2023-12-22, 23:26
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tyvärr verkar det inte vara så, utan immunförsvaret verkar bli sämre av Covid, se till exempel den här studien från Linköpings universitet januari 2023:

"Ju allvarligare covid-19-sjukdom, desto långsammare återhämtar sig immunceller av typen dendritiska celler, som är nödvändiga för att aktivera ett bra immunförsvar. Det visar forskare vid LiU i en ny studie. Ett halvår efter svår covid-19 syns fortfarande negativ påverkan på flera sorters immunceller.

– Framför allt ser vi i vår studie en aktivering av många celltyper ett halvår efter insjuknande. Det liknar hur immuncellerna blir vid situationer som cancer och hiv, då det finns en kronisk infektion i kroppen och pågående immunaktivering. Aktiveringen vi ser kan innebära att immuncellerna inte kommer att kunna aktiveras optimalt vid nya infektioner, och att de kanske bidrar till att tysta ner ett immunsvar i stället för att stärka det, säger Marie Larsson, professor i virologi vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper." https://liu.se/nyhet/langtidseffekter-pa-det-medfodda-immunforsvaret-efter-covid-19

En kronisk inflammation som vid HIV eller cancer alltså.

Vid allvarlig sjukdom ja. Det är många i riskgrupp som har råkat illa ut, och ju hårdare viruset härjar i kroppen desto längre tid för återhämtning. Det låter inte speciellt förvånande.

Citat:
Och hur ska vi se på att personer som haft covid kan ha lägre antal antikroppar än tidigare vid återinfektion enligt en studie vid K.I. strax innan detta?

"Lägre antikroppsnivåer efter omikron hos personer som haft covid-19 tidigare

Forskare vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus har följt personer som fått tre doser sars-cov-2-vaccin och jämfört deras immunsvar efter genomgången omikroninfektion. Resultaten, som publicerats i The Lancet Infectious Diseases, visar att de som inte haft covid-19 tidigare fick ett betydligt högre antikroppssvar än de som haft covid-19 innan de infekterades med omikronvarianten.

Tidigare forskning om infektion med andra sars-cov-2-varianter har tvärtom visat att kombinationen infektion och vaccin, så kallad hybridimmunitet, ger ett starkare immunsvar än enbart vaccin."

Forskarna här är förvånade och säger:

"– Det är intressant att antikroppssvaret efter omikron var högre hos deltagare som inte hade haft en annan sars-cov-2-infektion innan omikroninfektionen och möter viruset för första gången, trots jämförbar symtombild och virusmängd. Vad detta beror på vet vi inte, men våra fynd belyser att tidigare infektion kan ha fler effekter på immunsvaret efter upprepade infektioner än dom vi kände till." https://nyheter.ki.se/lagre-antikroppsnivaer-efter-omikron-hos-personer-som-haft-covid-19-tidigare

En lägre antikroppsnivå vid återinfektion är också ganska väntat. Kroppens immunförsvar producerar bara så många antikroppar som behövs. Om immunförsvaret känner igen viruset kan det ta kål på det utan en hög mängd antikroppar. Att fokusera enbart på antikroppar som ett tecken på att immunförsvaret fungerar tror jag är felaktigt. Det är snarare långvariga B- och T-celler som spelar roll.

Här en två år gammal artikel, men jag tycker den beskriver immunförsvaret ganska bra:

https://www.forskning.se/2021/11/18/immunitet-corona#

Citat:
Och som vi såg i SVT-artiklarna jag länkade från våren 2021 var det många som förvånades över att få Covid direkt, ibland bara veckor, efter att de haft Covid. De fick förstås någon av de 2 och strax 3 varianter som gick samtidigt. Och precis på samma sätt har vi nu ett antal varianter som finns samtidig just nu.

I juli 2020 förklarade Tegnell att hade man fått Covid var man immun och nu såg pandemin ut att vara över (https://landetsfria.nu/2020/nummer-138/tegnell-far-man-covid-19-ar-man-immun/).

Men så var det inte. Nu kommer en del falla in i förklaringen att det måste vara det dumma vaccinets fel, men faktum är att åtefinfektionerna började före vaccineringen och tycks ha förvånat. Stämde inte Tegnells ord om att man var immun? Nej, det gjorde de inte, särskilt inte eftersom detta virus ständigt muterar.

Visa mig gärna aktuella studier som visar att immunförsvaret stärks av Covid. Det finns ju också en anledning till att det hela tiden sägs att nya varianter "tar sig förbi immunförsvaret."

