2023-12-23, 01:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Den där snubben skulle jag nog inte betrakta som en trovärdig källa...

Hoppas Du inte menar mig utan L Remsxxx
Citera
2023-12-23, 01:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Hoppas Du inte menar mig utan L Remsxxx

Ja jag menar så klart L3nn@rt R3mst@m som du länkade till.

Han verkar mer intresserad av att presentera teorier och få uppmärksamhet för dom, än att hålla sig till kända fakta som kan verifieras.

I den ena videon presenterar han ett händelseförlopp som inte stämmer och i den andra ett monteringsförfarande som hissens mast inte är konstruerad för.
Jag ser inte heller att det skulle vara rimligt att konstruera en mast som kan monteras på det viset.
Citera
2023-12-23, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjervenz
Jag jobbar själv som hissmontör och monterar/demonterar exakt likadana alimak hissar, min teori är att dom vid höjning av masten tagit 4 eller 5 mastsektioner som är 1,5 meter lång per sektion, varav vid en sektion inte bultarna fanns när dom lyfte på befintlig mast, då sektionerna kan sitta fast i varandra rätt så ordentligt utan bult och mutter…

Där tror jag det ligger .. Det verkar råda konsensus att bultar fattas om man lyssnar på Radio snuttarna .
En " Normal " Montör kan inte missa sätta dit bultar inte så som masten ser ut Om det är isär. Däremot om det sitter ihop och lyftes på plats kanske han kan missa att kontrollera Pissnödig 5 i 4 Hemgång Bråttom bli färdig.
Citera
2023-12-23, 02:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Med all den kunskap och erfarenhet här om bygghissar och om byggbranschen i sig. Om att säkerställa processer i tillverkningsindustrin i allmänhet.

Vad är det mest troliga som kan ha orsakat den här olyckan?

(förutom Alimak)

Personligen tror jag mest på den teori som framförts både i tråden och i Alimaks egna manual. Det har levererats sektioner om 3-4 ihopbultade mastdelar till byggarbetsplatsen som har lyfts på plats med kran och skruvats fast av hissmontörer. De har inte missat att skruva i några bultar, utan i någon av skarvarna på en av de levererade sektionerna har det saknats bultar.

Det i sin tur kan då t.ex. bero på att sådana sektioner om 3-4 mastdelar har kommit in till ABC-hissar efter ett annat bygge och skruvats isär. Två sektioner har suttit så hårt ihop att man inte lyckats dela på dem efter att skruvarna tagits bort. De två delarna har blivit liggande och när det behövdes fler mastdelar till höjningen på aktuellt bygge, kom dessa två ihopsittande delar med, och man missade att det inte satt skruvar i dem, då de redan "satt ihop".

Allting tyder på att dessa två oskruvade mastdelar har fungerat under nästan en veckas tid utan skruvar, och alltså har klarat av att bära hissen med last under den tiden. Vi vet att en person har vittnat om att han använde hissen bara 10 minuter innan olyckan, från översta planet.

Jag tror att den obultade skarven har "vickats" loss över tid, varje gång hissen har åkt upp över skarven har de två hårt sittande mastdelarna utan skruvar lossat lite grann, och när fem pers och en skottkärra kom ombord på översta planet, då satt det till sist så löst att det med den lasten inte längre höll ihop.

För min del, liksom för flera andra verkar det som, så verkar det lite osannolikt att de relativt korta insticken i masten skulle kunna sitta ihop så hårt att de klarar lasten från hisskorgen som är rätt tung, och så med last i också. Men det verkar ändå som att det är så, och det är ofta något osannolikt som skett när sådana här olyckor inträffar.

Att någon som hade ansvar för att inspektera höjningen inte har gjort sitt jobb helt korrekt ner på "minsta skruv nivå", är förmodligen det minsta osannolika i detta, men så lär det väl också vara.

Som så ofta behöver flera olika saker gå fel på samma gång, för att sådana här olyckor skall inträffa. Det är också därför som vissa delar av maskindirektivets regelverk kräver dubbel eller trippelfel i säkerhetsdelar utan att någon allvarlig olycka inträffar.

Nåja, ovan är i alla fall vad jag tycker verkar vara det mest troliga givet den information som framkommit om olyckan, hissen och erfarenheter av den.

Kort och gott så har troligen olyckan gått till på ganska precis det vis som Alimak själva beskriver i sin manual.

