2023-12-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Trams. Jag är hur frisk som helst och har varit det sedan den s.k pandemin startade. Sköt din hälsa, ät nyttig kost rik på A B C och D-vitamin och zink: Ät lite extra kosttillskott på vintern. Är du överviktig och lever ohälsosamt, se då till att sluta upp omedelbart med din livsstil och börja leva hälsosamt. Då går du inte och blir sjuk i onödan helt utan covidvaccin.

Och framförallt. Tvinga inte på andra människor att joina ditt medinciska experiment. Det får ni har för er själva ni som vill.

Hur du mår vet du ju inte. Det finns de som har cancer med tre månader kvar att leva utan att märka något av det, så hur man känner sig säger inte allt. När det gäller Covid pekade forskare vid Linköping på att i stil med 30 % av de som haft Covid får luktbortfall utan att märka det. De menade att det fanns en fara att detta ändå skulle påverka folks matvanor över tid med övervikt eller annat som följd. Sedan lär du kanske inte heller märka något förrän du smittats med Covid några gånger,

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det fetmarkerade tycker jag är intressant. Tänker att det finns två möjliga ingångar.

1. Att risken ökar för varje infektion. Beror det på att sannolikheten så att säga aggregeras? Dvs, löper jag 10% risk vid varje infektion blir väntevärdet 1,0 om jag blir infekterad 10 gånger. Ungefär som om jag skulle spela rysk roulette. Spelar jag en gång går det antagligen bra. Bara 1/6 att det går åt helvete. Spelar jag 6 gånger är sannolikheten 6/6=1,0 att jag dör. Spelar jag mer ligger oddsen mig i fatet. Förr eller senare så smäller det.

2. Gör varje infektion i sig skada? Bryter viruset i sig ned immunförsvar och gör oss mer sårbara? Förvärras läget hela tiden när smittan finns kvar? Som sagt - , ingen pratar längre om flockimmunitet och antikroppar. Det känns inte som tidigare infektion ger just något skydd alls.

Ja, kul att du tog upp statistik, och jag håller med dig om frågorna. Samtidigt talas det en del av t ex Gisslén om att vi har en "god" immunitet. Spelar det roll? Och det kan ju också vara så att risken förstås inte gäller alla. Den so har drabbats av postcovid lär t ex ha större risk.

Kul att du dessutom förklarade väntevärde! Betyder väntevärdet 6/6=1 att medelvärdet då är 100%?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men som du säkert vet så finns ju väldigt väldigt många som "haft viruset", enligt testerna, utan att vara det minsta sjuka. Hur får du ihop det?

Vara och känna sig är ju två olika saker. Men det är ju som du skriver att med tanke på hur många miljarder som haft viruset så vore det intressant med er konkreta siffror. Det heter hela tiden att så och så många uppskattas ha postcovid. Samtidigt angriper ju Covid många organ så många kan ha olika symptom.
Citera
2023-12-22, 19:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Jag tror att det är "mrna-vaccinet" som bryter ned immunförsvaret. Mycket pekar på det. En överväldigande majoritet av den vuxna befolkningen har tagit 2, 3, 4 eller fler sprutor och trots det, eller kanske just därför, blir de sjuka gång på gång. Om det hade varit de helt ovaccinerade som blir sjuka gång på gång är jag tämligen säker på att vi hade fått reda på det eftersom det ligger i läkemedelsindustrins intresse att utpeka de ovaccinerade som "problemet". Men ingenting tyder på att ovaccinerade har något större problem med covid-19. Obs! Jag hävdar inte att de ovaccinerade inte kan bli sjuka men jag menar att de ovaccinerade inte sticker ut som mer utsatta för covid-19 än de vaccinerade.

Jag får fortfarande intrycket att sjukvården inte riktigt vill erkänna att naturlig immunitet är ett fungerande alternativ till vaccinering, även om de indirekt medger det eftersom Folkhälsomyndigheten fortfarande inte aktivt uppmanar personer under 65 år att ta fler sprutor. De anger istället det lite mer tandlösa uttalandet att det inte finns några rekommendationer om vaccinering under 65 år.

