2023-12-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Ryssland kommer inte upp.
Nej de gör de inte, de har grävt ett hål som de inte kommer att kunna komma ur. Med en ekonomi som går mot katastrof får de nog vänja sig med att vara kvar i hålet.

Ett svart ekonomiskt hål där precis allting är på väg att haverera.
Oavsett vilka ekonomiska argument någon kommer med…
Anfallskriget blev spiken i kistan för rysk ekonomi.

Det kört för Ryssland, oavsett hur det går i kriget
Citera
2023-12-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Äh bara nukea hela Ryssland, vem fan bryr sig ändå. De hinner få iväg några halvtrasiga atombomber där skruvarna lossnar vid re-entry och kanske lyckas träffa 1-2 amerikanska städer. Men sen äre över och 99% av ryska befolkningen utdöda.

Jag är en san posadist, jag vågar gå hela vägen

Det är ganska många som bryr sig. Ryssarna tex.
Citera
2023-12-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vill minnas att jag hörde en intervjuad ukrainare på radio för något år sen som bedömde runt hälften av invånarna vara för Ukraina och den andra halvan för Ryssland i Donbas.
Och det låter rätt rimligt.
Numera har väl alla män i krigsför ålder tvångsrekryterats i Putins circusarme och kvinnorna flytt så en färsk bedömning blir svårt...

Jag har träffat människor från Donbas som bedömde att ungefär hälften var av invånarna i den ockuperade delen av Donbas stödde Ukraina respektive Ryssland.
Jag nämnde dock specifikt den del som inte var ockuperad till feb 2022.

I opinionsundersökningar har det sett ut åt det här hållet med en förkrossande majoritet för Ukraina i den fria delen och betydligt jämnare i den ockuperade delen (som har majoriteten av befolkningen) men här fortfarande majoritet för Ukraina.
https://theconversation.com/most-people-in-separatist-held-areas-of-donbas-prefer-reintegration-with-ukraine-new-survey-124849
Det finns någon enstaka poll som gett majoritet för Ryssland i den ockuperade delen. Om alternativet vet ej/vill inte svara finns så utgör det en signifikant grupp.

Intressant är väl annars den poll som skedde i samarbete mellan ryska Levada och ukrainska KIIS och R-research, före kriget, där en mycket kraftig majoritet ville tillhöra Ryssland om Levada frågade typ 70% och några % för Ukraina men om KIIS frågade var det typ 40% för Ukraina och 15% för Ryssland.
I fria delen var det över 70% för Ukraina avsett om KIIS eller R-research frågade och någon enstaka % för Ryssland.
Min egen gissning är att skillnaden i resultat i den ockuperade delen beror på att alla är rädda och vet att ryssarna och deras marionetter tycker om att tortera. Tortyrfängelset Izolyatsia är ju knappast okänt för någon i Donetsk.
I den ukrainska delen fanns ingen anledning att inte uppge sin åsikt pga rädsla.

3 polls 2014 visade att att en majorit in Donbas ville stanna i Ukraina. Många ville ha ökat självbestämmande eller tom federalisering. Detta fick man dock aldrig chansen att förhandla om eftersom ryssar invaderade och startade Donbaskriget April 12 2014.
Från wiki
A poll released by the Kyiv Institute of Sociology, with data gathered from 8–16 April, 41.1% of people in Donetsk were for decentralisation of Ukraine with powers transferred to regions, while letting it remain a unified state, 38.4% for changing Ukraine into federation, 27.5% were in favour of secession from Ukraine to join the Russian Federation, and only 10.6% supported current unitary structure without changes.
Another poll, taken by the Donetsk Institute for Social Research and Political Analysis, found that 18.6% of those polled in the region opposed changes to the government structure, 47% favoured federalisation, or at least more economic independence from Kyiv, 27% wanted to join Russia in some form, and 5% wanted to become an independent state.
According to a survey conducted by Pew Research Centre from 5–23 April, 18% of eastern Ukrainians were in favour of secession, while 70% wished to remain part of a united Ukraine.
Citera
2023-12-23, 19:18
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det var längesedan man hörde nått från skabb-Olga. Hur låter det från rysk media nuförtiden?

