2023-12-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Detta måste jag helt missat (och ja jag har läst hela FUP).
Tvärtom så åkte väl familjen hem väldigt snabbt med henne?

Både J och D fick ju ”tvingas” dit av personalen, och här spelade väl J’s hepatit också någon roll?
Något i stil med infektionsrisk eller dylikt, dock hade dom väl bägge ursäkter för att få slippa åka dit.
Tydligen var det mest D som var hos Z.

Men att hon skulle legat inne nästan ett helt år, var i FUP fanns den informationen?

Det har jag också missat och ett år låg hon verkligen inte inne. Nån/några dar antagligen.
Citera
2023-12-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
En fråga;

Kan det bli åtal avseende våldtäkt i framtiden om Z själv väljer att berätta vem, var, när och hur?

Z har redan berättat det (även om man förstår att det finns mycket mycket mer.)
Citera
2023-12-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det var kanske någon som känner modern.

Att kvinnor klipps utan bedövning är väl inte ovanligt? Att bedövningen inte kanske hinner verka? Googlade mend et verkar som bedövning alltid läggs. Jan vara som så att alla inte hinner uppfatta det kanske eller minns fel.

Det låter som en historia hon har återberättat mycket då det inte är ovanligt att folk tar upp det med att det klippts vid en förlossning.

Kärringen hade nog redan bedövat sig själv med droger och sen bett om mer på BB, typ ”extra allt”. Det gör alltid ont att föda barn, inget synd om henne alls.
Citera
2023-12-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Könshår på en sexåring?!
På en extremt underviktig person, kommer definitivt inte hormonerna igång tidigt.
Fast nu skrev jag inte att en sexåring har könshår.
Min tanke att mamman dementerar att de har stearinljus hemma, och inget stearinljus beslagtaget heller. Brännhet vax gör likartad skada.
Citera
2023-12-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Ja det där sista du skriver blir jag galen på. Varför ända in i helvete blev föräldrarna släppta efter första häktningen? Vem tog det helt obegripliga beslutet?!
Jäkla mirakel ändå att så pass mycket bevis fanns kvar trots att de naturligtvis hann städa undan de värsta. Som t ex bilstolen, slang, rep etc etc.

Ja, borde JO anmälas!
Citera
2023-12-21, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Ja det där sista du skriver blir jag galen på. Varför ända in i helvete blev föräldrarna släppta efter första häktningen? Vem tog det helt obegripliga beslutet?!
Jäkla mirakel ändå att så pass mycket bevis fanns kvar trots att de naturligtvis hann städa undan de värsta. Som t ex bilstolen, slang, rep etc etc.

Håller med. Ett beslut om frigivande som gav J och D gott om tid att sopa undan det mesta av bevisningen. Människan som tog det beslutet är passiv medbrottsling och borde bli av med jobbet på en gång.

Inte bara sådant som vi vet har använts, utan även sådant som vi spekulerat om kan ha röjts undan. Film och foto-utrustning för att spela in övergreppen som ev sålts på Darknet t ex. Vem/vilka sitter isf på detta material idag?
Citera
2023-12-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Som jag tolkar stämningsansökan har man man kunnat styrka skadorna som orsakats av övergreppen och att föräldrarna orsakat dem eller underlåtit att söka vård för dem, men man lyckas inte styrka det specifika uppsåtet.
Därför blir rubriceringen ”endast” misshandel.
Många här tycker att åklagaren borde gjort en annan bedömning.

Jag skulle tro att det pågår en annan förundersökning som skulle kunna leda till ett ytterligare åtal längre fram. Att mammans konto på Darkside-sajten är spärrat för utredning kan ju ha skett på polisens begäran. Jag förmodar att det inte finns något enkelt sätt att få reda på om så är fallet.
Hur är det med den beslagtagna mobilen - kan man få någon indikation av om det beslaget kvarstår efter att dom fallit i det aktuella målet?

Enligt stämningsansökan så yrkar åklagaren på att beslaget av de båda mobiltelefonerna skall bestå tills domen vinner laga kraft - och att mobiltelefonerna därefter skall återlämnas. Så vi kan utgå ifrån att det iallafall i nuläget inte finns någon parallell utredning där mobiltelefonerna innefattas.

Fråga: Vet du vad åklagaren har yrkat på gällande strafflängd?
Citera
2023-12-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Ja, borde JO anmälas!