Jag följer inte aktuella studier så kan inte säga något om det. Jag lutar mig mest mot traditionell kunskap och beprövade metoder inom virologi och immunologi. Ann-Cathrin Engwall (som jag nämnde tidigare) menar att immunförsvaret ständigt behöver tränas och utsättas för nya virus för att bibehålla kroppens motståndskraft = what doesn't kill you make you stronger.

Ett virus som ständigt muterar lyckas troligen så småningom ta sig förbi immunförsvaret, men eftersom inte alla virusets proteiner muterar så har kroppens immunförsvar en god chans att fortfarande känna igen delar av det. Då kanske man får lite ont i halsen eller hosta någon dag innan kroppen har hunnit reagera och slå ut viruset. Immunförsvaret ger sällan hundraprocentigt skydd, precis som det står i artikeln jag länkade till ovan.

Citat:
Slutligen så kan ju de här jämförelserna mellan Covid och HIV eller cancer vara ett slags skrämselpropaganda, som du skriver, Covid kanske inte borde jämföras med detta, men då är det väl läge att detta tas upp till exempel i svensk media. Men bara för att Covid på vissa sätt liknar HIV så behöver det ju inte betyda att de är lika på väsentliga sätt. Intressant fråga dock, jag ser att det finns ganska gott om jämförelser mellan Covid och HIV.

Här har vi en till artikel 2022 i International Journal of Medicine:

"SARS-CoV-2 and HIV-1: So Different yet so Alike. Immune Response at the Cellular and Molecular Level

In the past half century, humanity has experienced two devastating pandemics; the HIV-1 pandemic and the recent pandemic caused by SARS-CoV-2. Both emerged as zoonotic pathogens. Interestingly, SARS-CoV-2 has rapidly migrated all over the world in less than two years, much as HIV-1 did almost 40 years ago. Despite these two RNA viruses being different in their mode of transmission as well as the symptoms they generate, recent evidence suggests that they cause similar immune responses. " https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9608044/

Både HIV och Covid är virus som kommer från djur. Och du och kurt-sune tänker ju knappast att man blir immun för HIV om man får det. Kanske tänker du, kurt-sune, att folk även kan bli fria från AIDS om de plockar bort transfetterna? Let me know.

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan HIV och Covid. Det är kanske intressant för teoretiker, men i praktiken beter sig dessa virus väldigt olika. Bara för att jag tror att naturlig immunitet är bra så innebär det inte att jag inte kan se faror. Jag skulle exempelvis inte vilja utsätta mig för ebola-viruset.
Citera
2023-12-22, 23:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men Kurt-Sune.

De som blivit smittade av HIV, hade de sluppit bli det om de skippat transfetterna och tagit enomdan?

Allt pekar ju på att det inte går att bygga någon immunitet mot covid.

Nåja, jag har haft covid två gånger och vaccinerats tre gånger. Första gångern blev jag riktigt sjuk (det var långt innan det fanns vacciner). Immuniteten varade 18 månader ungefär och jag blev sjuk andra gången men väldigt lindrigt. Sen därefter har jag vaccinerats tre gånger och inte haft någon infektion som bekräftats vara covid men jag har märkt att jag kan få torrhosta om jag befinner sig på en plats med många människor där det kan finnas covid-smittade. Verkar som jag får någon form av allergisk immunförsvarsreaktion när jag utsätts för covid-virus,
Citera
2023-12-22, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att du smittats av HIV bara en gång beror nog på att du aldrig blir av med sjukdomen.

Ingen är immun mot covid. Du kommer att smittas igen, igen, igen och igen.

Jasså det säger du. Men om det inte påverkar mig förstår jag inte riktigt problemet.
Citera
2023-12-22, 23:36
Medlem
Citat:
Att du smittats av HIV bara en gång beror nog på att du aldrig blir av med sjukdomen.

Ingen är immun mot covid. Du kommer att smittas igen, igen, igen och igen.
16.4 miljoner skadestånd för en stackars flicka i danmark som blev skadad av vaxxet. Bäst att du och korretkamundo packar väskorna! Trump 2024. Here comes the pain!
Citera
2023-12-22, 23:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jasså det säger du. Men om det inte påverkar mig förstår jag inte riktigt problemet.