Och det är det som är så sanslöst jävla galet med detta. Att man visste om att detta kunde hända, men inte gjorde någon konstruktionsåtgärd för att förhindra det. Now have at me, trolls.
Citera
2023-12-23, 02:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag ser inte heller att det skulle vara rimligt att konstruera en mast som kan monteras på det viset.

Vad har du för kompetens för att kunna avgöra den saken?
Citera
2023-12-23, 02:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad har du för kompetens för att kunna avgöra den saken?

Hur så?
Citera
2023-12-23, 02:05
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Aha, hade de en sådan vippbrytare i där?
Jag hittade ingen sådan på min bilder.

Så frågan är. Hur i h-e kunde de åka upp när masten inte var säkrad och låst!
Jag skiter i om bultar eller ej.

Man ska väl inte åka upp till en ej godkänd och kontrollerad mast där det inte ens finns en grind på den våningen.

Sorry om jag vet ju inget det där med hissar.

Bultar eller ej så ska man ju inte åka upp på ett ställe som inte är säkrat med alla andra grejor som behövs.

Jag tror nog att bultarna är nog inte det största problem.
Utan det ligger i hur i h-e kunde åka upp till den våningen utan varning!

----Toppen på masten, där brytare och toppskena satt, åkte väl rakt ner i marken först.
----Vad menar du med "säkrad och låst"? Om byggarna trodde att hissen var ok så var det väl bara att köra. För övrigt är det väl inte bevisat att någon åkt upp. De kan ha tagit sig upp medelst trappor och sedan kallat på hissen när de skulle ner och fika. Det kanske var första gången hissen var högst upp.
---- Se ovan. De kanske inte tog hissen upp.
---- Det största problemet är nog bultarna. Det näst största är att man, dvs flera inblandade, har åsidosatt säkerhetsrutiner som inte bara berör kontroll av bultar utan även andra saker.
Senast redigerad av KonungensRiddare 2023-12-23 kl. 02:14.
Citera
2023-12-23, 02:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Aha, hade de en sådan vippbrytare i där?
Jag hittade ingen sådan på min bilder.

Så frågan är. Hur i h-e kunde de åka upp när masten inte var säkrad och låst!
Jag skiter i om bultar eller ej.

Man ska väl inte åka upp till en ej godkänd och kontrollerad mast där det inte ens finns en grind på den våningen.

Sorry om jag vet ju inget det där med hissar.

Bultar eller ej så ska man ju inte åka upp på ett ställe som inte är säkrat med alla andra grejor som behövs.

Jag tror nog att bultarna är nog inte det största problem.
Utan det ligger i hur i h-e kunde åka upp till den våningen utan varning!

Det har framkommit av en postare i tråden som har sett fler bilder från olyckan än vad som blivit allmänt tillgängliga att grinden satt på plats och drogs med i fallet. Den låg tydligen under hisskorgen och det syntes skador på infästningarna på stannplanet där grinden fästs in.

Allt tyder på att hissen höjdes till aktuellt stannplan tisdagen före olyckan, att hela höjningen med alla delar utfördes och hissen öppnade för drift upp dit. Det enda som saknades (som vi vet) är de fyra skruvarna med mutter.
Citera
2023-12-23, 02:13
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Personligen tror jag mest på den teori som framförts både i tråden och i Alimaks egna manual. Det har levererats sektioner om 3-4 ihopbultade mastdelar till byggarbetsplatsen som har lyfts på plats med kran och skruvats fast av hissmontörer. De har inte missat att skruva i några bultar, utan i någon av skarvarna på en av de levererade sektionerna har det saknats bultar.

Det i sin tur kan då t.ex. bero på att sådana sektioner om 3-4 mastdelar har kommit in till ABC-hissar efter ett annat bygge och skruvats isär. Två sektioner har suttit så hårt ihop att man inte lyckats dela på dem efter att skruvarna tagits bort. De två delarna har blivit liggande och när det behövdes fler mastdelar till höjningen på aktuellt bygge, kom dessa två ihopsittande delar med, och man missade att det inte satt skruvar i dem, då de redan "satt ihop".

Allting tyder på att dessa två oskruvade mastdelar har fungerat under nästan en veckas tid utan skruvar, och alltså har klarat av att bära hissen med last under den tiden. Vi vet att en person har vittnat om att han använde hissen bara 10 minuter innan olyckan, från översta planet.

