2023-12-21, 21:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Diskussionen kring glömt är ju rent löjlig. Det kvittar hur man uttrycker sig så är det nån som vänder på det. . Du verkar ju i övrigt fatta en del.

Jag kan inget om hissar, men mycket om riskhantering.
Glömma är aldrig något man kan skylla ifrån sig med, i något sammanhang. Man är ansvarig för sina handlingar.
Att döma av hissexpeeter så hänger hela jävla hissens säkerhet på att man skruvar fast den i väggen. Har jag fel ?
Då kan man inte ”glömma”.
Det är någon annan orsak. Inkompetens, fikarast, dålig anvisning, rännskita eller vad du vill. Skitit i, var ett samlingsbegrepp som jag tror de flesta fattade.

Glömt är nog den korrekta benämningen här. Det är alltjämt behäftat med ansvar, att glömma.
Glömt pga:
Citat:
Inkompetens, fikarast, dålig anvisning, rännskita

Men lika allvarligt, om inte ännu värre - är om egenkontrollen utförts på riktigt, eller om man bara fyllt i pappret och skickat in?
Citera
2023-12-21, 21:52
Medlem
Jag jobbar själv som hissmontör och monterar/demonterar exakt likadana alimak hissar, min teori är att dom vid höjning av masten tagit 4 eller 5 mastsektioner som är 1,5 meter lång per sektion, varav vid en sektion inte bultarna fanns när dom lyfte på befintlig mast, då sektionerna kan sitta fast i varandra rätt så ordentligt utan bult och mutter…
Citera
2023-12-21, 21:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för svar! Här hade man önskat att media grävt lite mer betr. hur arbetet med att höja hissen och klarmarkera höjningen har sett ut i det aktuella fallet.

Någon undrade: "Hur lång tid tror vi att det kan ta att utreda en sådan här olycka? När kommer svaren? Pratar vi veckor, månader eller tilloch med år?" Chonard svarade:

Varför tar utredningen så lång tid?

Som främsta orsak är ju tidsåtgången i relation till dom oändliga högar av andra ärenden som ligger på en åklagarkammare.
Här tror jag iofs den faktiska utredningstiden blir kortare än tex Gröna Lund-grejen eller för all del raset på E6 Stenungsund (det kommer fan ta tid), eftersom det här ärendet redan ser ganska uppenbart ut från start. Det finns inte så värst många parametrar här - det är ett relativt kort mått att komma fram till svars här tror jag.

Det finns nog inte så mkt kringspår att reda i här, utan det är nog fokus på installationen och ansvariga där bakom.
Gissar ett halvår max, på detta. Åtal kommer säkerligen före Haverikommisionens jobb är klart.
Citera
2023-12-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjervenz
Jag jobbar själv som hissmontör och monterar/demonterar exakt likadana alimak hissar, min teori är att dom vid höjning av masten tagit 4 eller 5 mastsektioner som är 1,5 meter lång per sektion, varav vid en sektion inte bultarna fanns när dom lyfte på befintlig mast, då sektionerna kan sitta fast i varandra rätt så ordentligt utan bult och mutter…
Om man nu tar 4 eller 5 mastsektioner och vet att dom kan sitta fast rejält. Tittar man då inte om det är bultförband på alla sektioner.
Citera
2023-12-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Newtons andra lag , rörelselagen kan vara minst lika förödande när den inträffar på hög höjd
Och den är inte tillämpligt i en vanlig hiss...
har du berättat det för Newton, eller för Nobelkomiten.
Du är nämligen något otroligt stort på spåren här - eller inte.
Citera
2023-12-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Om man nu tar 4 eller 5 mastsektioner och vet att dom kan sitta fast rejält. Tittar man då inte om det är bultförband på alla sektioner.

Jo absolut det gör man , och alltid när man höjer hissen så kollar man uppåt på bultarna som kommer när man kör uppåt på taket , knackar även alla bultar uppåt. Jag tycker också att de är konstigt att någon har skruvat bort dom 4 bultarna utan att dela på sektionerna när man tagit bort dom…
Citera
2023-12-21, 22:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Fint med en till hissmontör här. En annan har tidigare beskrivit samma sak, att sektionerna kärvar fast rätt mkt pga galvning och form i rören.
I företagets förråd/verkstad kan det vara annan personal som skall ha bultat ihop längder efter beställning.
Här hänger man väl på en grön lapp eller annan uppmaning att det här materialet är OK?
Då märker man kanske inte direkt att det är obultat när man lyfter upp det på lastbilen och även när kranen på site sedan skall lyfta det rakt upp.