Jag antar att det var Tingsrätten som valde att släppa föräldrarna på fri fot i samband med den första häktningsförhandlingen? Då är det inte konstigare än att man helt enkelt inte funnit tillräckliga skäl för att häkta eller att man inte funnit att sannolika skäl föreligger.

JO:s uppdrag är ju att kontrollera så att svenska myndigheter följer lagen - och här har ju aktuell domstol följt lagen genom att göra en bedömning av det som lagts fram, för att sedan konstatera att det inte varit tillräckligt för att häkta. Så detta är ö.h.t inte ett ärende för JO. Man får heller inte glömma att åklagaren haft alla möjligheter i världen att överklaga häktningsfrågan till Hovrätten, men valt att avstå detta.
Citera
2023-12-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med. Ett beslut om frigivande som gav J och D gott om tid att sopa undan det mesta av bevisningen. Människan som tog det beslutet är passiv medbrottsling och borde bli av med jobbet på en gång.

Inte bara sådant som vi vet har använts, utan även sådant som vi spekulerat om kan ha röjts undan. Film och foto-utrustning för att spela in övergreppen som ev sålts på Darknet t ex. Vem/vilka sitter isf på detta material idag?
Helt vansinnigt. Det är vissa glapp i rättssystemet alltså, som inte alls är så självklara om man jämför med vissa andra Europeiska länder..
Citera
2023-12-21, 12:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Enligt stämningsansökan så yrkar åklagaren på att beslaget av de båda mobiltelefonerna skall bestå tills domen vinner laga kraft - och att mobiltelefonerna därefter skall återlämnas. Så vi kan utgå ifrån att det iallafall i nuläget inte finns någon parallell utredning där mobiltelefonerna innefattas.

Fråga: Vet du vad åklagaren har yrkat på gällande strafflängd?

De två mobiltelefonerna är föräldrarnas. Jag vill mena att äldsta dottern S mobil är ett tredje beslag.

Jag vet tyvärr inte vad åklagaren yrkat på, har hon ens framfört detta ännu? Brukar inte det komma i slutet av rättegången?
Citera
2023-12-21, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag antar att det var Tingsrätten som valde att släppa föräldrarna på fri fot i samband med den första häktningsförhandlingen? Då är det inte konstigare än att man helt enkelt inte funnit tillräckliga skäl för att häkta eller att man inte funnit att sannolika skäl föreligger.

JO:s uppdrag är ju att kontrollera så att svenska myndigheter följer lagen - och här har ju aktuell domstol följt lagen genom att göra en bedömning av det som lagts fram, för att sedan konstatera att det inte varit tillräckligt för att häkta. Så detta är ö.h.t inte ett ärende för JO. Man får heller inte glömma att åklagaren haft alla möjligheter i världen att överklaga häktningsfrågan till Hovrätten, men valt att avstå detta.

Otroligt bisarrt att du försvarar en inkompetent tingsrätt som inte hittat skäl att häkta "föräldrarna". Hur lyckades de missa tusen och ett skäl att häkta kräken undrar man?

Åklagaren är alltså också inkompetent, det gör ju saken bättre tydligen? Detta agerande ska alltså försvaras? Inte konstigt att Sverige går rakt ät helvete.

Kräker.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-21 kl. 12:22.
Citera
2023-12-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Otroligt bisarrt att du försvarar en inkompetent tingsrätt som inte hittat skäl att häkta "föräldrarna". Hur lyckades de missa tusen och ett skäl att häkta kräken undrar man?

Åklagaren är alltså också inkompetent, det gör ju saken bättre tydligen? Detta agerande ska alltså försvaras? Inte konstigt att Sverige går rakt ät helvete.

Kräker.

Jag skriver att Tingsrätten följt lagen utifrån att man bedömt det som lagts fram och sedan kommit fram till att det inte finns tillräckligt med omständigheter för att häkta föräldrarna. Jag har aldrig sagt att detta var bra/rätt, utan jag konstaterar detta helt objektivt och neutralt. Så när/hur har jag "försvarat tingsrätten"?

...Du (och många andra) verkar också ha missat att detta frisläppandet skedde när utredningen endast var några dagar gammal. Det finns med andra ord MASSOR av saker vi vet idag, som varken polisen, åklagaren eller domstolen visste då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in