2023-12-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tack Tobbex för ditt tänkvärda inlägg.
Det där med "snuttefilt" har jag hört många gånger och funderat en del på.
De som pratar om "snuttefilten" verkar alltid vara nihilisterna. Att de ens har tänkt i såna banor indikerar kanske att de projicerar något? Kanske är de bittra för att de känner sig lurade av livet, och söker tröst genom att hämnas på de som verkar ha det som de själva saknar?
De verkar alltid så arga och säger elaka saker till andra.
Jag vet inte. Jag kan själv inte relatera till "snuttefilt" då jag inte är rädd för döden och tycker att livet är det enda som kan vara skrämmande ibland.

Om du läst mina inlägg så vet du att jag tror på ansvar och att jag avfärdar idén om att skylla på andra inklusive Gud. Om inte så vet du det nu.
Att tro på Gud handlar om att tro på en uppsättning principer som är till glädje för alla.
Der handlar inte om att skylla på gud, utan att ha detta epitet som en snuttefilt. En säkerhet. De religiösa är alltså osäkra, och behöver tröst.
Citera
2023-12-22, 19:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Svaren skulle spela roll om du hade några motargument. Det enda som går att utläsa indirekt är att du finner det gott att bli behandlad hursomhelst av denne gud, och det är minst sagt sorgligt för din ryggrad.

Mitt motargument var att jag inte tror på den guden som du beskriver.

Och indirekt sa jag nog att du själv borde sluta låtsas att du tror på den guden.
Citera
2023-12-22, 19:53
Medlem
Citat:
Mitt motargument var att jag inte tror på den guden som du beskriver.

Och indirekt sa jag nog att du själv borde sluta låtsas att du tror på den guden.

Vad är då orsaken till allt det naturligt onda och syftet med det? Det kallas teodicé-problemet om du alls känner till det?

Nej jag ger som sagt upp med dig, du är inte på någon nivå intellektuellt. Men du får gärna svara en sista gång så du får ditt sista ord.
Senast redigerad av Tandan 2023-12-22 kl. 19:58.
Citera
2023-12-22, 20:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag citerar återigen från Gallup:
Two thirds of respondents around the world claim they are religious. Slightly more people believe in God

Okej, så du menar alltså att det är korrekt att polyteism är lika med att tro på Gud.
Bra att du klargjorde det så jag vet att du inte egentligen anser att Gud är den ende guden.
Citera
2023-12-22, 20:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Der handlar inte om att skylla på gud, utan att ha detta epitet som en snuttefilt. En säkerhet. De religiösa är alltså osäkra, och behöver tröst.

Olika människor väljer att söka tröst på olika sätt. Även nihilister som sagt.
Då är det ju bättre att söka tröst genom att vara vänlig mot andra än genom att vara bitter och elak mot andra.

Men jag kan som sagt inte riktigt relatera till det där med "snuttefilt" eftersom jag är vuxen och ingen bebis.
Vuxna lättkränkta bebisar frodas väl snarare under marxistiska ideologier idag?
Citera
2023-12-22, 20:15
Medlem
Citat:
Olika människor väljer att söka tröst på olika sätt. Även nihilister som sagt.
Då är det ju bättre att söka tröst genom att vara vänlig mot andra än genom att vara bitter och elak mot andra.

Men jag kan som sagt inte riktigt relatera till det där med "snuttefilt" eftersom jag är vuxen och ingen bebis.
Vuxna lättkränkta bebisar frodas väl snarare under marxistiska ideologier idag?
En pelare att söka säkerhet och tröst. Är det bättre?
Citera
2023-12-22, 20:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vad är då orsaken till allt det naturligt onda och syftet med det? Det kallas teodicé-problemet om du alls känner till det?

Nej jag ger som sagt upp med dig, du är inte på någon nivå intellektuellt. Men du får gärna svara en sista gång så du får ditt sista ord.

Ja jag är bekant med teodicéproblemet sedan länge.
Det kommer alltid upp förr eller senare i såna här diskussioner.
Teodicéproblemet är ett mänskligt tankefel.

Den enda ondskan i världen kommer från mänskliga handlingar.
Naturen kan verka grym, helt klart, men det har inget med ondska att göra.

Men vad spelar detta för roll för dig?
Du tror ju inte på Gud.

Du borde skylla allt lidande i världen på evolutionen.
Varför gör du inte det?
Citera
2023-12-22, 20:28
Medlem
Citat:
Han kan väl skapa bättre? Du tror ju på ett himmelrike antar jag. Varför denna världen då överhuvudtaget kan man fråga sig? Jag kan ju göra en utförlig text om saker som skulle ändras men det är egentligen oväsentligt för argumentet. Det naturligt onda som inte härrör till människans fria vilja sticker i ögonen om man har syn. Utöver det hävdar jag att människor skulle agerat betydligt bättre som en naturlig följd om vi inte vore satta under denna existensens villkor, vilket i korthet innebär den enes död den andres bröd. Och maximal förvirring gällande de existentiella svaren.

Ja, du kanske skulle gjort en utförligare text och dessutom skulle du ha bemödat dig att åtminstone öppna Bibeln och läsa några sidor så hade du inte behövt fundera i dessa förvirrade banor.
Citera
2023-12-22, 20:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
En pelare att söka säkerhet och tröst. Är det bättre?

En pelare är en bra metafor för en annan aspekt som rör Gudstron, nämligen att den stöttar och upprätthåller ordningen i en civilisation.

Men det här med att söka tröst, det låter verkligen nihilistiskt.
Söka mening är bättre. Mening skänker lycka, och den som är lycklig behöver ingen tröst.
Citera
2023-12-22, 20:31
Medlem
Citat:

Vad menar du med ”naturligt onda”?
Hur definierar du gott och ont, det måste du redogöra för.
Citera
2023-12-22, 20:32
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:

Kognitiv dissonans kallas det när du försöker övertala dig själv att rätt faktiskt är fel, och att fel är rätt.

I ett uppenbart designat universum är det viktigt för ateisten att träna upp den kognitiva dissonansen så att det blir möjligt att tro på teorier istället för att känna igen design och vad som krävs innan nått designas.

Du gör ett bra jobb här med just det.
Citera
2023-12-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Ja, du kanske skulle gjort en utförligare text och dessutom skulle du ha bemödat dig att åtminstone öppna Bibeln och läsa några sidor så hade du inte behövt fundera i dessa förvirrade banor.

Det svaret diskvalificerar dig för någon vidare diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in