2023-12-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Du kan ta steg för att drömma mer, ja till och med vakna upp inne i drömmen är möjligt.. och när du inser att du är något mer än din fysiska kropp som sover fast du är medveten och inte som din kropp för den ligger ju i säng..
det är ungefär då som du slutar vara en ateist, eftersom du hajar att du är multidimensionell och har energikroppar att flyga runt med medans din kropp ligger i sängen.
Då inser du nog att människan.. var ingen odesignad apa.
Jaja, feberdrömmar kan alla ha. Du hade inget att komma med alltså, bara din tro.
Citera
2023-12-21, 18:33
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vem är denna "vem"?

Är det naturen?

Finns bara en högste skapare.. men hon har massa gudar under sig.
Citera
2023-12-21, 18:51
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jaja, feberdrömmar kan alla ha. Du hade inget att komma med alltså, bara din tro.

Vafan är det för nått lixom lol.
Detta är ändå ingen info för folkmassorna.
Bibeln säger att vägen är smal och att inte många kommer att hitta den.
Citera
2023-12-21, 18:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hubbardhjärna,
1."Two thirds of respondents around the world claim they are religious. Slightly more people believe in God"
2. "Atheists account for 10%"
1. och 2. tagna härifrån:
https://www.gallup-international.com/survey-results-and-news/survey-result/more-prone-to-believe-in-god-than-identify-as-religious-more-likely-to-believe-in-heaven-than-in-hel l

Men hönshjärna, den undersökningen bevisar ju exakt vad jag skrev, men du har tydligen inte hjärnkapacitet att förstå det.

Du kunde alltså inte hitta en undersökning som bevisar påståendet ”the percentage of the world’s population that believes in God greatly exceeds sixty percent of the total”, du kunde bara hitta att det påståendet skulle stämma om man istället påstod att det skulle syfta på personer som är religiösa i stället för personer som tror på Gud. Du inser tydligen inte att det inte alls är samma sak eftersom hinduer och buddhister inte inkluderas i den kategorin, vilket alltså sänker din siffra med mer än 20 procent.
Citera
2023-12-21, 18:54
Medlem
Citat:
Vafan är det för nått lixom lol.
Detta är ändå ingen info för folkmassorna.
Bibeln säger att vägen är smal och att inte många kommer att hitta den.
Jag svarar på ditt yra svar om drömmar lixom lol. Du är inte övertygande. Alls. Inga hemligheter att berätta alltså?
Citera
2023-12-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Kan du ge något exempel på något som är mycket felaktigt enligt dig?

Skapelseberättelsen.
Citera
2023-12-21, 19:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad betyder "möjlighet" här? Monoteism är ett ställningstagande som utesluter polyteism av ideologiska skäl ja. Thats it. Eller menar du att monoteism är en vetenskaplig teori som utesluter existensen av andra entiteter? Till och med när muslimer ropar att "det finns ingen Gud utom Gud" kan man utifrån den religionshistoriska kontexten se att det handlar om ett ställningstagande som är kopierat från samtida monoteismer, judendomen och kristendomen, båda representerandes den sorts ideologi som genomgått evolution från polyteism via monolatri till monoteism. Om du läser bibeln så kan du se spår av detta.

Ja, jag menade att monoteism utesluter polyteism, medan polyteism däremot inte automatiskt utesluter att man kan koncentrera sin tro på endast en gud (av flera gudar).

Alltså, om man slår ihop alla troende i ett försök att uppnå consensus gentium som "gudsbevis" så är det alltså automatiskt en ployteistisk gudsbild som man kan uppnå consensus gentium för och aldrig en monoteistisk världsbild i och med att "consensus gentium" alltid kommer att vara större för polyteism i och med att polyteism inte utesluter monoteism medan monoteism utesluter polyteism.
Citera
2023-12-21, 19:01
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Jag svarar på ditt yra svar om drömmar lixom lol. Du är inte övertygande. Alls. Inga hemligheter att berätta alltså?

Det är väl en ganska saftig hemlis att du inte är en fysisk kropp och att du har minst en energikropp som kan låsas upp så att du får ett extra liv i den spirituella ofysiska dimensionen varje natt när din kropp sover?

Att vara barn åt gudar kan ju ha sina fördelar.

Att vi inte behöver äta för att överleva är en annan fördel som skiljer oss från djuren som måste äta eller dö medans folk fastar i flera år utan problem.
Citera
2023-12-21, 19:07
Medlem
Citat:
Det är väl en ganska saftig hemlis att du inte är en fysisk kropp och att du har minst en energikropp som kan låsas upp så att du får ett extra liv i den spirituella ofysiska dimensionen varje natt när din kropp sover?

Att vara barn åt gudar kan ju ha sina fördelar.

Att vi inte behöver äta för att överleva är en annan fördel som skiljer oss från djuren som måste äta eller dö medans folk fastar i flera år utan problem.
Det får du tro, men du är som sagt inte speciellt övertygande.
Citera
2023-12-21, 19:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, jag menade att monoteism utesluter polyteism, medan polyteism däremot inte automatiskt utesluter att man kan koncentrera sin tro på endast en gud (av flera gudar).

Alltså, om man slår ihop alla troende i ett försök att uppnå consensus gentium som "gudsbevis" så är det alltså automatiskt en ployteistisk gudsbild som man kan uppnå consensus gentium för och aldrig en monoteistisk världsbild i och med att "consensus gentium" alltid kommer att vara större för polyteism i och med att polyteism inte utesluter monoteism medan monoteism utesluter polyteism.

Ja jag fattar.
Ur ett nyttoperspektiv tror jag att monoteismen är bättre för sammanhållningen och anledningen till att monoteismen kom att dominera.
Consensus gentium ger jag inte mycket för. Det är ju dessutom ett hån mot Gud som representant för sanningen. Sanningen bryr sig inte om vad människor tycker.
Fast det kan ju vara att jag feltolkar Consensus gentium.
Om alla flugor äter skit så kanske det är bra för flugor att äta skit. Vad vet jag, jag är ingen expert på flugor …
Citera
2023-12-21, 19:12
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Det får du tro, men du är som sagt inte speciellt övertygande.

Jag är allergisk mot att tro när det finns så mycket studerbara bevis i universum.

Det är bara om du tar de stegen som jag tog som du får se den sanningen om livet i fjärde dimensionen som Jorden kommer in i senare och då blire kaos med folk som inte har guds märke i pannan. (enligt bibeln)
Citera
2023-12-21, 19:35
Medlem
Citat:
Jag är allergisk mot att tro när det finns så mycket studerbara bevis i universum.

Det är bara om du tar de stegen som jag tog som du får se den sanningen om livet i fjärde dimensionen som Jorden kommer in i senare och då blire kaos med folk som inte har guds märke i pannan. (enligt bibeln)
Hittills har du dock inte nämnt några studerbara bevis. bibeln är ju ganska dåligt bevis för någon som inte är troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in