2023-12-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är bara den "fysiska lagen" nedåt (gravitation) som är farlig, och det är gemensamt alla hissar oavsett det är en fast installerad personhiss eller en tillfällig bygghiss.

Bygghissen är ofta en enklare konstruktion då den behöver vara platsbesparande, men å andra sidan är oftast konstruktionsdetaljerna som berör den vertikala delen (där fysiska lagen gravitation är risken) väsentligt starkare än en vanlig personhiss.
Förutom GEDA-hissar då. Dom kan knäckas om dom överbelastas, likt den i Istanbul gjorde, eftersom dom kritiska delarna är gjorda av aluminium.
Newtons andra lag , rörelselagen kan vara minst lika förödande när den inträffar på hög höjd
Citera
2023-12-21, 20:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Här även lite extrakt ur densamma, dvs Expressen för en timme sedan, hårt nedkortat "Expressen har nu begärt ut handlingar och funnit att ABC och dess dotterbolag har en historia av domar och olyckor. Totalt har bolaget omkring 100 ärenden hos Arbetsmiljöverket // Det är inte första gången ABC döms ... 2015 döms företaget sedan en inspektion ... visar att en av bolagets anställda, som jobbar med att uppföra en ställning högre än nio meter, inte har någon utbildning för arbetet // I november 2022 ... vissa spiror i en av ABC:s byggställningar 'saknar förankringar helt' // Byggnads har granskat just ställningsbranschen under flera års tid. Det är ren tur att såna här olyckor inte hänt tidigare ... det här är ett problem vi har när vi pressar priserna och att det finns villkor och pengar som gör att företag fuskar ... Idag är det inte många som säkerhetstänker när de bygger. Och än värre när de river ... Ställning är ganska långt ner i hierarkin ... Man bryr sig inte tillräckligt, betalar inte mycket till ställningsföretagen”.

Citat:
Andersson Company häver avtalet med hissmontören ABC Bygghissar efter olyckan med en bygghiss i Ursvik där fem personer omkom, rapporterar P4 Stockholm.

https://www.byggindustrin.se/byggprojekt/olyckor/andersson-company-haver-avtal-med-hissmontor/
Citera
2023-12-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för svar!

Spontant verkar det lite tveksamt, att *samma* två personer, som höjer hissen, därefter klarmarkerar *sitt eget* jobb. Varför har det ansetts vara tillfyllest? Man skulle ju kunna uppdra åt en *annan person* (t.ex. ngn i arbetsledande ställning på arbetsplatsen) att klarmarkera hissen efter en höjning. Eller finns det några skäl att inte ha det upplägget?

Är det samma upplägg (dvs hissmontörerna klarmarkerar sitt eget jobb) i andra länder t.ex. i Storbritannien? Där verkar Health and Safety vara en tämligen drakonisk lagstiftning - åtminstone som britterna själva upplever det.

Jag har vart med om att en hiss har besiktigats av besiktningsman efter varje höjning, men det är ju inte praxis! Och det är väl en kostnadsfråga antar ja!
Skulle ju iofs inte bli förvånad om det blir så nu, men att ngn på bygget som inte kan ngt om hissar ska besiktiga ngt tror ja inte på!

Hur det funkar i andra länder ska ja låta va osagt, det finns säkert länder där de inte besiktigar alls
Senast redigerad av psycho77 2023-12-21 kl. 20:39.
Citera
2023-12-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Du får kalla det vad du vill , sålänge du förstår vad jag menade så är jag nöjd.

Får ja fråga en sak, hur ska vi gå vidare! Ska vi bara bygga enplansvillor i fortsättningen?
Citera
2023-12-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Får ja fråga en sak, hur ska vi gå vidare! Ska vi bara bygga enplansvillor i fortsättningen?
Nej , vi kan förbjuda dessa odugliga hissar för persontransporter och att folk endast skickar med gipsskivor o annat skit och att någon annan tar emot.
Citera
2023-12-21, 20:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Newtons andra lag , rörelselagen kan vara minst lika förödande när den inträffar på hög höjd

Också gemensamt för alla hisstyper.
Citera
2023-12-21, 21:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
En bygghiss montagebesiktigas av tex dekra, men om den höjs sen så är det montörerna själva som står för att de är riktigt! Sen om den står längre tid på plats så besiktigas den 1 gång om året av besiktningsman!

2 personer monterar oftast, borträknat kranförare!

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för svar!

Spontant verkar det lite tveksamt, att *samma* två personer, som höjer hissen, därefter klarmarkerar *sitt eget* jobb. Varför har det ansetts vara tillfyllest? Man skulle ju kunna uppdra åt en *annan person* (t.ex. ngn i arbetsledande ställning på arbetsplatsen) att klarmarkera hissen efter en höjning. Eller finns det några skäl att inte ha det upplägget?

