2023-12-19, 20:31
Medlem
Det är därför som dom propagerar att salt är farligt för hälsan, när det egentligen är cyaniden i saltet som är det farliga!
Jag bytte ut bordssaltet mot Himalaya salt när jag fick reda på att det var 2 olika cyanider i saltet!
Citera
2023-12-19, 20:38
Medlem
1.1s avatar
Jag använder bara rent havssalt från Atlanten. Det innehåller inga e-nummer.
Citera
2023-12-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Svenskt Falksalt innehåller två varianter av cyanid: E535 och E536.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natriumferrocyanid

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid

Den officiella förklaringen är att cyanid är klumpförebyggande, men jag tycker detta osar katt lång väg...

Någon med mer kunskaper i detta som kan bekräfta eller dementera galenskapen i att blanda TVÅ sorters cyanid i det svenska saltet?

Några faktorer som gör mig misstänksam:

* Cyanid är ju - som alla vet - ett dödligt gift.

* Falksalts Himalayasalt har inget klumpförebyggande medel, men klumpar sig ändå inte. Så varför "behövs" klumpförebyggande medel i vanligt salt?

* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

* Tjänar företagen som tillverkar cyanid till Falksalt och JOZO bra med pengar?

* Hur kommer man på tanken att använda just cyanid i ett livsmedel som i stort sett alla konsumerar dagligen under hela sin livstid?

* Och hur kommer det sig att vanligt klumpförebyggande medel inte biter på salt?

Frågorna är många, jag blir inte riktigt klok på detta...

I nedanstående frågeställning från EU-parlamentet 2011 konstateras att E536 är giftigt, att giftet ackumuleras i kroppen över tid och att giftigheten ökar med mängden salt man får i sig. Frågan ser ut att ha lämnats obesvarad, men jag har ingen aning om hur frågor i EU-parlamentet hanteras eller besvaras.

https://www.europarl.europa.eu/doceo...004484_SV.html

Tacksam för vettiga upplysningar!

Himalayasalt är en naturprodukt och brukar marknadsföras som en produkt som "innehåller alla mineraler som människan behöver". Det innehåller även en rad hälsofarliga ämnen som t.ex. cyanid.

Köp vanligt salt som är renat från föroreningar. Det är både nyttigare och billigare.

Sen är det så att små mängder av cyanid inte är farligt.
Senast redigerad av Ms-X 2023-12-19 kl. 21:33.
Citera
2023-12-19, 21:39
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Himalayasalt är en naturprodukt och brukar marknadsföras som en produkt som "innehåller alla mineraler som människan behöver". Det innehåller även en rad hälsofarliga ämnen som t.ex. cyanid.

Köp vanligt salt som är renat från föroreningar. Det är både nyttigare och billigare.

Sen är det så att små mängder av cyanid inte är farligt.

Är du säker på det? Alla jag pratat med säger att Himalaya salt, Sea salt osv är giftfria.

Har Himalayasalt från Falksalt hemma. Enligt innehållsförteckningen innehåller den bara salt (NaCl) och inga tillsatser.
Citera
2023-12-19, 21:48
Medlem
Beisskorbs avatar
Natrium är livsfarligt, klor också. Men natriumklorid - dvs salt, är livsnödvändigt.
Citera
2023-12-19, 22:05
Medlem
klybans avatar
Drog tummen ut och titta på "anrikningen", den blir helt omöjlig då denna cyaniden har en halveringstid på 135min.
Så då vet vi "anrikning2 var också skräp, men antar man försökte applicera vanligt cyanid på denna cyanid.
Och så galet fel det blev, hur kan någon vara så okunnig, mitt råd är att du slutar gå skräpsidor på internet och med tanke på hur lätt lurad du är om skräp.(Komiskt nog vägrar du fakta, vilket berättar något gått sönder....)
Citera
2023-12-19, 22:48
Medlem
Citat:
Varför innehåller svenskt salt cyanid?

Enkla svaret är att det inte gör det. De kemiska ämnena du nämner, E535 och E536, är natriumferrocyanid respektive kaliumferrocyanid. Dessa ämnen är inte cyanider i den traditionella meningen av ordet och de innehåller inte den giftiga cyanidjonen i fri form.

Istället är cyaniden starkt bunden till järn, vilket gör dem icke-toxiska under normala användningsförhållanden.

Så salt är varken mer eller mindre nyttigt idag, än det var igår. Vill du djupdyka ännu mer har Livsmedelsverket en rapport från 2020 på dryga 50 sidor som du kan förkovra dig i: https://www.livsmedelsverket.se/glob...del.pdf#page20
Citera
2023-12-19, 22:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Enkla svaret är att det inte gör det. De kemiska ämnena du nämner, E535 och E536, är natriumferrocyanid respektive kaliumferrocyanid. Dessa ämnen är inte cyanider i den traditionella meningen av ordet och de innehåller inte den giftiga cyanidjonen i fri form.

