2023-12-22, 21:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Lyckades själv klura ut dunderkuren D-vitamin (Kan överdoseras enligt fåren så aja baja), Zink, C, och Matcha Tee (Grönt tee är farligt enligt vissa hjärntvättade får) lagom till att covid kom i mars 2020 och blev frisk på 2,5 dag av den superfarliga första dödscovid varianten. Efter att ha blivit naturligt immun vill man ju inte vara ovetenskaplig som fåren så därför tog jag aldrig några big pharma genterapi-giftsprutor.
Tror inte ens det behövs. Det enda man behöver göra är att äta mat som är rik på D-vitamin, typ fet fisk och plocka bort skräpmaten (framförallt socker och dåliga fetter typ fröoljor och transfetter).

Äter man nyttigt så blir man inte fet i de flesta fall. Vad som också är bra är att prediabetes och diabetes typ 2 kan reverseras, vilket är en riskfaktor för allvarlig covid. Många har dött i onödan pga att de ätit fel kost för länge.
Citera
2023-12-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Nej, även Israel har vaccinerat sin befolkning med minst 2-3 doser utan att verka ha den smittspridning som Sverige har nu och som WHO kritiserar Sverige och 5 länder till för (UK, kanada m fl). Så det handlar nog mer om Sveriges "frisläppta" attityd inför Covid.

Som jag har skrivit tidigare finns det flera forskare som har varnat i tidskrifter som Nature för att man utsätter sig för en risk varje gång man smittas av Covid. Ditt påpekande om att man numera inte talar om antikroppar och antikroppstester var intressant.

Jag nämnde just en artikel som på bas av flera studier och intervju med nån forskare menar att det verkar som om risken för långtidscovid ökar varje gång man smittas (till att kanske vara 65% när man smittats 10 ggr): (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och här är en ny studie från Louis Pasteur-institutet med jämförelse av immunitet för Covid och t ex HIV i Nature (länk i deras text): https://www.pasteur.fr/en/press-area/press-documents/covid-19-persistence-sars-cov-2-lungs-and-role-innate-immunity

Världen har hamnat i en suvlooop med okänd utgång. Vad som är värst, ingen som vet, covidx20 eller trippelkvadruppelinjektioner med utmattat immunförsvar.
Det här med antikroppstest kanske är något att återuppta. Just nu vet man ju inte om man är lite skyddad, helt nollad eller sjuk.
Fungerar antikroppstest på nya varianter och säljs de ens? Ska läsa studierna.
Citera
2023-12-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tyvärr verkar det inte vara så, utan immunförsvaret verkar bli sämre av Covid, se till exempel den här studien från Linköpings universitet januari 2023:

"Ju allvarligare covid-19-sjukdom, desto långsammare återhämtar sig immunceller av typen dendritiska celler, som är nödvändiga för att aktivera ett bra immunförsvar. Det visar forskare vid LiU i en ny studie. Ett halvår efter svår covid-19 syns fortfarande negativ påverkan på flera sorters immunceller.

– Framför allt ser vi i vår studie en aktivering av många celltyper ett halvår efter insjuknande. Det liknar hur immuncellerna blir vid situationer som cancer och hiv, då det finns en kronisk infektion i kroppen och pågående immunaktivering. Aktiveringen vi ser kan innebära att immuncellerna inte kommer att kunna aktiveras optimalt vid nya infektioner, och att de kanske bidrar till att tysta ner ett immunsvar i stället för att stärka det, säger Marie Larsson, professor i virologi vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper." https://liu.se/nyhet/langtidseffekter-pa-det-medfodda-immunforsvaret-efter-covid-19

En kronisk inflammation som vid HIV eller cancer alltså.

Och hur ska vi se på att personer som haft covid kan ha lägre antal antikroppar än tidigare vid återinfektion enligt en studie vid K.I. strax innan detta?

"Lägre antikroppsnivåer efter omikron hos personer som haft covid-19 tidigare

Forskare vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus har följt personer som fått tre doser sars-cov-2-vaccin och jämfört deras immunsvar efter genomgången omikroninfektion. Resultaten, som publicerats i The Lancet Infectious Diseases, visar att de som inte haft covid-19 tidigare fick ett betydligt högre antikroppssvar än de som haft covid-19 innan de infekterades med omikronvarianten.

Tidigare forskning om infektion med andra sars-cov-2-varianter har tvärtom visat att kombinationen infektion och vaccin, så kallad hybridimmunitet, ger ett starkare immunsvar än enbart vaccin."

