2023-12-20, 17:11
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag tror de kommer fram till att någon har ändrat på ändlägesstoppet...

Ja, det är min tanke också. Någon fuckade upp det, just med ändlägesstoppet.
Det var ju kanske därför de inte hann med att sätta in de sista bultarna innan bygget inte var färdigklart.

Men i så fall, varför och VEM ändrade ändlägesstoppet innan det var klart?
Luktar lite konspiration eller sabotage i min skalle.

Men ändå, de lyckades ju i alla fall att åka upp dit flera dagar och INGEN såg det eller tänkte på det...
Hm...
Citera
2023-12-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Ja, det är min tanke också. Någon fuckade upp det, just med ändlägesstoppet.
Det var ju kanske därför de inte hann med att sätta in de sista bultarna innan bygget inte var färdigklart.

Men i så fall, varför och VEM ändrade ändlägesstoppet innan det var klart?
Luktar lite konspiration eller sabotage i min skalle.

Men ändå, de lyckades ju i alla fall att åka upp dit flera dagar och INGEN såg det eller tänkte på det...
Hm...
Tror det var nån av arbetarna helt enkelt... accord är accord å de måste fram...
Citera
2023-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Man kan förklara dem som odugliga för persontransporter vilket de också är enligt min mening.
En mycket sällsynt dödsolycka med en hiss och du vill döma ut dem?
Men du åker bil, buss, flyger, åker tåg, cyklar, går, äter...?
Alla dessa saker resulterar årligen i dödsfall - ska du förbjuda dem också?
Du verkar vara VÄLDIGT UNG och ha en VÄLDIGT bristfällig uppfattning om verkligheten utanför ett pojkrum. Fråga dina föräldrar inna du poster nästa gång.
Citera
2023-12-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
och det är sak samma.

Men åter till temat, Andersson har arbetsmiljöansvaret, kan dom skylla på ABC rätt och slätt eller har dom inte en skyldighet att göra kontroll efter varje våningsplan som byggts på när det gäller hissen?

Det övergripande ansvaret är väl Anderssons till syvende och sist?
Frågan är hur det är dokumenterat.
Men byggherren ska ju vara ansvarig.

Blir ju intressant om de anser sig lurade av abc och pga det sparkar de.
Citera
2023-12-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
och det är sak samma.

Men åter till temat, Andersson har arbetsmiljöansvaret, kan dom skylla på ABC rätt och slätt eller har dom inte en skyldighet att göra kontroll efter varje våningsplan som byggts på när det gäller hissen?

Det övergripande ansvaret är väl Anderssons till syvende och sist?

Som det har skrivits flera gånger i tråden tidigare är arbetsmiljöansvaret inom bygg och anläggning ganska komplicerat och fördelat på flera aktörer.

I detta fall har Andersson ansvar för arbetsmiljösamordningen. Det innebär bl.a. att man ska planera för en god arbetsmiljö, upprätta och uppdatera arbetsmiljöplanen, samla in riskinventeringar och riskanalyser, följa upp observationer, tillbud och olyckor och granska egenkontroller och checklistor.

Även ABC har ett arbetsgivaransvar och ska säkerställa att deras personal, inkl inhyrd personal, ska ges förutsättningar att arbeta tryggt. Det kan handla om skyddskläder, utbildningar, rutiner etc

Sist men inte minst har samtliga som arbetar på en byggarbetsplats ett eget ansvar att följa ordnings- och skyddsregler, fastställda rutiner, arbetsberedningar, åtgärdsplaner i riskanalyser mm.

Utredningen får väl visa var ansvaret för denna olycka ligger men jag blir inte helt förvånad om det visar sig att både montörer, ABC och Andersson har brustit i sitt arbetsmiljöansvar
Citera
2023-12-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Frågan är hur det är dokumenterat.
Men byggherren ska ju vara ansvarig.

Blir ju intressant om de anser sig lurade av abc och pga det sparkar de.

Hur menar du med att ”byggherren ska vara ansvarig”?

Byggherren har såklart ett arbetsmiljöansvar men på vilket sätt tänker du att det är dom som brustit i detta fall?

Det troliga är väl snarare att det är någon av Andersson, ABC eller enskilda montörer (eller samtliga) som bär ansvaret
Citera
2023-12-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Hur menar du med att ”byggherren ska vara ansvarig”?

Byggherren har såklart ett arbetsmiljöansvar men på vilket sätt tänker du att det är dom som brustit i detta fall?

Det troliga är väl snarare att det är någon av Andersson, ABC eller enskilda montörer (eller samtliga) som bär ansvaret
Ja detta finns i alla fall på amv.

” Utöver arbetsgivarna är det byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna som har arbetsmiljö*ansvar i byggprojektet. Byggherren har ett övergripande ansvar för att se till att arbetsmiljön i både byggskedet och bruksskedet blir bra. Byggherrens, det vill säga beställarens, utökade ansvar för arbetsmiljön är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten och finns inte på motsvarande sätt för beställare i andra branscher.”

Men visst, de du nämner är väl det sannolika utfallet.

Frågan blir väl även hur det fanns personal på plats som inte var registrerade i id06 om jag fattar det rätt. Hur kunde det finnas ”okända” som blev dödade?

Ska villigt erkänna att ansvarsfördelningen på ett bygge är lite oklart för mig.
Citera
2023-12-20, 18:09
Medlem
Citat:

” Utöver arbetsgivarna är det byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnarna som har arbetsmiljö*ansvar i byggprojektet. Byggherren har ett övergripande ansvar för att se till att arbetsmiljön i både byggskedet och bruksskedet blir bra. Byggherrens, det vill säga beställarens, utökade ansvar för arbetsmiljön är unikt för just byggnads- och anläggningsarbeten och finns inte på motsvarande sätt för beställare i andra branscher.”

Frågan blir väl även hur det fanns personal på plats som inte var registrerade i id06 om jag fattar det rätt. Hur kunde det finnas ”okända” som blev dödade?

Ska villigt erkänna att ansvarsfördelningen på ett bygge är lite oklart för mig.

Byggherren lägger över väldigt mycket ansvar på huvudentreprenören och bas-u men visst, visar det sig tex att utsedd bas-u inte har erforderlig kompetens eller att Anderssons samordningsansvar har så stora brister att byggherren borde ha agerat så har dom såklart ett ansvar, men dom kan nog andas ut sålänge det finns en amp, det har genomförts regelbundna skyddsronder och att SAM åtminstone ser bra ut på pappret
Citera
2023-12-20, 18:30
Medlem
Andersson Bygg säger upp samarbetet med ABC Bygghissar.
Bara att önska ABC Bygghissar lycka till!
Citera
2023-12-20, 20:25
Medlem
Citat:

Man reggar sig i regel där man går in på byggarbetsplatsen. Det är oftast slappt med kontroller, så det brukar gå bra att slinka in ändå med arbetskläderna på.
Citera
2023-12-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope1932
Man reggar sig i regel där man går in på byggarbetsplatsen. Det är oftast slappt med kontroller, så det brukar gå bra att slinka in ändå med arbetskläderna på.
Det är jag med på när det gäller hur.

Frågan blir väl om det blir nåt ansvar för nån, vilket ansvar i så fall. Och för vem.

Hela vitsen är väl att veta vem som är där och när.
Citera
2023-12-20, 20:54
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Andersson Bygg säger upp samarbetet med ABC Bygghissar.
Bara att önska ABC Bygghissar lycka till!

Har missat den nyheten.

Är den korrekt så talar den ju en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in