2023-12-21, 16:55
Medlem
Tycker det är så otroligt dåligt och jag inte kan hitta ord för att beskriva det. Fem personer dör för att en hissmontör missar världens enklaste sak. Det vore sin sak om han satte upp segmentet tillfälligt utan bultar på en stängd byggplats. Men nu var det en fullt fungerande arbetsplats. Här måste någon ställas till svars för dessa fem döda.
Senast redigerad av Berraperra1975 2023-12-21 kl. 17:00.
Citera
2023-12-21, 17:17
Medlem
En annan sak som också är lite märklig är att ingen information har framkommit vilka hissmontörerna var. Tycker någon inom bygg borde ha lite information om dess gossar och delge det här på Flashback. För mig tyder det på att hissmontörerna inte var svenskar och därav så anonyma.
Citera
2023-12-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du är inte för jävla smart, det är ett som är säkert.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/awxLJa/bilarna-som-kan-borja-brinna--och-andra-farliga-bilar

Till skillnad från Alimak så tar de flesta biltillverkare sin egna produkter och sina kunders säkerhet på allvar. Vid kända risker så återkallas bilarna och åtgärdas, så att de är säkra. Du har aldrig hört talas om det? Du verkar vara VÄLDIGT UNG och ha en VÄLDIGT bristfällig uppfattning om verkligheten utanför ett pojkrum. Föddes du igår eller?

Alimak däremot sket högaktningsfullt att göra något åt den allvarliga risk de kände väl till.
Och nu är fem personer döda.

Fråga dina föräldrar innan du postar nästa gång.
Jag förstår ärligt talat inte snömoset ovan.
Du har uppenbart inte den blekaste aning om något utan verkar bara stapla en massa bisarra påstående varje inlägg helt utan koppling till ämnet.

Du har förresten inte berättat din briljanta lösning på hur man konstruerar bort skarvar utan att resultatet blir oändligt många, oändligt stora sektioner.
Citera
2023-12-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag åker inte trehjulig BIL , 80-tals BUSS , enmotorigt FLYGPLAN , berg-o-dalbaneTÂG,CYKLAR inte vintertid , GÅR inte hoppandes på ett ben , ÄTER inte rutten mat...
Jag förstår ärligt talt inte ditt inlägg?
Hade hissen bara tre sidor?
Hade masten bara tre sidor?

Grundtipset är att du ber en VUXEN förklara vad LIKNELSE är - det är många som inte förstår det ordet.
Folk tror att en liknelse måste vara EXAKT samma sak - men då hade det inte haltat LIKNELSE.
Citera
2023-12-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Tycker det är så otroligt dåligt och jag inte kan hitta ord för att beskriva det. Fem personer dör för att en hissmontör missar världens enklaste sak. Det vore sin sak om han satte upp segmentet tillfälligt utan bultar på en stängd byggplats. Men nu var det en fullt fungerande arbetsplats. Här måste någon ställas till svars för dessa fem döda.
Om vi antar att det rör sig om ett oaktsamhetsbrott så borde montörerna iallafall enligt min mening få kortast fängelsestraff av alla inblandade , de har ju varit oaktsamma vid ett tillfälle medan entreprenören varit det i flera dagar / veckor och tillverkaren i många år.
Citera
2023-12-21, 17:28
Medlem
Citat:
Om vi antar att det rör sig om ett oaktsamhetsbrott så borde montörerna iallafall enligt min mening få kortast fängelsestraff av alla inblandade , de har ju varit oaktsamma vid ett tillfälle medan entreprenören varit det i flera dagar / veckor och tillverkaren i många år.
Den juridiska diskussionen ger jag mig inte in på då mina kunskaper är starkt begränsade. Men en hissmontör som missar en så pass elementär sak som fyra livsvikta bultar är enligt mig otroligt inkompetent och fullständigt oduglig för uppgiften. Därför vore det intressant att få ta del av vilka hissmontörerna var.
Citera
2023-12-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det kan absolut vara brottsligt att glömma, om den (icke)handlingen ger en utgång med dödsfall, skador och/eller fara för annan.
Man kan tex inte lagligt glömma att man druckit en flaska sprit och ge sig ut och köra ihjäl en barnfamilj vid ett övergångsställe,
Eller glömma att man apterat sprängladdningar i ett berg på en befolkad arbetsplats och skjuta av,
Eller glömma sin bebis i en bil på en p-plats en sommardag när det är 29 grader ute.
Vi tycker lika illa om konsekvensen av dina exempel.
Men glömska är inte brottsligt i sig.

Däremot har många försökt skylla på det som förmildrande orsaker tidigare och lyckats. Som tur är numera så är det på väg bort med den inställningen.

Brottet blir pga slarv eller att inte ta höjd för tänkbara följder. Köra onykter blir man inte straffad för att ha glömt att man är onykter utan för att man bryter mot tillåten alkoholhalt.
Spränger man på allmän plats är inte att glömma att man apterat utan beter sig allmänfarligt och bryter mot hur man hanterar explosiva varor.
Citera
2023-12-21, 17:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Förklara hur du menar att Andersson Comapany och Alimak kan misstänkas för oaktsamhetsbrott?

Mig veterligen har Andersson Company gått ut med att alla besiktningar/kontroller gjorts (åsyftas - dom har fått in underlag från entreprenör), så hur kan man här varit oaktsam?

Alimak har ju med i manualen vad som kan hända om man skippar/glömmer bultarna - på vilket sett har man då varit oaktsam?
Citera
2023-12-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag förstår ärligt talt inte ditt inlägg?
Hade hissen bara tre sidor?
Hade masten bara tre sidor?

Grundtipset är att du ber en VUXEN förklara vad LIKNELSE är - det är många som inte förstår det ordet.
Folk tror att en liknelse måste vara EXAKT samma sak - men då hade det inte haltat LIKNELSE.
Nej , deras hissar kämpar mot två fysiklagar istället för en som vanliga hissar gör(förklarat detta tidigare) därmed onödiga risker/fel konstruktion.
Citera
2023-12-21, 17:33
Medlem
Citat:
Nej , deras hissar kämpar mot två fysiklagar istället för en som vanliga hissar gör(förklarat detta tidigare) därmed onödiga risker/fel konstruktion.
Vilka är de fysiklagar du tänker på i resp fall?
Citera
2023-12-21, 17:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi tycker lika illa om konsekvensen av dina exempel.
Men glömska är inte brottsligt i sig.

Däremot har många försökt skylla på det som förmildrande orsaker tidigare och lyckats. Som tur är numera så är det på väg bort med den inställningen.

Brottet blir pga slarv eller att inte ta höjd för tänkbara följder. Köra onykter blir man inte straffad för att ha glömt att man är onykter utan för att man bryter mot tillåten alkoholhalt.
Spränger man på allmän plats är inte att glömma att man apterat utan beter sig allmänfarligt och bryter mot hur man hanterar explosiva varor.

Inte i sig, men enligt den principen är då inga handlingar/ickehandlingar brottsliga i sig.
Man måste i samma tanke tänka sig vad glömskan ger för konsekvenser.

"Glömma" går kortast möjliga väg till att benämnas "Underlåtenhet" på juridiska, och det utgör en brottslig handling, eller snarare att det är brottsligt med underlåtenhet till handling.
Citera
2023-12-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vilka är de fysiklagar du tänker på i resp fall?
Att tippa över och att falla fritt.i vanliga hissar kan man bara falla fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in