Och jag har även läst att vår koleriske favorittant här i forumet (korrekta.... nånting) inte heller ser några skäl för personer utanför riskgrupp som genomgått infektion och fått naturlig immunitet att ta några vaccinsprutor.

Men som sagt, jag är skeptiskt till dessa "mrna-vaccin". Det spelar ingen roll hur mycket läkemedelsindustrin försäkrar att det fungerar. Jag misstänker följdverkningar på lång sikt och vill nog vänta ytterligare åtminstone tio år innan jag accepterar att mrna-vaccin är ofarliga.

Lätt att det blir två läger. Jag känner emellertid en del vaccinskeptiker som aldrig tagit något vaccin och som haft covid 5-6 gånger. Senast nu i denna våg och rätt ordentligt sjuka.
Citera
2023-12-22, 20:14
Medlem
Citat:
Jag tror att det är "mrna-vaccinet" som bryter ned immunförsvaret. Mycket pekar på det. En överväldigande majoritet av den vuxna befolkningen har tagit 2, 3, 4 eller fler sprutor och trots det, eller kanske just därför, blir de sjuka gång på gång. Om det hade varit de helt ovaccinerade som blir sjuka gång på gång är jag tämligen säker på att vi hade fått reda på det eftersom det ligger i läkemedelsindustrins intresse att utpeka de ovaccinerade som "problemet". Men ingenting tyder på att ovaccinerade har något större problem med covid-19. Obs! Jag hävdar inte att de ovaccinerade inte kan bli sjuka men jag menar att de ovaccinerade inte sticker ut som mer utsatta för covid-19 än de vaccinerade.

Jag är också intresserad av eventuella biverkningar av vaccinen. Nu skriver du ju att du inte påstår att ovaccinerade inte kan bli sjuka. Men jag vill då ta upp att före vaccineringen var det inte ovanligt att de smittades igen och igen. av Covid under våg ett den 21 februari till 31 augusti 2020, sedan av våg två den 1 september till 31 januari och vissa smittades till och med under våg tre den 1 februari till 10 juni 2021 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Covid-19-pandemin_i_Sverige).

SVT hade en artikel i april 2021 just om att folk smittades igen av covid fast de redan haft det, och påpekade att det inte var ovanligt. Här spekuleras det, till exempel:

"Antikroppar ger inte ett hundraprocentigt skydd, det ger ett gott skydd vilket är att man minskar risken att reinfekteras med 20 till 50 gånger. Men det är inte noll, säger Per Sikora tf. provtagningssamordnare i VGR."

Det heter också att "Oftast så ser vi ett mindre allvarligt sjukdomsförlopp den andra gången du får covid," https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trost-for-de-som-smittas-igen-mindre-allvarligt-sjukdomsforlopp

I anslutning till artikeln finns en artikel från april 2021 om en kvinna som:

"tog ett antikroppstest i slutet av februari och fick besked om att hon bar på antikroppar mot covid. Två veckor senare är hon återigen sjuk i covid."

Hennes slutsats är att

"– Jag tror vi ska vara försiktiga med att tro att antikroppar skyddar oss" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fick-besked-om-antikroppar-mot-covid-tva-veckor-senare-var-anna-smittad-igen

Inget sägs om att hon hoppade av glädje och berättade om hur mild sjukdomen var denna gång, tvärtom verkar hon ju besviken.

Hur har de här ovaccinerade, som fick Covid gång på gång före vaccinen klarat sig, kan man fråga sig, inte minst i jämförelse med dem som fíck covid första gången som vaccinerade.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-22 kl. 20:16.
Citera
2023-12-22, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du tycks sakna självinsikt. Kosttillskott skapar ingen immunitet mot SARS Cov-2. Inte BMI under 25 heller, även om alla fattat att BMI 40 nog stämmer bättre in på dig Sune

jag fattar det. Men vad du inte fattar att du kan minska risken för att bli allvarligt sjuk genom att följa mina råd.

