Citat:
Nej, jag skrev tvärtom att kristen tro INTE bygger på sådana saker, så nu är du där igen och låtsas inte förstå.
Det jag skrev var att nästan alla historiker är överens om att den Jesus vi pratar om existerade.
Det är fakta, inget felslut.
Nu ska vi ställa upp ateisternas argument.
premiss: historieforskningen är överens om att Jesus existerade.
slutsats: Jesus är således en påhittad figur, lika trolig som en heffaklump och helt ointressant.
Det jag skrev var att nästan alla historiker är överens om att den Jesus vi pratar om existerade.
Det är fakta, inget felslut.
Nu ska vi ställa upp ateisternas argument.
premiss: historieforskningen är överens om att Jesus existerade.
slutsats: Jesus är således en påhittad figur, lika trolig som en heffaklump och helt ointressant.
Till att börja med så är din premiss felaktig, så där faller även ditt påhittade argument. Vissa historiska forskare hävdar det, men andra inte. Så att det skulle finnas en sådan oemotsagd vetenskaplig konsensus som du försöker framställa det som är helt enkelt inte sant.
Det som är intressant dock är nu för tredje gången nu på raken duckar för den faktiska invändningen som jag hade?
Det som handlade om att, även om vi för diskussionens skull ändå säger att en person vid namn Jesus har existerat vid denna tid. Så bevisar inte det på något sätt att han väckte upp kliniskt döda personer, gick på vatten eller själv efter att ha blivit dödad, helt plötsligt efter ett par dagar är uppe och skuttar igen.
För det är ju när man börjar diskutera alla dom knasigheterna som det blir rätt svårt verkar trovärdig?
Och om vi ska vara ärliga, så är det väl också just skälet till varför du heller inte vill adressera just den kritiken. Utan nu för tredje helt hoppar över det och istället flyr till trygga, men falska non sequitur ”att om en Jesus nu faktiskt existerade, så kan man ju inbilla sig själv att alltså allt annat då också givetvis vara sant”.