2023-12-21, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu börjar du tappa det, inklusive tappa argument...

Att vuxenvärlden svikit denna flickan är självklart! Kommunen har varit slappa och det finns många i "skyddsnätet" som inte orosanmält eller slagit larm! Dom borde kollektivt skämmas - och se till att lära sig av detta, så att något liknande aldrig någonsin sker!

....Men att åklagaren skulle ha en del i detta förstår jag inte riktigt? Åklagaren begärde ju föräldrarna häktade omgående, så fort anhållningstiden var slut? Sedan överklagade man inte beslutet till Hovrätten (som lika gärna hade kunnat fastslå Tingsrättens beslut) -är de det du menar är åklagarens skuld i detta, eller har jag missförstått någonting? :-)

Att försvara misstag i efterhand är värre än att begå dem i stundens hetta = perspektiv på vem/vilka som bör skämmas och hur mycket.

Hur många ggr ska det här malas upp och ner? Föräldrarna släpptes fria och åklagaren bestred inte detta. Föräldrarna fick således tillfälle att göra sig av med all möjlig bevismaterial. Inkompetent av åklagaren enligt mig, helt korrekt enligt dig.
Citera
2023-12-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Menar du att J (tidigare?) varit undersköterska? Stod väl att hon fick en dator av SÄ för att läsa till undersköterska.
Förstår inte vad hennes ev yrke har med att ”vårdpersonal vittnar”? De kände väl inte J?

Polisen menar jag givetvis.
Citera
2023-12-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Den sammantagna bedömningen visar det väldigt tydligt.

Den sammantagna bedömningen av det där??

Det enda som var relevant i den första häktningsförhandlingen var frågan: "Hur har flickan fått i sig ättikan?" ...och att hon då inkommit döende och med låg kroppstemperatur ger ju inget som helst svar på den frågan...och då är det ju inte konstigt att Tingsrätten valde att släppa föräldrarna!
Citera
2023-12-21, 19:48
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Nog tycker jag att skäl för häktning fanns, har t.o.m. varit med om en snattare (nu ringa stöld) häktades, ok det pga flyktfara men ändå.

Något som irriterar mig är vad FAN skulle polisen titta på Z underliv för? Utredningsskäl? Knappast, bilder togs, vårdpersonal vittnar.
Bara för att hon tidigare varit ”en sketen undersköterska” för de kan inte mycket vill jag lova.

Citat:
Polisen menar jag givetvis.

Men vem har tidigare varit undersköterska menar du?
Eller det blev fel igen?
Senast redigerad av Lilett 2023-12-21 kl. 20:15.
Citera
2023-12-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Att försvara misstag i efterhand är värre än att begå dem i stundens hetta = perspektiv på vem/vilka som bör skämmas och hur mycket.

Hur många ggr ska det här malas upp och ner? Föräldrarna släpptes fria och åklagaren bestred inte detta. Föräldrarna fick således tillfälle att göra sig av med all möjlig bevismaterial. Inkompetent av åklagaren enligt mig, helt korrekt enligt dig.

OK. Då förstår jag att det är åklagarens uteblivna överklagan som gör dig upprörd (även om Hovrätten lika väl hade kunnat gå på Tingsrättens linje). Vidare så har jag fortfarande inte "försvarat någonting". Men har du inte förstått det budskapet sedan 12-tiden idag, så lär du inte förstå det senare heller...

Det är för mig otroligt att du under en hel dag diskuterat hur felaktigt och dåligt det är att föräldrarna inte häktades - men inte en enda gång kan framföra VAD som specifikt varit felaktigt och vilken bevisning/omständigheter som borde föranlett häktning. Det enda på detta temat som presenterats under hela dagen är: (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
...och det var det inte ens du som lade fram, utan Nikasi! Det finns många likheter med er två, men en skillnad är att Nikasi iallafall vill föra diskussionen framåt!
Citera
2023-12-21, 20:14
Medlem
Citat:
Vem har varit undersköterska menar du?
Eller det blev fel igen?

Polisen som glodde på Z underliv är fd undersköterska och min undran var varför hon behövde göra det? Det fanns läkare och övrig vårdpersonal på plats, känns liksom onödigt med folk som tittar på flickans underliv i en utsatt situation när det inte behövs.
Citera
2023-12-21, 20:19
Avslutad
Citat:
Polisen som glodde på Z underliv är fd undersköterska och min undran var varför hon behövde göra det? Det fanns läkare och övrig vårdpersonal på plats, känns liksom onödigt med folk som tittar på flickans underliv i en utsatt situation när det inte behövs.

Z var nedsövd när de gjorde det så inte direkt utsatt. Men visst kan man fråga sig varför man inte föredrog att en läkare tittade på det där.
Citera
2023-12-21, 20:19
Medlem
Liletts avatar
Citat:

Nu blev det tydligare, tack!
Samt inte minst tokige D som mitt i allt skulle in och ta bilder!
Senast redigerad av Lilett 2023-12-21 kl. 20:28.
Citera
2023-12-21, 20:25
Avslutad
Citat:
OK. Då förstår jag att det är åklagarens uteblivna överklagan som gör dig upprörd (även om Hovrätten lika väl hade kunnat gå på Tingsrättens linje). Vidare så har jag fortfarande inte "försvarat någonting". Men har du inte förstått det budskapet sedan 12-tiden idag, så lär du inte förstå det senare heller...

Det är för mig otroligt att du under en hel dag diskuterat hur felaktigt och dåligt det är att föräldrarna inte häktades - men inte en enda gång kan framföra VAD som specifikt varit felaktigt och vilken bevisning/omständigheter som borde föranlett häktning. Det enda på detta temat som presenterats under hela dagen är: (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
...och det var det inte ens du som lade fram, utan Nikasi! Det finns många likheter med er två, men en skillnad är att Nikasi iallafall vill föra diskussionen framåt!

Ett rakt igenom lögnaktigt inlägg. Meningslöst att bemöta med samma repetitioner som tidigare, bara för att sedan höra att jag aldrig skrivit det. Nåväl var och en kan läsa i tråden vad som skrivits, jag avslutar härmed vårt utbyte.
Citera
2023-12-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Z var nedsövd när de gjorde det så inte direkt utsatt. Men visst kan man fråga sig varför man inte föredrog att en läkare tittade på det där.

Jo jag vet att Z var nedsövd, och läkare har undersökt henne. Polisens tittande känns bara osmakligt och fullständigt onödigt.
Citera
2023-12-21, 20:31
Medlem
Citat:
Nu blev det tydligare, tack!
Samt inte minst tokige D som mitt i allt skulle in och ta bilder!

Ja eller hur, D… 😡
Citera
2023-12-21, 20:47
Medlem
Citat:
Den sammantagna bedömningen av det där??

Det enda som var relevant i den första häktningsförhandlingen var frågan: "Hur har flickan fått i sig ättikan?" ...och att hon då inkommit döende och med låg kroppstemperatur ger ju inget som helst svar på den frågan...och då är det ju inte konstigt att Tingsrätten valde att släppa föräldrarna!

Fast en sak tänker jag på. ÖNH-läkaren som undersökte Z poängterade att hon inte hade frätskador i mun och svalg (däremot ett skrapsår i svalget). Om den undersökningens gjorts innan häktningsförhandlingen och så borde rimligen va fallet, så är det en indikation på att någon annan hällt i henne vätskan.
Om man ska va arg på något så kanske en miss av just den detaljen ligga bra till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in