Ja, och den där ryska Ashbergkopian. Sovionånting, han var ju så tokig att det blev komiskt.
Börjar de bli nojiga nu och lugnat ner sig, eller är det bara att folk tröttnat på att länka deras vansinnigheter?

MVH/Gnomegirl
Citera
2023-12-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja, jag med. Oavsett.
Men jag äcklas mera av Ryssarnas mördande av civila och civil infrastruktur på daglig basis.
Det är äckligt på riktigt och strider mot krigets lagar.
Ukrainarna slår mot invasionsarmens soldater, officerare och materiel.
Enligt krigets lagar och avtal.
Ser du och förstår skillnaden?

Läs gärna Röda Korsets, "krigets lagar"
Tar en stund, Även Ryssland har skrivit under dessa lagar, regler och bestämmelser för att skydda civilbefolkning från krigets vidrigheter.
Hur tycker du att Rysslands uppträdande i Ukraina stämmer med denna överenskommelse?

https://www.rodakorset.se/var-varld/krigets-lagar/aven-krig-har-regler/
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-23 kl. 19:28.
Citera
2023-12-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Soldaterna kommer nog ge upp, men inte Putin. När han väl märker att ryssarna inte är med på samma sida så kommer han att terrorbomba Ukraina likt det Israel gör i Gaza.. Jag tror att det värsta inte börjat än, men man kan ju hoppas att han avsetts på något sätt

Du menar det han gjort sen dag ett? Terrorbomba. Vad skulle vara skillnaden?
Citera
2023-12-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du menar det han gjort sen dag ett? Terrorbomba. Vad skulle vara skillnaden?

Utplåna hela städer kanske. Så tänker jag. Som Nazityskland gjorde mot Warsawa
Citera
2023-12-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Dummaste jag hört - det är alltså skillnad på taktik o strategi - då kan man ju använda strategiska som taktik o taktiska som strategi efter eget val - o varför skulle Putin inte välja de värsta mot Ukrainas största städer för att tvinga fram en snabb kapitulation - o vad skulle hända då sett från andra länder?

Var finns Frankrikes atomubåtar idag - är de i läge o beredda på att slå till mot ryska mål - konstigt att det är såå tyystt om dessa - fransmännen är duktiga på det här men inget syns i media

Poängen med ubåtar med strategiska kärnvapen är att ingen vet var dom befinner sig. Om du inte begriper varför det är på det viset får du fundera på.
(men tro inte att USA inte har koll på Mordrs rackiga skorvar)
Citera
2023-12-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Ja, och den där ryska Ashbergkopian. Sovionånting, han var ju så tokig att det blev komiskt.
Börjar de bli nojiga nu och lugnat ner sig, eller är det bara att folk tröttnat på att länka deras vansinnigheter?

MVH/Gnomegirl

Ja, det blir en rysk freakshow av det.
Rysk statstyrd media. Man baxnar och förfäras.
Citera
2023-12-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Utplåna hela städer kanske. Så tänker jag. Som Nazityskland gjorde mot Warsawa

Enda möjligheten till det är ett strategiskt kärnvapen och då är svaret från västvärlden (och möjligen även Kina) stenhårt.
Citera
2023-12-23, 19:29
Medlem
Citat:
Enda möjligheten till det är ett strategiskt kärnvapen och då är svaret från västvärlden (och möjligen även Kina) stenhårt.

Japp. Och det kommer omedelbart.
Citera
2023-12-23, 19:29
Medlem
Citat:

Är det så? Jag kan inget om missiler o sånt men behövs verkligen kärnvapen till att bomba sönder städer? Borde ju finnas ''vanliga'' missiler som kan användas i hundratals
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in