Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Men enligt rekonstruktionsbilden (den sista) så är Per W (tror han stavas Wallin med W och inte V, rätta mig annars) över på östra sidan Sveavägen när det fortfarande bara är Lisbeth och Olof på mordplatsen..? Bara någon/några sekund/er från att nå fram till den.
Jag är med dig.

Men ta i beaktande det jag skrev ovan.

Det går väll att få ihop om han kommer fram sekunderna efter AH och SG.
Citera
2023-12-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Detaljen att NF när han vände sig om såg AB, vilken han själv kopplade till mannen i blå jacka som han sett spatsera bakom Olof och Lisbeth, försvinna in i ingången till Dekorima talar ju starkt att han var ett genuint vittne.

Det olyckliga med NF är att utredarna tycks ha nöjt sig med att inte utreda varför han kunnat uppfattat Tensonmannen och AB som samma person. Tensonmannen såg ju NF komma bakom makarna Palme alltför långt norrut för att han och AB kan ha varit samma person. Misstog sig NF eller var AB faktiskt på något vänster så långt norr ut att det faktiskt också var den Tensonman som NF såg? Nja, man får så klart räkna med att NF högst troligt kan ha blandat ihop korten. Uppfattningen han hade kom ju till i ögonblicket och var då helt logisk för hans egen del.

Något särskilt detaljerat förhör hade de aldrig med NF. Jävligt katastrofalt uselt när man tänker efter då det gäller en iakttagelse av en man han sett gå bara meter bakom makarna Palme strax innan det smäller.

Lisbeth tycks gått i sin egna lilla värld från Grand till Dekorima, vare sig NF eller Tensonman lade hon inte märke till. Nu tror inte jag att Tensonmannen är GM men varför så totalt frånvarande i LPs delgivna iakttagelser? Varför denna ”blindhet”.

Hon kan ju för all del faktiskt ha missat honom men han gick de faktum bakom makarna Palme strax innan mordet. Tensonmannen är precis som den man IM sett vänta vid Dekorima oidentifierad, vilket gör han högintressant inte bara för att reda ut mordet utan också reda ut vad i hela helsike som egentligen försiggick.

Nå väl, Tensonmannen kanske förblev oidentifierad för att han helt enkelt var en vanlig förbipasserande som inte hört av sig. Sådana fanns det så klart många fler av. Skillnaden är bara att han blev sedd av ett vittne, det vill säga NF. Att vare sig gräva i vem NF kan ha sett och i media be Tensonmannen träda fram är märkligt. Nöjde man sig möjligen med att NF uppfattat rätt där i ögonblicket och att Tensonmannen måste ha varit AB? Verkar inte bättre.

Två reflektioner efter att ha läst ditt inlägg:

AB säger ju i nåt förhör (kan inte hitta det nu bara för det men typ helt säker på att jag läste det för några dagar sen..) att han ropat till sina vänner, efter bankomatuttaget, nåt i stil med "gå inte så fort!". Det tycker jag tyder på att han iaf gick efter dem en bit norrut innan han bestämde sig för att istället vända om och gå hem. Svårt att veta hur många meter, men verkar isf inte som att han stod stilla på samma plats som han gjorde under tiden som de var där inne iaf.

Det som talar emot att AB är Tensonmannen är att Fauzzi angående Tensonmannen sa att han först tänkte att det var en livvakt men samtidigt tyckte att det var konstigt eftersom han verkade för gammal. AB var vid tillfället för mordet knappast för gammal för att kunna ha varit en livvakt, och borde inte heller kunnat ha misstagits för det.
Citera
2023-12-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag är med dig.

Men ta i beaktande det jag skrev ovan.

Det går väll att få ihop om han kommer fram sekunderna efter AH och SG.

