2023-12-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tror det var nån av arbetarna helt enkelt... accord är accord å de måste fram...

Är ni lågbegåvade? Aldrig någonsin under 15år har jag varit med om att någon utomstående meckat själv med en hiss.
Citera
2023-12-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ingen aning.

Det är många som ratar facket. Men facket hjälper faktiskt sin medlem med olika saker som händer på arbetsplatsen hos den arbetsgivaren som har ansvaret.

Du kanske kan göra en sannolikhetsbedömning. En är inte ens identifierad än
Citera
2023-12-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En mycket sällsynt dödsolycka med en hiss och du vill döma ut dem?
Men du åker bil, buss, flyger, åker tåg, cyklar, går, äter...?
Alla dessa saker resulterar årligen i dödsfall - ska du förbjuda dem också?
Du verkar vara VÄLDIGT UNG och ha en VÄLDIGT bristfällig uppfattning om verkligheten utanför ett pojkrum. Fråga dina föräldrar inna du poster nästa gång.
Jag åker inte trehjulig BIL , 80-tals BUSS , enmotorigt FLYGPLAN , berg-o-dalbaneTÂG,CYKLAR inte vintertid , GÅR inte hoppandes på ett ben , ÄTER inte rutten mat...
Citera
2023-12-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja detta finns i alla fall på amv.

” Utöver arbetsgivarna är det byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna som har arbetsmiljö*ansvar i byggprojektet. Byggherren har ett övergripande ansvar för att se till att arbetsmiljön i både byggskedet och bruksskedet blir bra. Byggherrens, det vill säga beställarens, utökade ansvar för arbetsmiljön är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten och finns inte på motsvarande sätt för beställare i andra branscher.”

Men visst, de du nämner är väl det sannolika utfallet.

Frågan blir väl även hur det fanns personal på plats som inte var registrerade i id06 om jag fattar det rätt. Hur kunde det finnas ”okända” som blev dödade?

Ska villigt erkänna att ansvarsfördelningen på ett bygge är lite oklart för mig.

Detta blir inte bara en arbetsmiljöfråga, som handlar om vem som har det övergripande ansvaret. En ansvarig kan aldrig skydda sig mot att en underställd begår grov oaktsamma handlingar. Har man bara utfört regelrätta kontroller så är det OK.
Det här blir lika mycket en polisutredning vem som gjort felet. Vem var ansvariga för hissarbetet? ABC så klart.
Sen kommer det så klart att flyta upp rätt mycket under utredningen. Gonatt Andersson co samt ABC
Citera
2023-12-20, 21:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag börjar undra nu hur i h-e det gick till.

När jag tittar på mina förstärkta bilder så ser man att masten måste har gått högre upp typ, 2-3 sektioner till. Den som föll av med hissen.
https://imgur.com/a/6t8JAmy

Det saknas på två rör på vänster sida.
Där finns ingen grind.
Hittade ingen grind på marken.

De som inte gick in i hissen och överlevde. Var tog grinden vägen.
Som sagt så hittades ingen grind på marken.

https://alimak.com/se/accessories-overview/landing-equipment/?filter-mast-type=650-squared&filter-sort=ASC

På Webcam
https://imgur.com/a/e3utb6b
Ser man att 2-3 sektioner av masten saknas. De som föll ner med hissen.

Så hur i h-e kom de upp där när hissen inte var färdig för den våningen?
Kan det vara så att någon glömde att stoppa hissen till att gå upp en våning till.
D.v.s den var under konstruktion.

Det har ju sagts att det gick att åka upp under flera dagar.
Hur fasiken gick det till?

Där högst upp fanns ju ingen grind ju.
Det enda de hade var ju pendeldörr i hissen.

Så, vad sjutton skulle de göra på högsta våningen som enligt Webcam var fylld med skräp?

Eller tänker jag fel nu...

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Har påtalat det tidigare, men jag finner det omöjligt att hissbyggarna lämnat hissen ofärdig med medvetande.
Inte ens för rast eller kort ärende, och om dom höll på med höjning när olyckan hände lär dom dels ha låst strömmen med hänglås, och om dom missat det - skrikit till på folk som kör hissen.
Vidare lär ju ett par av dom som klarade sig undan olyckan befunnit sig på samma våning som hissbyggarna, och här finns det noll chans att man missat att kommunicera hissens status.

Det finns mediauppgifter om att hissen höjts Tisdagen veckan före, och det är givetvis en klarmarkerad höjning.
Den var troligtvis klar med grind och ändläge ändrat upp dit, och det är på inget vis möjligt att se vad som ligger utspritt på marken runt hissvraket.
Grind och eventuellt annat finns utom bild, är min slutsats.
Citera
2023-12-20, 21:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om man bortser från alla risker, så är de säkra.

Starka argument du kommer med. (OBS! Ironi!)

Har saker och ting till sist börjat sjunka in även i din skalle?

Kontentan av det du skriver är att det finns många risker med dessa hissar. Du menar uppenbarligen att vid minsta lilla misstag så är de inte säkra längre. Allt måste göras rätt, annars är de inte säkra.

Och det är just det som är grejen, hissarna måste vara så säkra att ingen skadas eller dör bara för att någon annan gör ett förutsebart misstag.

Det är till och med lag på det!

