2023-12-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
En bult utan gängor ska alltså fästas med... mutter? Hur fungerar det exakt? Kan vi bara godta att ordet bult används på detta sätt!
Heter ju skruv egentligen men ingen i Sverige säger ju det när skruven blir lite grövre... Ingen säger ju topplockskruv tex...
Citera
2023-12-22, 10:17
Medlem
grey.eagles avatar
Vet inte om det tagits upp, men dessa mastsektioner förvaras normal på pallar och hanteras med truck el traktor med gafflar.
Har sett odågor som kört in med gafflarna in i dessa master när de skal flyttas eller lastas och skadat dem. Nu vet jag inte rutinerna hos leverantören av hissen, men om de inte okulär besiktar masten innan montering så kan någon del vara skadad av trucken.
Citera
2023-12-22, 10:18
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Om vi antar att det rör sig om ett oaktsamhetsbrott så borde montörerna iallafall enligt min mening få kortast fängelsestraff av alla inblandade , de har ju varit oaktsamma vid ett tillfälle medan entreprenören varit det i flera dagar / veckor och tillverkaren i många år.

Så du tror att tillverkaren, som verkar vara världsledande på marknaden vad jag kan förstå, under många år varit oaktsamma utan att någon som använder deras hiss rapporterat det till dom, eller till någon myndighet?
Citera
2023-12-22, 10:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ingen vet väl om de glömt bulten eller inte?? De kanske brukar göra så att de översta segmenten kan stå löst tills hissen skall byggas vidare. å att hissen stannar våningen under??

Det skulle vara ett GRAVT avsteg från monteringsmanualen. Och göra det avsteget ännu allvarligare om det satts i system.
Citera
2023-12-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det skulle vara ett GRAVT avsteg från monteringsmanualen. Och göra det avsteget ännu allvarligare om det satts i system.
Ja vi får se.. Har så svårt att tänka mig att montörer som gjort detta mängder av gånger fuskar.
Citera
2023-12-22, 11:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Något med att vanliga hissar inte följer samma mekanik som bygghissar.
De faller tydligen inte neråt om vajern släpper för newtons andra lag gäller bara bygghissar eftersom de inte har väggar och tyngdaccelerationen verkar uppåt på allt som byggs av Kone - eller något.
Jag vet inte, men det börjar bli rätt drygt

I min värld så är det två HELT olika konstruktioner, så eventuella jämförelser dem emellan tillför inte tråden något intressant alls. I alla fall inte gällande hur olyckan kunde inträffa. Så ja det ger inget av värde.

Gällande att falla neråt så finns det nödbromsar (fång) som hindrar en vanlig hiss att falla fritt, dom aktiveras om hastigheten ökar över den förväntade. Dom olyckor jag känner till har inträffat under byggnad/montage när inte allt varit monterat och inkopplat. Det vill säga inte färdigställt.

På aktuell bygghiss har man löst det med en centrifugalbroms i stället, som också reagerar på hastighet, men den fungerar ju naturligtvis inte när masten går av nedanför korgens position och den lösa delen välter.
Citera
2023-12-22, 11:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjervenz
Jag jobbar själv som hissmontör och monterar/demonterar exakt likadana alimak hissar, min teori är att dom vid höjning av masten tagit 4 eller 5 mastsektioner som är 1,5 meter lång per sektion, varav vid en sektion inte bultarna fanns när dom lyfte på befintlig mast, då sektionerna kan sitta fast i varandra rätt så ordentligt utan bult och mutter…

Det har diskuterats sedan länge i tråden och även kopplats till ett tillbud i Norge. Men det är absolut det mest sannolika med tanke på tillverkarens instruktion för att lyfta flera mastdelar i nedersta sektionen med stroppar inuti mastdelen. Man har ju svårt att tro att någon montör, hur korkad den är skulle vara, skulle ställa ner en mastsektion utan att skruva fast den innan stropparna lossas.

Det är också den "mest förlåtande" förklaringen, om man kan uttrycka sig så. Då det absolut beror på misstag i hantering och montering, inte på medvetet slarv vid montaget.

Däremot finns ju brister i kontroll innan det gjorts möjligt att bruka hissen, den biten går ALDRIG att komma ifrån.
Citera
2023-12-22, 11:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Om man nu tar 4 eller 5 mastsektioner och vet att dom kan sitta fast rejält. Tittar man då inte om det är bultförband på alla sektioner.

I 999 fall av 1000 så görs det säkert redan vid montaget, i (nästan uppenbarligen) alla övriga fall upptäcks det om det missats, vid kontroller efter montage före driftsättning.
Citera
2023-12-22, 11:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Förståeligt, och fullt rimligt med sådan höjd på höjning.
Säger inget om det - man vill ju vara så effektiv som möjligt.

Här i Ursvik har vi troligtvis en montör som kört upp utan att kolla...

Det hjälper såklart nada om man inte sköter det, men det gäller ju att personal följer sådana här förfaranden noga.
Det hade ju motverkat en del risker/missförstånd med material som legat ett bra tag.
Om Kalle tar bultar i Juni och sätter röd tagg på, så kommer ju Harald reagera på den röda taggen i December när han går och letar efter lämplig sektion till Ursvik.

