Citat:
Ursprungligen postat av
4shoshin
Hur ser det ut beträffande tiden som förflutit mellan smittotillfällena? Finns där någon skillnad redovisad?
Jag tänker att om man blir smittad igen lång tid efter första tillfället har man effekten att kroppen kanske hunnit tappa sitt specifika immunförsvar.
Och i fallet att man blir smittad kort tid efter första tillfället så har man ju inte hunnit tappa immunförsvar men och andra sidan kanske kroppen fortfarande inte är 100% återställd sedan första tillfället och därför försvagad.
Många lider ju av besvär ganska lång tid efter att de varit smittade. För min egen del var jag inte direkt sjuk(symptom) särskilt många dagar men jag kände mig tröttare än vanligt ett flertal veckor efter.
Ja, det låter ju logiskt, som du skriver, men Linköpings-forskarna menade ju att immunförsvaret inte blivit normalt efter 6-8 veckor. OBS att de ju talar om folk som blivit inlagda för allvarlig Covid. De skriver:
"– Nivåerna av dendritiska celler var extremt låga i början av infektionen. De återhämtade sig sen, men trots det ser det ut som att deras funktion inte helt är återställd. De dendritiska cellerna är mer aktiverade än de ska vara och vi tror att det påverkar immunförsvaret negativt, säger Marie Larsson."
Och forskarna tror att det de funnit hos "monocyter" visar att "kroppen, och troligtvis framför allt lungorna, fortfarande läker efter den svåra infektionen" efter 6 månader.
Det kanske bara visar att det tar lägre tid att bli frisk, och så är det väl ibland med virussjukdomar, som du skriver, att det tar tid. De här jämförelserna med HIV kan ju verka oroande, kanske dåligt a mig att ta upp det, för HIV är ju förstås mycket farligare än Covid, jag tyckte bara det var intressant att se dem jämföras. Men här är en sida som jämför HIV och Covid, och deras dödlighet, och då är ju HIV förstås oändligt värre:
"Based on the WHO’s coronavirus (COVID-19) dashboard, there have been over 750 million confirmed COVID-19 cases, including nearly 7 million deaths due to the disease.
Meanwhile, since the beginning of the HIV pandemic, there has been almost 85 million cases of HIV infection. Of these, nearly 40 million people have died from AIDS-related illnesses.
A 2021 review mentions that more than 95% of people with HIV who do not receive treatment die, while 1–4% of people with COVID-19 who do not receive treatment die."
https://www.medicalnewstoday.com/articles/hiv-vs-covid#transmission
I den andra studien handlade det ju om trippel-vaccinerade. Forskarna själva blev förvånade:
"Forskare vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus har följt personer som fått tre doser sars-cov-2-vaccin och jämfört deras immunsvar efter genomgången omikroninfektion. Resultaten, som publicerats i The Lancet Infectious Diseases, visar att de som inte haft covid-19 tidigare fick ett betydligt högre antikroppssvar än de som haft covid-19 innan de infekterades med omikronvarianten."
Jag undrar om jag inte minns detta. Det uppkom någon diskussion för ett år sedan där det verkade vara så att trots att man såg lägre antikroppssvar så blev folk ändå inte sjukare. Någon förklarade det med att immunförsvaret är komplext. Frågan är om detta är dålig och i så fall om det är Covid eller vaccinet eller båda som är orsaken.
Samtidigt är ju det där med att bli trött länge kanske typiskt för virus, så jag hoppas jag inte oroade dig, jag bara målar fan på väggen eftersom jag vill försöka förutspå värsta-scenario, men förhoppningsvis ordnar sig allt.