Citat:
Ursprungligen postat av
larkascending
Det här med att du försöker få det till att förhörsledaren ”lirkar” fram information ur Z handlar ju bara om att flickan är rädd. Se stycket där Petra är tvungen att förklara för Z att polisen inte ”tar” barn och hur förvånad hon blir.
Hon släpper ju självmant ur sig viss information om vad som hänt till utvald sjukvårdspersonal och jourhemsfamilj och det är ändå förmodligen bara toppen av isberget. Just att hälla stearin på snippan är så specifikt så jag förstår inte hur du kan tro att hon bara hittar på det.
Jag tror du skriver här med en agenda. ”Om dessa ord är sanna”, bara USCH alltså!
Jag tror inte polisen lirkar. Jag orkade inte läsa men saken är att när man förhör barn som utsatts för grova sexuella övergrepp är det viktigt att man är neutral och inte ställer ledande frågor utan mer upprepar det barnet säger med samma ord för att inte skambelägga.
Alltså jag använder inte ord som kuk, knulla, fitta och så vidare men om jag hade arbetat med barn som varit utsatta och de använt sådana uttryck när de berättar om saker hade jag då varit tvungen att utan känslor använda samma uttryck för att skapa en trygg miljö vid det tillfälle då ett barn berättar saker.
Lite grovt förenklat.
Poliser vet vad de gör när de förhör barn. Det är inte något de har fria händer att själva bestämma efter egna åsikter utan det finns givetvis utbildningsmaterial i hur man pratar med barn som de är skickliga på (förhoppningsvis).
Det som kan framstå som märkligt för oss är i samma kontext av att vi inte arbetar med barn som brottsoffer eller är utbildade i frågor kring sådant. Större riskfaktorer med sjukvårdspersonal och jour/familjehem när det kommer till att det blir fel eftersom de gör så gott de kan men utan att vara kvalificerade för det. Ett barn som pratar kan inte avbrytas för att få höra något om att de inte ska prata så mycket eller liknande.
Finns skäl till att polisen inte vill att Zoey ska frågas av andra kring vad som skett. Polisen är helt enkelt bättre på att få barn att öppna upp sig utan skam och skuldkänslor inblandade eller att barn påverkas av vad de vuxna svarar eller kanske uttrycker subtilt.