2023-12-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men får väl skriva om mitt svar ändå.. flickan kommer in döende, grovt misshandlad, det är uppenbart att föräldrarna orsakat henne skadorna och vore det inte uppenbart så måste det ha blivit det under förhören vid anhållandet.

Jag menar att detta är fullt tillräckligt men är fortfarande grinig över att mitt mer genomtänkta svar försvann 😅

1. Flickan kom in döende...med ättika i kroppen. Mer verkade man inte veta och bevisningen verkade inte särskilt bra! Hur kan du säga att det var uppenbart? Du kan ju inte påstå att det är ovanligt att barn äter/dricker/sväljer märkliga saker...

2. Dom begärdes ju endast häktade för Misshandel (notera att varken Misshandel eller Grov misshandel omfattades av häktningspresumtion vid aktuell tid).

3. Sånt händer :-)
Citera
2023-12-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag noterar din underlåtenhet att feta eller kommentera: "något som åklagaren menar inte stämmer."

Du har en agenda. Du är inte saklig och inte objektiv.

Haha men det var väl uppenbart att åklagaren ansåg att det inte stämde eftersom man begärde vederbörande häktad för Misshandel???? Där är vi ju helt ense...
Citera
2023-12-21, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha men det var väl uppenbart att åklagaren ansåg att det inte stämde eftersom man begärde vederbörande häktad för Misshandel???? Där är vi ju helt ense...

Ännu en lögn.

Vi är oense eftersom jag anser att åklagaren omedelbart borde ha begärt föräldrarna häktade, du försvarar däremot att åklagaren inte bestred deras frisläppande.
Citera
2023-12-21, 19:05
Medlem
Citat:
1. Flickan kom in döende...med ättika i kroppen. Mer verkade man inte veta och bevisningen verkade inte särskilt bra! Hur kan du säga att det var uppenbart? Du kan ju inte påstå att det är ovanligt att barn äter/dricker/sväljer märkliga saker...

2. Dom begärdes ju endast häktade för Misshandel (notera att varken Misshandel eller Grov misshandel omfattades av häktningspresumtion vid aktuell tid).

3. Sånt händer :-)

Ok, döende, förmodat förgiftad, låg kroppstemperatur, svulten, smutsig, luktade illa.

Detta är skälen.
Citera
2023-12-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ännu en lögn.

Vi är oense eftersom jag anser att åklagaren omedelbart borde ha begärt föräldrarna häktade, du försvarar däremot att åklagaren inte bestred deras frisläppande.

Det där är någonting du fått för dig utefter våra första inlägg där jag påtalade att åklagaren haft alla möjligheter i världen att överklaga häktningsfrågan till Hovrätten - men inte gjorde det. Det var mer ett konstaterande över att det tyder på att åklagaren ansåg beslutet rimligt och att frisläppandet nog s.a.s inte varit ett sådant justitiemord som du/ni vill göra gällande. Jag har aldrig sagt att det var rätt/bra av åklagaren att inte överklaga...
Citera
2023-12-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ok, döende, förmodat förgiftad, låg kroppstemperatur, svulten, smutsig, luktade illa.

Detta är skälen.

Att hon var döende visar inte, där och då, att det begåtts brott (ättikan kan hon ju ha druckit själv).

Att hon förmodligen förgiftats visar inte, där och då, att brott har begåtts (det kan ha varit ättikan som hon druckit själv)

Att hon hade låg kroppstemperatur visar inte, där och då, att brott har begåtts (det kan ju vara massa orsaker, t ex ättikan)

Att hon var svulten visar inte, där och då, att brott har begåtts (föräldrarna kan haft det svårt att få henne att äta)

Att hon varit smutsig och luktat illa visar inte, där och då, att brott har begåtts (hon kan ha smutsat ned sig själv eller så kan det handla om föräldrabrister som i sig inte är brottsliga).

...Jag skulle säga att dessa omständigheter vid tiden talade mer för att dottern skulle tvångsomhändertas, än att föräldrarna skulle häktas.
Citera
2023-12-21, 19:17
Medlem
Citat:
Det där är någonting du fått för dig utefter våra första inlägg där jag påtalade att åklagaren haft alla möjligheter i världen att överklaga häktningsfrågan till Hovrätten - men inte gjorde det. Det var mer ett konstaterande över att det tyder på att åklagaren ansåg beslutet rimligt och att frisläppandet nog s.a.s inte varit ett sådant justitiemord som du/ni vill göra gällande. Jag har aldrig sagt att det var rätt/bra av åklagaren att inte överklaga...

