre fronter: Carabao där man är i semi, att man kan gå långt i EL fast man slåss om titeln i PL.

Till sist: Att man säljer Salah till Saudi för enorm summa pengar direkt efter sista matchen för säsongen, och har en plan för att ersätta som sätts i verket direkt.

Salah har passerat zenit, gör många felbeslut, slarviga passningar sista tredjedelen, även om han fortfarande blixtrar till ibland och gör sjukt mycket poäng även när han är halvkass. Det är läge att casha in i sommar istället för att släppa som Bosman om 18 månader. Förlänga till den lön han har idag finns inte på kartan.
Citera
2023-12-24, 10:41
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Har inte sett jättemycket United men tycker det lilla jag sett av Höjlund kan bli bra ändå. Han får väl noll service. Som vanligt väldigt tung börda på en spelare pga prislapp. Höjlund är potential, inte den färdiga produkten.

Läste igår att Hojlund fick 1 passning sammanlagt under hela matchen från Garnacho/Antony som ändå är yttrarna som ska hitta honom i boxen. Personligen vill jag se laget klicka offensivt och skapa chanser innan jag bestämmer mig vad jag tycker om Hojlund. Hittills mycket slit och spring men inga mål. Skulle laget börja skapa chanser på rullande band så borde målen komma, om inte så är det problematiskt såklart. Jag vill att det ska klicka för Ten Hag och tränaren är ju inte enda problemet, fortsätter han dock med märkliga beslut som att spela McTominay endast för att han gör mål ibland så kommer han nog få gå till slut.

Angående Liverpool så blir det intressant att se vad som händer kring Salah. Han verkar ha hittat formen igen, samtidigt blir han 32 nästa år. Cashar man in och skickar honom till Saudi? Men om man gör det, vem ersätter? Visst kan du hitta en ytter som är lurig, står för lite mål och assist samt springer mycket, men Salah är ju både det, och "skytteligavinnaren" inbakat i ett paket. Inte lätt att hitta en ytter som också har potential att vinna skytteligan. Eller så kommer Nunez igång och blir det som fansen hoppades på (en rival till Haaland i skytteligan) och en ny ytter blir mer av en assist-maskin än främsta målskytten.
Citera
2023-12-24, 12:03
Medlem
Generalanderssons avatar
Vilken spelare menar ni var MOTM i gårsdagens match? För mig så var det Declan Rice, han bara ägde mittfältet från start till slut. Jäklar vilken lirare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in