Citat:
Ursprungligen postat av
Iagh
Med all den kunskap och erfarenhet här om bygghissar och om byggbranschen i sig. Om att säkerställa processer i tillverkningsindustrin i allmänhet.
Vad är det mest troliga som kan ha orsakat den här olyckan?
(förutom Alimak)
Personligen tror jag mest på den teori som framförts både i tråden och i Alimaks egna manual. Det har levererats sektioner om 3-4 ihopbultade mastdelar till byggarbetsplatsen som har lyfts på plats med kran och skruvats fast av hissmontörer. De har inte missat att skruva i några bultar, utan i någon av skarvarna på en av de levererade sektionerna har det saknats bultar.
Det i sin tur kan då t.ex. bero på att sådana sektioner om 3-4 mastdelar har kommit in till ABC-hissar efter ett annat bygge och skruvats isär. Två sektioner har suttit så hårt ihop att man inte lyckats dela på dem efter att skruvarna tagits bort. De två delarna har blivit liggande och när det behövdes fler mastdelar till höjningen på aktuellt bygge, kom dessa två ihopsittande delar med, och man missade att det inte satt skruvar i dem, då de redan "satt ihop".
Allting tyder på att dessa två oskruvade mastdelar har fungerat under nästan en veckas tid utan skruvar, och alltså har klarat av att bära hissen med last under den tiden. Vi vet att en person har vittnat om att han använde hissen bara 10 minuter innan olyckan, från översta planet.
Jag tror att den obultade skarven har "vickats" loss över tid, varje gång hissen har åkt upp över skarven har de två hårt sittande mastdelarna utan skruvar lossat lite grann, och när fem pers och en skottkärra kom ombord på översta planet, då satt det till sist så löst att det med den lasten inte längre höll ihop.
För min del, liksom för flera andra verkar det som, så verkar det lite osannolikt att de relativt korta insticken i masten skulle kunna sitta ihop så hårt att de klarar lasten från hisskorgen som är rätt tung, och så med last i också. Men det verkar ändå som att det är så, och det är ofta något osannolikt som skett när sådana här olyckor inträffar.
Att någon som hade ansvar för att inspektera höjningen inte har gjort sitt jobb helt korrekt ner på "minsta skruv nivå", är förmodligen det minsta osannolika i detta, men så lär det väl också vara.
Som så ofta behöver flera olika saker gå fel på samma gång, för att sådana här olyckor skall inträffa. Det är också därför som vissa delar av maskindirektivets regelverk kräver dubbel eller trippelfel i säkerhetsdelar utan att någon allvarlig olycka inträffar.
Nåja, ovan är i alla fall vad jag tycker verkar vara det mest troliga givet den information som framkommit om olyckan, hissen och erfarenheter av den.
Kort och gott så har troligen olyckan gått till på ganska precis det vis som Alimak själva beskriver i sin manual.
Och det är det som är så sanslöst jävla galet med detta. Att man visste om att detta kunde hända, men inte gjorde någon konstruktionsåtgärd för att förhindra det. Now have at me, trolls.