2023-12-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Den sammantagna bedömningen av det där??

Det enda som var relevant i den första häktningsförhandlingen var frågan: "Hur har flickan fått i sig ättikan?" ...och att hon då inkommit döende och med låg kroppstemperatur ger ju inget som helst svar på den frågan...och då är det ju inte konstigt att Tingsrätten valde att släppa föräldrarna!

Det där stämmer absolut inte.
Det är inte det enda som är relevant...
Citera
2023-12-22, 00:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Tack, det är nog lika bra!

...och hade du så tydligt anfört några sådana argument här i tråden så hade det inte varit särskilt svår för dig att hänvisa till dessa. Men det gjorde du inte av någon anledning (undra varför...)

Ok, då fortsätter vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Eiktyrner.
Det där stämmer absolut inte.
Det är inte det enda som är relevant...

Nej det är ren lögn.

När Z kom in på akuten var hon.

Gravt undernärd.
Hade självläkta brutna armar.
Hade brännskador.
Skadad över hela kroppen.
Skitig som ett gatubarn.
Samt att hon blivit förgiftad med ättika.

Med tanke på hur hon såg ut var det självklart att hon blivit utsatt för ett grovt brott, och man förstod att föräldrarna förmodligen var de skyldiga och de anhölls.

En kvinnlig polis, tillika utbildad sköterska, undersökte även Z's underliv och kunde konstatera att det var ordentligt trasigt och såg ut att hon fött barn.

Naturligtvis fanns det starka skäl för häktning, något annat vore tjänstefel. Att istället släppa föräldrarna fria och låta dem göra sig av med bevis under hela tre dagar är oerhört. De ansvariga bör förlora sina jobb som en minimum-reprimand, egentligen borde de även fängslas för sin underlåtenhet att värna om ett ungt offer.

Addera till detta att det finns knäppgökar som tagit på sig att försvara rättsväsendets inkompetens i efterhand, med hjälp av rena lögner.

Sammantaget säger detta dessvärre det mesta om det mänskliga tillståndet när det är som sämst.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-22 kl. 00:46.
Citera
2023-12-22, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jo jag vet att Z var nedsövd, och läkare har undersökt henne. Polisens tittande känns bara osmakligt och fullständigt onödigt.

Har läkare vittnat om att de undersökt Z's underliv eller var det pga att de underlät att göra detta som den kvinnliga polisen ryckte in och gjorde undersökningen, för att få klarhet om huruvida sexuella övergrepp förekommit?

Vet du detta med säkerhet? Står det i FUP eller vad bygger du din svartvita uppfattning på?
Citera
2023-12-22, 03:44
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Har läkare vittnat om att de undersökt Z's underliv eller var det pga att de underlät att göra detta som den kvinnliga polisen ryckte in och gjorde undersökningen, för att få klarhet om huruvida sexuella övergrepp förekommit?

Vet du detta med säkerhet? Står det i FUP eller vad bygger du din svartvita uppfattning på?

Polisen ska dokumentera skadorna. Som jag förstått så brukar de göra en omedelbar besiktning av BO för att inte missa något till förundersökningen, eftersom skador läker och förändras. Sen gör läkare den officiella kroppsundersökningen.
Citera
2023-12-22, 03:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Polisen ska dokumentera skadorna. Som jag förstått så brukar de göra en omedelbar besiktning av BO för att inte missa något till förundersökningen, eftersom skador läker och förändras. Sen gör läkare den officiella kroppsundersökningen.

Då är det ju ännu mindre att orda om. Polisen har agerat helt korrekt.

Tilläggas kan att den kvinnliga polisen som undersökte Z är en av få aktörer som tycks ha agerat korrekt och rättssäkert. Att då rikta kritik mot denna polis blir väldigt felriktat.
Citera
2023-12-22, 14:54
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Då är det ju ännu mindre att orda om. Polisen har agerat helt korrekt.

Tilläggas kan att den kvinnliga polisen som undersökte Z är en av få aktörer som tycks ha agerat korrekt och rättssäkert. Att då rikta kritik mot denna polis blir väldigt felriktat.

Fast nej, polisen utförde väl aldrig någon ”medicinsk undersökning”..?
Utan det var väl att hon var med när Z kom in och enbart bevittnade hur underlivet såg ut?
Och att hon då med tanke på sin bakgrund inom vården gjorde ett uttalande av hur hon uppfattade att det såg ut.

