2023-12-20, 19:05
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Uppsåtet är ointressant. Angående kontot på Darkside som är under granskning så tänkte jag också så, tills jag läste en Darksidetråd här på FB och insåg att Darkside stänger konton och granskar till höger och vänster.
Dock intressant det faktum att hon ens HAR ett konto där.

Ointressant för dig kanske. Men inte för rättsväsendet. Att kunna styrka olika former av uppsåt är en av de centrala delarna i straffrätten.
Vad du än tycker så kvarstår faktum att åklagare Jigin inte anser att hon kan styrka subjektivt uppsåt för våldtäkt.
Det är så hon tolkar lagen med de prejudikat som finns just nu.

Jag tycker det vore mer intressant att höra vilka förändringar i lagen som åklagaren skulle behöva för att kunna rubricera ett sånt här fall som våldtäkt med den nivå på bevisning som finns här. Men det är kanske lite OT för denna tråd.
Citera
2023-12-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det här med att du försöker få det till att förhörsledaren ”lirkar” fram information ur Z handlar ju bara om att flickan är rädd. Se stycket där Petra är tvungen att förklara för Z att polisen inte ”tar” barn och hur förvånad hon blir.

Hon släpper ju självmant ur sig viss information om vad som hänt till utvald sjukvårdspersonal och jourhemsfamilj och det är ändå förmodligen bara toppen av isberget. Just att hälla stearin på snippan är så specifikt så jag förstår inte hur du kan tro att hon bara hittar på det.

Jag tror du skriver här med en agenda. ”Om dessa ord är sanna”, bara USCH alltså!
Det här med stearin på snippan. Kan det inte ha varit het vax för hår borttagning? Lika illa isf såklart.
Citera
2023-12-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Existensen av ett Ds-konto styrker att J var inne på BDSM. Det indikerar också annat som man kan spekulera om men tyvärr inte juridiskt bevisa, såsom filmade övergrepp som sålts på Darknet.

Den senare meningen är alltså spekulation men jag anser dessvärre att alla indikatorer pekar i den riktningen.
Det är inom BDSM +pedofili som pengarna finns. Så inte alls omöjlig, tyvärr. Och betalning sker på krypto.
Citera
2023-12-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Ointressant för dig kanske. Men inte för rättsväsendet. Att kunna styrka olika former av uppsåt är en av de centrala delarna i straffrätten.
Vad du än tycker så kvarstår faktum att åklagare Jigin inte anser att hon kan styrka subjektivt uppsåt för våldtäkt.
Det är så hon tolkar lagen med de prejudikat som finns just nu.

Jag tycker det vore mer intressant att höra vilka förändringar i lagen som åklagaren skulle behöva för att kunna rubricera ett sånt här fall som våldtäkt med den nivå på bevisning som finns här. Men det är kanske lite OT för denna tråd.

Missförstå mig rätt. Handlingen är att betrakta som våldtäkt oavsett om hon gjorde det av sexuell upphetsning eller bara för att skada.
Citera
2023-12-20, 19:15
Medlem
Citat:
Well, ingen kan heller styrka vem som brutit hennes arm eller var eller när det skedde, det kan ha varit syskon eller vem som helst.

Samma med ättikan, ett elakt syskon, Rödluvan och vargen gemensamt och i samförstånd eller pomperipossa.
Z har berättat i förhör om de skador mamman tillfogat henne, brutit hennes arm, hällt kokande vatten på henne, klippt henne i handen och fingertopp (event.fingertoppar), droppat stearin på kön samt penetrerat med krokigt finger. Jag vet inte om det sista kan åtalas som sexuell handling. Skadorna på Z underliv är grövre än det mamman gjorde, från nov, dec tror man. Alltså under två månader tillbaka. Slemhinnorna läker snabbt. Antingen har pappan utnyttjat Z sexuellt eller annan karl eller så kan det vara mamman som plågat Z på detta vis. Vem ska man åtala när man inte vet?
Man måste ju bevisa det i domstol.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-20 kl. 19:22.
Citera
2023-12-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Det här med stearin på snippan. Kan det inte ha varit het vax för hår borttagning? Lika illa isf såklart.

Och varför i hela friden skulle det varit det?
Citera
2023-12-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Z har berättat i förhör om de skador mamman tillfogat henne, brutit hennes arm, hällt kokande vatten på henne, klippt henne i handen och fingertopp (event.fingertoppar), droppat stearin på kön samt penetrerat med krokigt finger. Jag vet inte om det sista kan åtalas som sexuell handling. Skadorna på Z underliv är grövre än det mamman gjorde, från nov, dec tror man. Alltså två månader tillbaka. Slemhinnorna läker snabbt. Antingen har pappan utnyttjat Z sexuellt eller annan karl eller så kan det vara mamman som plågat Z på detta vis. Vem ska man åtala när man inte vet?