Immunitet får man genom att genomgå sjukdomen och det har jag redan gjort. Efter det har jag inte varit sjuk överhuvudtaget i någon covid som vaccinerade verkar bli flera gånger om.

Jag tror faktiskt att man som normalfrisk vuxen inte ska ta dessa sprutor överhuvudtaget om man redan haft covidden..
Citera
2023-12-22, 20:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Hur du mår vet du ju inte. Det finns de som har cancer med tre månader kvar att leva utan att märka något av det, så hur man känner sig säger inte allt. När det gäller Covid pekade forskare vid Linköping på att i stil med 30 % av de som haft Covid får luktbortfall utan att märka det. De menade att det fanns en fara att detta ändå skulle påverka folks matvanor över tid med övervikt eller annat som följd. Sedan lär du kanske inte heller märka något förrän du smittats med Covid några gånger,

Ja, kul att du tog upp statistik, och jag håller med dig om frågorna. Samtidigt talas det en del av t ex Gisslén om att vi har en "god" immunitet. Spelar det roll? Och det kan ju också vara så att risken förstås inte gäller alla. Den so har drabbats av postcovid lär t ex ha större risk.

Kul att du dessutom förklarade väntevärde! Betyder väntevärdet 6/6=1 att medelvärdet då är 100%?

Vara och känna sig är ju två olika saker. Men det är ju som du skriver att med tanke på hur många miljarder som haft viruset så vore det intressant med er konkreta siffror. Det heter hela tiden att så och så många uppskattas ha postcovid. Samtidigt angriper ju Covid många organ så många kan ha olika symptom.

Jag tycker ofta att FHM legat steget efter genom hela pandemin. De tycks ha svårt att ta till sig studier och erfarenheter från andra länder. Först skulle ju viruset inte komma till Sverige. Sedan smittspårade man. Sen gav man upp smittspårningen, sen gav man upp testningen. Man snackade skit om munskydd under nästan hela första året. Sen skulle de användas. Finns säkert många fler exempel.

Ja, i det exemplet blir väntevärde och medelvärde samma sak. Spelar du rysk roulette 6 gånger kommer det statistiskt sätt att smälla 1 gång. Däremot är det ju inte 100% säkert att det smäller en gång, men man kan helt säkert säga att ju fler gånger du spelar, desto större är risken. Kastar du en tärning 1000 gånger är det ytterst osannolikt att du aldrig skulle slå en 6a.
Citera
2023-12-22, 20:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

jag fattar det. Men vad du inte fattar att du kan minska risken för att bli allvarligt sjuk genom att följa mina råd.

Immunitet får man genom att genomgå sjukdomen och det har jag redan gjort. Efter det har jag inte varit sjuk överhuvudtaget i någon covid som vaccinerade verkar bli flera gånger om.

Jag tror faktiskt att man som normalfrisk vuxen inte ska ta dessa sprutor överhuvudtaget om man redan haft covidden..

Äter man en någorlunda allsidig kost behövs inga tillskott, men det skyddar inte mot att bli sjuk.
Tyvärr leder inte genomgången sjukdom till någon omfattande immunitet. Dels troligen pga att det är så många covid-varianter som är i omlopp och dels på att immuniteten är kortvarig.
Citera
2023-12-22, 20:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Äter man en någorlunda allsidig kost behövs inga tillskott, men det skyddar inte mot att bli sjuk.
Det är visat i statistiken att överviktiga och feta är särskilt hårt drabbade av covid. Äter du som jag föreslagit så blir du inte fet och risken minskar för att bli allvarligt sjuk i covid.

Citat:
Tyvärr leder inte genomgången sjukdom till någon omfattande immunitet. Dels troligen pga att det är så många covid-varianter som är i omlopp och dels på att immuniteten är kortvarig.