Dom där "lapparna" saknar betydelse så länge en montör följer monteringsanvisningarna och att en seriös kontroll sker innan hissen tas i drift.

Dom kan dessutom bli en risk, när någon konstaterar att en mastsektion redan är kollad och därför hoppar över att kolla den själv...
Citera
2023-12-22, 11:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det har diskuterats sedan länge i tråden och även kopplats till ett tillbud i Norge. Men det är absolut det mest sannolika med tanke på tillverkarens instruktion för att lyfta flera mastdelar i nedersta sektionen med stroppar inuti mastdelen. Man har ju svårt att tro att någon montör, hur korkad den är skulle vara, skulle ställa ner en mastsektion utan att skruva fast den innan stropparna lossas.

Det är också den "mest förlåtande" förklaringen, om man kan uttrycka sig så. Då det absolut beror på misstag i hantering och montering, inte på medvetet slarv vid montaget.

Däremot finns ju brister i kontroll innan det gjorts möjligt att bruka hissen, den biten går ALDRIG att komma ifrån.

Eftersom egenkontroll-bristerna vid montaget är så urbota djävla ofattbara här, så kan faktiskt vad som helst vara möjligt.

Även om sektionerna varit obultade då dom plockats i förrådet, så är det i min värld rätt puckat att inte ha ett system som berättar vilken status materialet har.
Sen är det ännu mer puckat att lasta på detta stycke utan att titta hur fan det ser ut, lasta av det och låta lyfta det utan att titta på site heller.

Just idag och med lite helikopterperspektiv på saken, känner jag att hela hantering är väldigt slapp och rent av efterbliven.
Som grädde på moset är den där slutliga egen/montage-kontrollen det allra mest efterblivna, som öht taget inte täcker upp för tidigare efterblivenhet.
Citera
2023-12-22, 11:44
Medlem
Tack skall ni ha för Responsen
Martinator och Rotesau

Finns det fakta får man / jag Acceptera det .Men som brukligt behöver man vara Källkritisk.
Firman som monterat är inte Hederliga --Låter det som ..
Tillverkaren är i normalfallet i detta läget vägledda av Experter Jurister / Advokater .när det gått snett. Såhär säger du ..

Så Narrativet bultar fattas ..med eftersatsen Montagefirmans fel --mao inte våra grejor ..passar utmärkt för dom. " Business as Usual " ..Passar ju perfekt lite snabbt för dom.
Alla har nog märkt det när man blivit blåst och vill reklamera :Inte alltid firman direkt accepterar

Ekonomiska följder med Potentiellt stenhård granskning av varenda en Hiss i hela Världen
Nyttjandeförbud. Tänk om Dödsolyckor har hänt i USA med skadestånd Kan ju stavas
K-O-N-K-U-R-S Så Direktören snackar ju skit oftast. Inte sällan utan utredning .När det hänt något -Inte med det sagt att han gör det nu .
Jag vet att det är knepigt ibland att veta Kollaps orsaken när allting ligger i Spillror på Marken
jfr Flygplans Haveri kommissioner.

Kan inget om dessa hissarna .Men rosenkindad Frifarts gissare hade jag misstänkt infästningen mot Byggnaden. Missa montera i Bultar i en stålkonstruktion Flänsförband -- Måste man vara rätt stenad.
Som erfaren
Aldrig hört -- rörledningar har flänsar och jag har monterat flänsar på ventilation Aldrig varit med om att inte alla bultar monterats Det ser man ju normalfallet ..Ett hål extra så dum finns inte .Vanligen
Är man osäker kan man fråga en mer Erfaren / Nykter Kollega
Har inget med utbildning eller instruktioner att göra .. Behöver inte kunna läsa analogt med Bilhjulen
Känns konstigt att bultar inte fanns där.-

Men visst jag kan för lite hinner jag skall jag läsa på.

Kan man dra bultarna för hårt med Mutterknackaren så att dom går av med extralast -- folk +varor i Hissen Så dum kan man ju vara .. Ställningsbyggare drar nog inget med Moment utan drar så mycket dom orkar.
Citera
2023-12-22, 11:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Dom där "lapparna" saknar betydelse så länge en montör följer monteringsanvisningarna och att en seriös kontroll sker innan hissen tas i drift.

Dom kan dessutom bli en risk, när någon konstaterar att en mastsektion redan är kollad och därför hoppar över att kolla den själv...

Ur säkerhetsaspekt saknar det nästintill betydelse, japp.
Men ur effektivitetsbetydelse är det relevant, då en hissmontör som går runt på bakgården och letar efter lämpliga delar snabbt kan läsa på en tagg vad som är fel/saknas på materialet, istället för att behöva leta sig till det själv.
En grön tagg tar givetvis inte bort den egna ansvarsdelen.

Det krävs disciplin. Ens ansvar är alltid en annans ansvar också, när man arbetar i kedja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in