2023-12-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Att tippa över och att falla fritt.i vanliga hissar kan man bara falla fritt.
Du menar antagligen gravitation?

Den verkar lika i alla hissar, men pga designen är den begränsad i vissa riktningar beroende på rent mekaniska begränsningar.
Citera
2023-12-21, 17:51
Medlem
Ingen vet väl om de glömt bulten eller inte?? De kanske brukar göra så att de översta segmenten kan stå löst tills hissen skall byggas vidare. å att hissen stannar våningen under??
Citera
2023-12-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inte i sig, men enligt den principen är då inga handlingar/ickehandlingar brottsliga i sig.
Man måste i samma tanke tänka sig vad glömskan ger för konsekvenser.

"Glömma" går kortast möjliga väg till att benämnas "Underlåtenhet" på juridiska, och det utgör en brottslig handling, eller snarare att det är brottsligt med underlåtenhet till handling.
Nja, nu är ju underlåtenhet en avsikt att inte göra nåt medan glömska väl inte är avsikt att göra nåt utan det bara glömdes.
Citera
2023-12-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du menar antagligen gravitation?

Den verkar lika i alla hissar, men pga designen är den begränsad i vissa riktningar beroende på rent mekaniska begränsningar.
Du får kalla det vad du vill , sålänge du förstår vad jag menade så är jag nöjd.
Citera
2023-12-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ingen vet väl om de glömt bulten eller inte?? De kanske brukar göra så att de översta segmenten kan stå löst tills hissen skall byggas vidare. å att hissen stannar våningen under??
Nu är jag ingen expert på bygghissar men om dom brukar göra så, då anser jag att det är fullkomligt förkastligt och livsfarligt.
Citera
2023-12-21, 18:19
Medlem
Citat:
Vi tycker lika illa om konsekvensen av dina exempel.
Men glömska är inte brottsligt i sig.

Däremot har många försökt skylla på det som förmildrande orsaker tidigare och lyckats. Som tur är numera så är det på väg bort med den inställningen.

Brottet blir pga slarv eller att inte ta höjd för tänkbara följder. Köra onykter blir man inte straffad för att ha glömt att man är onykter utan för att man bryter mot tillåten alkoholhalt.
Spränger man på allmän plats är inte att glömma att man apterat utan beter sig allmänfarligt och bryter mot hur man hanterar explosiva varor.

Nä. Glömska är så klart inte brottsligt. Skulle väl vara att glömma hustruns födelsedag då. Hört det kan ge 15 år på vatten och bröd..

Föresten finns väl inget som säger att hissmontörerna ”glömt” skruvarna. Ordet glömt är i sammanhanget en trådsanning. Om det nu är så att skruvarna saknas så har de skitit i att sätta dit dem.

Släpp glöm snacket.
Citera
2023-12-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Nu är jag ingen expert på bygghissar men om dom brukar göra så, då anser jag att det är fullkomligt förkastligt och livsfarligt.
Jo så kan man tycka.. De borde veta detta nu efter så lång tid...
Citera
2023-12-21, 18:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nja, nu är ju underlåtenhet en avsikt att inte göra nåt medan glömska väl inte är avsikt att göra nåt utan det bara glömdes.

Nej, inte riktigt. Underlåtenhet = Omedvetenhet ELLER medvetenhet som i sin tur leder till slarv/försummelse.

Jämför, här omedvetenhet:
https://www.svd.se/a/fbaac4a5-62d3-39eb-a095-659e8182f856/kyrkoherde-domd-for-dodsolycka
Citat:
De hade inte försäkrat sig om att arbetet gjordes på rätt sätt och med säkra metoder och deras underlåtenhet att följa arbetsmiljölagstiftningen orsakade olyckan, anser tingsrätten.

https://polistidningen.se/2013/12/chefsaklagare-vill-se-nationell-polisenhet-for-arbetsmiljobrott/
Citat:
I arbetsmiljöbrott är det inte vanliga kriminella personer man har att göra med. Det är chefer med hög status. Dessutom handlar det ofta om teknisk utrustning.
– För en fällande dom krävs en hög grad av orsakssamband mellan olyckan och underlåtenhet. Det är ofta komplicerade ärenden, säger Mats Palm.

