2023-12-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är ett faktum att montörerna lämnade hissen ofärdig, det vet vi. Det saknades fyra bultar i masten.

Det glöms saker till både höger och vänster. Lika gärna som någon glömt att montera fyra bultar kan någon glömt att montera grinden, och det kan finnas många olika anledningar till att något sådant glöms.

Det är därför det finns regelverk kring olika risker, som nästan alltid hänför sig till mänskliga misstag som att glömma.

Därför hade Alimak också ett ansvar att konstruera bort den kända risk som låg bakom olyckan, men som de struntade i att göra.
Skillnaden där är att sannolikheten att andra som använder hissen inte skulle märka att grinden saknas och då kunna uppmärksamma platsledningens på det är väldigt liten. Att någon skulle märka att skruvarna i mastskarven saknas är betydligt svårare då de inte direkt syns innifrån hissen.
Gör ingen större skillnad för de fem i hissen men om platsledningen har låtit folk använda en hiss som uppenbarligen inte är färdig trots att de fått in en egenkontroll att den ska vara det så blir deras ansvar i min värld betydligt större
Citera
2023-12-19, 16:03
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag hade fel

Det röda högst upp i huset är ingen liggande grind.

https://imgur.com/a/6t8JAmy

Det är en banderoll för "Combisafe"

Den blev flyttad efter den sista Webcam bilden släpptes.

https://imgur.com/a/e3utb6b

Så var det utklarat.
Citera
2023-12-19, 16:33
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det är naturligtvis tragiskt antingen det är olyckor eller självmord. Men finns det inga regler eller bestämmelser som förbjuder obevakade järnvägsövergångar så blir det svårt att åtala någon ansvarig.

Till skillnad mot maskiner där det finns regler och bestämmelser att följa för att konstruera säkra maskiner.
Så det är ok att bygga järnvägar hur som helt menar du?
Finns det något som förbjuder att man skruvar ihop mastsektioner med lösa skruvar?
Citera
2023-12-19, 17:15
Moderator
Meijis avatar
De döda var alltså från "Sverige, Ryssland, Ukraina och Afghanistan, enligt uppgifter till Aftonbladet."

● Anton Runsvik från Sundsvall

● "En rysk medborgare i 50-årsåldern, som kom till Sverige 2011 och fick svenskt uppehållstillstånd 2017"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQqa6d/anton-runsvik-26-ar-en-av-de-doda-i-hissolyckan

● Bashir (efternamnet verkar inte ha lämnats av media) från Afghanistan

"Bashir kom till Sverige som ensamkommande flykting från Afghanistan 2015. I hemlandet hade han jobbat som svetsare. Han tog flera certifikat i Sverige och fick snabbt jobb i byggbranschen."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bashir-25-dog-i-hissolyckan-i-sundbyberg/

● Två personer från Ukraina.
Citera
2023-12-19, 17:52
Medlem
Citat:
Det är ett faktum att montörerna lämnade hissen ofärdig, det vet vi. Det saknades fyra bultar i masten.

Det glöms saker till både höger och vänster. Lika gärna som någon glömt att montera fyra bultar kan någon glömt att montera grinden, och det kan finnas många olika anledningar till att något sådant glöms.

Det är därför det finns regelverk kring olika risker, som nästan alltid hänför sig till mänskliga misstag som att glömma.

Därför hade Alimak också ett ansvar att konstruera bort den kända risk som låg bakom olyckan, men som de struntade i att göra.
Men berätta då... Hur konstruerar du bort en skarv utan att göra fasta längder i en oändlig mängd - från 1,5 meter till - tja 800 meter bygger man ju numera. Hur hanterar man ett 800 meter långt segment?
Hur byter du ett 780 meter långt mot ett 800 meter långt när det är dags att höja - istället för att som idag addera ett, eller några segment i hanterbar storlek?
Jag förstår att du inte förstår de problem som uppstår - men det hade varit roligt att veta hur du kom fram till den kopiöst galan idén.

Hur konstruerar du bort eggen på en kniv föra att folk har skurit sig och det kan vara farligt om man gör fel?
Citera
2023-12-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Har fått lite bilder skickade till mig idag från dom som var på plats och bärgade och det verkar onekligen så att det satt en grind högst upp som satt på korta rör. Inga fullängds rör. Och man ser även att röret som sitter under och håller den nedersta grinden är böjt lätt utåt som har vart svårt att se på bilder.

Hissen tippade ju inte rakt ut utan själva dörrhålet på hissen åkte ju uppåt och ryggen snett utåt ungefär som det vart baktung och skall då ha fått med sig grinden.

I så fall har väl grinden också bidragit till att stabilisera masten så den klarat att belastas en del. Låter logiskt och skulle förklara både att grinden saknas nu och ryktena om att det åkts till och från översta våningen före olyckan.
Citera
2023-12-19, 20:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det saknas 4 skruvar, så mycket vet vi. Resterande kommer visa sig med tiden.
Man kan ju kika på bilderna och försöka bilda sig en uppfattning men i slutänden är det SHK som gäller skulle jag tro.

Något som intresserar mig är, vad utredningarna kommer fram till gällande om översta mastsektionerna varit horisontellt förankrade i byggnaden och/eller ställningen?

För mig känns det som en förutsättning för att hissen överhuvud taget ska ha varit möjlig att köra upp till översta planet tidigare, utan att masten vikt sig tidigare.