Det beror på om man vaccinerat sig eller inte och förstört sitt immunförsvar. Jag blir inte sjuk i covid hur mycket jag än försöker. Det biter inte på mig.
Citera
2023-12-22, 20:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är visat i statistiken att överviktiga och feta är särskilt hårt drabbade av covid. Äter du som jag föreslagit så blir du inte fet och risken minskar för att bli allvarligt sjuk i covid.

Det beror på om man vaccinerat sig eller inte och förstört sitt immunförsvar. Jag blir inte sjuk i covid hur mycket jag än försöker. Det biter inte på mig.

Statistiken visar att personer i sämre fysisk form löper större risk att avlida om blir sjuka, vilket kanske inte är så konstigt. Däremot finns det mig veterligen ingenting som visar på att vitaminer och normalt BMI skulle ge något skydd mot att bli smittad, eller att drabbas av allvarlig infektion. Enda skillnaden är bara att du har bättre möjligheter att klara av 40 graders feber och dubbelsidig lunginflammation om du är ung och frisk, än om du redan är gammal och sjuk. Största riskfaktorn är faktiskt inte att vara fet, utan att vara gammal. Enda skyddet är då egentligen att försöka undvika att bli smittad. Här gäller då antingen social distansering, eller en tro på att vaccinet ger att gott skydd, vilket senare virusvarianter tyvärr motsäger alltmer.
Citera
2023-12-22, 20:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Konstigt. Du har ju själv skrivit att du varit sjuk i Covid. Nu biter det helt plötsligt inte på dig.

Tycker du kan kontakta FHM och säga åt dem att de kan skrota sina vacciner, för du kommit på att kosttillskott och zink fungerar bättre
Citera
2023-12-22, 21:05
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:

Ja, det var detta som jag blev så förvånad över när vaccineringen drog igång år 2021. Jag var helt säker på att de som redan haft sjukdomen inte skulle behöva vaccineras, men från myndigheterna och sjukvården ignorerades naturlig immunitet och beskedet var att alla skulle ta sprutorna. Det var i teorin ett fritt val men det sociala trycket på att göra "det rätta" var högt, för att inte tala om de sanktioner som samhället utsatte de ovaccinerade för. Men vi var många som höll ut.

Jag är född och uppvuxen under 70-80-talet och redan som ung fick jag lära mig att när man har genomgått en virussjukdom får man immunitet mot viruset (gäller virus som ej muterar). Jag minns tydligt när jag och mina syskon hade fått vattkoppor hur grannfrun skickade in sina barn till oss för att de också skulle bli smittade! Det ansågs vara det säkraste och bästa, att barn fick vattkoppor eftersom det sällan är farligt för dem och det ger immunitet (även om det kan reaktiveras som bältros i vuxen ålder).

Jag vet att ett muterande coronavirus inte kan jämföras med vattkoppor men grundprincipen är densamma. Ytterhöljet på ett virus består av flera proteiner, och det är inte alla proteiner som muterar. Har kroppens immunförsvar blivit utsatt för hela viruset, med alla dess proteiner, ökar chansen att immunförsvaret känner igen viruset och bildar skydd mot det även om några proteiner (exempelvis spikproteinet) har muterat. Det är detta som är den stora skillnaden mellan naturlig immunitet och vaccininducerad immunitet. Virologen Ann-Cathrin Engwall har utförligt beskrivit det här och hon blev något av en ledstjärna för mig när jag bestämde mig för att avstå vaccinering.

Grundprincipen hade jag klart för mig ganska tidigt och där instämmer jag till fullo med kurt-sune: Som normalfrisk vuxen finns det ingen vits eller vinst att ta vaccinsprutor om man redan haft covid och inte blivit speciellt sjuk. Bevisligen har kroppens immunförsvar lyckats besegra viruset så vad kan då ett vaccin tillföra?

