2023-12-23, 09:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är att det du skriver inte stämmer. Risken att bli smittad är densamma. Risken att bli allvarligt sjuk likaså. Däremot har en ung frisk person större möjligheter att överleva exempelvis en IVA-inläggning. Du har inte riktigt förstått hur det funkar.

Nej det är du som sitter och ljuger om riskerna hela dagarna i den här tråden.

All statistik säger precis motsatsen mot vad du påstår nu.

Risken att bli smittad är helt ointresserad om sjukdomen inte ens påverkar människor.
Citera
2023-12-23, 09:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är inte över än. Det dog cirka 10 tusen fler än normalt år 2020 än snittet för de föregående fem åren.
Du fokuserar på ett år men glömmer helheten. Det är precis som att bedöma en prestationen i en fotbollsmatch genom att bara titta på de 10 första minuterna av matchen.

Vi kom från underdödlighet 2019, vilket gör att de äldre som inte dog 2019 dog 2020 istället.

Här ser du klart och tydligt att Sverige inte presterade sämre än något annat nordiskt land under pandemin på totalen, vilket är det som räknas. Och det utan hysteriska åtgärder, som de andra länderna hade.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2023/olika-matt-pa-overdodlighet-ger-liknande-resultat-for-sverige/

Citat:
Nu har vi också överdödlighet. Vi har haft det under två månaders tid om man jämför samma period med de föregående fem åren, dvs även under coronåren.

Vi har överdödlighet sannolikt för att folk varit skrämda och inte sökt vård för andra farligare sjukdomar. Och då dör folk av andra orsaker istället.

Citat:
Så enligt dig är allt frid och fröjd så länge inte minst 51% av alla över 40 avlider i akut infektion i corona? Du har nog en rätt egen definition på när något är farligt...
Vad som är farligt är att ha hysteriska åtgärder, lockdown, vaccinpass och en skrämd befolkning. Folkhälsa får aldrig handla om enskilda virus och att skrämmas från myndigheternas sida.
Citera
2023-12-23, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är du som sitter och ljuger om riskerna hela dagarna i den här tråden.

All statistik säger precis motsatsen mot vad du påstår nu.

Risken att bli smittad är helt ointresserad om sjukdomen inte ens påverkar människor.

."..om sjukdomen inte ens påverkar". Du utgår öven här från ett felaktigt antagande. Sjukdomen påverkar folk i högsta grad.
Citera
2023-12-23, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
."..om sjukdomen inte ens påverkar". Du utgår öven här från ett felaktigt antagande. Sjukdomen påverkar folk i högsta grad.

Sjukdomen påverkar inte de allra flesta. Influensan kan också påverka människor negativt, men du bryr dig bara en ett enskilt virus.

Det finns andra sjukdomar som är farligare än covid som totalt glömts bort.
Citera
2023-12-23, 10:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du fokuserar på ett år men glömmer helheten. Det är precis som att bedöma en prestationen i en fotbollsmatch genom att bara titta på de 10 första minuterna av matchen.

Vi kom från underdödlighet 2019, vilket gör att de äldre som inte dog 2019 dog 2020 istället.

Här ser du klart och tydligt att Sverige inte presterade sämre än något annat nordiskt land under pandemin på totalen, vilket är det som räknas. Och det utan hysteriska åtgärder, som de andra länderna hade.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2023/olika-matt-pa-overdodlighet-ger-liknande-resultat-for-sverige/

Vi har överdödlighet sannolikt för att folk varit skrämda och inte sökt vård för andra farligare sjukdomar. Och då dör folk av andra orsaker istället.

Vad som är farligt är att ha hysteriska åtgärder, lockdown, vaccinpass och en skrämd befolkning. Folkhälsa får aldrig handla om enskilda virus och att skrämmas från myndigheternas sida.

Du läser inte vad jag skriver. Jag skrev snittet från de föregående 5 åren. Det är du, inte jag, som ägnar dig åt cherry picking.

Jag har följt pandemin och kan inte komma på en enda åtgärd som Sverige vidtog som på något vis skulle kunna klassas som hysterisk. Nämn fem åtgärder som du tycker var hysteriska förutom då att rekommendera vaccin, samt kräva det av viss personal som är sysselsatta med att vårda särskilt utsatta grupper.
Citera
2023-12-23, 10:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sjukdomen påverkar inte de allra flesta. Influensan kan också påverka människor negativt, men du bryr dig bara en ett enskilt virus.