Forskarna här är förvånade och säger:

"– Det är intressant att antikroppssvaret efter omikron var högre hos deltagare som inte hade haft en annan sars-cov-2-infektion innan omikroninfektionen och möter viruset för första gången, trots jämförbar symtombild och virusmängd. Vad detta beror på vet vi inte, men våra fynd belyser att tidigare infektion kan ha fler effekter på immunsvaret efter upprepade infektioner än dom vi kände till." https://nyheter.ki.se/lagre-antikroppsnivaer-efter-omikron-hos-personer-som-haft-covid-19-tidigare

Och som vi såg i SVT-artiklarna jag länkade från våren 2021 var det många som förvånades över att få Covid direkt, ibland bara veckor, efter att de haft Covid. De fick förstås någon av de 2 och strax 3 varianter som gick samtidigt. Och precis på samma sätt har vi nu ett antal varianter som finns samtidig just nu.

I juli 2020 förklarade Tegnell att hade man fått Covid var man immun och nu såg pandemin ut att vara över (https://landetsfria.nu/2020/nummer-138/tegnell-far-man-covid-19-ar-man-immun/).

Men så var det inte. Nu kommer en del falla in i förklaringen att det måste vara det dumma vaccinets fel, men faktum är att åtefinfektionerna började före vaccineringen och tycks ha förvånat. Stämde inte Tegnells ord om att man var immun? Nej, det gjorde de inte, särskilt inte eftersom detta virus ständigt muterar.

Visa mig gärna aktuella studier som visar att immunförsvaret stärks av Covid. Det finns ju också en anledning till att det hela tiden sägs att nya varianter "tar sig förbi immunförsvaret." Slutligen så kan ju de här jämförelserna mellan Covid och HIV eller cancer vara ett slags skrämselpropaganda, som du skriver, Covid kanske inte borde jämföras med detta, men då är det väl läge att detta tas upp till exempel i svensk media. Men bara för att Covid på vissa sätt liknar HIV så behöver det ju inte betyda att de är lika på väsentliga sätt. Intressant fråga dock, jag ser att det finns ganska gott om jämförelser mellan Covid och HIV.

Här har vi en till artikel 2022 i International Journal of Medicine:

"SARS-CoV-2 and HIV-1: So Different yet so Alike. Immune Response at the Cellular and Molecular Level

In the past half century, humanity has experienced two devastating pandemics; the HIV-1 pandemic and the recent pandemic caused by SARS-CoV-2. Both emerged as zoonotic pathogens. Interestingly, SARS-CoV-2 has rapidly migrated all over the world in less than two years, much as HIV-1 did almost 40 years ago. Despite these two RNA viruses being different in their mode of transmission as well as the symptoms they generate, recent evidence suggests that they cause similar immune responses. " https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9608044/

Både HIV och Covid är virus som kommer från djur. Och du och kurt-sune tänker ju knappast att man blir immun för HIV om man får det. Kanske tänker du, kurt-sune, att folk även kan bli fria från AIDS om de plockar bort transfetterna? Let me know.

Hur ser det ut beträffande tiden som förflutit mellan smittotillfällena? Finns där någon skillnad redovisad?
Jag tänker att om man blir smittad igen lång tid efter första tillfället har man effekten att kroppen kanske hunnit tappa sitt specifika immunförsvar.

Och i fallet att man blir smittad kort tid efter första tillfället så har man ju inte hunnit tappa immunförsvar men och andra sidan kanske kroppen fortfarande inte är 100% återställd sedan första tillfället och därför försvagad.

Många lider ju av besvär ganska lång tid efter att de varit smittade. För min egen del var jag inte direkt sjuk(symptom) särskilt många dagar men jag kände mig tröttare än vanligt ett flertal veckor efter.
Citera
2023-12-22, 22:31
Medlem
Jag har en otäck känsla av att man dör av detta labb-virus.

Förr eller senare.
Citera
2023-12-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Världen har hamnat i en suvlooop med okänd utgång. Vad som är värst, ingen som vet, covidx20 eller trippelkvadruppelinjektioner med utmattat immunförsvar.
Det här med antikroppstest kanske är något att återuppta. Just nu vet man ju inte om man är lite skyddad, helt nollad eller sjuk.