Det finns ju två alternativ här:
Antingen har ett stycke med 2 eller fler sektioner som sitter ihop tagits från förrådet och körts iväg till site.
Eller så har en o en (eller två o två) monterats på site.

Kan du berätta lite om egenkontrollen?
Klarmarkeras det likt ställningsbyggare jobbar, alltså en utsedd person?
Citera
2023-12-21, 22:05
Medlem
Citat:
Jo absolut det gör man , och alltid när man höjer hissen så kollar man uppåt på bultarna som kommer när man kör uppåt på taket , knackar även alla bultar uppåt. Jag tycker också att de är konstigt att någon har skruvat bort dom 4 bultarna utan att dela på sektionerna när man tagit bort dom…
Det låter ju förtroendeingivande och jag hade gladeligen åkt i en hiss du monterat. Hur går snacket er hissmontörer er emellan just nu med tanke på olyckan.
Citera
2023-12-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Nej , vi kan förbjuda dessa odugliga hissar för persontransporter och att folk endast skickar med gipsskivor o annat skit och att någon annan tar emot.

Ok, du vet att det är krav på bygghiss efter en viss höjd/våningar?

Och hur gör vi med ställningar, som trillar ner extremt ofta om vi jämför med hissar?
Senast redigerad av psycho77 2023-12-21 kl. 22:16.
Citera
2023-12-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fint med en till hissmontör här. En annan har tidigare beskrivit samma sak, att sektionerna kärvar fast rätt mkt pga galvning och form i rören.
I företagets förråd/verkstad kan det vara annan personal som skall ha bultat ihop längder efter beställning.
Här hänger man väl på en grön lapp eller annan uppmaning att det här materialet är OK?
Då märker man kanske inte direkt att det är obultat när man lyfter upp det på lastbilen och även när kranen på site sedan skall lyfta det rakt upp.

Det finns ju två alternativ här:
Antingen har ett stycke med 2 eller fler sektioner som sitter ihop tagits från förrådet och körts iväg till site.
Eller så har en o en (eller två o två) monterats på site.

Kan du berätta lite om egenkontrollen?
Klarmarkeras det likt ställningsbyggare jobbar, alltså en utsedd person?

När en hiss kommer ny ifrån fabriken Alimak i Skellefteå så får man med ett visst antal mast sektioner, dom sektionerna kommer separata så man får skruva ihop varenda sektion själv som montör, egenkontroll är väll att man skruvar ihop den först med en mutterknack sen kontrollerar man med ringnyckel och spärrskaft så att de verkligen sitter, går aldrig att lita på en maskin, man brukar oftast skruva ihop dom till 4 eller 5 sektioner ihop med varandra, brukar vara lagom för att frakta på en lastbil ut på site, innan man lyfter med kran knackar vi bultarna en sista gång, och kollar såklart att alla bultar sitter där, när första sektionerna sitter på masten så åker man uppåt , knackar även då hela vägen upp tills man kopplar ur kranen
Citera
2023-12-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det låter ju förtroendeingivande och jag hade gladeligen åkt i en hiss du monterat. Hur går snacket er hissmontörer er emellan just nu med tanke på olyckan.

Jo men de är väll såklart en hel del snack oss imellan, otroligt att man inte sett bultarna vid höjning faktiskt… man har ögonen på sig ute på byggena nu och andra arbetare kommer och frågar en rätt så ofta, med all rätt
Citera
2023-12-21, 22:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
När en hiss kommer ny ifrån fabriken Alimak i Skellefteå så får man med ett visst antal mast sektioner, dom sektionerna kommer separata så man får skruva ihop varenda sektion själv som montör, egenkontroll är väll att man skruvar ihop den först med en mutterknack sen kontrollerar man med ringnyckel och spärrskaft så att de verkligen sitter, går aldrig att lita på en maskin, man brukar oftast skruva ihop dom till 4 eller 5 sektioner ihop med varandra, brukar vara lagom för att frakta på en lastbil ut på site, innan man lyfter med kran knackar vi bultarna en sista gång, och kollar såklart att alla bultar sitter där, när första sektionerna sitter på masten så åker man uppåt , knackar även då hela vägen upp tills man kopplar ur kranen

Är 4-5 sektioner också det som brukar vara en höjning, när det beställs av kund, dvs när en våning skall höjas på bygget? 6-7,5m alltså?

Då har ju något gått snett i verkstaden/hemmabasen.
Det här "färdiga" stycket om 4-5sektioner kan ju ha legat rätt länge på förråd?
Kontrollerar man inte materialet man lastar på - är det ingen tagg på eller något som visar om delarna är OK eller om något är fel?

Samt något har ju även gått snett vid egenkontrollen i samband med höjning.

Dubbelslarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in