Du tänker att Z vittnesmål inte är något att bry sig om? För ÄVEN om skadorna är grövre än ett finger så har fingret ändå varit där enligt Z och det är att betrakta som våldtäkt.
Citera
2023-12-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Könshår på en sexåring?!
På en extremt underviktig person, kommer definitivt inte hormonerna igång tidigt.
Citera
2023-12-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det här med att du försöker få det till att förhörsledaren ”lirkar” fram information ur Z handlar ju bara om att flickan är rädd. Se stycket där Petra är tvungen att förklara för Z att polisen inte ”tar” barn och hur förvånad hon blir.

Hon släpper ju självmant ur sig viss information om vad som hänt till utvald sjukvårdspersonal och jourhemsfamilj och det är ändå förmodligen bara toppen av isberget. Just att hälla stearin på snippan är så specifikt så jag förstår inte hur du kan tro att hon bara hittar på det.

Jag tror du skriver här med en agenda. ”Om dessa ord är sanna”, bara USCH alltså!
Jag tror inte polisen lirkar. Jag orkade inte läsa men saken är att när man förhör barn som utsatts för grova sexuella övergrepp är det viktigt att man är neutral och inte ställer ledande frågor utan mer upprepar det barnet säger med samma ord för att inte skambelägga.

Alltså jag använder inte ord som kuk, knulla, fitta och så vidare men om jag hade arbetat med barn som varit utsatta och de använt sådana uttryck när de berättar om saker hade jag då varit tvungen att utan känslor använda samma uttryck för att skapa en trygg miljö vid det tillfälle då ett barn berättar saker.

Lite grovt förenklat.
Poliser vet vad de gör när de förhör barn. Det är inte något de har fria händer att själva bestämma efter egna åsikter utan det finns givetvis utbildningsmaterial i hur man pratar med barn som de är skickliga på (förhoppningsvis).

Det som kan framstå som märkligt för oss är i samma kontext av att vi inte arbetar med barn som brottsoffer eller är utbildade i frågor kring sådant. Större riskfaktorer med sjukvårdspersonal och jour/familjehem när det kommer till att det blir fel eftersom de gör så gott de kan men utan att vara kvalificerade för det. Ett barn som pratar kan inte avbrytas för att få höra något om att de inte ska prata så mycket eller liknande.

Finns skäl till att polisen inte vill att Zoey ska frågas av andra kring vad som skett. Polisen är helt enkelt bättre på att få barn att öppna upp sig utan skam och skuldkänslor inblandade eller att barn påverkas av vad de vuxna svarar eller kanske uttrycker subtilt.
Citera
2023-12-20, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Z har berättat i förhör om de skador mamman tillfogat henne, brutit hennes arm, hällt kokande vatten på henne, klippt henne i handen och fingertopp (event.fingertoppar), droppat stearin på kön samt penetrerat med krokigt finger. Jag vet inte om det sista kan åtalas som sexuell handling. Skadorna på Z underliv är grövre än det mamman gjorde, från nov, dec tror man. Alltså under två månader tillbaka. Slemhinnorna läker snabbt. Antingen har pappan utnyttjat Z sexuellt eller annan karl eller så kan det vara mamman som plågat Z på detta vis. Vem ska man åtala när man inte vet?

Du glömmer att åklagaren har väckt åtal för grov misshandel för skadorna i underlivet. Enligt ditt resonemang går ju inte det heller att bevisa, ”för vem ska man åtala när man inte vet.”
Citera
2023-12-20, 19:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stellastassar
I dagens liverapportering svarar familjehemsmamman såhär på om hon är orolig för Z på något vis:

"Har du någon oro för henne i något avseende?
- Ingenting.

Varför passar man inte på att svara mer än detta kortfattade svar i en skarp rättegång? Varför inte svara: "Inte nu, men jag är orolig för det lidande och trauma hon med all säkerhet har vart med om och vilka spår det kan sätta sig i henne som inte vi vuxna ser. Jag är orolig för hur hon mår på insidan" osv osv osv. Varför ska det låta så duktigt hela tiden? Likaså i starten att hon anser att hon är en "tjeck liten tjej", varför all denna positiva knarkande eller vad är det jag inte förstår?
Tycker inte att man skall dra för stora växlar på ett snabbt svar.
Hennes svar syftar nog på att flickan utvecklas i snabb takt och att det ser ganska ljust ut för henne, trots allt hon varit med om, inte att hon gått oskadd ur detta, långt ifrån.
Citera
2023-12-20, 19:34
Medlem
Citat:
Du tänker att Z vittnesmål inte är något att bry sig om? För ÄVEN om skadorna är grövre än ett finger så har fingret ändå varit där enligt Z och det är att betrakta som våldtäkt.
Jag är inte jurist så jag vet inte hur de tänker när de lägger upp åtalet.
Men om det är sant att mamman har ett konto på Darkside som är under utredning så kanske de vilar på hanen.
Väntar på utredningen och förbereder ett nytt samlat åtal när de har alla bevis.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-20 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in