Det finns andra sjukdomar som är farligare än covid som totalt glömts bort.

Nu får du nog bestämma dig. I ena andetaget påverkar pandemin på ett hysteriskt vis och i nästa inte alls. Hur ska du ha det?

Vilka andra smittsamma luftvägsvirus som är farligare än covid hävdar du glöms bort?
Citera
2023-12-23, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du läser inte vad jag skriver. Jag skrev snittet från de föregående 5 åren. Det är du, inte jag, som ägnar dig åt cherry picking.
Nej inte alls, eftersom vi hade underdödlighet 2019, vilket gör att våra initiala siffror ser sämre ut än hur det egentligen gick på totalen. Du tittar bara på 2020 och tycker att det är jättedåligt, men det visar sig att de andra länderna bara sköt upp sina dödsfall med covid till senare år. potato potato med onödiga hysteriska åtgärder. Jo det var hysteriska åtgärder. Titta vad finland gjorde exempelvis.

Citat:
Jag har följt pandemin och kan inte komma på en enda åtgärd som Sverige vidtog som på något vis skulle kunna klassas som hysterisk.
VI hade ganska hysteriska åtgärder. Jag minns att man fick sitta max 2 eller 4 pers ihop ett tag på restaurang. Vad nu det hade för smittskyddseffekt när viruset är luftburet. För att inte tala om vi faktiskt införde vaccinpass en kortare period. Helt otroligt.

Citat:
Nämn fem åtgärder som du tycker var hysteriska förutom då att rekommendera vaccin, samt kräva det av viss personal som är sysselsatta med att vårda särskilt utsatta grupper.
Vaccinpass, lockdown, hålla avstånd, munskydd i allmänheten, isolation av ovaccinerade, reseförbud. Inget av detta hade någon större effekt.
Citera
2023-12-23, 10:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu får du nog bestämma dig. I ena andetaget påverkar pandemin på ett hysteriskt vis och i nästa inte alls. Hur ska du ha det?

Vilka andra smittsamma luftvägsvirus som är farligare än covid hävdar du glöms bort?

Finns många cancersjuka som blev skrämda att inte uppsöka viktig vård och screening som dött i onödan. Listan kan göras lång på vad åtgärderna orsakade för skador och dödsfall i andra sjukdomar/psykisk ohälsa och självmord.

Hur det blir för barnen som inte fick vara i skolan under lång tid, vet vi ännu inte. Det får framtiden utvisa vad detta hypokondriska experiment gjorde med barnen och hur de kommer att gå för dem.
Citera
2023-12-23, 11:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej inte alls, eftersom vi hade underdödlighet 2019, vilket gör att våra initiala siffror ser sämre ut än hur det egentligen gick på totalen. Du tittar bara på 2020 och tycker att det är jättedåligt, men det visar sig att de andra länderna bara sköt upp sina dödsfall med covid till senare år. potato potato med onödiga hysteriska åtgärder. Jo det var hysteriska åtgärder. Titta vad finland gjorde exempelvis.

VI hade ganska hysteriska åtgärder. Jag minns att man fick sitta max 2 eller 4 pers ihop ett tag på restaurang. Vad nu det hade för smittskyddseffekt när viruset är luftburet. För att inte tala om vi faktiskt införde vaccinpass en kortare period. Helt otroligt.

Vaccinpass, lockdown, hålla avstånd, munskydd i allmänheten, isolation av ovaccinerade, reseförbud. Inget av detta hade någon större effekt.

Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att jag jämfört med 2019. Jämförelsen avser 2015-2019 för att få ett snitt.
Kan hålla med dig rörande restriktioner kring hur många som fick sitta vid samma bord. Såg det dock aldrig som hysteriskt, snarare symboliskt. Mitt intryck är att i Sverige pratade man väldigt mycket och gjorde i princip ingenting. Folk som hatade restriktioner reste ju tom hit.

