Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Vill minnas att jag hörde en intervjuad ukrainare på radio för något år sen som bedömde runt hälften av invånarna vara för Ukraina och den andra halvan för Ryssland i Donbas.
Och det låter rätt rimligt.
Numera har väl alla män i krigsför ålder tvångsrekryterats i Putins circusarme och kvinnorna flytt så en färsk bedömning blir svårt...
Jag har träffat människor från Donbas som bedömde att ungefär hälften var av invånarna i den ockuperade delen av Donbas stödde Ukraina respektive Ryssland.
Jag nämnde dock specifikt den del som inte var ockuperad till feb 2022.
I opinionsundersökningar har det sett ut åt det här hållet med en förkrossande majoritet för Ukraina i den fria delen och betydligt jämnare i den ockuperade delen (som har majoriteten av befolkningen) men här fortfarande majoritet för Ukraina.
https://theconversation.com/most-people-in-separatist-held-areas-of-donbas-prefer-reintegration-with-ukraine-new-survey-124849
Det finns någon enstaka poll som gett majoritet för Ryssland i den ockuperade delen. Om alternativet vet ej/vill inte svara finns så utgör det en signifikant grupp.
Intressant är väl annars den poll som skedde i samarbete mellan ryska Levada och ukrainska KIIS och R-research, före kriget, där en mycket kraftig majoritet ville tillhöra Ryssland om Levada frågade typ 70% och några % för Ukraina men om KIIS frågade var det typ 40% för Ukraina och 15% för Ryssland.
I fria delen var det över 70% för Ukraina avsett om KIIS eller R-research frågade och någon enstaka % för Ryssland.
Min egen gissning är att skillnaden i resultat i den ockuperade delen beror på att alla är rädda och vet att ryssarna och deras marionetter tycker om att tortera. Tortyrfängelset Izolyatsia är ju knappast okänt för någon i Donetsk.
I den ukrainska delen fanns ingen anledning att inte uppge sin åsikt pga rädsla.
3 polls 2014 visade att att en majorit in Donbas ville stanna i Ukraina. Många ville ha ökat självbestämmande eller tom federalisering. Detta fick man dock aldrig chansen att förhandla om eftersom ryssar invaderade och startade Donbaskriget April 12 2014.
Från wiki
A poll released by the Kyiv Institute of Sociology, with data gathered from 8–16 April, 41.1% of people in Donetsk were for decentralisation of Ukraine with powers transferred to regions, while letting it remain a unified state, 38.4% for changing Ukraine into federation, 27.5% were in favour of secession from Ukraine to join the Russian Federation, and only 10.6% supported current unitary structure without changes.
Another poll, taken by the Donetsk Institute for Social Research and Political Analysis, found that 18.6% of those polled in the region opposed changes to the government structure, 47% favoured federalisation, or at least more economic independence from Kyiv, 27% wanted to join Russia in some form, and 5% wanted to become an independent state.
According to a survey conducted by Pew Research Centre from 5–23 April, 18% of eastern Ukrainians were in favour of secession, while 70% wished to remain part of a united Ukraine.