Är det samma upplägg (dvs hissmontörerna klarmarkerar sitt eget jobb) i andra länder t.ex. i Storbritannien? Där verkar Health and Safety vara en tämligen drakonisk lagstiftning - åtminstone som britterna själva upplever det.

Nu vet jag inte exakt med bygghissar men hos ställningsbyggare funkar det så att om en grupp åker iväg och justerar/modifierar en ställning, så finns en dedikerad person i gruppen.
Ibland rent av arbetsledaren.
Denne person har inom sitt företag internutbildats och tilldelats den uppgiften och även då lärts upp i protokollets utformning, samt har även infon om vilken kontaktperson som skall erhålla protokollet, eller om protokollet/klarmarkering skall lämnas i en låda eller ficka intill objektet på site.
Inte vem som helst i gruppen alltså - Det är en dedikerad person.

Kan föreställa mig att det är likadant med hissar?

HSE och övriga typer av skyddsronder utför inga sådana här kontroller, utan stannar vid pappersexercis och prat med arbetare angående hur arbetet löper ur dessa säkerhetsaspekter.
En skyddsrond kan av händelse vara den som upptäcker en arbetsmiljöbrist, men det är ju slumpartat/spontant.
Ser det som i princip omöjligt att skyddsronden gått förbi på taket och tagit sig fram och någons ögon fastnar på mastsektionerna.
Citera
2023-12-21, 21:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nu vet jag inte exakt med bygghissar men hos ställningsbyggare funkar det så att om en grupp åker iväg och justerar/modifierar en ställning, så finns en dedikerad person i gruppen.
Ibland rent av arbetsledaren.
Denne person har inom sitt företag internutbildats och tilldelats den uppgiften och även då lärts upp i protokollets utformning, samt har även infon om vilken kontaktperson som skall erhålla protokollet, eller om protokollet/klarmarkering skall lämnas i en låda eller ficka intill objektet på site.
Inte vem som helst i gruppen alltså - Det är en dedikerad person.

Kan föreställa mig att det är likadant med hissar?

Tack för svar! Här hade man önskat att media grävt lite mer betr. hur arbetet med att höja hissen och klarmarkera höjningen har sett ut i det aktuella fallet.

Någon undrade: "Hur lång tid tror vi att det kan ta att utreda en sådan här olycka? När kommer svaren? Pratar vi veckor, månader eller tilloch med år?" Chonard svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Lång tid.. Ett år kanske... Eller hur har det gått med olyckan på grönan? Det är väl inte klart ännu.

Varför tar utredningen så lång tid?
Citera
2023-12-21, 21:22
Medlem
Konstigt det inte har läckt ut nått om utredningen ju..
Citera
2023-12-21, 21:29
Medlem
Citat:
Klart att det är trådsanning att dom glömt bultarna, men i motsatsen skulle hissmontörerna då medvetet skippat/medvetet skitit i bultarna?
Vad får dig att tro att dom skitit i dom?

Jag har ju extremt svårt att tro att hissmontörerna klarmarkerat jobbet, satt hissen i bruk, och kilat hem med vetskap om att här saknas 4 bultar som förbinder sektioner, såvida dom inte är sabotörer eller totalt psyksjuka.

Diskussionen kring glömt är ju rent löjlig. Det kvittar hur man uttrycker sig så är det nån som vänder på det. . Du verkar ju i övrigt fatta en del.

Jag kan inget om hissar, men mycket om riskhantering.
Glömma är aldrig något man kan skylla ifrån sig med, i något sammanhang. Man är ansvarig för sina handlingar.
Att döma av hissexpeeter så hänger hela jävla hissens säkerhet på att man skruvar fast den i väggen. Har jag fel ?
Då kan man inte ”glömma”.
Det är någon annan orsak. Inkompetens, fikarast, dålig anvisning, rännskita eller vad du vill. Skitit i, var ett samlingsbegrepp som jag tror de flesta fattade.
Citera
2023-12-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Man blir ju matt när man läser detta….

” Expressen har nu begärt ut handlingar och funnit att ABC och dess dotterbolag har en historia av domar och olyckor.
Totalt har bolaget omkring 100 ärenden hos Arbetsmiljöverket”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olyckorna-och-allvarliga-bristerna-innan-dodshissen-/

Inte oväntat. Jag sågade ABC och deras snåriga bolagskonstruktion tidigt. Som gjort för dåliga jobb. Jag har fortfarande inte fått svar på vilket av deras alla bolag som är ansvariga. Läs gärna mina inlägg kring detta
Citera
2023-12-21, 21:44
Medlem
Citat:
Också gemensamt för alla hisstyper.
Jovisst men en vanlig hiss som rör sig i sidled rubbar inte på en fast installation av typen armerade betongväggar , betongtrappor osv.Det fattade människor för typ 100år sedan efter de första dödsolyckorna med stenåldershissarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in