Lockdown hade vi aldrig i Sverige, men givetvis hade en riktigt genomförd sådan haft effekt. Isolerar man folk kan de helt enkelt inte smitta varandra. Ordet karantän lär ju komma från det latinska ordet för fyra. Så många veckor som ett skepp behövde ligga för ankar innan det fick angöra staden för att inte alla skulle drabbas av pesten. Efter fyra veckor visste man att alla ombord antingen var döda eller inte smittade längre. Man gjorde inte som Sverige i feb år 2020 att man fritt, utan test, utan karantän, fritt tillät inresa i vårt land med hundratals hostande resenärer från Italien.
Citera
2023-12-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Kul uttryck, en suv loop, jag kollade upp det! Exakt, det är nog något att vara vaken inför, d v s både Covidx20 och trippelkvadruppelinjektioner, som du skriver. Finns förstås en allmän önskan att allt ska lugna sig, men det är det heller ingen som vet om det kommer. Intressant, berätta gärna vad du hittar!
Snuvloop, ej suvloop;-))
Ja vi får se vart det går men viruset ska nog lugna ner sig sannars kan det bli påfrestningar framöver.
Citera
2023-12-23, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har aldrig skrivit att jag jämfört med 2019. Jämförelsen avser 2015-2019 för att få ett snitt.
Nej det är inte så intressant eftersom vi hade ett visst antal "torrt fnöske" bestående av många äldre och sköra människor, som dog i samband med att viruset slog till. De hade inte levt idag, utan dog helt enkelt inte året innan pandemin av olika anledningar.

Citat:
Kan hålla med dig rörande restriktioner kring hur många som fick sitta vid samma bord. Såg det dock aldrig som hysteriskt, snarare symboliskt. Mitt intryck är att i Sverige pratade man väldigt mycket och gjorde i princip ingenting. Folk som hatade restriktioner reste ju tom hit.
Att inte göra någonting är också att göra någonting. Ibland kanske det är bättre att inte göra någonting överhuvudtaget om det är så att åtgärderna är skadligare än viruset.

Citat:
Lockdown hade vi aldrig i Sverige, men givetvis hade en riktigt genomförd sådan haft effekt.
Inte på den här typen av virus som redan har stor spridning i världen. Det går inte att stänga ute det. Inget land har lyckats med det.

Citat:
Isolerar man folk kan de helt enkelt inte smitta varandra.
Ja det kan man göra, men det är varken demokratiskt eller praktiskt genomförbart utom i extrema diktaturer som Kina.

Citat:
Ordet karantän lär ju komma från det latinska ordet för fyra. Så många veckor som ett skepp behövde ligga för ankar innan det fick angöra staden för att inte alla skulle drabbas av pesten.
Den här historien har jag hört många gånger från hjärntvättade och rädda får. Vi ska inte sätta friska människor i karantän någonsin mer!

Citat:
Efter fyra veckor visste man att alla ombord antingen var döda eller inte smittade längre. Man gjorde inte som Sverige i feb år 2020 att man fritt, utan test, utan karantän, fritt tillät inresa i vårt land med hundratals hostande resenärer från Italien.
I praktiken hade det ingen betydelse. De andra ländernas dödsfall kom senare år bara. Och i förlängningen dog fler personer av andra anledningar istället pga den sinnessjuka rädslan och åtgärdsprogrammet mot covid.
Citera
2023-12-23, 11:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Finns många cancersjuka som blev skrämda att inte uppsöka viktig vård och screening som dött i onödan. Listan kan göras lång på vad åtgärderna orsakade för skador och dödsfall i andra sjukdomar/psykisk ohälsa och självmord.

Hur det blir för barnen som inte fick vara i skolan under lång tid, vet vi ännu inte. Det får framtiden utvisa vad detta hypokondriska experiment gjorde med barnen och hur de kommer att gå för dem.

Tragiskt helt klart. Tragiska var också de obefintliga smittskyddsrutinerna inom vården, där man blandade friska och sjuka patienter i samma rum, där det saknades testkapacitet, där personal arbetade utan skyddsutrustning. Där vårdpersonal själva strök med eller fick läggas in och vårdas av sina kollegor. Där sjuka fick ligga och vänta i korridorer på hjälp som aldrig kommer. I denna miljö kan jag förstå att vissa drar sig för att genomföra rutinmässig screening, då den inte upplevs som akut. Mycket av den planerade vården ställdes också in, då alla resurser behövdes för att vårda covidsjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in