Jag uppskattar er båda och befinner mig mittemellan allt som oftast, men har inte läst att Haaag skrivit detta?
Citera
2023-12-21, 19:19
Avslutad
Citat:

Jag står fast vid vad jag skrivit tidigare. Samtliga instanser inom vuxenvärlden, inkl polis/åklagare har svikit Z å det grövsta. Man har visat på värsta sortens inkompetens, slapphet eller i värsta fall likgiltighet. Att inte omgående häkta föräldrarna och säkra bevismaterial är oförlåtligt. Ditt försvar av detsamma är oförlåtligt. Det finns absolut inga ursäkter.
Citera
2023-12-21, 19:20
Medlem
Citat:
Jag uppskattar er båda och befinner mig mittemellan allt som oftast, men har inte läst att Haaag skrivit detta?

Jag skrev detta i följande inlägg: (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Citera
2023-12-21, 19:22
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Nog tycker jag att skäl för häktning fanns, har t.o.m. varit med om en snattare (nu ringa stöld) häktades, ok det pga flyktfara men ändå.

Något som irriterar mig är vad FAN skulle polisen titta på Z underliv för? Utredningsskäl? Knappast, bilder togs, vårdpersonal vittnar.
Bara för att hon tidigare varit ”en sketen undersköterska” för de kan inte mycket vill jag lova.

Menar du att J (tidigare?) varit undersköterska? Stod väl att hon fick en dator av SÄ för att läsa till undersköterska.
Förstår inte vad hennes ev yrke har med att ”vårdpersonal vittnar”? De kände väl inte J?

Senast redigerad av Lilett 2023-12-21 kl. 19:39.
Citera
2023-12-21, 19:26
Medlem
Citat:
Jag står fast vid vad jag skrivit tidigare. Samtliga instanser inom vuxenvärlden, inkl polis/åklagare har svikit Z å det grövsta. Man har visat på värsta sortens inkompetens, slapphet eller i värsta fall likgiltighet. Att inte omgående häkta föräldrarna och säkra bevismaterial är oförlåtligt. Ditt försvar av detsamma är oförlåtligt. Det finns absolut inga ursäkter.

Nu börjar du tappa det, inklusive tappa argument...

Att vuxenvärlden svikit denna flickan är självklart! Kommunen har varit slappa och det finns många i "skyddsnätet" som inte orosanmält eller slagit larm! Dom borde kollektivt skämmas - och se till att lära sig av detta, så att något liknande aldrig någonsin sker!

....Men att åklagaren skulle ha en del i detta förstår jag inte riktigt? Åklagaren begärde ju föräldrarna häktade omgående, så fort anhållningstiden var slut? Sedan överklagade man inte beslutet till Hovrätten (som lika gärna hade kunnat fastslå Tingsrättens beslut) -är de det du menar är åklagarens skuld i detta, eller har jag missförstått någonting? :-)
Citera
2023-12-21, 19:38
Medlem
Citat:
Att hon var döende visar inte, där och då, att det begåtts brott (ättikan kan hon ju ha druckit själv).

Att hon förmodligen förgiftats visar inte, där och då, att brott har begåtts (det kan ha varit ättikan som hon druckit själv)

Att hon hade låg kroppstemperatur visar inte, där och då, att brott har begåtts (det kan ju vara massa orsaker, t ex ättikan)

Att hon var svulten visar inte, där och då, att brott har begåtts (föräldrarna kan haft det svårt att få henne att äta)

Att hon varit smutsig och luktat illa visar inte, där och då, att brott har begåtts (hon kan ha smutsat ned sig själv eller så kan det handla om föräldrabrister som i sig inte är brottsliga).

...Jag skulle säga att dessa omständigheter vid tiden talade mer för att dottern skulle tvångsomhändertas, än att föräldrarna skulle häktas.

Den sammantagna bedömningen visar det väldigt tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in