Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Kul.
Du kan ju börja med att ge argument till de motargument som jag gav i stället för att bara upprepa samma länk till den uppsats som jag tydligt visade bara är ett hopkok av falska premisser baserade på önsketänkande.
(Premise) Everyone believes that God exists.
Den premissen kan ju enkelt avfärdas eftersom den är falsk. Alla tror inte att Gud existerar. Inte ens 60 % av befolkningen på jorden tror att Gud existerar.
För att fylla denna premiss försöker han utvidga till att även inkludera polyteistiska religioner, men inte ens då går det att komma upp till mer än 70 %, vilket ju inte precis är någon "överväldigande majoritet" och inte ens i närheten av "everyone".
Sedan försöker han bara lägga lite läppstift på premissen i förhoppning om att den skulle kunna gå att få att se bättre ut.
Nästa grova misstag är gällande hur consensus gentium skulle kunna användas som sanningsbelägg, och det har att göra med hur consensus gentium uppnåtts. För att consensus ska gälla som sanningsbelägg så måste det egentligen vara så att alla kommit fram till samma slutsats på egen hand och inte bara kopierat någon annans redan färdiga lösning. Det kan aldrig gälla inom religioner eftersom det är ett indoktrinerat tänkande och indoktrinerat tänkande som exempel på consensus gentium saknar helt sanningsvärde.
Ren, verklig consensus som sanningsbelägg kan endast gälla om denna samstämmighet uppnåtts efter att var och en för sig, utan extern påverkan, kommit fram till samma slutsats. Om alla, var för sig, kom fram till samma svar, då, och endast då, skulle consensus gentium kunna ha ett möjligt sanningsvärde. Men det gäller alltså inte inom religionens område, vilket är lätt att inse om man försöker att tänka efter lite.
Kellys uppsats är alltså bara läppstift på en gris, vilket jag visat och du inte kunnat motargumentera. Du har i alla fall inte gett något som helst motargument mot det jag skrivit, bara tomt struntprat.
1. Han talar om en majoritet över 60%, och då minoriteten ateister och agnostiker är (rejält mycket) mindre än 40%, är saken den att du förvränger. Minoriteten kan vara så liten som c:a 10%.
Gudstro finns naturligtvis i många fler religioner än kristendom, judendom och islam, så 60% är tydligt i underkant av två anledningar.
Religioner inkluderar nämligen naturligt och normalt tro på en gudom av något slag, och då mycket ofta på en skapande sådan. Din scientologiska tro på Hubbard är dock inte en gudstro som bör tas upp i consensus gentium-argumentation. Den är bara löjlig och skamlig.
2. Det är naturligtvis inte så att var och en måste komma fram till en övertygelse eller tro helt isolerad från de andra.
Att man vill sprida sin övertygelse indikerar att man ser den som viktig för andra och därför värd att spridas.