Samt här, medvetenhet.
http://klevringsjuridik.se/verdict/hogsta-domstolen-referat-nja-1989-s-552-nja-1989-94/
Citat:
C.J:s medverkan i gärningsmomenten ovan består i att hon som förare dels underlåtit att genom påverkan av fordonets bromspedaler eller på annat sätt förhindra att fordonet accelererats upp i hög hastighet med M.T. liggande på motorhuven, dels genom denna underlåtenhet medverkat till att fordonet kunnat av medtilltalad häftigt inbromsas från denna hastighet, dels underlåtit att genom påverkan av fordonets bromspedaler eller på annat sätt förhindra att fordonet ånyo förts framåt och över den avkastade ynglingen samt dels underlåtit att genom enahanda åtgärder förhindra att fordonet förts från platsen angiven sträcka trots insikt om inträffad trafikolycka.

Underlåtenhet är det juridiska samlingsbegreppet.

Men jag syftar häri på att hissmontörerna troligtvis har uppfört egenkontrollen i dokumentform efter arbetet med hissen höjts.
(Ett dokument som Andersson Company i media uttalar sig om.)
Om egenkontrollen faktiskt utförts, lär dom (enligt min mening) ha hittat att 4 bult missats.
Jag är övertygad om att skruvförband för mastsektioner är en kontrollpunkt.

Det blir då underlåtenhet att uppföra ett protokoll att man kontrollerat, men att man faktiskt inte utfört själva kontrollen.
Citera
2023-12-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, inte riktigt. Underlåtenhet = Omedvetenhet ELLER medvetenhet som i sin tur leder till slarv/försummelse.

Jämför, här omedvetenhet:
https://www.svd.se/a/fbaac4a5-62d3-39eb-a095-659e8182f856/kyrkoherde-domd-for-dodsolycka

https://polistidningen.se/2013/12/chefsaklagare-vill-se-nationell-polisenhet-for-arbetsmiljobrott/

Samt här, medvetenhet.
http://klevringsjuridik.se/verdict/hogsta-domstolen-referat-nja-1989-s-552-nja-1989-94/

Underlåtenhet är det juridiska samlingsbegreppet.

Men jag syftar häri på att hissmontörerna troligtvis har uppfört egenkontrollen i dokumentform efter arbetet med hissen höjts.
(Ett dokument som Andersson Company i media uttalar sig om.)
Om egenkontrollen faktiskt utförts, lär dom (enligt min mening) ha hittat att 4 bult missats.
Jag är övertygad om att skruvförband för mastsektioner är en kontrollpunkt.

Det blir då underlåtenhet att uppföra ett protokoll att man kontrollerat, men att man faktiskt inte utfört själva kontrollen.
Kontrollpunkten kanske stannar vid våningen under???
Citera
2023-12-21, 19:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kontrollpunkten kanske stannar vid våningen under???

Varför skulle det vara så?
Jag finner ingen rimlig anledning att tro att kontrollen inte berör dom delar/sektioner och arbete som utförts.
Citera
2023-12-21, 19:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nä. Glömska är så klart inte brottsligt. Skulle väl vara att glömma hustruns födelsedag då. Hört det kan ge 15 år på vatten och bröd..

Föresten finns väl inget som säger att hissmontörerna ”glömt” skruvarna. Ordet glömt är i sammanhanget en trådsanning. Om det nu är så att skruvarna saknas så har de skitit i att sätta dit dem.

Släpp glöm snacket.

Klart att det är trådsanning att dom glömt bultarna, men i motsatsen skulle hissmontörerna då medvetet skippat/medvetet skitit i bultarna?
Vad får dig att tro att dom skitit i dom?

Jag har ju extremt svårt att tro att hissmontörerna klarmarkerat jobbet, satt hissen i bruk, och kilat hem med vetskap om att här saknas 4 bultar som förbinder sektioner, såvida dom inte är sabotörer eller totalt psyksjuka.
Citera
2023-12-21, 19:31
Medlem
Ja det blir spännande att få veta.. å jag tror nog de som undersöker detta redan har bilden klar för sig vad som hänt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in