Istället är cyaniden starkt bunden till järn, vilket gör dem icke-toxiska under normala användningsförhållanden.

Så salt är varken mer eller mindre nyttigt idag, än det var igår. Vill du djupdyka ännu mer har Livsmedelsverket en rapport från 2020 på dryga 50 sidor som du kan förkovra dig i: https://www.livsmedelsverket.se/glob...del.pdf#page20
Hen springer och gömmer säg när man nämner fakta, så risken är väl obefintlig att hen läser detta.
Undrar om de är så intellektuellt försvagade att de inte förstår det är skillnad på den farliga cyaniden och denna.
För svaret verkar ju vara just att de inte alls förstår, älskar deras anekdotiska påståenden också och när de ljuger rätt ut.
Och varför engagera sig över en cyanid som har så försumbar skadeverkan, och sen inte bry sig om alla livsmedel som kan skapa vätecyanid.
Det berättar något gått allvarligt fel för dom.

Och som jag nämnt någon gång innan, saltet är mer farligt än denna cyanid, men sån fakta vill de inte veta av, då det berättar en sak de inte vill veta av och att det dom skriver är skräp.
Citera
2023-12-19, 23:04
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko

Tack för det!

Vet du varför man började experimentera med just cyanid(varianter) som klumpförebyggande, när det finns så många andra ämnen man kan testa?

Jag är nyfiken på producenten. Vem producerar cyanid åt svenska saltmakare, varför, och hur ända in i helvete fick vi för oss att ens ÖVERVÄGA att lägga det i maten?

Om jag ska lösa det här mysteriet måste jag veta hur det gick till från början.
Citera
2023-12-19, 23:10
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
Natrium är livsfarligt, klor också. Men natriumklorid - dvs salt, är livsnödvändigt.

Så långt är jag med dig. Men varför blandar man TVÅ olika sorters cyanid i skiten...? Det känns lite långsökt bara 🙂

Mycket, till och med.

Någon som vet hur koncentrerat detta cyanidanvändande i salttillverkning är till just Sverige?

Det känns väldigt svenskt av någon anledning. Väldigt, väldigt svenskt, tycker jag..... men rätta mig gärna om jag har fel såklart!
Citera
2023-12-19, 23:24
Medlem
Citat:
Tack för det!

Vet du varför man började experimentera med just cyanid(varianter) som klumpförebyggande, när det finns så många andra ämnen man kan testa?

Jag är nyfiken på producenten. Vem producerar cyanid åt svenska saltmakare, varför, och hur ända in i helvete fick vi för oss att ens ÖVERVÄGA att lägga det i maten?

Om jag ska lösa det här mysteriet måste jag veta hur det gick till från början.

Det finns olika föreningar av cyanid, och för att förstå varför man använder det som klumpförebyggande medel i salt måste man samtidigt förstå och acceptera att olika cyanider också är olika saker.

”Cyanid” är så att säga inte alltid ett gift utan kan också vara ett harmlöst klumpförebyggande medel beroende på vad för ”cyanid”, eller rättare sagt cyanidförening man syftar på.

Cyanid, i dess enkla form som fria cyanidjoner (CN^-), har varit känt som en giftig förening i många århundraden. Historiskt sett har cyanider, såsom vätecyanid och kaliumcyanid, varit kända för sin höga toxicitet. De har använts i olika sammanhang, från guldutvinning till tillverkning av kemiska vapen och i vissa fall som självmordspiller.

Natriumferrocyanid och kaliumferrocyanid, å andra sidan, är mycket mer stabila föreningar där cyanidjonen är starkt bunden till järn, vilket gör dem icke-toxiska under normala förhållanden. Dessa föreningar började sannolikt att användas som klumpförebyggande medel i salt och andra livsmedel någon gång under 1900-talet.

Anledningen var sannolikt att de ansågs, och fortfarande anses säkra, effektiva och billiga.
Citera
2023-12-19, 23:40
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hen springer och gömmer säg när man nämner fakta, så risken är väl obefintlig att hen läser detta.
Undrar om de är så intellektuellt försvagade att de inte förstår det är skillnad på den farliga cyaniden och denna.
För svaret verkar ju vara just att de inte alls förstår, älskar deras anekdotiska påståenden också och när de ljuger rätt ut.
Och varför engagera sig över en cyanid som har så försumbar skadeverkan, och sen inte bry sig om alla livsmedel som kan skapa vätecyanid.
Det berättar något gått allvarligt fel för dom.