Vid minsta lilla misstag är det förmodligen ingen fara för olycka, men när man begår större fel i kategorin handhavande - som att glömma bultar för mastsektion (Alimak 5 döda), eller överlastar en hiss så masten knäcks (GEDA 10 döda), så råder inte tillverkaransvar i någon mån alls.

En produkt kan göras säker, men behövs inte göras idiotsäker.
Manualer och instruktioner är tillräckliga, och dom här olyckorna hade inte hänt om man handhaver enligt manualer.
Citera
2023-12-20, 22:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
"Hissmontören ABC Bygghissar får inte jobba kvar på bygget i Sundbyberg, det uppger huvudentreprenören Andersson Company för P4 Stockholm."

"Fem personer miste livet på måndagen förra veckan efter att en bygghiss kraschat i Ursvik. Nu meddelar Andersson Company, företaget ansvarigt för säkerheten, att man bryter avtalet med ABC Bygghissar, företaget som monterat hissen.
I ett meddelande till P4 Stockholm skriver vd:n för Andersson Company, Patrik Toresäter att det är för att de anställda ska känna sig trygga i väntan på svar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1198450

Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Bekräftat
Hissmontören sparkas ut – efter svåra dödsolyckan
https://sverigesradio.se/artikel/hissmontoren-sparkas-ut-efter-svara-dodsolyckan

Stället där det hände
https://imgur.com/a/6t8JAmy

Bultarna:
https://imgur.com/a/swkxD6M

Olyckan:
https://imgur.com/a/43H0BcZ

Webcam:
https://imgur.com/a/e3utb6b

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det var väl det mest väntade efter allt schabbel.

Ja, lite väntat eftersom trycket inom Andersson lär vara högt efter Alimaks pressutskick och i någon media där man intervjuat 3st andra hissbyggare som samstämmigt säger samma sak.

Det känns för nuvarande osannolikt att Andersson kommer åka på något här, om dom sitter med alla besiktningsprotokoll och egenkontroll-papper.
ABC-Hiss har mig veterligen bara uttalat sig en enda gång i media, rätt tidigt. Därefter knäpptyst.
Citera
2023-12-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Alimak, Geda, alla andra bygghissar som är CE-märkta är helt säkra när man följer anvisningar och manualer.
Sen kan en hissmodell kan vara starkare emot överlass och markplansäkerhet, medans en annan kan vara lite mer idiotsäker vid mastmontering.
Vad som är gemensamt för olika tillverkare är att man lämnar över flera delar av ansvar på användaren, såsom bultning av mastsektioner, driftlås och avspärrning runt markplan för lyftområde, eller en design på hisskorgen som som medger ett alltför högt överlass (Geda).

Allt detta ansvar är överlämnat inom direktivens och lagens gränser för vad som är godtagbart, annars hade inte produkterna funnits på marknaden.
Alimak-hissen som funnits i ungefär samma form så länge är ju därmed beprövad. Här har det under flera år reflekterats över konstruktionen och det är ju självklart efter denna livslängd att både Arbetsmiljöverket och tillverkaren över årens lopp deltagit i utredningar kring mindre driftfel/incidenter med hissen.
Precis som med alla produkter.
Det som råder för just Alimakhissen som är såpass gammal i designen, är ju snarare att den är fastställt säker i sin utformning eftersom den sannolikt prövats mot regelverk betydligt fler gånger än modernare modeller.

Äntligen vett och rimlighet bland alla dessa "konstruktörer" i tråden.
Finns inget svart eller vitt, men rimlighet. Superbt inlägg!
Citera
2023-12-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Ehn
Äntligen vett och rimlighet bland alla dessa "konstruktörer" i tråden.
Finns inget svart eller vitt, men rimlighet. Superbt inlägg!
Finns inget rimligt med att behöva åka en stenåldershiss i ett i-land som Sverige , varken privat eller på jobbet.
Citera
2023-12-20, 23:29
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Finns inget rimligt med att behöva åka en stenåldershiss i ett i-land som Sverige , varken privat eller på jobbet.

Det rimliga är ju att vara influencer förstås. Ha en luxurious bostad högt uppe i ett hus, som byggare åkt upp och ner i med stenåldershiss dagligen för att fixa den ubersnygg, så att du ska kunna leva och bo i trygghet, i lyx där.

Eh?
Citera
2023-12-20, 23:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du som verkar vara en gedigen och internationellt berömd hisskonstruktör får jag försiktigtvis fråga dig vilken norm du konstruerar efter? Jag är faktiskt seriöst nyfiken.

Tack. Det får du.

Det övergripande direktiv som mina konstruktörer följer är maskindirektivet.

Det skulle aldrig någonsin hända att en produkt med en sådan risk som Alimaks hiss skulle komma ut från den konstruktionsavdelningen. Där är alla införstådda med gällande lagkrav och att vi håller produktsäkerhet högt. Alla som använder våra produkter skall alltid känna sig trygga.

Här kan du läsa mer om maskindirektivet. Men det finns väldigt mycket mer att lära om du vill fördjupa dig, inte minst när det kommer till riskanalyser.

https://www.sis.se/sis-ce-maskinsakerhet/maskindirektivet/
Citera
2023-12-20, 23:48
Medlem
Iaghs avatar
Menar att, om du inte är bostadslös, bor i tält eller i husvagn utan i ett hus som du inte har byggt egenhändigt, var tacksam för att byggare finns, tar den arbetsuppgiften trots stor risk för arbetsplatsolyckor och dödsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in