Det kommer påverka dig. Viruset kommer bryta ned dig. Det är oundvikligt.
Citera
2023-12-22, 23:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinnyachef
16.4 miljoner skadestånd för en stackars flicka i danmark som blev skadad av vaxxet. Bäst att du och korretkamundo packar väskorna! Trump 2024. Here comes the pain!

Skulle vi få det bättre i USA menar du?
Tror du Trump tar krafttag mot viruset?
Citera
2023-12-23, 00:04
Medlem
Citat:
Vad som funkar bäst är att stänga av all inkommande "information" om covid = propaganda. Det skulle nog de flesta må bäst av.
Jo det är sant, tänker själv inte på covid så myvket men går man in här så är det full rulle och då börjar man fundera lite igen,det är ju kul att läsa här, högt i tak. Du skriver bra saker och är inte nojig vilket är en bra inställning men att viruset bara är en liten förkylning kan jag inte hålöa med om.
Citera
2023-12-23, 00:12
Medlem
Citat:
Well.... Varför har jag bara haft det en gång då? Klart jag är immun. ..

Hiv har inget med covid att göra.

Du är säker på att det inte var HIV du hade? Symptomen är snarlika, en kort period med influensaliknande symptom, sen känner man sig bra. Ett tag. Man är tydligen frisk från HIV då, när man känner sig bra, om jag förstått dig rätt? Eller behöver man äta kostfibrer?

"Early HIV symptoms can feel like a bad case of the flu or COVID-19 and usually occur a few weeks after infection. In many people, early HIV signs and symptoms include fever, headache, fatigue, swollen lymph glands, rash, sore joints or muscles, or a sore throat. These symptoms of acute HIV are the body's natural response to HIV infection. Symptoms usually disappear within one to four weeks; therefore, they are often mistaken for a case of the flu." (NY State Dept of Health: https://www.health.ny.gov/diseases/aids/consumers/hiv_basics/covid_flu_hiv.htm)
Citera
2023-12-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Spelar väldigt liten roll om jag förstår hur det funkar eller inte. Det viktiga är att de som står bakom användningen av PCR-testet själva tillstår att det är värdelöst. Inte rakt ut förstås. Men nästan.

Det spelar ju all roll. Om du inte har en aning om hur det fungerar hur menar du att du att du skulle förstå vad de som skapade PCR testet menar?

För oss som förstår testet och vet vad skaparna säger är det extremt uppenbart vad som avses och det har inget att göra med din tolkning av vad de sagt att göra. Därför spelar det ytterst stor roll om du förstår tekniken eller inte.
Citera
2023-12-23, 00:47
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte. Vad gäller covid tycks det ju inte byggas upp någon motståndskraft. Redan tidigt under pandemin sades det att viruset hade genetiska likheter mot HIV. Att det är ett autoimmunt virus/tillstånd. Att varje gång man blir smittad bryts kropp och immunförsvar ned.

Det är ingen som pratar om flockimmunitet längre. Kanske för att den inte vare sig går att uppnå, eller skulle vara eftersträvansvärt på något vis.

De beror på vad man syftar på. Om du menar att en stor del av befolkningen åker på samma symtom som covid gav vid första exponering så har vi inte fått något skydd. Om symptomen numera är mildare och går över snabbare så har vi enligt klassisk definition ett skydd. Problemet idag är att vi mäter saker med PCR och det har påverkat vad vi tror är sjukdom.

Innan vi mätte individer med symptom med PCR test så avgjordes sjukdomen på symptom. Idag anses man vara sjuk om PCR testet är positivt oavsett om man har symptom eller ej.

Vi kommer aldrig helt kunna hindra exponering (om inte viruset slutar cirkulera) och ny exponering kan leda till ett positivt test. Vi kan inte heller hinda milda förkylningssymtom i slemhinnorna då kroppen har svårt att upprätthålla ett aktivt skydd i denna vävnad som ständigt förnyas.

Många virus vars exponeringsväg är via luftvägarna är återkommande och ger då och då symptom i individer trots tidigare exponering.

Det har alltså inte alls samma mekanism som HIV. Jag har i alla fall inte kunnat bekräfta någon sådan funktion utifrån de studier jag läst. Inte heller epidemiologin pekar mot det. Däremot pekar epidemiologi mönstret mot att det är ett övre luftvägsvirus precis som influensa och andra virus i corona familjen.
Citera
2023-12-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Vid allvarlig sjukdom ja. Det är många i riskgrupp som har råkat illa ut, och ju hårdare viruset härjar i kroppen desto längre tid för återhämtning. Det låter inte speciellt förvånande.