Ja, det gör det väl. Måste ha kommit typ samtidigt isf. Blir ännu svårare att placera in en yngling på platsen, för det tidsfönstret blir väldigt smalt.
Citera
2023-12-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Källan är förhöret /har tagit bort oväsentligheter):

"PV: [...] Och sen när jag är framme, så kanske det finns tre andra personer där, som har kommit för att ... [...] sen när jag kommer fram då [...] det är LP, en tjej som jag upplevde som flinade [...] Sen var det någon kille i 20-25 årsåldern [...] ljushårig."

Ingen herre i rock och keps som pratar med LP och tittar in i gränden, alltså.

Aha! Tack så mycket, där står det ju svart på vitt. Jag hade missat det. Tack för upplysningen!
Citera
2023-12-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ja, det gör det väl. Måste ha kommit typ samtidigt isf. Blir ännu svårare att placera in en yngling på platsen, för det tidsfönstret blir väldigt smalt.
Inte läst nått förhör med nån yngling
Citera
2023-12-23, 19:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

"Ynglingen" är SG i 2 av 3 förhör. Den som skrev det avvikande gjorde väl ett misstag.
Citera
2023-12-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är bara det att "Tensonmannen" gick en bit ut till vänster, från NF:s synvinkel sett, och måste sedan ha sneddat in bakom LOP för att inte gå in i annonspelaren. Samma promenad som SE uppger sig ha gjort, 5-6 sekunder senare -- för han befann sig bara 5-6 sekunder ifrån kroppen när det small. Om nu inte LOP stannade för att kolla in skor varpå "Tensonmannen" passerade dem.

Men han bör ha hört smällarna och om han inte var turist eller något borde han väl ha hört av sig?

MOP var ju på nyheterna i de flesta TV-apparater dagen efter ...

Om "Tensonmannen" var ett oskyldigt vittne (vilket jag inte tror) kan man undra vad han såg, när han passerade Tunnelgatan och Sveavägen.

P.S. När det gäller LP, kan inte traumatiska händelser påverka minnet?

Även om han var ett oskyldigt vittne (som inte heller jag tror han har) kan det så klart finnas anledningar till varför han inte hörde av sig. En kan vara att han helt enkelt var blyg eller inte tyckte sig ha något att tillföra. Oviljan att höra av sig för ett vittne kan också ligga i att de ogillar kontakt med polis och myndigheter eller ogillar den mördade. En Palmehatare av rang kunde nog tycka att det kunde vara.

Som oidentifierad borde han dock så klart ha varit högintressant. En utlysning av honom hade varit på sin plats. Hade han inte hört av sig då hade det ju varit ännu märkligare och ännu en fingervisning om att det möjligen är något skumt med killen. I dag hade nog det där som med mycket annat med Palmeutredningen hanterats på ett annat sätt.

Jag säger inte bestämt att LP medvetet valde att blunda för Tensonmannen, men det är något med hennes ”blindhet” kring promenaden från Grand till där det smäller. Som om hon vet att promenaden är inget att fokusera på vad gäller GM, men där finns annat som hon inte vill gå in på och att Tensonmannen är en av de sakerna.

Jag är inte expert på vittnespsykologi (vet inte ens om det finns som akademisk ämne) men påverkar en traumatisk händelsen inte mest det som sker vid själva brottet? Vid mordtillfället kan jag tänka mig att sinnesnärvaron går in för ren överlevnad. Skärps sinnena då eller blir de begränsade? Människor reagerar nog väldigt olika. Kan tänka mig att en del får sämre minne medan andra tvärtom sträcker ut sina antenner desto mera.

Lisbeth sa själv att hon som psykolog var övad i att komma ihåg detaljer. Minnesförlust på grund av trauma var hon själv i det egna fallet inte inne på. Detta är en annan sak som är märklig. Övad i att komma i håg detaljer i all är, men övad att komma i håg detaljer i en livshotande situation där hennes make blir mördad var hon så klart inte.
Citera
2023-12-23, 20:01
Medlem
Citat:

AB säger ju i nåt förhör (kan inte hitta det nu bara för det men typ helt säker på att jag läste det för några dagar sen..) att han ropat till sina vänner, efter bankomatuttaget, nåt i stil med "gå inte så fort!". Det tycker jag tyder på att han iaf gick efter dem en bit norrut innan han bestämde sig för att istället vända om och gå hem. Svårt att veta hur många meter, men verkar isf inte som att han stod stilla på samma plats som han gjorde under tiden som de var där inne iaf.