Kul uttryck, en suv loop, jag kollade upp det! Exakt, det är nog något att vara vaken inför, d v s både Covidx20 och trippelkvadruppelinjektioner, som du skriver. Finns förstås en allmän önskan att allt ska lugna sig, men det är det heller ingen som vet om det kommer. Intressant, berätta gärna vad du hittar!
Citera
2023-12-22, 22:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio

Vad som funkar bäst är att stänga av all inkommande "information" om covid = propaganda. Det skulle nog de flesta må bäst av.
Citera
2023-12-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Hur ser det ut beträffande tiden som förflutit mellan smittotillfällena? Finns där någon skillnad redovisad?
Jag tänker att om man blir smittad igen lång tid efter första tillfället har man effekten att kroppen kanske hunnit tappa sitt specifika immunförsvar.

Och i fallet att man blir smittad kort tid efter första tillfället så har man ju inte hunnit tappa immunförsvar men och andra sidan kanske kroppen fortfarande inte är 100% återställd sedan första tillfället och därför försvagad.

Många lider ju av besvär ganska lång tid efter att de varit smittade. För min egen del var jag inte direkt sjuk(symptom) särskilt många dagar men jag kände mig tröttare än vanligt ett flertal veckor efter.

Ja, det låter ju logiskt, som du skriver, men Linköpings-forskarna menade ju att immunförsvaret inte blivit normalt efter 6-8 veckor. OBS att de ju talar om folk som blivit inlagda för allvarlig Covid. De skriver:

"– Nivåerna av dendritiska celler var extremt låga i början av infektionen. De återhämtade sig sen, men trots det ser det ut som att deras funktion inte helt är återställd. De dendritiska cellerna är mer aktiverade än de ska vara och vi tror att det påverkar immunförsvaret negativt, säger Marie Larsson."

Och forskarna tror att det de funnit hos "monocyter" visar att "kroppen, och troligtvis framför allt lungorna, fortfarande läker efter den svåra infektionen" efter 6 månader.

Det kanske bara visar att det tar lägre tid att bli frisk, och så är det väl ibland med virussjukdomar, som du skriver, att det tar tid. De här jämförelserna med HIV kan ju verka oroande, kanske dåligt a mig att ta upp det, för HIV är ju förstås mycket farligare än Covid, jag tyckte bara det var intressant att se dem jämföras. Men här är en sida som jämför HIV och Covid, och deras dödlighet, och då är ju HIV förstås oändligt värre:

"Based on the WHO’s coronavirus (COVID-19) dashboard, there have been over 750 million confirmed COVID-19 cases, including nearly 7 million deaths due to the disease.

Meanwhile, since the beginning of the HIV pandemic, there has been almost 85 million cases of HIV infection. Of these, nearly 40 million people have died from AIDS-related illnesses.

A 2021 review mentions that more than 95% of people with HIV who do not receive treatment die, while 1–4% of people with COVID-19 who do not receive treatment die." https://www.medicalnewstoday.com/articles/hiv-vs-covid#transmission

I den andra studien handlade det ju om trippel-vaccinerade. Forskarna själva blev förvånade:

"Forskare vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus har följt personer som fått tre doser sars-cov-2-vaccin och jämfört deras immunsvar efter genomgången omikroninfektion. Resultaten, som publicerats i The Lancet Infectious Diseases, visar att de som inte haft covid-19 tidigare fick ett betydligt högre antikroppssvar än de som haft covid-19 innan de infekterades med omikronvarianten."

Jag undrar om jag inte minns detta. Det uppkom någon diskussion för ett år sedan där det verkade vara så att trots att man såg lägre antikroppssvar så blev folk ändå inte sjukare. Någon förklarade det med att immunförsvaret är komplext. Frågan är om detta är dålig och i så fall om det är Covid eller vaccinet eller båda som är orsaken.

Samtidigt är ju det där med att bli trött länge kanske typiskt för virus, så jag hoppas jag inte oroade dig, jag bara målar fan på väggen eftersom jag vill försöka förutspå värsta-scenario, men förhoppningsvis ordnar sig allt.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-22 kl. 23:01.
Citera
2023-12-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag har en otäck känsla av att man dör av detta labb-virus.

Förr eller senare.