En lägre antikroppsnivå vid återinfektion är också ganska väntat. Kroppens immunförsvar producerar bara så många antikroppar som behövs. Om immunförsvaret känner igen viruset kan det ta kål på det utan en hög mängd antikroppar. Att fokusera enbart på antikroppar som ett tecken på att immunförsvaret fungerar tror jag är felaktigt. Det är snarare långvariga B- och T-celler som spelar roll.

Här en två år gammal artikel, men jag tycker den beskriver immunförsvaret ganska bra:

https://www.forskning.se/2021/11/18/immunitet-corona#

Jag följer inte aktuella studier så kan inte säga något om det. Jag lutar mig mest mot traditionell kunskap och beprövade metoder inom virologi och immunologi. Ann-Cathrin Engwall (som jag nämnde tidigare) menar att immunförsvaret ständigt behöver tränas och utsättas för nya virus för att bibehålla kroppens motståndskraft = what doesn't kill you make you stronger.

Ett virus som ständigt muterar lyckas troligen så småningom ta sig förbi immunförsvaret, men eftersom inte alla virusets proteiner muterar så har kroppens immunförsvar en god chans att fortfarande känna igen delar av det. Då kanske man får lite ont i halsen eller hosta någon dag innan kroppen har hunnit reagera och slå ut viruset. Immunförsvaret ger sällan hundraprocentigt skydd, precis som det står i artikeln jag länkade till ovan.

Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan HIV och Covid. Det är kanske intressant för teoretiker, men i praktiken beter sig dessa virus väldigt olika. Bara för att jag tror att naturlig immunitet är bra så innebär det inte att jag inte kan se faror. Jag skulle exempelvis inte vilja utsätta mig för ebola-viruset.

Kopplingen HIV och Covid tog jag upp för att en del forskare gör jämförelser, vi får se vad det leder till, men om jag nu tar din artikel så syns det också i den hur lite forskaren vet här. Det är mycket "Vi vet inte" Vi ska "titta på det" osv i början, men för att inte skapa en vägg av text tar jag bara några exempel:

"Hur kommer det sig att vissa ändå kan bli infekterade en andra gång?
– För andra coronavirus som cirkulerar sedan många år, har man sett att de ger inga eller bara lätta symptom, om de efter cirka ett år infekterar en andra gång. Men med covid-19 vet vi inte säkert. Även efter en andra vaccindos kan man bli infekterad, det vill säga ge ett positivt testsvar – men med så låga virusnivåer att det inte blir någon svår sjukdom."

Precis efter det svarar han:

"Det finns siffror från Israel som antyder att ett antal människor blivit infekterade trots vaccinering. Det betyder att de gjort ett positivt test, men inte haft mycket sjukdom, framför allt inte svår sjukdom."

Här går han över till vaccinering. Nyss sa han att en covidinfektion ger skydd, men i fallet Israel är det vaccinationen som ger skydd enligt honom.

Vad han säger sen kan först låta oklart, som om han tycker vaccin är näst bäst, men det beror nog på journalisten, för läser man vidare framgår det att han säger att vaccin är bäst :

"Vilket ger bäst skydd, genomgången covid eller vaccination?
– Jag brukar passa mig för att romantisera skydd kopplat till sjukdom. Men svaret är egentligen både och. Att först bli infekterad och sen ta en eller två vaccindoser. Det ger väldigt höga nivåer av antikroppar, se Hybridimmunitet – det bästa skyddet.

Sen skulle jag vilja säga att vaccin är näst bäst ändå. Även om en genomgången sjukdom kan trigga ett bra immunsvar så är det ju inget vidare att vara sjuk, med allt vad det innebär. Jag har själv haft covid-19, med den oro det medför och bortfall av lukt och smak och dessutom finns risken för besvär av postcovid. Så sjukdom är definitivt inget att rekommendera."

I nästa svar rekommenderar han också vaccinet:

"Genomgången corona ger bäst skydd. Varför ska man ändå vaccinera sig om man varit sjuk?
– Vi tittar på det just nu. Det är möjligt att man får ett bra skydd av kanske bara en dos. Även om man har ett skydd efter sjukdomen så bör man ta vaccinet för andras skull, för att inte riskera att kanske sprida viruset om man går omkring utan symtom. Och man får ett väldigt bra skydd av det, som sagt."

Så enligt din artikels beskrivning av immunförsvaret är det vaccinering som är det bästa.

