Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-20, 15:44
Medlem
3Godisars avatar
Jag använder kollektivtrafiken i Gbg dagligen.
Minst 2 ggr/månaden blir jag kontrollerad..

tycker det är fett obehagligt när kontrollanterna är på, därför att jag är alltid rädd att nån galning inte betalat och börjar slåss/skjuta med pistol eller vem fan vet.

Kan önska att man la kollektivtrafiken på skatten, faktiskt. Lite som med SVT... använd eller använd ej, men betala.
Citera
2023-12-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Funkar enligt rykte inte längre då appen har en funktion som visar när på sekunden en biljett är köpt. Då man måste ha en giltig biljett när man kliver på så kan de ta dig om du köper när du redan sitter på.

Det låter högst osannolikt.
Citera
2023-12-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det är bra att de som inte betalar för sig får stryk. Förhoppningsvis gör de inte om det igen.

Det är faktiskt ett lagbrott att resa utan en giltig biljett.

Nej det är det inte. Däremot är det ett brott att misshandla.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/gratisakande-pa-kollektiva-fardmedel_gk02ju705/
Citera
2023-12-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Det låter högst osannolikt.

Vad är osannolikt? När du köper en biljett så räknar den upp "Aktiv i x sekunder" första minuten. Kontrollanterna ser exakt när du aktiverade biljetten och de ser exakt när fordonet avgick från förra hållplatsen. Enkel matte.
Citera
2023-12-20, 17:53
Medlem
Nu har jag periodkort eftersom jag åker varje dag tur och retur.
Problemet med västtrafik är att man definitivt inte kan lita på att bussen eller spårvagnen, kommer som den ska och avgår som den ska. Lika illa är det med bussen, om du står vid en hållplats där flera bussar och vagnar stannar. Ibland kommer det en vagn som stannar, alla i Göeborg vet hur långa vagnarna är. Bakom stannar en buss, som man ska åka med.
Du kan välja att stå kvar och hoppas bussen stannar där den ska eller också springer du bak där bussen står.
Ibkand släpper busschauffören på folk då och de som av olika orsaker stått kvar, där bussen egentligen ska stanna, kan ibland ilsket se bussen skita i att stanna.
Många gamla med t ex rullatorer (vi säger klockan 16.00) köper sin biljett via appen och ser till sin förvåning hur bussen helt enkelt skiter i att stanna.
Ibland släpper inte chauffören på folk, när de stannat bakom vagnen, så man vet aldrig.
Har man gott om tid och det inte är pissväder eller svinkallt så spelar det kanske ingen roll.

Vad jag vill säga med allt det där är att man inte kan lita på Västtrafik överhuvudtaget och man faktiskt måste köpa när man kliver på.

I priser för en biljett får du åka tillbaka eller åka vidare inom 90 minuter.
Citera
2023-12-20, 18:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Hur man kringgår detta är bara att vägra visa legitimation. Folk tror att man måste visa sin legitimation när kontrollanten ber om den när de ertappat en med att ha plankat, men det behöver man inte alls. Vad kontrollanten då gör är att hota med att ringa polisen, vilket man villigt kan acceptera, så får polisen komma och avkräva ev legitimation. Detta är struntärenden som polisen helst inte vill åka på. Då kan man hoppas på att polisen inte har tid eller att de tar en jävla tid på sig så att kontrollanten slutligen får släppa en för de orkar själva inte vänta.

Detta hände mig för cirka 10 år sedan. Kontrollanterna envarsgrep mig på bussen, de ringde polisen eftersom jag vägrade att legitimera mig, och efter 30 minuter utan att polisen dykt upp så slängde de av mig och bad mig gå min väg.
Sådant funkar säkert bra. Jag tycker dock inte att det är värt att gå upp en timme tidigare bara för att jag ska hinna vara envarsgripen lite innan jobbet..
Citera
2023-12-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Tror du att Västtrafik sänkt priset om alla betalade? Är du så blåst?

Hade inte det varit rimligt? Eller använt pengarna till att förbättra kollektivtrafiken så att det blir mer attraktivt att åka kollektivt. Tror ingenting skulle bli sämre av att alla som åker med på resan köper biljett som det är tänkt.
Citera
2023-12-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det handlar ju om vad man tycker att våra gemensamma skattepengar ska gå till. Det finns de som vill att mer pengar går till biltrafik och det finns de som vill att mer pengar går till kollektivtrafik. Själv tycker jag det borde läggas mer pengar på kollektivtrafik både av miljöskäl och rättviseskäl.

Rättviseskäl?
Citera
2023-12-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag använder kollektivtrafiken i Gbg dagligen.
Minst 2 ggr/månaden blir jag kontrollerad..

tycker det är fett obehagligt när kontrollanterna är på, därför att jag är alltid rädd att nån galning inte betalat och börjar slåss/skjuta med pistol eller vem fan vet.

Kan önska att man la kollektivtrafiken på skatten, faktiskt. Lite som med SVT... använd eller använd ej, men betala.

Om kollektivtrafiken skulle läggas på skatten så skulle ju isf den skatten behöva vara beroende på i vilken kommun du bor i. I Göteborg och Stockholm tex finns det ju kollektivtrafik som kan nyttjas men säg i exempelvis Värmlands landsbygd så är den typ obefintlig. Tror inte landsbygden är jätte pepp på att betala kollektivtrafiken på skattsedeln då de ändå inte kan nyttja den. Då skulle det vara någon extra hög storstadsskatt isf. Landsbygden har redan högst skatt och får minst tillbaka från "staten" vad gäller service
Citera
2023-12-20, 18:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Okej. De tillkallar polis. Men har de rätt att hindra dig från att gå av vagnen? Du har sagt att du har biljett.
Du ska "förete giltig biljett". Det betyder att du ska visa upp den (biljetten alltså).
Har man inte biljett så kan det misstänkas ringa bedrägeri, vilket man kan få fängelse för och därför kan gripas av envar. Jag har däremot hört att envarsgripande inte anses OK i sådana fall då ingen döms till fängelse. Själv vet jag inte hur det ligger till.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är att det bara är uniformerad personal som har rätt att hålla kvar en. Det är det som de civila gjort fel då de inte har laglig rätt till det. Tidigare har man haft med sig väktare också som har den rätten.
Envar får gripa, oavsett uniform. En uniform ger dig ingen rätt att hålla fast folk eller liknande.
Citera
2023-12-20, 18:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Rättviseskäl?

Bil är en lyx som bara vissa har råd med annars är man tvungen att åka kollektivt. Tycker det kan vara dyrare att åka bil och billigare att åka kollektivt.
Citera
2023-12-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Om kollektivtrafiken skulle läggas på skatten så skulle ju isf den skatten behöva vara beroende på i vilken kommun du bor i. I Göteborg och Stockholm tex finns det ju kollektivtrafik som kan nyttjas men säg i exempelvis Värmlands landsbygd så är den typ obefintlig. Tror inte landsbygden är jätte pepp på att betala kollektivtrafiken på skattsedeln då de ändå inte kan nyttja den. Då skulle det vara någon extra hög storstadsskatt isf. Landsbygden har redan högst skatt och får minst tillbaka från "staten" vad gäller service

Nu håller du på med logik och rättvisa, det här kommer kommunisten inte begripa sig på. Sån sjuk jävla inställning med använd/använd inte men betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in