För eller senare dör alla, men förhoppningsvis inte av Covid förrän man är runt 85 år eller så.
Citera
2023-12-22, 23:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Ja, det var detta som jag blev så förvånad över när vaccineringen drog igång år 2021. Jag var helt säker på att de som redan haft sjukdomen inte skulle behöva vaccineras, men från myndigheterna och sjukvården ignorerades naturlig immunitet och beskedet var att alla skulle ta sprutorna. Det var i teorin ett fritt val men det sociala trycket på att göra "det rätta" var högt, för att inte tala om de sanktioner som samhället utsatte de ovaccinerade för. Men vi var många som höll ut.
Myndigheterna hade ju gått all in på vaccinlösningen och då skulle ju alla ta det oavsett om det behövdes eller inte. Den naturliga immuniteten borde få äran för att pandemin dog ut, men tyvärr är det ägarna av "narrativet" som bestämt att det var vaccinerna som räddade världen, något som jag tror är komplett BS. De flesta hade redan haft covid och därför var vaccinerna ganska meningslösa, då de kom när i princip alla haft sjukdomen och tillfrisknat.

Citat:
Jag är född och uppvuxen under 70-80-talet och redan som ung fick jag lära mig att när man har genomgått en virussjukdom får man immunitet mot viruset (gäller virus som ej muterar). Jag minns tydligt när jag och mina syskon hade fått vattkoppor hur grannfrun skickade in sina barn till oss för att de också skulle bli smittade! Det ansågs vara det säkraste och bästa, att barn fick vattkoppor eftersom det sällan är farligt för dem och det ger immunitet (även om det kan reaktiveras som bältros i vuxen ålder).
Det är samma här. Säger någon åt mig att jag ska ta ett vaccin mot en sjukdom jag redan precis haft så är det inte ett vaccin i traditionell mening.

Citat:
Jag vet att ett muterande coronavirus inte kan jämföras med vattkoppor men grundprincipen är densamma. Ytterhöljet på ett virus består av flera proteiner, och det är inte alla proteiner som muterar. Har kroppens immunförsvar blivit utsatt för hela viruset, med alla dess proteiner, ökar chansen att immunförsvaret känner igen viruset och bildar skydd mot det även om några proteiner (exempelvis spikproteinet) har muterat. Det är detta som är den stora skillnaden mellan naturlig immunitet och vaccininducerad immunitet. Virologen Ann-Cathrin Engwall har utförligt beskrivit det här och hon blev något av en ledstjärna för mig när jag bestämde mig för att avstå vaccinering.
Den naturliga immuniteten är den absolut bästa och precis som vid tidigare pandemier så hjälpte den till att stoppa detta virus. Tyvärr fick vaccinerna ta åt sig äran. De som hittade på historien får tyvärr skriva slutet på sagan.

Citat:
Grundprincipen hade jag klart för mig ganska tidigt och där instämmer jag till fullo med kurt-sune: Som normalfrisk vuxen finns det ingen vits eller vinst att ta vaccinsprutor om man redan haft covid och inte blivit speciellt sjuk. Bevisligen har kroppens immunförsvar lyckats besegra viruset så vad kan då ett vaccin tillföra?
Nej och många har tagit vaccinet helt i onödan. Det behövdes inte. Jag gjorde det inte heller av den enkla anledningen att det inte var en farlig sjukdom till att börja med. Varför ska jag vaccinera mig mot en sjukdom jag redan haft och som visade sig vara helt ofarlig?

Citat:
Sedan kan man alltid dra upp skrämselpropaganda om hur farligt det är med upprepade infektioner. Jag förhåller mig kallsinnig och är inte ett dugg orolig för det. Framtiden får utvisa hur det går för oss ovaccinerade. Jag tror det kommer att gå bra!

Det är trams. Jag har bara haft det en gång. De som har covid flera gånger verkar nästan alla vara vaccinerade. Och det är klart om man gång på gång belastar sitt immunförsvar med vaccin+ x antal boosters så kommer man ju att bli smittad med covid.
Citera
2023-12-22, 23:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Men Kurt-Sune.

De som blivit smittade av HIV, hade de sluppit bli det om de skippat transfetterna och tagit enomdan?

Allt pekar ju på att det inte går att bygga någon immunitet mot covid.
Citera
2023-12-22, 23:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men Kurt-Sune.

De som blivit smittade av HIV, hade de sluppit bli det om de skippat transfetterna och tagit enomdan?

Allt pekar ju på att det inte går att bygga någon immunitet mot covid.

Well.... Varför har jag bara haft det en gång då? Klart jag är immun. ..

Hiv har inget med covid att göra.
Citera
2023-12-22, 23:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Well.... Varför har jag bara haft det en gång då? Klart jag är immun. ..

Hiv har inget med covid att göra.

Att du smittats av HIV bara en gång beror nog på att du aldrig blir av med sjukdomen.

Ingen är immun mot covid. Du kommer att smittas igen, igen, igen och igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in