2023-12-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vad menar du med ”naturligt onda”?
Hur definierar du gott och ont, det måste du redogöra för.

Jag vill inte vara elak, men ser du inte det uppenbart vansinniga i att folk lider av extrem smärta, sjukdomar och missbildningar som hämtade ur skräckfilmer, olyckor osv så är du förlorad empatiskt.
Citera
2023-12-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så du vet ingalunda, bara poserar som om du besatt det vetandet.

…. och exakt som jag ju just skrev så var det enda som du kunde svara med alltså ett känsloargument..
Citera
2023-12-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Då testar jag att fråga igen. Vilka bevis har du för att universum är designat? Att något är komplext är ju bevisligen inte samma sak som att det är designat, så vad baserar du ditt påstående på?
Att du inte förstår hur det annars skulle ha gått till är inte ett argument.

Precis. Talar ju snarare för motsatsen. Bra och funktionell design kännetecknas av enkelhet. Däremot en flera miljarder lång utveckling där saker byggs på varandra hela tiden förklaras alldeles utmärkt av evolutionen, om vi talar om livet på jorden.
Senast redigerad av Menlonson 2023-12-22 kl. 21:38.
Citera
2023-12-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Precis. Talar ju snarare för motsatsen. Bra och funktionell design kännetecknas av enkelhet. Däremot en flera miljarder lång utveckling där saker byggs på varandra hela tiden förklaras alldeles utmärkt av evolutionen, om vi talar om livet på jorden.

Nja det vete fan. Å sist men inte minst måste du förklara medvetandet. Det är inte alls några enkla och självklara processer som du tycks tro.

Men detta inser de som är verkligt insatta och på en högre nivå än dig och mig. Lyssna på dom mest framstående så får du höra tvivlen och svårigheterna.

Problemet med flashbacksfilosoferna är att de inte inser graden av svårighet i så svåra frågor. Det i sig är ett tecken på dumhet och okunskap.
Senast redigerad av Tandan 2023-12-22 kl. 22:10.
Citera
2023-12-22, 23:25
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag säger som Michael Tsarion sa en gång.. att det finns ingen som helst anledning att försöka prata om verkligheten med folk som inte ens kan räkna ut att gudar existerar.
Ateister är helt enkelt för korkade för att kunna ha en normal kommunikation med nån som aldrig slutade lära sig nya saker.
Ateister var färdiglärda apor direkt när dom tog studenten och det fanns inget mer att lära då livet går ut på att jobba och ge iväg halva lönen i ett universum som är platt.
Citera
2023-12-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag säger som Michael Tsarion sa en gång.. att det finns ingen som helst anledning att försöka prata om verkligheten med folk som inte ens kan räkna ut att gudar existerar.
Ateister är helt enkelt för korkade för att kunna ha en normal kommunikation med nån som aldrig slutade lära sig nya saker.
Ateister var färdiglärda apor direkt när dom tog studenten och det fanns inget mer att lära då livet går ut på att jobba och ge iväg halva lönen i ett universum som är platt.

Tyvärr är det du som är för korkad för att inte inse du att du snackar om saker du inte har bevis för. That simple. Du inser inte hur lite du och vi kan förstå av vad som pågår, det är dessvärre ett tecken på trångsynthet.
Citera
2023-12-22, 23:50
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Tyvärr är det du som är för korkad för att inte inse du att du snackar om saker du inte har bevis för. That simple. Du inser inte hur lite du och vi kan förstå av vad som pågår, det är dessvärre ett tecken på trångsynthet.

Om design bevisar en skapare av den, och så länge det är det enda bevisade sättet som en design kan skapas..

då är man jävla kork i skallen om man hävdar att en design istället bevisar massa obevisbart som big bang, den designsprutande explosionen av skapelsemagi.

Klart att man inte kan prata med nån som inte ens kan greppa det.

En teori är inget man vet, det är något man tror på.
Senast redigerad av KungPungPat 2023-12-22 kl. 23:58.
Citera
2023-12-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Om design bevisar en skapare av den så länge det är det enda sättet som en design kan skapas..

då är man jävla kork i skallen om man hävdar att en design istället bevis massa obevisbart som big bang, den designsprutande explosionen av skapelsemagi.

