2023-12-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Nej, jag skrev tvärtom att kristen tro INTE bygger på sådana saker, så nu är du där igen och låtsas inte förstå.
Det jag skrev var att nästan alla historiker är överens om att den Jesus vi pratar om existerade.
Det är fakta, inget felslut.

Nu ska vi ställa upp ateisternas argument.

premiss: historieforskningen är överens om att Jesus existerade.

slutsats: Jesus är således en påhittad figur, lika trolig som en heffaklump och helt ointressant.

Till att börja med så är din premiss felaktig, så där faller även ditt påhittade argument. Vissa historiska forskare hävdar det, men andra inte. Så att det skulle finnas en sådan oemotsagd vetenskaplig konsensus som du försöker framställa det som är helt enkelt inte sant.

Det som är intressant dock är nu för tredje gången nu på raken duckar för den faktiska invändningen som jag hade?

Det som handlade om att, även om vi för diskussionens skull ändå säger att en person vid namn Jesus har existerat vid denna tid. Så bevisar inte det på något sätt att han väckte upp kliniskt döda personer, gick på vatten eller själv efter att ha blivit dödad, helt plötsligt efter ett par dagar är uppe och skuttar igen.

För det är ju när man börjar diskutera alla dom knasigheterna som det blir rätt svårt verkar trovärdig?

Och om vi ska vara ärliga, så är det väl också just skälet till varför du heller inte vill adressera just den kritiken. Utan nu för tredje helt hoppar över det och istället flyr till trygga, men falska non sequitur ”att om en Jesus nu faktiskt existerade, så kan man ju inbilla sig själv att alltså allt annat då också givetvis vara sant”.
Citera
2023-12-20, 21:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus har förstås funnits och informationen om honom säger han botade sjuka, uppväckte döda, gick på sjön, utfordrade tusentals människor samt att han framförde ett budskap om evigt liv hos sin far i himlen.

Det är ju utöver det vanliga vilket var avsikten, att väcka upp människor till möjligheten att ana en större tillvaro än den vardagligt materiella. Och han kom inte för att kalla de perfekta utan för att kalla syndare.

Den större tillvaron är en värld av makt, så oändligt mycket större än vår egen.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-12-20 kl. 21:16.
Citera
2023-12-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus har förstås funnits och informationen om honom säger han botade sjuka, uppväckte döda, gick på sjön, utfordrade tusentals människor samt att han framförde ett budskap om evigt liv hos sin far i himlen.

Det är ju utöver det vanliga vilket var avsikten, att väcka upp människor till möjligheten att ana en större tillvaro än den vardagligt materiella. Och han kom inte för att kalla de perfekta utan för att kalla syndare.

Den större tillvaron är en värld av makt, så oändligt mycket större än vår egen.

Man kan ju säga så, och skriva det också i ett inlägg på FB. Men det säger ju fortfarande inte något som helst om huruvida det är sant eller inte eller om det verkligen inträffat eller inte?
Citera
2023-12-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

En anledning kan vara att man missförstått budskapet, och kanske också i form av bristande representation.

En annan anledning kan vara att man upplevt mycket lidande och därmed gjort slutsats att Gud inte kan finnas för i sådanafall hade lidandet kunnat undvikas.

Jag själv förkastade att det fanns en Gud av alla ovanstående, men även om jag trodde mig inte tro på Gud så trodde jag (eller iallafall hoppades på) kärleken, först när jag fick möta Honom förstod jag att de var samma.

Man ser vad man vill se, man hör vad man vill höra och man får vad man tror på.
Citera
2023-12-21, 07:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Man kan ju säga så, och skriva det också i ett inlägg på FB. Men det säger ju fortfarande inte något som helst om huruvida det är sant eller inte eller om det verkligen inträffat eller inte?
Det är ju skillnad på vad man tror sig veta och vad man vet att man tror.
Citera
2023-12-21, 08:25
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Enligt bevis i form av design så borde du kunna räkna ut att en design inte bygger sig själv, som ateister tror.

Det bör aldrig bli eftersträvansvärt att tro att designade system har skapat sig själva.

Bättre är det att greppa hur intelligens är det enda som kan designa.. och att alla kroppar är designade och bevis för en intelligent skapare.

