Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-19, 21:38
Medlem
greta75s avatar
Detta är ingen vänster/höger fråga. Självklart skall alla betala för sig och självklart får Västtrafik ha kontrollanter i civila kläder om de känner att det behövs.

Vänster/höger frågan är i vilken utsträckning samhället skall subventionera biljettpriser. Skall priserna vara höga/låga?

Jag tycker det är värt otroligt mycket med relativt låga priser.

Och jag åker inte ens särskillt ofta själv.
Senast redigerad av greta75 2023-12-19 kl. 21:43.
Citera
2023-12-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Tänk va mycket billigare biljetterna varit om alla gjorde rätt för sig och köpte biljetter. Nu är det istället i mitt tycke jävligt dyrt att åka kollektivt.
Hade denna diskussionen med en vänster lagd kollega som såklart var en av dessa personer som ansåg att de va rätt att planka på vagnen. Vänster folken brukar ju tänka såhär. Nån annan kan betala kollektivtrafiken. Nån annan kan betala skatt osv.

Tror du att Västtrafik sänkt priset om alla betalade? Är du så blåst?
Citera
2023-12-19, 22:44
Medlem
GoranPongs avatar
Risken finns ju att det kommer falska civila biljettkontrollanter och sen är det betydligt farligare idag att jobba som civil kontrollant. Enda sättet att få fler att betala är att sänka de hutlösa priserna på biljetter.
Citera
2023-12-19, 23:35
Avslutad
När man inte trodde upplevelsen i kollektiv inte kunde bli sämre, med det lågutbildade, inkvoterade slöddret inom den sektorn som också agerar låtsaspolis. För att inte tala om det packet som regelbundet åker varje dag. Kollektivtrafik återspeglar perfekt det sunkiga samhället vi har, man måste stå ut med dyra priser, dålig service, otrevliga chaufförer, hotfulla biljettkontrollanter, kameraövervakning, och mångfålden. Miljöpartietsdröm att sänka levnadskvaliten genom att folk ska genomlida kollektiv existenskris. Tacka vet jag att personbilen, håll hårt om den landsbröder.
Citera
2023-12-19, 23:59
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Spännande att de kommer tillbaka. Lär bli fler som betalar för sina biljetter. Nu är det förbaskat lätt att planka.
Kommer dessa kontrollanter även utföra biljettkontroller i förorterna? Känns som ett oerhört riskfyllt arbete. Men det kanske lockar konfliktsökande individer att söka sig till yrket.

Inte en chans, längsta dom åker i Östra Gbg är Kortedala och då är det typ mitt på dagen.
Tror inte fler kommer betala för Västtrafiks undermåliga piss-tjänster, enda USPen nu är att det är i princip gratis.
Citera
2023-12-20, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Detta är ingen vänster/höger fråga. Självklart skall alla betala för sig och självklart får Västtrafik ha kontrollanter i civila kläder om de känner att det behövs.

Vänster/höger frågan är i vilken utsträckning samhället skall subventionera biljettpriser. Skall priserna vara höga/låga?

Jag tycker det är värt otroligt mycket med relativt låga priser.

Och jag åker inte ens särskillt ofta själv.
Vänta va? Hur kan det INTE vara en höger-vänsterfråga?

I Ungern åker ALLA pensionärer GRATIS på alla tåg, spårvagnar och tunnelbana i hela landet! För att de anses ha förtjänat det genom ett helt yrkesliv.

Civila bögar är vi vana att se ändå på vagnarna så det spelar ingen större boll.
Citera
2023-12-20, 01:09
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Vänta va? Hur kan det INTE vara en höger-vänsterfråga?

I Ungern åker ALLA pensionärer GRATIS på alla tåg, spårvagnar och tunnelbana i hela landet! För att de anses ha förtjänat det genom ett helt yrkesliv.

Civila bögar är vi vana att se ändå på vagnarna så det spelar ingen större boll.

Du läste nog inte det jag skrev så noga, läs gärna om.

Jag tycker också om subventioner för kollektivtrafik. Mina barn åker gratis till skolan och pensionärer åker gratis på dagtid inom kommunen. Inget unikt för Ungern direkt.
Citera
2023-12-20, 01:50
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Risken finns ju att det kommer falska civila biljettkontrollanter och sen är det betydligt farligare idag att jobba som civil kontrollant. Enda sättet att få fler att betala är att sänka de hutlösa priserna på biljetter.

Eller höja böter för tjuvåkning rejält. 1000kr första gången man blir ertappad, 2000kr andra gången, 4000kr 3:e gången osv. Måste ju gå att lösa… ni som inte vill betala får gå eller cykla helt enkelt.
Citera
2023-12-20, 02:10
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Du har ju såklart appen igång i telefonen, ser du en grupp kontrollanter så tar det på riktigt max 10 sekunder att köpa en biljett. Men visst, du kan inte sitta och sova utan behöver iaf ta en titt ut genom fönstret vid varje hållplats. Och de som rusar ut, för att undvika att betala en biljett för 40kr är ju allt bra snåla, men visst, går ju fint att göra så också. Ofta kommer en ny buss/spårvagn inom ett par minuter.

Civila kontrollanter är ett bra sätt att komma åt dessa, men de har ju bara en chans, för så fort de tillkännager sig så är det ju bara att göra enligt ovan.
Japp, då kostar det 940 kr istället för de 900 som bötern skulle kostat. Det står ju att du måste ha en biljett som aktiverats innan du gick ombord, annars räknas den inte.
Citera
2023-12-20, 02:20
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Japp, då kostar det 940 kr istället för de 900 som bötern skulle kostat. Det står ju att du måste ha en biljett som aktiverats innan du gick ombord, annars räknas den inte.

Jag har de senaste månaderna sagt att jag gick på samma hållplats som dom. Man måste vara snabb dock.
Citera
2023-12-20, 02:32
Medlem
Silltunnas avatar
De kommer att få spö som fan.
Borde vara ett rejält ekonomiskt risktillägg för den stackare som vill ta ett sådant skitjobb.
Citera
2023-12-20, 03:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Tänk va mycket billigare biljetterna varit om alla gjorde rätt för sig och köpte biljetter. Nu är det istället i mitt tycke jävligt dyrt att åka kollektivt.
Hade denna diskussionen med en vänster lagd kollega som såklart var en av dessa personer som ansåg att de va rätt att planka på vagnen. Vänster folken brukar ju tänka såhär. Nån annan kan betala kollektivtrafiken. Nån annan kan betala skatt osv.

Det handlar ju om vad man tycker att våra gemensamma skattepengar ska gå till. Det finns de som vill att mer pengar går till biltrafik och det finns de som vill att mer pengar går till kollektivtrafik. Själv tycker jag det borde läggas mer pengar på kollektivtrafik både av miljöskäl och rättviseskäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in