Eller så missuppfattade jag det helt när jag läste fup.
Varför skulle en polis få utföra en gynekologisk undersökning på en patient?

Edit; Pernilla (rättsmedicin, den som undersökte Z) som var den som fotade skadorna ca 3 dagar efter att Z kom in var ju förbannad över att det inte hade dokumenterats tidigare.
Med tanke på hur snabbt skador läker där, inte minst på mindre barn.
Senast redigerad av MissDecibella 2023-12-22 kl. 14:57.
Citera
2023-12-22, 15:22
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Utan det var väl att hon var med när Z kom in och enbart bevittnade hur underlivet såg ut?
Och att hon då med tanke på sin bakgrund inom vården gjorde ett uttalande av hur hon uppfattade att det såg ut.

Edit; Pernilla (rättsmedicin, den som undersökte Z) som var den som fotade skadorna ca 3 dagar efter att Z kom in var ju förbannad över att det inte hade dokumenterats tidigare.

Naturligtvis gjorde polisen ingen medicinsk undersökning. Det måste läkare göra.

Polisens ansvar är att dokumentera målsägandens skador enligt rättegångsbalken.
Citera
2023-12-22, 15:31
Avslutad
Citat:
Domen i Västmanlandsfallet kom idag.
Den är oväntat sträng och mycket lovande.

En man och en kvinna döms till 12 års fängelse för att under en månads tid utsatt mannens två små barn för våld av tortyrliknande karaktär, skriver Västmanlands tingsrätt i ett pressmeddelande.

https://www.domstol.se/vastmanlands-tingsratt/nyheter/2023/12/Man-och-kvinna-doms-for-grova-brott-mot-sma-barn/

Tråden finns här:
(FB) Två personer anhållna misstänkta för grov misshandel av barn Västmanland (2023-05-02)

Mycket positivt! Tack för denna info.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella

Du har säkert rätt, jag vet inte mer än jag läst mig till i tråden och har inget att invända mot din beskrivning.

Således har alltså även detta skötts extremt dåligt. Kan de ens knyta sina skosnören själva nere i Eslöv?

Sorterar rättsmedicin under polisen eller sjukvården?
Citera
2023-12-22, 15:57
Medlem
Minst en halv miljons skadestånd ska flickan ha.
Citera
2023-12-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Minst en halv miljons skadestånd ska flickan ha.
Nej, minst 2 miljoner tycker jag med tanke på den extrema utsattheten och bestående men. 500 000 är alldeles för lite. Målsägandebiträdet yrkade på över 2,6 miljoner
Citera
2023-12-22, 16:54
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ok, då fortsätter vi.

Nej det är ren lögn.

När Z kom in på akuten var hon.

Gravt undernärd.
Hade självläkta brutna armar.
Hade brännskador.
Skadad över hela kroppen.
Skitig som ett gatubarn.
Samt att hon blivit förgiftad med ättika.

Med tanke på hur hon såg ut var det självklart att hon blivit utsatt för ett grovt brott, och man förstod att föräldrarna förmodligen var de skyldiga och de anhölls.

En kvinnlig polis, tillika utbildad sköterska, undersökte även Z's underliv och kunde konstatera att det var ordentligt trasigt och såg ut att hon fött barn.
.

Citat:
Naturligtvis gjorde polisen ingen medicinsk undersökning. Det måste läkare göra.

Polisens ansvar är att dokumentera målsägandens skador enligt rättegångsbalken.

Jag vet det, men på Sinestro (se fetade ovan) lät det som om polisen faktiskt gjorde en fullskalig undersökning.

När denne nu skriver att h*n faktiskt inte ens läst FUP så förklarar det ju en del..
Det kunde lätt blivit ännu en trådsanning och det av en av dom som verkligen hörs mest här i tråden..
Citera
2023-12-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Hur mycket fick de? Eller har de inte framgått?
Vilka menar du nu? Det här målet (flickan i Eslöv) är ju inte avslutat än, rättegången pågår fortfarande. Men flickans målsägandebiträde yrkar på totalt 2 611 554. Det är högt för att vara Sverige

Barnen i Västmanland får enligt domen som kom idag 680 000 vardera, sammanlagt över 2,7 miljoner i skadestånd. Då hade två av dem inte blivit misshandlade eller liknande utan fick för att ha bevittnat tortyren av de andra barnen
Senast redigerad av Nora2002 2023-12-22 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in