2023-12-21, 16:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det som talar emot det är att vänninan också borde ha blivit sjuk då, men inte helt omöjligt.

Vet inte om jag tolkar det rätt, men om väninnan (som på reportagebilden sitter vid dylik kaffepanna) skulle ha haft rollen som antingen "performer" eller "hostess" så kanske hon inte skulle dricka lika mycket av kaffet? Alternativt inget alls? Så här beskrivs serveringen:
The youngest child is often asked to serve the oldest guest the first cup of coffee. Then, it is the performer who serves all the other guests. After sugar is added at leisure, guests*bunna tetu*– “drink coffee” – just before praising the hostess and the beverage she prepared for them.

https://www.lavazzausa.com/en/other-than-coffee/coffee-ceremony-eritrea-ethiopia-rituals-tradition
Citera
2023-12-21, 19:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Det är i princip omöjligt att hitta några symptom om man fått i sig botox oralt.
Men man vet att det kan ge andningssvårigheter och att man kan bli illamående även om man får det intramuskulärt.
Eftersom att det innehåller bakterien Clostridium botulinum som tillverkar giftet som är så farligt.
Så borde det redan ha hittat detta, av de 200 ämnen som de sökte på i början.
Därav inte troligt att det är detta?
Citera
2023-12-21, 19:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vet inte om jag tolkar det rätt, men om väninnan (som på reportagebilden sitter vid dylik kaffepanna) skulle ha haft rollen som antingen "performer" eller "hostess" så kanske hon inte skulle dricka lika mycket av kaffet? Alternativt inget alls? Så här beskrivs serveringen:
The youngest child is often asked to serve the oldest guest the first cup of coffee. Then, it is the performer who serves all the other guests. After sugar is added at leisure, guests*bunna tetu*– “drink coffee” – just before praising the hostess and the beverage she prepared for them.

https://www.lavazzausa.com/en/other-than-coffee/coffee-ceremony-eritrea-ethiopia-rituals-tradition
Mycket intressant.
Citera
2023-12-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Menar du att vännen isåfall avsiktligt förgiftat familjen? Bara så jag är med på resonemanget. Funderar även över tänkbara motiv för vännen att döda hela familjen.
Får inte riktigt ihop det.

Vore väl isåfall mycket enklare att slänga ner det i grytan familjen ska äta eller liknande?
Citera
2023-12-22, 00:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Menar du att vännen isåfall avsiktligt förgiftat familjen? Bara så jag är med på resonemanget. Funderar även över tänkbara motiv för vännen att döda hela familjen.
Får inte riktigt ihop det.

Vore väl isåfall mycket enklare att slänga ner det i grytan familjen ska äta eller liknande?
Tror det menades att det funnits rester av ett giftigt ämne i morteln? Alltså inte avsiktligt.
Citera
2023-12-22, 00:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tror det menades att det funnits rester av ett giftigt ämne i morteln? Alltså inte avsiktligt.

Detta känns spontant som en rätt bra idé för hur allt hänger ihop.
Citera
2023-12-22, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Detta känns spontant som en rätt bra idé för hur allt hänger ihop.
Varför skulle det funnits giftigt ämne, typ arbin, i morteln?
Citera
2023-12-22, 00:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Varför skulle det funnits giftigt ämne, typ arbin, i morteln?

Genom nått slags förbiseende, kanske dottern.

Jag var en aning skeptisk till arbin på andra vägar men detta har nåt slags realism över sig.
Citera
2023-12-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Genom nått slags förbiseende, kanske dottern.

Jag var en aning skeptisk till arbin på andra vägar men detta har nåt slags realism över sig.
Vem maler bönor som är giftiga och inte går att äta? Om man inte maler dom just för att dom är giftiga?
Citera
2023-12-22, 02:58
Medlem
Jag misstänker att det är något fakta som inte stämmer. Det är därför vi inte kan hitta bättre teorier. Om man bortser från allt utom det vi till 100% vet har hänt. Det vill säga att:

1. Flera personer insjuknade kort inpå varandra.
2. Ett barn dog.
3. En kvinna överlevde efter omfattande vård.

Då måste det väl ändå röra sig om akut förgiftning. Genom mat, dryck, gas eller annat.

Många i tråden har snöat in på matförgiftning. Men det mest klassiska sättet att förgifta någon med flit är kanske genom dryck. Om det ligger brott bakom...
Citera
2023-12-22, 04:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Vem maler bönor som är giftiga och inte går att äta? Om man inte maler dom just för att dom är giftiga?
Du vet väl att barn är nyfikna och kanske vill vara med när vuxna är i köket?
Men detta är ju bara en av teorierna.
Finns väl inget längre som kan vara konstigt i detta fall? Något har ju hänt, de har blivit förgiftade av något.
Kanske är det ett brott?
Citera
2023-12-22, 04:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag misstänker att det är något fakta som inte stämmer. Det är därför vi inte kan hitta bättre teorier. Om man bortser från allt utom det vi till 100% vet har hänt. Det vill säga att:

1. Flera personer insjuknade kort inpå varandra.
2. Ett barn dog.
3. En kvinna överlevde efter omfattande vård.

Då måste det väl ändå röra sig om akut förgiftning. Genom mat, dryck, gas eller annat.

Många i tråden har snöat in på matförgiftning. Men det mest klassiska sättet att förgifta någon med flit är kanske genom dryck. Om det ligger brott bakom...
Det kan mycket väl vara genom dryck.
De drack tydligen äppeljuice och troligtvis kaffe också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in