Sedan kan man alltid dra upp skrämselpropaganda om hur farligt det är med upprepade infektioner. Jag förhåller mig kallsinnig och är inte ett dugg orolig för det. Framtiden får utvisa hur det går för oss ovaccinerade. Jag tror det kommer att gå bra!
Citera
2023-12-22, 21:07
Medlem
Citat:

Vill man slippa ta den livsfarliga depopulations dödsprutan så kan man testa I-prevent och liknande protokoll.

https://covid19criticalcare.com/wp-content/uploads/2022/12/I-PREVENT-COVID-FLU-and-RSV-Protection-Summary-2023-12-01.pdf

Lyckades själv klura ut dunderkuren D-vitamin (Kan överdoseras enligt fåren så aja baja), Zink, C, och Matcha Tee (Grönt tee är farligt enligt vissa hjärntvättade får) lagom till att covid kom i mars 2020 och blev frisk på 2,5 dag av den superfarliga första dödscovid varianten. Efter att ha blivit naturligt immun vill man ju inte vara ovetenskaplig som fåren så därför tog jag aldrig några big pharma genterapi-giftsprutor.
Citera
2023-12-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ja, det var detta som jag blev så förvånad över när vaccineringen drog igång år 2021. Jag var helt säker på att de som redan haft sjukdomen inte skulle behöva vaccineras, men från myndigheterna och sjukvården ignorerades naturlig immunitet och beskedet var att alla skulle ta sprutorna. (...)

Jag vet att ett muterande coronavirus inte kan jämföras med vattkoppor men grundprincipen är densamma. Ytterhöljet på ett virus består av flera proteiner, och det är inte alla proteiner som muterar. Har kroppens immunförsvar blivit utsatt för hela viruset, med alla dess proteiner, ökar chansen att immunförsvaret känner igen viruset och bildar skydd mot det även om några proteiner (exempelvis spikproteinet) har muterat. Det är detta som är den stora skillnaden mellan naturlig immunitet och vaccininducerad immunitet. Virologen Ann-Cathrin Engwall har utförligt beskrivit det här och hon blev något av en ledstjärna för mig när jag bestämde mig för att avstå vaccinering.

Grundprincipen hade jag klart för mig ganska tidigt och där instämmer jag till fullo med kurt-sune: Som normalfrisk vuxen finns det ingen vits eller vinst att ta vaccinsprutor om man redan haft covid och inte blivit speciellt sjuk. Bevisligen har kroppens immunförsvar lyckats besegra viruset så vad kan då ett vaccin tillföra?

Sedan kan man alltid dra upp skrämselpropaganda om hur farligt det är med upprepade infektioner. Jag förhåller mig kallsinnig och är inte ett dugg orolig för det. Framtiden får utvisa hur det går för oss ovaccinerade. Jag tror det kommer att gå bra!

Tyvärr verkar det inte vara så, utan immunförsvaret verkar bli sämre av Covid, se till exempel den här studien från Linköpings universitet januari 2023:

"Ju allvarligare covid-19-sjukdom, desto långsammare återhämtar sig immunceller av typen dendritiska celler, som är nödvändiga för att aktivera ett bra immunförsvar. Det visar forskare vid LiU i en ny studie. Ett halvår efter svår covid-19 syns fortfarande negativ påverkan på flera sorters immunceller.

– Framför allt ser vi i vår studie en aktivering av många celltyper ett halvår efter insjuknande. Det liknar hur immuncellerna blir vid situationer som cancer och hiv, då det finns en kronisk infektion i kroppen och pågående immunaktivering. Aktiveringen vi ser kan innebära att immuncellerna inte kommer att kunna aktiveras optimalt vid nya infektioner, och att de kanske bidrar till att tysta ner ett immunsvar i stället för att stärka det, säger Marie Larsson, professor i virologi vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper." https://liu.se/nyhet/langtidseffekter-pa-det-medfodda-immunforsvaret-efter-covid-19

En kronisk inflammation som vid HIV eller cancer alltså.