Och som jag nämnt någon gång innan, saltet är mer farligt än denna cyanid, men sån fakta vill de inte veta av, då det berättar en sak de inte vill veta av och att det dom skriver är skräp.

Hej!

Jo jag läste ditt inlägg, av en ren slump ska erkännas... såhär är det: jag kan absolut erkänna att jag inte vett ett skvatt om kemi. Vet inte. Ett. Jävla. Skvatt.

Men jag är inte dum i huvudet. Om någon lägger cyanid i min mat kommer jag givetvis att ifrågasätta det, med rätta.

Du har delvis rätt i att jag duckar för fakta, men jag gör det av en anledning. Fakta kan vara otroligt lurigt förstår du, nästan lurigare än åsikter.........!!!!! (och detta råkar jag VETA då jag är expert på källkritik)

Problemet med det vi kallar fakta är att fakta (som framläggs) i princip alltid representerar en åsikt; framläggandet av fakta har ett öppet eller dolt syfte. NÅGON producerar fakta, inte i ett vakuum s.k. "oberoende" utan ofta i ett besvärande och komplext beroende gentemot diverse aktörer såsom finansiärer och storbolag. NÅGON väljer ut vilka fakta som är intressanta nog att publicera. NÅGON ser till att välja rätt forskare, som producerar rätt typ av fakta - dvs fakta som passar den åsikt som ska torgföras.

Den fakta du framlägger visar att du tycker det är viktigt att salt fortsatt används i cyanid. Varför du tycker det? Ingen aning... men vaksam är jag.

Sedan ska fakta tolkas och föras vidare, ofta muntligt och med hjälp av relativa uttryck; adjektiv som "stor", "giftig", "nyttig" eller "skadlig". Alla dessa ord är jämförelseord, och därmed relativa. Stor, jämfört med vad? Giftigt, jämfört med vad? ALLT är relativt (ledsen gubbar).

Alla som arbetar med fakta rör sig i en DJUNGEL av gissningar, tolkningar, populära åsikter och lösa påståenden, så är det bara. Den här tråden är för liten för en stor diskussion om fakta VS åsikter, men här fick du ett smakprov.

Du lägger fram fakta, i syfte att påverka mina ÅSIKTER om cyanid i livsmedel. Som källkritiker måste jag då fråga mig: VARFÖR vill du påverka mina åsikter om cyanid? Har du något speciellt intresse av det? Du är ju uppenbarligen väldigt ihärdig. Och då inställer sig genast frågan: har du själv några hästar i det här racet, eller vad motiverar dig att driva på din poäng så hårt just ang cyanid? Är det ett ämne du brinner för annars också..?

Anledningen till att jag engagerar mig: jag tycker att livsmedelsjättarna ska ge fan i att TILLSÄTTA GIFTER OCH ONÖDIGA KEMIKALIER I MATEN - simple as that! Jag ifrågasätter hela grejen och jag känner som sagt lukten av en begraven hund här... det väcker en nyfikenhet, helt klart.

Detta är mitt absoluta expertområde: att ana oråd där andra sitter tryggt i båten. Att se lögner som tycks uppenbara för mig, men inte för någon annan... det är det som gör mig till en bra konspirationsteoretiker 🙂 att jag inte köper allt som kallas fakta rakt av, utan undersöker ev bakomliggande agendor osv.

Du har givetvis rätt att tycka det du tycker: om cyanid(varianter), om mig och hur jävla dum i huvudet jag är... men jag har också rätt att tycka det JAG tycker, för det är jag som har konsumerat salt med cyanid under en halv livstid utan att veta om det. Jag har all rätt att ifrågasätta lämpligheten av att tillsätta cyanid i salt när det uppenbarligen inte ens behövs några klumpförebyggare.

Slutligen, varför "bryr jag mig inte om" att salt är giftigt eller att andra livsmedel skapar vätecyanid i kroppen? Ärligt talat, det är ju bara du som försöker byta ämne nu (men VARFÖR försöker du byta ämne? Det vet vi inte)...... vi pratar vi om TILLSATT CYANID I SALT, ingenting annat! Håll dig till ämnet istället för att påstå att jag borde var mer intresserad av andra saker.

Låt mig vända på frågan: Varför tycker du det är så viktigt att INTE ifrågasätta förekomsten av cyanid i vanligt salt? Vad tror du kan hända om fler ifrågasätter..?

Om att du förfasas över att salt är giftig får faktiskt DU starta en egen tråd om det....... jag har inga problem med att salt är giftigt. Alla vet ju det. Men alla vet INTE att svenska salttillverkare lägger cyanid i en redan giftig produkt som vi alla äter, i princip dagligen. Hur kan du ens blanda ihop äpplen och päron på det sättet? De två sakerna har inget med varandra att göra.
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-12-19 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in