Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
När de fanns civila kontrollanter så stack de ut som en neger på en tidningsredaktion.

Samtliga var medelålder män 40+ (det var ett sätt att omplacera folk som kört buss och spårvagn länge). ALla tre hade halvlånga tensonjackor, ofta i samma färg. Inte nog med det.

Då skall man veta att man aldrig ser en vanlig man åka spårvagn annat än i rusningstid. Inget skämt. Kvinnor, barn, studenter och alkisar är de enda som åker spårvagn i Göteborg. I rusningstid får de sällskap av män med framför allt "bibliotikariestuk" även om de lika gärna kan vara läkare.

Jag tjuvåkte ibland från Olskrokshållet. Det var bara att se om det stog 3 st 40-50 åringar på hållplatsen i halvlånga jackor så gick man av. Det var mest kontroller på stampgatan då de hade sin värmestuga där.

Nu fan ska jag avslöja hur du kommer åka dit I kontrollerna.... Du kommer inte kunna veta vilka de är den här gången för det finns väldigt många av dem redan nu på resorna... Har du gissat ännu? De kommer vara araber.. Lycka till plank nissar!!!
Citera
2023-12-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag har aldrig fattat hur folk har nerver till att tjuvåka eller hur de beräknar tiden till jobbet, med tanke på att de kanske måste hoppa av vagnen.
De måste ju sitta på helspänn hela tiden.
Jag har suttit på bussen eller spårvagnen och hälften av passagerarna plötsligt rusar av vid en hållplats när det stått ett gäng kontrollanter vid hållplatsen.
Är ju endast fattiglappar, pundare och annat patrask som tjuvåker.
Citera
2023-12-18, 17:33
Medlem
svampdamps avatar
Det är bra att de som inte betalar för sig får stryk. Förhoppningsvis gör de inte om det igen.

Det är faktiskt ett lagbrott att resa utan en giltig biljett.
Citera
2023-12-18, 17:43
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I papperskorgen ja..

Vi får se hur det blir med de civila kontrollanterna. Tidigare så överskred de sina befogenheter eftersom de försökte kvarhålla fuskåkare vilket de saknade behörighet till då de inte får använda envarsgripande då fuskåkare egentligen inte behöver visa färdbevis till civilklädda personer utan har full rätt att gå iväg från platsen.

Satans juridik. Men det där måste väl gå att ändra på, typ ha ett 2x2 cm stort märke på jackan som ingen ser men ändå talar om vem man är så man inte är civil?
Citera
2023-12-18, 18:55
Medlem
Ser inga problem med det.
Var i Schweiz förra året på en spårvagn, tre stora killar stiger på. När vagnen börjar rulla identiferade de sig och började kontrollera allas biljetter.

Inget strul, inget tjafs.
Citera
2023-12-18, 18:57
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Fattar inte att Västtrafik inför samma system som på ICA, alltså att man är tvungen att scanna sin biljett för att komma in.
Citera
2023-12-18, 19:03
Medlem
feemaxxxs avatar
Tyvärr kommer det vara så att de civila kontrollanterna endast kommer att vara tuffa och modiga när de ertappar en "svenne" som verkligen glömt köpa biljett eller faktiskt inte har råd med det.
Kräken med våldskapital kommer garva de i ansiktet, och kontrollanterna försvinner med svansen mellan benen.
Citera
2023-12-18, 19:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag har aldrig fattat hur folk har nerver till att tjuvåka eller hur de beräknar tiden till jobbet, med tanke på att de kanske måste hoppa av vagnen.
Jag har suttit på bussen eller spårvagnen och hälften av passagerarna plötsligt rusar av vid en hållplats när det stått ett gäng kontrollanter vid hållplatsen.
Jag håller med, ska jag bara nöjesåka, varför jag nu skulle göra det, så kan jag hoppa av, men jag har inte lust att gå upp tidigare bara för att kanske behöver "omplanera" resan till jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
"Våld mot tjänsteman" borde ju inte kunna åberopas heller om nån plankare ger sig på dem. Det krävs väl att de har någon form av uniform på sig för det.
Nej, det krävs inte uniform. Däremot finns det formuleringar om att det ska framgå att man är tjänsteman.
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Funkar enligt rykte inte längre då appen har en funktion som visar när på sekunden en biljett är köpt. Då man måste ha en giltig biljett när man kliver på så kan de ta dig om du köper när du redan sitter på.
Det där om att köpa innan tror jag blir svårt att driva i domstol då de faktiskt finns biljetter som endast säljs ombord (betalning med bankkort i zon A).
Motsägelsefullt, sa Bull.
Citera
2023-12-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
De osolidariska kräken som vägrar betala gör att vi andra får betala mer.

Så länge åtgärden går med vinst så är det bra.
Nu gäller det också att säkerheten för kontrollanterna garanteras så att de inte bara hoppar över de som ser farliga ut, det är tyvärr nu vanligt, men samtidigt förståeligt.

Ja, och de är väl inte bara osolidariska och ohederliga? De begår väl ett brott? Eller?

Tragisk att så många människor inte betalar, och sen t.o.m. har mage att klaga. Några skryter om att de inte betalar när de tvärtom borde skämmas. Det är som att stjäla/snatta, dvs ett vedervärdigt ryggradslöst beteende. Om alla betalade för sin resa så borde chanserna rimligtvis öka för att kvalitet och restid kunde förbättras, och kanske t.o.m. ge billigare pris för resorna.
Citera
2023-12-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Aha, en snyltare. Är du från MENA eller låtsas du bara vara MENA?

Om alla betalade skulle biljettpriserna kunna sänkas med en tredjedel.
Det är främst folk från orten som fuskåker. I Angered ligger fuskåkandet runt 85 procent.
Citera
2023-12-18, 19:41
Medlem
Gomsegels avatar
Intressant ändå att det finns folk som tycker att plankning är ok. Av förklarliga skäl är det svårt att planka på ett flyg till yttre Rakvattnet etc eller en Herpes-container till Mariehamn men där är det ok att betala för sig?

En tjänst erbjuds om du betalar, betala!
Citera
2023-12-18, 19:45
Medlem
Citat:

vissa har ingen moral.. De bara tänker på sig själva och ingen annan. Känner som dig, skulle aldrig fuska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in