2023-12-22, 19:12
Avstängd
KungPungPats avatar
Det finns bara en anledning att inte tro på gud.. och det är om man vill vara en medlem i en sekt där ideologin utesluter gud ur hela verkligheten.

Samhället är som en sån sekt där du ska frysas ut om du snackar om bevis för gudar.. för det är lixom utanför ideologin att snacka om gud, och det uppskattas ej av medlemmarna som redan vet att deras ledare har hittat sanningen om big bang och system som uppstår som magi istället för att designas av nån medveten.
Citera
2023-12-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Vadå snygg taktik, din fåntratt. Problemet är ju ditt som tror på en god skapare. Jag är dock agnostiker och utesluter inte att denna verkligheten är skapad av någon/några/något, men det är uppenbart inga goda och välvilliga krafter.

Om vad som helst i princip kan skapas så skapar man väl inte en värld där kännande varelser ofrånkomligt måste lida helvetets alla kval på grund av sina kroppars konstruktion.

Jasså, det gör ”man väl inte”. Hur skulle det ha varit då? Låt mig få läsa hur du tycker att Gud borde ha gjort.
Citera
2023-12-22, 19:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Klart jag har åsikter. Varför är inte dom giltiga? Om vi tar en jämförelse, skulle du behandla dina barn hursomhelst som en sadistisk diktator? Nej, det hoppas och tror jag inte. Vad ger då Gud rätt att skapa och behandla oss hursomhelst? Du kanske är en masochist och en underdånig slav i din personlighet men jag är det inte.

Jag tror på sanningen och det som är gott och rättfärdigt.

Du låtsas tro på något annat.

Gud vet varför.
Citera
2023-12-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jasså, det gör ”man väl inte”. Hur skulle det ha varit då? Låt mig få läsa hur du tycker att Gud borde ha gjort.

Han kan väl skapa bättre? Du tror ju på ett himmelrike antar jag. Varför denna världen då överhuvudtaget kan man fråga sig? Jag kan ju göra en utförlig text om saker som skulle ändras men det är egentligen oväsentligt för argumentet. Det naturligt onda som inte härrör till människans fria vilja sticker i ögonen om man har syn. Utöver det hävdar jag att människor skulle agerat betydligt bättre som en naturlig följd om vi inte vore satta under denna existensens villkor, vilket i korthet innebär den enes död den andres bröd. Och maximal förvirring gällande de existentiella svaren.
Citera
2023-12-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Gud vet varför.

Ja det svaret bemötte ju inte mitt inlägg alls. Dessutom var det allmänt förvirrat. Jag avslutar därför vidare diskussion med dig.
Citera
2023-12-22, 19:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Av det enkla och helt uppenbara skälet att du i nästa inlägg givetvis inte kommer att inkludera en länk eller annan exakt referens till någon objektiv, verifierad och allmänt accepterad (aka känslobefriad) forskning som stödjer det.
Så du vet ingalunda, bara poserar som om du besatt det vetandet.
Citera
2023-12-22, 19:25
Medlem
Citat:

Gud vet varför.
Men gud finns inte. Alltså lever du i en lögn, likt Alfons Mållgan. En psysisk snuttefilt. Varför behöver du denna snuttefilt, är du inte människa nog att ta dig an motgångar? Det ör som kamelknullarnas "Inshalla", vilket jag översätter till om gud vill och röven håller, för ni religiösa är alla rövknullade av de som styr.
Citera
2023-12-22, 19:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Tänk om det vore så väl att vidskeplighet och religion inte fanns. Det skulle göra världen bättre.
Simsalabim-ateismen är ett slags vidskeplighet, tänk om all vidskeplighet kunde utrotas.
Klart skapelsen är skapad av Skaparen.
Citera
2023-12-22, 19:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja det svaret bemötte ju inte mitt inlägg alls. Dessutom var det allmänt förvirrat. Jag avslutar därför vidare diskussion med dig.

Jag har besvarat alla dina frågor om inte direkt så indirekt.
Räcker inte det så kanske svaren inte spelar någon roll för dig?
Du verkar mest trivas i din bitterkeps.
Citera
2023-12-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Simsalabim-ateismen är ett slags vidskeplighet, tänk om all vidskeplighet kunde utrotas.
Klart skapelsen är skapad av Skaparen.
Om man med vilje missförstår ateism, så som du gör, så kommer man till den slutsatsen. Det är så tacksamt när människor argumenterar som du, för det är helt uppenbart att det inte kommer från en vilja att vara ärlig, det kommer från ilska och avsky.
Citera
2023-12-22, 19:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men gud finns inte. Alltså lever du i en lögn, likt Alfons Mållgan. En psysisk snuttefilt. Varför behöver du denna snuttefilt, är du inte människa nog att ta dig an motgångar? Det ör som kamelknullarnas "Inshalla", vilket jag översätter till om gud vill och röven håller, för ni religiösa är alla rövknullade av de som styr.

Tack Tobbex för ditt tänkvärda inlägg.
Det där med "snuttefilt" har jag hört många gånger och funderat en del på.
De som pratar om "snuttefilten" verkar alltid vara nihilisterna. Att de ens har tänkt i såna banor indikerar kanske att de projicerar något? Kanske är de bittra för att de känner sig lurade av livet, och söker tröst genom att hämnas på de som verkar ha det som de själva saknar?
De verkar alltid så arga och säger elaka saker till andra.
Jag vet inte. Jag kan själv inte relatera till "snuttefilt" då jag inte är rädd för döden och tycker att livet är det enda som kan vara skrämmande ibland.

Om du läst mina inlägg så vet du att jag tror på ansvar och att jag avfärdar idén om att skylla på andra inklusive Gud. Om inte så vet du det nu.
Att tro på Gud handlar om att tro på en uppsättning principer som är till glädje för alla.
Citera
2023-12-22, 19:43
Medlem
Citat:
Jag har besvarat alla dina frågor om inte direkt så indirekt.
Räcker inte det så kanske svaren inte spelar någon roll för dig?
Du verkar mest trivas i din bitterkeps.

Svaren skulle spela roll om du hade några motargument. Det enda som går att utläsa indirekt är att du finner det gott att bli behandlad hursomhelst av denne gud, och det är minst sagt sorgligt för din ryggrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in