Motbevisa gärna gudarna genom att visa system som är bevisade som skapta av sig själva, eller något omedvetet.

Fram tills gudarnas designbevis blir motbevisade när något annat än intelligens börjar designa.. så bör designgudar vara ett faktum som designade kroppar bevisar.

Bara min åsikt.
Citera
2023-12-21, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Enligt bevis i form av design så borde du kunna räkna ut att en design inte bygger sig själv, som ateister tror.

Det bör aldrig bli eftersträvansvärt att tro att designade system har skapat sig själva.

Bättre är det att greppa hur intelligens är det enda som kan designa.. och att alla kroppar är designade och bevis för en intelligent skapare.

Motbevisa gärna gudarna genom att visa system som är bevisade som skapta av sig själva, eller något omedvetet.

Fram tills gudarnas designbevis blir motbevisade när något annat än intelligens börjar designa.. så bör designgudar vara ett faktum som designade kroppar bevisar.

Bara min åsikt.
Problemet med din åsikt är att det du kallar bevis egentligen bara är vad du tror.
Citera
2023-12-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är ju skillnad på vad man tror sig veta och vad man vet att man tror.

Absolut! Det är också skillnad på att bara tro något, eller att ha verklig kunskap om något utifrån objektiva och verifierade fakta.
Citera
2023-12-21, 11:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
1) Det är högst 55 procent för den majoritet han påstår är långt över 60 procent. Det visade jag med hänvisningar till olika undersökningar som ingen av dem ger en siffra som är högre än 55 procent.
Visa mig vilken undersökning som ger "långt över 60 procent" eller acceptera att det är en lögn.

2) Det är så som consensus gentium fungerar om det ska användas som sanningsanspråk, vilket också är hur det beskrivs i texten om du hade bemödat dig med att läsa den ordentligt. Indoktrinerade sätt att tänka är inget exempel på när consensus gentium kan ses som sanning, och alla religioner är indoktrinerat tänkande, vilket är enkelt att förstå i och med att vilken religion man tillhör beror på i vilken miljö man växte upp. Ingen växer upp som kristen i en muslimsk familj och ingen växer upp som muslim i en JV-familj och ingen växer upp som sikh i en mormonfamilj. Däremot kan en vuxen person i undantagsfall ändra religion senare i livet, men det är en annan fråga.
Som sagt är ateister och agnostiker en liten klick idag, och har varit länge (Hubbardhjärna, consensus gentium-argumentet är inte bara för idag).
Högst 55 procent är från din skalle, och som sagt vill du inte ens med tång röra hur det varit historiskt, du din fifflande Hubbardhjärna.
Om indoktrinering (att andra påverkar en) skulle räknas bort skulle det också göras med ateisterna, ja med större rätt skulle man göra det med ateister med eller utan Hubbardhjärna.
Tron på en skapare är dessutom det naturliga, vilket har undersökts på barn: människan är benägen att vara gudstroende från tidig barndom och innan yttre påverkan, medan det är ateist man lär sig vara senare i livet t.ex. genom ateistiska fulsajter (som borde stängas ner) och skränande särlingar.
Det är alltså ateister man i så fall skulle ah tagit bort p.g.a. yttre påverkan.
Hubbarddummerjöns.
Citera
2023-12-21, 11:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Problemet med din åsikt är att det du kallar bevis egentligen bara är vad du tror.
Att tro på icke-designad design, på design utan designer, det kallar jag tro, ja, stark tro, ja, övertro, ja, rena
d
*
m
h
*
t
*
r
Citera
2023-12-21, 11:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra. Då vet jag att du helt saknar motargument och bara svamlar.
Bra. Då vet jag att du helt saknar motargument till Kellys uppsats och bara svamlar för att hindra människor att förkovra sig med dess hjälp.
Citera
2023-12-21, 11:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
...
Noterar tyvärr att många ateister fortfarande barnsligt tjatar om spindelmannen, heffaklumpen och spaghettimonstret, men dumstrut åt dem hela bunten. ...
Och detta infernaliska, intelligenslösa och infantila tjat borde resultera i utestängning från Flashback. Eller finns det en avdelning (eller åtm. en tråd) "Löjligt & Barnsligt"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in