Jag tänker i så fall att dom förankringarna till slut lossat med olyckan som följd. Det skulle också förklara att folk litat på hissen och trott att den är säker att åka i.
Citera
2023-12-19, 21:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Att döma av denna tråd är Alimaks hissar definitionen av perfektion. Dom är så fulländade i sin design och konstruktion att om 1000 år, när marsianerna kommer för att kolonisera jorden, får dom syn på denna orangea skönhet och sakta backar in i sina rymdskepp och återvänder hem, fast förvissade om att dom har stött på en överlägsen art.

Ja, om man får tro de som inget förstår, då är det så

Det är märkligt att det skall vara så svårt att förstå att Alimak med enkelhet kunde ha konstruerat bort denna risk, och att det dessutom var deras skyldighet att göra det.

Det mest tragiska är att det verkar vara nötterna som utsätter sig själva för risken genom att i sitt arbete åka med hissen, som är så blinda i sin iver att försvara företaget som utsätter dem för denna risk. Inte ens det faktum att fem av deras egna kollegor dog har fått dem att inse riskerna med hissen. Det måste vara höjden av dumhet.

Det är inte utan att man undrar vilka fler nödvändiga säkerhetsfunktioner som den här hissen behöver, men som inte finns på plats.
Citera
2023-12-19, 21:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men berätta då... Hur konstruerar du bort en skarv utan att göra fasta längder i en oändlig mängd - från 1,5 meter till - tja 800 meter bygger man ju numera. Hur hanterar man ett 800 meter långt segment?
Hur byter du ett 780 meter långt mot ett 800 meter långt när det är dags att höja - istället för att som idag addera ett, eller några segment i hanterbar storlek?
Jag förstår att du inte förstår de problem som uppstår - men det hade varit roligt att veta hur du kom fram till den kopiöst galan idén.

Hur konstruerar du bort eggen på en kniv föra att folk har skurit sig och det kan vara farligt om man gör fel?

Att du saknar förmåga att förstå, betyder inte att Alimak måste göra 800 meter höga mastsektioner i ett stycke. Det är visst bara du som inbillar dig något så kopiöst korkat. Hur blev du så kopiöst korkad?

Jag visste inte att knivar faller under maskindirektivet. Du får gärna utveckla din undran lite mer kring det så det blir tydligt vad du menar, och relatera det till Alimaks hissar, så relevansen framgår. Men jag skulle tro att du är lite för kopiöst korkad för det.

Det är flera i tråden som har föreslagit flera utmärkta lösningar och därtill har konkurrenten GEDAs lösningar påtalats i tråden som exempel på en säkrare produkt där risken för dylika misstag minimeras eller undanröjs. Är du kanske så kopiöst korkad att du inte förstått detta?
Citera
2023-12-19, 21:39
Medlem
Citat:
Att du saknar förmåga att förstå, betyder inte att Alimak måste göra 800 meter höga mastsektioner i ett stycke. Det är visst bara du som inbillar dig något så kopiöst korkat. Hur blev du så kopiöst korkad?

Jag visste inte att knivar faller under maskindirektivet. Du får gärna utveckla din undran lite mer kring det så det blir tydligt vad du menar, och relatera det till Alimaks hissar, så relevansen framgår. Men jag skulle tro att du är lite för kopiöst korkad för det.

Det är flera i tråden som har föreslagit flera utmärkta lösningar och därtill har konkurrenten GEDAs lösningar påtalats i tråden som exempel på en säkrare produkt där risken för dylika misstag minimeras eller undanröjs. Är du kanske så kopiöst korkad att du inte förstått detta?
Det är DU som maler på om en universallösning som du visserligen inte själv förmår komma på men maler på om att alla andra ska lösa åt dig. Man kan inte konstruera bort dumhet - DET om något har större delen av mänskligheten lärt sig vid det här laget. Men tydligen inte du.
Citera
2023-12-19, 22:31
Medlem
Jag led med ABC ställningar och ABC hissar, dessutom är inte allt 100 % utrett ännu hur, vad, vem som har fallerat. Även om man såg direkt att det saknades bultar.
Men de har inte skrivit något på sina hemsidor eller facebook sedan olyckan. Förrens nu.
De söker en ny enhetschef till Falun.. business as usual !
Senast redigerad av Mr Magoo21 2023-12-19 kl. 22:35.
Citera
2023-12-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Tillverkaren av hissen har varnat för risken i sin manual. En risk som om den inträffar troligtvis innebär att hisskorgen störtar till marken och människor dör. En sådan allvarlig risk skall om möjligt konstrueras bort även om det är osannolikt att den inträffat. Att enbart varna för en sådan allvarlig risk är i strid mot bestämmelser och principer för att konstruera säkra maskiner.

Montören som missade att montera bultarna/eller inte såg att en skarv mellan mastsektioner saknade bultar orsakade olyckan. Men olyckan hade aldrig kunnat inträffa om bygghissen varit konstrueras så att hisskorgen inte kunde köras upp och förbi en skarv mellan mastsektioner där bultar saknades.
Precis , en hiss som kan tippa åt sidan är i sig idiotisk konstruktion till att börja med.Jag vill likna det vid en trehjulig bil.Hur fort ska en sådan bil kunna gå om den ens borde vara laglig?alla förstår att en sån bil lätt välter om man gör ett undanmanöver i högre fart tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in