2023-12-21, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Att de mastsektionerna vara nya alltså och aldrig hade haft bultar?

Eller att färska märken inte syntes?

Nej det finns inget alls som tyder på helt nya mastsektioner! Det är en feltolkning av HAARP!
Citera
2023-12-21, 08:39
Medlem
bema56s avatar
Uppenbart är att det bara är ett fåtal rättshaverister i tråden som inbillar sig att Alimak kommer att avkrävas ansvar för den här olyckan. Alla med sunt förnuft förstår att så inte kommer att bli fallet. Vi får väl återkomma då haveriutredningen kommer med sitt första betänkande. Det lär visa på hur ansvaret kommer att landa.
Några kommer då säkert snabbt försvinna ur tråden…..
Citera
2023-12-21, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Intressant tråd, vi har 2-3 stycken i tråden som maniskt försöker framställa ett Tyskt märke som förebilder som säkra hissar och Alimak som farliga och rena skräpet ! Ja hoppas ni ser igenom deras offensiv!

Att framställa Tyskarnas hissar som bättre och säkrare är dessutom ren lögn! De är en klenare, ostabilare och en vekare konstruktion överlag!
Även farligare om du inte skulle göra rätt montage, masten är väldigt mkt vekare och kommer lätt i rörelse om stagning inte är riktigt utförd tex...

Ja, jag svarade ju på någons kommentar som påstod att det var en skithiss att det enligt uppgift INTE är det utan snarare en av de bästa på marknaden.

Jag kan absolut noll om bygghissar (och andra hissar med för den delen), men läser man lite så förstår man att Alimak är av den bättre, stabilare sorten.
Citera
2023-12-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Besiktning (av tredje part) är något som syftar på djuplodande konditionskontroll av material och funktioner och det skall ju utföras en gång om året.
Här kan tom röntgen eller ultraljud ingå, lite beroende på material.
Besiktning sker av lösa delar i en verkstad/lokal helst, det brukar vara svårt att besiktiga sådana här anordningar ute i fält, och besiktning har öht ingenting med montaget att göra såvida det inte sker i fält.

Egenkontroll skall ske (av montör) när man bygger om eller ändrar en sån här hissmast, och det syftar på montaget och funktion och enklare konditionskontroll (okulärt).
Denna egenkontroll uppges av Andersson Company vara utfört med hissen här.

Det finns redan reglerat system för detta som råder i landet på lite olika vis i olika branscher, och det fungerar riktigt bra om alla uppfyller sin roll.
Är det någon som inte gör det, kan en sådan här olycka ske.

EDIT
En monteringsbesiktning utförs dock av tredje part, och det syftar mer på montaget i samband med nymontering eller helt och hållet flytt av en sådan här hiss.
Det protokollet är mer likt ett egenkontroll-protokoll, men mer omfattande.

Tack för utförlig info👍🏼!! Det måste ju vara någon som slarvat med sitt jobb tänker jag iallafall… En hiss borde inte kunna gå sönder ”bara så där” om det inte gjorts något fel.
Citera
2023-12-21, 09:22
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Att de mastsektionerna vara nya alltså och aldrig hade haft bultar?

Eller att färska märken inte syntes?

Har för mig att jag läste det i en artikel i Aftonbladet och det bör varit samma dag som teamet från Alimak kom till olycksplatsen för att undersöka vad olyckan berott på. Den som uttalade sig då i artikeln sa något om att det gick direkt och se att olyckan berodde på att det saknats bultar mellan mastsektioner och det gick också och se att det aldrig varit några bultar monterade där då de märken som borde synts runt bulthålen saknades.

Det stod inget i artikeln om att det var nya mastsektioner. Det var något som jag själv antog. Eftersom några märken runt bulthålen inte syntes så antog jag då att det var sektioner som inte använts tidigare.

Efter denna artikeln kom ett mer kortfattat uttalande från Alimak där det bara stod att de kunnat se att två mastsektioner inte varit ihopbultade.

Har inte kunnat hitta den första artikeln igen. Kanske sa den som uttalade sig där mer än vad som borde gjorts så att artikeln redigerats eller tagits bort sen. Om det var sådana specifika uppgifter han berättade om som inte var lämpligt att uttala sig om innan utredning och rättegång och någon reagerat för det. Eller så har jag bara hallucinerat att jag läste den första artikeln, Men det tror jag inte.
Citera
2023-12-21, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De döda var alltså från "Sverige, Ryssland, Ukraina och Afghanistan, enligt uppgifter till Aftonbladet."

● Anton Runsvik från Sundsvall

● "En rysk medborgare i 50-årsåldern, som kom till Sverige 2011 och fick svenskt uppehållstillstånd 2017"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQqa6d/anton-runsvik-26-ar-en-av-de-doda-i-hissolyckan

● Bashir (efternamnet verkar inte ha lämnats av media) från Afghanistan

"Bashir kom till Sverige som ensamkommande flykting från Afghanistan 2015. I hemlandet hade han jobbat som svetsare. Han tog flera certifikat i Sverige och fick snabbt jobb i byggbranschen."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bashir-25-dog-i-hissolyckan-i-sundbyberg/

● Två personer från Ukraina.

varför står det bara om 1 av männen (afgahnen)? självklart hemskt, men lika hemskt med alla 5 män som drabbats.
Citera
2023-12-21, 09:44
Medlem
drmaximusens avatar
om nu 5 mosats inne i hissen, var e blodet och stänket?
Citera
2023-12-21, 11:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Brandkåren brukar ju spola av olycksplatser från blod. Det gick inte att se pga presenningar de satt upp.
Haverikommissionen vill nog inte få in hissen nedblodad då de fortsätter utredningen inomhus.
Citera
2023-12-21, 11:10
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:

Zooma in längst till höger.

Det mesta har runnit under hissen och sedan lite snö på detta.

https://imgur.com/a/htNvnmI
Citera
2023-12-21, 11:18
Medlem
Citat:

Det är väl inte självklart att det stänker så mycket. Jag tänker att det framförallt är inre blödningar och skador på vitala organ som är dödsorsaken, inte så mycket öppna sår. Dom har ju även rätt mycket rejäla kläder på sig
Citera
2023-12-21, 13:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men varje mastsektion är väl byggd med fackverksteknik??? ram å snedstag?

Ja, masten har tveklöst de för en fackverkskonstruktion så typiska inre snedstagen, som inte återfinns på en ramverkskonstruktion. En ramverksmast har jag då aldrig hört talas om. Men Konrad kanske kan länka information om sådana. Hen kunde ju inte ens identifiera masten på den bild jag länkade tidigt i tråden, så hen har nog ingen vidare koll på Alimkas mast och konstruktion.
Citera
2023-12-21, 13:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
varför står det bara om 1 av männen (afgahnen)? självklart hemskt, men lika hemskt med alla 5 män som drabbats.

Expressen har tidigare skrivit om Anton, och Aftonbladet där om Bashir.
Både dessa personer är ju djupare förankrade i svenska samhället varför det finns intervjupersoner runt om dessa.

Det finns lite grann skrivet om ryssen, men inte alls lika säkert att det är ställt som så med ryssen och dom två ukrainarna.
Migrantarbetare brukar hålla sig inom sin egna lilla lågprofil-grupp och då finns det liksom inget folk som känner till dom.
Det verkar inte ens säkert att alla i denna trio är här lagligt och på korrekt sätt ens (en av dom ännu ej identifierad).

Bashir och Anton är ju svensk-anknutna i betydligt större mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in