Citat:
Ursprungligen postat av
mybrotherolof
Enligt Washington Post finns det inget annat exempel i modern tid på när en allierade till USA attackerar ett sjukhus fullt med hundratals skadade och döende patienter och tusentals flyktingar som sökt skydd.
Attacken mot al shifa gjorde att sjukhuset inte längre kunde fungera. Ambulanser kunde inte hämta skadade, bränslet tog slut, mediciner och förnödenheter kunde inte levereras till sjukhuset.
Den 27 oktober 2023 visade IDF upp en animerad video av en avancerad Hamasbas, som de sa låg under al-Shifa-sjukhuset i Gaza – de kallade basen "command and control". I videon visades maskerade militanta män med vapen som patrullerade en nivå av tunnelsystemet, längre ner i det komplexa tunnelsystemet fanns rum med datorer, mötesrum, stort vapenlager, bränsle, akutrum.
Krigets lagR säger att det som måste vägas in före en attack är både vad den som attackerar bedömer vara militära fördelar med attacken och "collateral damage" den kommer leda till.
Israel har presenterat en bild av målet för omvärlden.
Problemet är att det inte existerar i verkligheten.
Jag förstår att vi värderar bevis olika - men bevisbördan ligger helt och hållet på din sida.
Den animerade videon var inte det "som godkände" anfallet på Al-Shifa - det var bara en tidig illustration för att förklara varför IDF ta kontroll över sjukhuset. Dom sa ju tydligt i den filmen att det inte var en "verklig representation" av tunnlarna.
Det går inte att ha filmbevis innan man är där med kameran. Det kom senare efter IDF var i kontroll över sjukhuset. Så bevisen är tydliga att det finns en kommandocentral där, det fick vi se på filmen sen. Det är vad jag argumenterade för.
Men vare sig deras anfall var i proportion till den militära vinningen är en annan fråga och det går väl att diskutera. Jag ser inget problem med det, men det finns säkert någon som inte håller med.