Det som talar emot att AB är Tensonmannen är att Fauzzi angående Tensonmannen sa att han först tänkte att det var en livvakt men samtidigt tyckte att det var konstigt eftersom han verkade för gammal. AB var vid tillfället för mordet knappast för gammal för att kunna ha varit en livvakt, och borde inte heller kunnat ha misstagits för det.
AB har en övergripande drivkraft, och det är att han vill att alla ska hålla ihop och gå vidare ut tillsammans och dansa. Detta har han snackat om sedan dom tappa eftersläntrarna på Kungsgatan.

Har han sagt "Gå inte så fort" bör syftningen vara att han vill att dom andra ska ha chans att komma ikapp.

Inte för att han inte vill gå så snabbt.
Citera
2023-12-23, 20:17
Medlem
Citat:

Det förhöret med Björkman har jag missat. Länka gärna om du hittar det igen.

Jag har fått bilden att makarna Palme passerar AB och kamraterna innan de lämnar bankomaten, detta då kamraterna inte ser makarna Palme när de går norrut och att AB kommer upp bakom makarna Palme. Utgår man från detta tyder det på att makarna befunnit sig vid Dekorima och stått still en stund.

Jag kan ha jättefel i att de ska ha passerat kamraterna och AB dock, men det är bilden jag gjort upp. AB säger under sin hypnos att de går förbi varpå han får frågan när och då svarar han att det nog var när han var vid bankomaten.

Ja, Björkman var åldersmässigt fight for fight som livvakt. Sedan hade AB en väl synlig axelremsväska på sig med väl synlig rem som NF inte uppfattade. Sånt kan man ju missa i och för sig men den är så klart viktig att betänka här.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-23 kl. 21:05.
Citera
2023-12-23, 21:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Jag har fått bilden att makarna Palme passerar AB och kamraterna innan de lämnar bankomaten, detta då kamraterna inte ser makarna Palme när de går norrut och att AB kommer upp bakom makarna Palme. Utgår man från detta tyder det på att makarna befunnit sig vid Dekorima och stått still en stund.

Jag kan ha jättefel i att de ska ha passerat kamraterna och AB dock, men det är bilden jag gjort upp. AB säger under sin hypnos att de går förbi varpå han får frågan när och då svarar han att det nog var när han var vid bankomaten.

Ja, Björkman var åldersmässigt fight for fight som livvakt. Sedan hade AB en väl synlig axelremsväska på sig med väl synlig rem som NF inte uppfattade. Sånt kan man ju missa i och för sig men den är så klart viktig att betänka här.

Var står detta i hypnosförhöret?
https://drive.google.com/file/d/1Ppnzqo7Klrb2_FESHtYjRC4ywh0ukvxW/view
Citera
2023-12-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Var står detta i hypnosförhöret?
https://drive.google.com/file/d/1Ppnzqo7Klrb2_FESHtYjRC4ywh0ukvxW/view

Jag har minne av det står någonstans i hypnosförhöret. Nu kan jag minnas fel, men förstår inte varför jag skulle ha gjort det eftersom jag har ett tydligt minne av det. Läst igenom sidorna och hittar det inte, så kan vara en blunder från min sida, men det ser ut att fattas en sida.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-23 kl. 21:50.
Citera
2023-12-23, 21:58
Medlem
Citat:

Boforsgänget har rimligen lämnat både AB och Götabanken när LOP inte ens gått över Sveavägen.

När dom passerat Adolf Fredriks Kyrkogata. Kommer LOP fram till Sari.

Dom är garanterat inte inne på banken när det smäller hursomhelst.

Då faller alla bitar på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in