Jag tror att den obultade skarven har "vickats" loss över tid, varje gång hissen har åkt upp över skarven har de två hårt sittande mastdelarna utan skruvar lossat lite grann, och när fem pers och en skottkärra kom ombord på översta planet, då satt det till sist så löst att det med den lasten inte längre höll ihop.

För min del, liksom för flera andra verkar det som, så verkar det lite osannolikt att de relativt korta insticken i masten skulle kunna sitta ihop så hårt att de klarar lasten från hisskorgen som är rätt tung, och så med last i också. Men det verkar ändå som att det är så, och det är ofta något osannolikt som skett när sådana här olyckor inträffar.

Att någon som hade ansvar för att inspektera höjningen inte har gjort sitt jobb helt korrekt ner på "minsta skruv nivå", är förmodligen det minsta osannolika i detta, men så lär det väl också vara.

Som så ofta behöver flera olika saker gå fel på samma gång, för att sådana här olyckor skall inträffa. Det är också därför som vissa delar av maskindirektivets regelverk kräver dubbel eller trippelfel i säkerhetsdelar utan att någon allvarlig olycka inträffar.

Nåja, ovan är i alla fall vad jag tycker verkar vara det mest troliga givet den information som framkommit om olyckan, hissen och erfarenheter av den.

Kort och gott så har troligen olyckan gått till på ganska precis det vis som Alimak själva beskriver i sin manual.

Och det är det som är så sanslöst jävla galet med detta. Att man visste om att detta kunde hända, men inte gjorde någon konstruktionsåtgärd för att förhindra det. Now have at me, trolls.

Det Fetade tror jag också, just nu...
Citera
2023-12-23, 02:20
Medlem
Iaghs avatar
Citat:

Alltså troll. Du kan ha hur rätt som helst innan ditt sista stycke i inlägget.

Fattar din tanke men den är inte relevant för olyckan som den den är.
Citera
2023-12-23, 02:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Alltså troll. Du kan ha hur rätt som helst innan ditt sista stycke i inlägget.

Fattar din tanke men den är inte relevant för olyckan som den den är.

Den responsen på mitt inlägg säger allt om dig, och det är då verkligen inte jag som är trollet här.

Av allt jag skrev var det det enda du valde att kommentera, och inte ens det fick du rätt.

Det är extremt relevant. Hade Alimak tagit risken på allvar och gjort sitt jobb, kunde de fem personer som dog förra måndagen fortfarande ha varit i livet, trots alla andra missöden i denna härva. Det är just exakt precis därför som lagar och regler är som de är när det kommer till maskinsäkerhet. Vi vet att människor ibland gör misstag, vi vet att människor ibland slarvar, vi vet att människor ibland är lata, går på rutin och slentrian och tar genvägar. Därför måste maskiner som denna konstrueras så att inte en massa människor dör bara för att någon gör ett misstag, slarvar, är lat, går på slentrian eller tar en genväg.

Men att Alimak har underlåtit att vidta vederbörliga åtgärder för att förhindra en olycka som denna, förändrar ingenting av det jag skrev i mitt förra inlägg. Givet allt som framkommit är det min uppfattning om det troligaste scenariot som ledde till denna olycka. Allt det hade sett likadant ut även om Alimak hade gjort sitt jobb korrekt, ända fram till där hissenkorgen med de lösa mastsektionerna släppte från resten av masten. Där hade det kunnat sluta med att hisskorgen hängde kvar i den lösa mastdelen uppe vid översta stannplanet, och de fem personerna hade kunnat plockats ur hissen levande.

Det kanske inte är relevant för dig. Men det är definitivt relevant för mig och det hade varit jävligt relevant för de fem som nu är döda och deras anhöriga.
Citera
2023-12-23, 09:54
Medlem
Citat:
Hakat upp mig på att ABC-mannen i P4 Stockholm intervjun kläcker ur sig något liknande "frågan är varför 4 bultar saknas trots egenkontroll"

Vill han att det utreds om hans skamfläckade verksamhet brister i sina policies och livsviktiga rutiner?

Vill han bara vid tillfället för intervjun säga något som verkar urskulda ABC?
Uttalande känns lite rörigt, men det är givet att det är viktigt att reda ut varför skruv o mutter inte sattes dit, om man vill förhindra att just detta händer igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in