Och hur ska vi se på att personer som haft covid kan ha lägre antal antikroppar än tidigare vid återinfektion enligt en studie vid K.I. strax innan detta?

"Lägre antikroppsnivåer efter omikron hos personer som haft covid-19 tidigare

Forskare vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus har följt personer som fått tre doser sars-cov-2-vaccin och jämfört deras immunsvar efter genomgången omikroninfektion. Resultaten, som publicerats i The Lancet Infectious Diseases, visar att de som inte haft covid-19 tidigare fick ett betydligt högre antikroppssvar än de som haft covid-19 innan de infekterades med omikronvarianten.

Tidigare forskning om infektion med andra sars-cov-2-varianter har tvärtom visat att kombinationen infektion och vaccin, så kallad hybridimmunitet, ger ett starkare immunsvar än enbart vaccin."

Forskarna här är förvånade och säger:

"– Det är intressant att antikroppssvaret efter omikron var högre hos deltagare som inte hade haft en annan sars-cov-2-infektion innan omikroninfektionen och möter viruset för första gången, trots jämförbar symtombild och virusmängd. Vad detta beror på vet vi inte, men våra fynd belyser att tidigare infektion kan ha fler effekter på immunsvaret efter upprepade infektioner än dom vi kände till." https://nyheter.ki.se/lagre-antikroppsnivaer-efter-omikron-hos-personer-som-haft-covid-19-tidigare

Och som vi såg i SVT-artiklarna jag länkade från våren 2021 var det många som förvånades över att få Covid direkt, ibland bara veckor, efter att de haft Covid. De fick förstås någon av de 2 och strax 3 varianter som gick samtidigt. Och precis på samma sätt har vi nu ett antal varianter som finns samtidig just nu.

I juli 2020 förklarade Tegnell att hade man fått Covid var man immun och nu såg pandemin ut att vara över (https://landetsfria.nu/2020/nummer-138/tegnell-far-man-covid-19-ar-man-immun/).

Men så var det inte. Nu kommer en del falla in i förklaringen att det måste vara det dumma vaccinets fel, men faktum är att åtefinfektionerna började före vaccineringen och tycks ha förvånat. Stämde inte Tegnells ord om att man var immun? Nej, det gjorde de inte, särskilt inte eftersom detta virus ständigt muterar.

Visa mig gärna aktuella studier som visar att immunförsvaret stärks av Covid. Det finns ju också en anledning till att det hela tiden sägs att nya varianter "tar sig förbi immunförsvaret." Slutligen så kan ju de här jämförelserna mellan Covid och HIV eller cancer vara ett slags skrämselpropaganda, som du skriver, Covid kanske inte borde jämföras med detta, men då är det väl läge att detta tas upp till exempel i svensk media. Men bara för att Covid på vissa sätt liknar HIV så behöver det ju inte betyda att de är lika på väsentliga sätt. Intressant fråga dock, jag ser att det finns ganska gott om jämförelser mellan Covid och HIV.

Här har vi en till artikel 2022 i International Journal of Medicine:

"SARS-CoV-2 and HIV-1: So Different yet so Alike. Immune Response at the Cellular and Molecular Level

In the past half century, humanity has experienced two devastating pandemics; the HIV-1 pandemic and the recent pandemic caused by SARS-CoV-2. Both emerged as zoonotic pathogens. Interestingly, SARS-CoV-2 has rapidly migrated all over the world in less than two years, much as HIV-1 did almost 40 years ago. Despite these two RNA viruses being different in their mode of transmission as well as the symptoms they generate, recent evidence suggests that they cause similar immune responses. " https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9608044/

Både HIV och Covid är virus som kommer från djur. Och du och kurt-sune tänker ju knappast att man blir immun för HIV om man får det. Kanske tänker du, kurt-sune, att folk även kan bli fria från AIDS om de plockar bort transfetterna? Let me know.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-22 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in