2023-12-19, 18:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Besatt, nja... jag är en konspirationsteoretiker av rang, så jag brukar brukar piggna till när jag hör talas om gifter i livsmedel, massinjiceringar och dylikt. Det hör till mitt jobb 🙂

Ett ordentligt gräv i detta hade gissningsvis resulterat i en del spännande resultat.
Fakta berättar att du dör av saltet före du dör av denna variant av cyanid som har ett LD50 på HELA 3g per kg.
Det betyder redan vid 12g salt så börjar saltet ge skador, och en bit över njursvikt.

Jag skulle vara EXTREMT mycket mer rädd vissa naturliga råvaror istället.

Och konspiration, vad skulle den var, de berättar ju att den finns där?
Hur mår du, eller är din OCD så svår att du inte klarar av att ta in fakta?
Citera
2023-12-19, 18:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
"Framställs syntetiskt. Klumpförbyggande medel. Får endast användas till salt."

Källa:
https://www.livsmedelsverket.se/livs...iumferrocyanid
Används till en hel del annat än livsmedel.
Citera
2023-12-19, 18:47
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Används till en hel del annat än livsmedel.

Du har fortfarande inte svarat på frågan.
Citera
2023-12-19, 18:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du har fortfarande inte svarat på frågan.
Har redan gjort, men du vägrar ta in fakta.
Men eftersom du verkar lite trög, så en gång till.
Denna cyanids farlighet är betydelselös i salt, då saltet dödad dig föra.
Därav finns det inga risker med detta i salt, men andra livsmedel man kan överäta kan det.
Citera
2023-12-19, 18:53
Medlem
klybans avatar
Och om du äter 75g salt som krävs för nå upp till lägsta ADI(Första punkt där man kan se hälsoeffekter), och då är du stendöd av saltet.
Citera
2023-12-19, 18:57
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Har redan gjort, men du vägrar ta in fakta.
Men eftersom du verkar lite trög, så en gång till.
Denna cyanids farlighet är betydelselös i salt, då saltet dödad dig föra.
Därav finns det inga risker med detta i salt, men andra livsmedel man kan överäta kan det.

Ah, bra teori! Sorry, jag såg inte att du skrev det innan 🙂
Citera
2023-12-19, 18:59
Medlem
sommarlovs avatar
TS påminner om en klasskamrat som trodde allt med ACID var knark!
Eller foliehattarna som inte kan skilja på fluor och fluorid...
Citera
2023-12-19, 18:59
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Och om du äter 75g salt som krävs för nå upp till lägsta ADI(Första punkt där man kan se hälsoeffekter), och då är du stendöd av saltet.

Men finns det vetenskapligt stöd för att man kan inta små doser cyanid dagligen under decennier utan någon som helst påverkan?

För i EU-protokollet jag hänvisar till i TS står det ju nänligen att giftet ackumuleras i kroppen... Det står även att ett EU-land redan helt har förbjudit ämnet, så huruvida det är giftigt eller ej verkar vara öppet för debatt.
Citera
2023-12-19, 19:02
Medlem
Tillsätts cyaniden i Sverige? för saltet kommer väl från Medelhavets sjöbotten?
Citera
2023-12-19, 19:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men finns det vetenskapligt stöd för att man kan inta små doser cyanid dagligen under decennier utan någon som helst påverkan?

För i EU-protokollet jag hänvisar till i TS står det ju nänligen att giftet ackumuleras i kroppen... Det står även att ett EU-land redan helt har förbjudit ämnet, så huruvida det är giftigt eller ej verkar vara öppet för debatt.
Det är vad ADI berättar och att du måste äta 75g salt dagligen för nå den lägsta nivån av ADI.
Vad kan vi äta i rent salt som har denna variant av cyanid, kanske 2-4g.

Men varför silar du mygg och sväljer elefanter, kanske du ska läsa upp dig lite om de livsmedel som kan bilda vätecyanid.
För där pratar vi om farliga saker på riktigt och vid fel hantering, och inte här.

En intressant sak som redan är berättat med ADI, det är att vetenskapligt stöd berättar att vid små mängder som 0,025mg per kg och dag.
https://www.ruokavirasto.fi/sv/livsm.../e-koder/e536/

Du verkar inte ha en susning om vad du pratar om, då det inte finns konspirationer och att de berättar fakta som när det kan ge hälsoeffekter, som är evigheters långt ifrån LD50.
Och det mest komiska är att saltet du klarar av att äta är så extremt långt ifrån ADI.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Detta bordssalt kommer helt säkert ifrån saltgruvan i Danmark.

Dock är mängden av denna *cyanid så extremt liten att för ens komma upp til nivån den ger hälsoeffekter är helt omöjligt, då saltet dödar dig före.
Citera
2023-12-19, 19:59
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte.

I efterhand (efter att ha slutat med cyanidsaltet) minns jag att den hade en frän doft och smak, inte alls behaglig som himalaysalt utan mer ettrig och påträngande.
Citera
2023-12-19, 20:20
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
* Cyanid får ENDAST användas i salt i Sverige, inte i några andra livsmedelsprodukter. Varför?

Guldstjärna till den som har svaret på just den frågan 🙂

Min gissning: det är för giftigt för att används överallt.

Bra att du ifrågasätter, det behövs mera av oss än bara de som vill leva ett förljuget liv, ett liv i okunskap som troligen blir avslutat i förtid, och kanske därför blir de aldrig klokare heller.

Som svar på frågan. Det är svårt att veta helt säkert, men jag gissar på att mängden av dessa antiklumpningsmedel (ferrocyanider) skulle annars öka i sådan omfattning att problemen med dem skulle bli märkbara. Nu glider de under radarn som endast högt blodtryck, en smygande död.

Det hela påminner om amalgam i tänderna. Kvicksilver är giftigt för precis varje liv på jorden och anses därmed vara en miljöfara, men inte i munhålan (dvs under den tidsperiod då man stoppade amalgam i tänderna).

Så vad som är farligt och ofarligt är endast byråkrati, alltså skrift på papper. Stora rika företag kan påverka vad som anses vara "säkert". Vi vet det här nu i och med "vaxxet", men säkert också gällande 5G och dylikt obeprövat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in