Citat:
Eftersom de senaste 3000 inläggen handlar om gånghastighet paret Palme mot NF så undrar jag, finns det något som helt säkert talar för att NF var på platsen?
Vad säger han som inte kan ha snappats upp någon annanstans? Jag ställer frågan uppriktigt, har in riktig koll på alla de detaljerna själv. Men han hör av sig sent och mycket kan av det säger kan stämma med en person som gick förbi vid en annan tidpunkt, till exempel fem minuter tidigare.
Vad säger han som inte kan ha snappats upp någon annanstans? Jag ställer frågan uppriktigt, har in riktig koll på alla de detaljerna själv. Men han hör av sig sent och mycket kan av det säger kan stämma med en person som gick förbi vid en annan tidpunkt, till exempel fem minuter tidigare.
Fru Schaeffer med två tonårsdöttrar är ett ekipage som ligger före paret Palme i riktning söderut på östra trottoaren. På vägen möter de en mansperson som inte gärna kan vara någon annan än Fauzzi. De kollar 52:ans buss mittöver från Adolf Fredriks Kyrka och konstaterar att de kommer att få vänta ungefär en kvart. Eftersom det är smällkallt går de istället ner till Kungsgatan och ner i Hötorgets tunnelbanestation. Därnere stannar de bara ett par minuter, men under tiden som de befinner sig i tunnelbanan så avlossas skotten.
Ur förhöret med mamma Schaeffer läser vi:
Någonstans mellan hållplatsen och Kungsgatan ser (förnamn maskat) Schaeffer en man som väl liknar den bild som är framtagen av polisen. Mannen kommer ifrån Kungsgatan och går med långa snabba steg. Han är klädd i en mörk täckjacka, ev blå.
https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
Ironiskt nog förknippar hon alltså Fauzzi med "fantombilden", vilket ju inte är helt uppåt väggarna men ändå ganska komiskt. Märk även att familjen Schaeffer inte verkar möta Boforsgänget, vilket betyder att de passerat mordplatsen omkring två minuter före skotten, vilket är ungefär samtidigt som Fauzzi passerar där. I och med att fru Schaeffer inte anger den exakta punkten där de mötte Fauzzi så finns en viss osäkerhet om förloppstiden på deras sida, men det handlar inte om mer än 15-30 sekunder i felmarginal.
I vilket fall råder inget tvivel om att Fauzzi verkligen gått där vid den tid han säger, att han mött paret Palme och sedan hört skotten och kollat. Allt detta stämmer till punkt och pricka. Nu tycker man att det borde räcka med alla pajaskonster om Fauzzi. Du klagar på att jag blivit tvungen att i detalj utreda förloppen med Fauzzi, men det beror just på att jag belamrats med pajasinvändningar av det slag som ju själv gjort. Pinsamheterna avlöser varandra och då får man sitta och vara "städgumma" för att åtminstone försöka bibehålla någon form av sans och vett i palmeriet.
Fauzzi var inte bara där utan han befann sig de platser han pekat ut och gjorde de iakttagelser han berättat om. Att de iakttagelserna är besvärande för alla pajasar som fortfarande förfäktar en ensam gärningsman, det förstår man av uppfinningsrikedomen i att försöka slå hål i Fauzzis berättelser. Men det har de misslyckats med, och även detta sista desperata försök – att helt enkelt ifrågasätta om Fauzzi alls fanns där vid den tiden – det blir väl kronan på verket i denna snart 38-åriga pajaskavalkad.