När det sen gäller immuniteten så samlar jag den info jag kan och hinner. Till skillnad från antivaxare är jag öppen för alla möjligheter, d v s att allt kanske är lugnt eller att covid inte är det eller att vacciner har oupptäckta nackdelar, men jag gillar att försöka se värsta-scenarie och precis som kurt-sune säger ska man ju kanske inte göra det om man mår dålig av det och det gör inte jag, och det verkar inte du göra heller.

Möjligen ser ja en till möjlig invändning. Du skriver att "Ann-Cathrin Engwall (som jag nämnde tidigare) menar att immunförsvaret ständigt behöver tränas och utsättas för nya virus för att bibehålla kroppens motståndskraft = what doesn't kill you make you stronger." Ett problem är att man tydligen inte vet hur länge motståndskraften varar för olika saker. Det finns flera forskare som har invänt mot påståendet att folk insjuknar nu pga en "immunitets-skuld" efter pandemin. Det vet vi inte. Så här skrivs det om det i den intressanta artikeln "Immunity debt: does it really exist? " i The Guardian 15 januari 2023:

"Another reason that has been proposed for enhanced infections this season is that Covid-19, which most of the population has now experienced at least once, has itself weakened some people’s immune systems. But this will probably not be widespread, if it happens at all. While there is evidence of immune dysfunction persisting for many months in some people who catch Covid, this is not so much a weakening of immunity as a problematic overactivation. A study published last January by Prof Gail Matthews, an infectious diseases physician at the University of New South Wales in Australia, and her colleagues showed overactive immune function up to eight months after Covid infection in some people. “The most likely reason for this is some level of viral persistence that the immune system is recognising as foreign and still reacting to,” Matthews says. But she doubts that there is any evidence of widespread Covid-induced immune impairment.

Brodin has seen similar Covid-related immune dysfunction. He and his co-workers have studied children with multisystem inflammatory syndrome, a rare but serious condition in which an extreme response a few months after infection has to be treated with immunosuppressants. He says that for some people with long Covid too: “There is clearly something wrong with the way the immune system continues to be activated.” But whether any such problems arise for the majority of people who have mild Covid symptoms is far less clear, he says. “There’s nothing that suggests that, although we can’t rule it out.”

Här tas också Sverige upp, och en fråga ställs som jag också har ställt mig, nämligen varför vi får en massa extra RS-infektioner och annat nu och förra året med tanke på att barn i Sverige levde som vanligt under pandemin. Ja, vore intressant att höra FHM berätta på vilket sätt barn i Sverige utsatts för en lockdown som nu ger dem RS-virus:

"Besides, he adds, how then to explain that RSV is also running riot now in Sweden, which famously eschewed lockdowns and kept schools open?" https://www.theguardian.com/science/2023/jan/14/immunity-debt-does-it-really-exist
Senast redigerad av Lamento 2023-12-23 kl. 00:56.
Citera
2023-12-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Däremot pekar epidemiologi mönstret mot att det är ett övre luftvägsvirus precis som influensa och andra virus i corona familjen.

Inte bara ett övre luftägsvirus i den bemärkelsen att det stannar där. Som jag skrivit tidigare har Al-Aly m fl visat hur influensa mest drabbar luftvägarna medan Covid drabbar betydligt fler delar av kroppen enligt hans m fl: senaste studie i The Lancet. Det beskrivs så här i en intervjuartikel i NBC:

"Covid patients were more likely to experience long-lasting problems with multiple organ systems at the same time, the study found. Flu patients also experienced this, but were more likely to have lasting symptoms related specifically to the lungs. (...)

Overall, the researchers found that illness caused by Covid was more severe, with higher rates of death, hospital readmission and adverse effects on multiple organ systems, than what was associated with the flu." https://www.nbcnews.com/health/health-news/long-flu-long-covid-influenza-can-also-lead-lingering-symptoms-rcna129787

Och i artikeln i The Lancet beskrivs det så här

"Decomposition analyses showed that in both COVID-19 and seasonal influenza, there was a higher burden of health loss in the post-acute than the acute phase; and comparatively, except for the pulmonary system, COVID-19 had a higher burden of health loss across all other organ systems than seasonal influenza in both the acute and post-acute phase."

Och

"this comparative analysis shows that hospital admission for COVID-19 was associated with higher long-term risks of death and adverse health outcomes in nearly every organ system (except for the pulmonary system) and significant cumulative excess DALYs than hospital admission for seasonal influenza." https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(23)00684-9/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in