Klart att man inte kan prata med nån som inte ens kan greppa det.

En teori är inget man vet, det är något man tror på.

Sätt dig verkligen in i ämnena innan du öppnar gapet.
Citera
2023-12-23, 00:05
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Sätt dig verkligen in i ämnena innan du öppnar gapet.

Det var den där motorn som bakterier använder för att resa runt i kroppen som blev grunden för hela intelligent design faktumet.. då en motor som har olika delar som får motorn att fungera.. det är en design som vi människor känner igen och vet lite om, som att motorer inte kan uppstå utan en intelligent skapare.

Ateisten däremot ser väl motorer som komplexitet lol
Citera
2023-12-23, 00:23
Medlem
Citat:
Nja det vete fan. Å sist men inte minst måste du förklara medvetandet. Det är inte alls några enkla och självklara processer som du tycks tro.

Men detta inser de som är verkligt insatta och på en högre nivå än dig och mig. Lyssna på dom mest framstående så får du höra tvivlen och svårigheterna.

Problemet med flashbacksfilosoferna är att de inte inser graden av svårighet i så svåra frågor. Det i sig är ett tecken på dumhet och okunskap.

Men snälla, jag har ju sagt precis motsatsen. Att det inte är några enkla processer det handlar om. På grund av att utvecklingen har skett under så oerhört lång tidsperiod så har ju även komplexiteten ökat lager för lager.

Från självreplikerande molekyler till protoceller. Från enklare protoceller till de celler vi ser idag. Från enklare livsformer till det vi har idag. En del livsformer fortsätter vara tämligen enkla, allt beror på vilka miljöförändringar och selektionstryck de utsätts för.

Bara för att det finns saker vi fortfarande inte förstår, innebär det inte att vi har fel beträffande allt annat.

Sätter du dig in i tekniken och fysiken om hur en touchscreen på din mobiltelefon fungerar, och gör det på detaljnivå, så är det helt sinnessjukt komplext. Likaså när du studerar naturen in i minsta detalj. Kom inte att påstå att jag sagt att det är enkelt.
Jag nämnde att bra design kännetecknas av enkelhet, inte att naturen är det.
Senast redigerad av Menlonson 2023-12-23 kl. 00:25.
Citera
2023-12-23, 00:29
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alla jordens folk ska drabbas i den vedermödan och om den inte förkortades så skulle ingen överleva. Den situationen står vi inför nu för första gången.

Men tagen eder till vara för att låta edra hjärtan förtyngas av omåttlighet och dryckenskap och timliga omsorger, så att den dagen kommer på eder oförtänkt; ty såsom en snara skall den komma över hela jordens alla inbyggare. — Lukas 21:34-35

Genom internet har också evangeliet spritts över hela jorden.

Men evangelium måste först bliva predikat för alla folk. — Markus 13:10
Så du menar alltså att det hela faktiskt började med Romarrikets undergång och att vi befinner oss ungefär mitt i Uppenbarelseboken? I så fall är det ju nästan 2000 år kvar och allt vi gör just nu är totalt irrelevant.
Citera
2023-12-23, 06:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Så du menar alltså att det hela faktiskt började med Romarrikets undergång och att vi befinner oss ungefär mitt i Uppenbarelseboken? I så fall är det ju nästan 2000 år kvar och allt vi gör just nu är totalt irrelevant.
Jag tror inte att Uppenbarelseboken är sann. Det är texterna i evangelierna som jag utgår ifrån och jag ser den stora vedermödan som resultatet av en ofrånkomlig samhällskollaps där miljarder människor svälter ihjäl därför att de är beroende av teknik och fungerande världshandel. Det finns många tänkbara orsaker till kollapsen, som kärnvapenkrig med nukleär vinter, pandemier, klimatförändringar, soleruptioner som förstör all elektronik, stora vulkanutbrott, kollition med kometer el dylikt ...

Som Jesus sa så kommer en snara att komma över all världens folk: ju högre materiell standard desto fler kan livnära sig och den befolkningen betyder ökadr marknader, men allt kan inte bara öka i all framtid här på jorden:

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in