Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Tror det är jättefarligt att ”tolka” saker efter eget huvud när vi pratar om kärnvapen. Hade väst på riktigt trott att de förelåg ett kärnvapenhot så hade vi agerat. Militärt ser man inte att det finns ett direkt hot om detta. Sen får du gärna ihop med Aftonbladet fantisera ihop något annat som inte har med verkligheten att göra.
Delvis har ju väst agerat genom att inte agera som de annars hade kunnat göra.
Vapenstödet till Ukraina har ju varit en långsamt upptrappning från främst defensiva till mer starkare offensiva vapen, och mycket för att man inte vågat på ge för kraftiga saker då man behövt känna efter med tån var Rysslands red lines ligger i praktiken.
Det har ju visat sig med tiden att dessa red lines inte triggat kärnvapen, men det har alltid funnits en viss återhållsamhet just för att Ryssland har kärnvapen och inte riskera WW3.
Hade Ryssland enbart haft konventionella vapen är jag övertygad om att NATO för länge sedan hade gjort betydligt mer mot Ryssland, men man vill inte ge Putin en ursäkt att hävda "existentiellt hot" där kärnvapen får användas.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
...
När det gäller Bucha så är det ju en helt annan fråga där de två olika sidorna för fram helt olika stories. Jag har aldrig sagt att ryssarnas version stämmer utan bara konstaterat att några på riktigt opartiska i frågan har inte fått tillgång (nä Soros-sponsrade NGOs räknas tyvärr inte). Jag har vidare bara konstaterat att Bucha var extremt positivt med avseende på stödet till Ukraina vid den tidpunkten och samtidigt väldigt dåligt för Ryssland. Därför är det utifrån det perspektivet inte särskilt logiskt att det gick till så som väst påstår. Jag tycker inte det, ni får gärna tycka annorlunda men jag har inte hört andra argument än dåraktiga där man har en förklaringsmodell som bygger på att ryssar är onda icke-människor. Det köper jag tyvärr inte.
Nu tycker jag för all del att man får ifrågasätta officiella narrativ om man vill, och själv lade jag t.ex. ner en hel del tid för att gå igenom förintelse-revisionisters argument att förintelsen inte ägt rum, eller åtminstone i betydligt mindre omfattning. Min slutsats blev dock att argumenten är svaga och de är stollar som ser omvärlden som en stor konspiration, som tilldelas betydligt mer agenda än den faktiskt har.
Med det sagt har jag ännu inte läst igenom all bevisföring om Bucha, och inte kan säga saker med samma säkerhet. I brist på det ser jag dock det betydligt mer sannolikt att Ryssland varit den fula fisken då mycket talar för dess nackdel.
Bl.a. har Rysslands soldater i gammal god tradition sedan lång tid tillbaka av att svina runt extra mycket bland civila, och då de inte ens nämnvärt värderar människoliv bland sitt eget folk värderas nog knappast civilt "fiendefolk" ´mycket alls.
Ryssland har dessutom en gammal god tradition att ständigt ljuga, och människorättsorganisationer har sedan lång tid tillbaka kunnat konstaterat att det är en typisk handling för Ryssland att reflexmässigt förneka massakers oavsett hur starka bevisen är. De är dessutom duktiga på att uppfinna icke-existerande massakers och övergrepp där exempelvis det stora "folkmordet" av rysk-talande i Ukraina ju saknat all verklighetsförankring.
Det finns tillräckligt mycket bevisning för internationell efterlysning av Putin vilket man inte hade gjort om bevisen var luft, men i slutändan är det förstås Haag som får göra slutgiltigt avgörande.
(Man kan naturligtvis hävda att Haag är styrt av färdig agenda, vilket revisionister också säger om Nurnbergs-rättegångarna, men starka påstående kräver starka bevis).
Så ja, ifall man i verkliga livet har en konflikt mellan två parter där den ene blivit häktad i sin frånvaro, har en historik av liknande brottslighet, samt vara notoriskt opålitlig i sina uppgifter, då känns det åtminstone betydligt rimligare att den personen är skyldig även om man förstås inte kan veta till 100% än.